Geld & Recht alle pijlers

Huisgenoot, wat zijn de gevolgen?

19-10-2024 09:46 100 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of hier mensen zijn met huisgenoten? Dus samenwonen maar dan niet als relatie. Diegene schrijft zich dan ook in op mijn adres.

Wat zijn hier de gevolgen van?

Het gaat om een huurwoning. Ik heb geen toeslagen anders dan kinderbijslag.

Het gaat om een vriendin van me, haar relatie is uit en het is praktisch onmogelijk om woonruimte te vinden in deze regio. Ik heb ruimte. Maar ik wil niet iets over het hoofd zien.

Dank alvast voor het meedenken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mag die persoon wel bij je worden ingeschreven op dat adres van de verhuurder? Kijk even naar hoe het zit qua fiscaal partner. Dat zou je even moeten uitzoeken bij de belastingdienst
U bent allebei meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin).
Verhuurt u een deel van uw woning aan degene met wie u op hetzelfde adres staat ingeschreven? En wilt u met die persoon geen fiscale partners zijn? Dan kunt u een verzoek doen bij uw belastingkantoor om niet als fiscaal partner te worden aangemerkt. U moet dan wel een schriftelijke huurovereenkomst hebben en er moet sprake zijn van verhuur op zakelijke gronden. Huurt u ieder apart een eigen deel van de woning van een derde? En wilt u met de andere huurder geen fiscale partners zijn? Dan kunt u ook een verzoek doen bij uw belastingkantoor.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... r%20erkend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je gaat dan officieel samenwonen en kan fiscaal partner worden van elkaar.
Maar los daarvan, mag het (in sommige gevallen bij particulier huren niet) en
hoe lang ga je dit laten duren? Het siert je dat je iemand helpt maar besef dat het een enorme aanslag op je privacy gaat worden. Zorg ook dat je de financiën goed op een rijtje hebt en ook als je vriendin financieel in de problemen komt.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 19-10-2024 09:56
2.27% gewijzigd
Vanaf eind juli worden er weer egeltjes geboren, zorg voor een schuilplekje in je tuin, en een klein en laag bakje water. Nooit melk. Dank je wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je alleenstaand ouder bent, krijg je dan ook geen kindgebonden budget?
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
19-10-2024 09:53
Mag die persoon wel bij je worden ingeschreven op dat adres van de verhuurder? Kijk even naar hoe het zit qua fiscaal partner. Dat zou je even moeten uitzoeken bij de belastingdienst



https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... r%20erkend.
Het is een woning van de woningbouw, volgens mij mag dat dan toch wel?

Dat wat betreft fiscaal partner is een goede. Ik had ook al bij de belastingdienst gekeken, maar omdat we natuurlijk geen huwelijk of een samenlevingscontract hebben dacht ik dat het apart kan blijven? Maar dat weet ik dus niet zeker...
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetFirefly schreef:
19-10-2024 09:54
Je gaat dan officieel samenwonen en kan fiscaal partner worden van elkaar.
Maar los daarvan, mag het (in sommige gevallen bij particulier huren niet) en
hoe lang ga je dit laten duren? Het siert je dat je iemand helpt maar besef dat het een enorme aanslag op je privacy gaat worden. Zorg ook dat je de financiën goed op een rijtje hebt en ook als je vriendin financieel in de problemen komt.
Ja toch wel fiscaal partner? Daar twijfel ik dus aan. Dat is wel wat ingewikkeld...

Ik snap overigens je punt qua privacy. We kennen elkaar heel goed, ik denk dat het om een jaar misschien twee zou gaan. Ze reist veel voor werk dus is ook niet altijd thuis.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
19-10-2024 09:55
Als je alleenstaand ouder bent, krijg je dan ook geen kindgebonden budget?
Nee ik heb teveel eigen spaargeld daarvoor
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee geen fiscaal partner, althans dat is een keuze in dit geval geen verplichting.
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren Quote
anonymouse1 schreef:
19-10-2024 10:00
Ja toch wel fiscaal partner? Daar twijfel ik dus aan. Dat is wel wat ingewikkeld...

Ik snap overigens je punt qua privacy. We kennen elkaar heel goed, ik denk dat het om een jaar misschien twee zou gaan. Ze reist veel voor werk dus is ook niet altijd thuis.
Vindt je zoon het ook ok?
Vanaf eind juli worden er weer egeltjes geboren, zorg voor een schuilplekje in je tuin, en een klein en laag bakje water. Nooit melk. Dank je wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
anonymouse1 schreef:
19-10-2024 09:58
Het is een woning van de woningbouw, volgens mij mag dat dan toch wel?

Dat wat betreft fiscaal partner is een goede. Ik had ook al bij de belastingdienst gekeken, maar omdat we natuurlijk geen huwelijk of een samenlevingscontract hebben dacht ik dat het apart kan blijven? Maar dat weet ik dus niet zeker...
Of dat mag moet je bij de woningbouw navragen. Daar zou ik eerst eens mee beginnen.
En dat fiscaal partnerschap moet je dus wel regelen. Je kan aanvragen om het dus niet te zijn, dat staat in de tekst die ik plakte. Zoek dat dus ook uit, als je akkoord hebt van de woningbouw als ze mag intrekken bij je.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja ervaring. Wij zijn geen fiscaal partner. Ik huur twee kamers boven. Betaal ook huur met servicekosten. Dit gaat wel om een koophuis. Informeer even bij je verhuurder. Een kamer verhuren zal niet mogen, tijdelijk iemand kosteloos onderdak geven zal wel mogen verwacht ik. Hoe jullie dat dan financieel samen oplossen is aan jullie. Boodschappen, een keer een envelopje met een bijdrage.

Succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Je wordt alleen fiscaal partner als twee volwassenen op een adres staan en samen kinderen hebben of getrouwd / geregistreerd partnerschap hebben. Dus niet getrouwd maar wel kinderen is fiscaal partner. In dit geval, niet getrouwd en geen kinderen is geen fiscaal partner.

Wel goed dat je er bent voor je vriendin. Wel duidelijke afspraken maken over de duur en gedrag in huis. Ik heb zelf jarenlang een kind opgevangen van anderen. Dat is nog betrekkelijk eenvoudig, maar er gaan toch irritaties ontstaan. Simpele dingen als de douche achterlaten en kleding in de wasmand doen kunnen stress geven dat je bij een vriendschappelijke relatie niet hebt.

Bij mij waren er wel ongeschreven afspraken over douchetijd en verwarming. Als je vriendin elke dag 15 minuten onder de douche staat en de verwarming op 21 graden zet kunnen de kosten hoog oplopen. Dat geeft dan weer irritatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Top die verduidelijking van jullie mbt fiscaal partner. Als we dit gaan doen, dan moeten we het natuurlijk allemaal uitzoeken en regelen. Maar dit kan dus zo te lezen wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Steven1980 schreef:
19-10-2024 10:09
Je wordt alleen fiscaal partner als twee volwassenen op een adres staan en samen kinderen hebben of getrouwd / geregistreerd partnerschap hebben. Dus niet getrouwd maar wel kinderen is fiscaal partner. In dit geval, niet getrouwd en geen kinderen is geen fiscaal partner.

Dat moet je dus wel apart regelen, dat je geen fiscaal partner bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Steven1980 schreef:
19-10-2024 10:09
Je wordt alleen fiscaal partner als twee volwassenen op een adres staan en samen kinderen hebben of getrouwd / geregistreerd partnerschap hebben. Dus niet getrouwd maar wel kinderen is fiscaal partner. In dit geval, niet getrouwd en geen kinderen is geen fiscaal partner.

Wel goed dat je er bent voor je vriendin. Wel duidelijke afspraken maken over de duur en gedrag in huis. Ik heb zelf jarenlang een kind opgevangen van anderen. Dat is nog betrekkelijk eenvoudig, maar er gaan toch irritaties ontstaan. Simpele dingen als de douche achterlaten en kleding in de wasmand doen kunnen stress geven dat je bij een vriendschappelijke relatie niet hebt.

Bij mij waren er wel ongeschreven afspraken over douchetijd en verwarming. Als je vriendin elke dag 15 minuten onder de douche staat en de verwarming op 21 graden zet kunnen de kosten hoog oplopen. Dat geeft dan weer irritatie.
Toch las ik laatst een column over twee gescheiden vrouwen, elk met kind(eren) die ivm woninggebrek samen een huis zijn gaan huren maar die nu door de BD wel als stel worden gezien, terwijl ze dat niet zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Regel het wel goed, ik heb eens iemand opgevangen die na een tijdje terug moest vallen op de bijstand en voor wie ik aansprakelijk werd gesteld.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Steven1980 schreef:
19-10-2024 10:09
Je wordt alleen fiscaal partner als twee volwassenen op een adres staan en samen kinderen hebben of getrouwd / geregistreerd partnerschap hebben. Dus niet getrouwd maar wel kinderen is fiscaal partner. In dit geval, niet getrouwd en geen kinderen is geen fiscaal partner.

Wel goed dat je er bent voor je vriendin. Wel duidelijke afspraken maken over de duur en gedrag in huis. Ik heb zelf jarenlang een kind opgevangen van anderen. Dat is nog betrekkelijk eenvoudig, maar er gaan toch irritaties ontstaan. Simpele dingen als de douche achterlaten en kleding in de wasmand doen kunnen stress geven dat je bij een vriendschappelijke relatie niet hebt.

Bij mij waren er wel ongeschreven afspraken over douchetijd en verwarming. Als je vriendin elke dag 15 minuten onder de douche staat en de verwarming op 21 graden zet kunnen de kosten hoog oplopen. Dat geeft dan weer irritatie.
Goed punt om eea te bespreken mbt douchen of kachel, dit hoeft voor haar natuurlijk niet hetzelfde te zijn.
Kosten voor g/w/l zouden we delen. Ik iets meer want ik heb een kind, maar daar komen we wel uit. Ze heeft ook gewoon een normaal inkomen.

En eigenlijk zou het zijn totdat ze zelf een woning vindt. Maar ik schat in dat dit dus wel een tijdje gaat duren maar goed misschien valt dat ook wel mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetFirefly schreef:
19-10-2024 10:06
Vindt je zoon het ook ok?
Ja die zegt het prima te vinden
Alle reacties Link kopieren Quote
Olea schreef:
19-10-2024 10:15
Toch las ik laatst een column over twee gescheiden vrouwen, elk met kind(eren) die ivm woninggebrek samen een huis zijn gaan huren maar die nu door de BD wel als stel worden gezien, terwijl ze dat niet zijn.
Ja dit soort dingen, we hebben geen relatie maar wanneer ziet de belastingdienst samenwonen/huigenoten als een relatie? En als we wel een relatie zouden hebben (ben hetero hoor ;-)) maar zou dat dan anders zijn? Ik bedoel dan woon je samen maar geen kinderen samen. Is het dan opeens anders? of mag je dan ook kiezen om geen fiscaal partner te zijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou hier toch mee oppassen TO, het is allemaal niet zo vrijblijvend als jullie misschien denken. Na 9 maanden heeft ze huurrecht en kan je haar er alleen maar uitzetten via de rechter, daarom zal je ook toestemming nodig hebben van de verhuurder.


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... l-verhuren


Nu zegt ze natuurlijk dat ze weg gaat als jij dat wil, maar waarnaar toe? Als het je vriendin is zet je d'r ook niet zomaar op straat.

Je gaat een grote verantwoordelijkheid aan ten opzichte van haar.
Zorgen om morgen ontneemt je de kracht van vandaag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Muselet schreef:
19-10-2024 10:15
Regel het wel goed, ik heb eens iemand opgevangen die na een tijdje terug moest vallen op de bijstand en voor wie ik aansprakelijk werd gesteld.
Oh ja, god zoiets bedoel ik. Daar zou ik dus niet aan gedacht hebben.
Hoe ging dat dan in zijn werk? Moest jij voor haar betalen?

Vriendin heeft nu baan en inkomen, maar ja je weet nooit hoe het loopt in de toekomst.
Alle reacties Link kopieren Quote
wekkerradio schreef:
19-10-2024 10:19
Ik zou hier toch mee oppassen TO, het is allemaal niet zo vrijblijvend als jullie misschien denken. Na 9 maanden heeft ze huurrecht en kan je haar er alleen maar uitzetten via de rechter, daarom zal je ook toestemming nodig hebben van de verhuurder.


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... l-verhuren


Nu zegt ze natuurlijk dat ze weg gaat als jij dat wil, maar waarnaar toe? Als het je vriendin is zet je d'r ook niet zomaar op straat.

Je gaat een grote verantwoordelijkheid aan ten opzichte van haar.

Thanks!

Nou het idee is dat ze een nieuwbouwappartement gaat kopen. Deze wordt dan pas over twee jaar opgeleverd en in de tussentijd zoekt ze woonruimte. Liever iets voor zichzelf, maar ja dat is dus praktisch onmogelijk. Ervan uitgaand dat ze die woning koopt, dan heb ik dus wel een einddatum als die woning opgeleverd wordt.

Maarrrr ze gaat dus wel meehelpen met de huur, en dan ben ik zo te lezen hospita. Dat is nieuw.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit artikel was het geloof ik, maar zit achter een betaalmuur.
https://www.parool.nl/ps/de-belastingdi ... ~ba3099d3/
Alle reacties Link kopieren Quote
Olea schreef:
19-10-2024 10:25
Dit artikel was het geloof ik, maar zit achter een betaalmuur.
https://www.parool.nl/ps/de-belastingdi ... ~ba3099d3/
Shit die wil ik wel lezen zeg, maar geen abbo op het parool helaas.
Heeft iemand dit toevallig die het artikel hier kan plaatsen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Probeer het eens via archive.is?

Ik heb ook een paar maanden een huurwoning met een vriendin gedeeld. Zij zat in between jobs en wist daardoor nog niet waar ze zou gaan werken, ook niet of dit NL of buitenland zou zijn. Dit ging prima, maar zou ik niet met iedereen gekund hebben.

Ik kreeg sowieso geen huur- of zorgtoeslag, dus ik weet niet of daar gevolgen aan verbonden zijn.
Wat de verhuurder betreft: ik huurde een vrije sectorwoning van de woningbouwvereniging en daar hoefde zij alleen te melden dat ze was ingetrokken (met een handtekening van mij) en dat was verder prima.

Je zit inderdaad wel met rechten die zij als huurder krijgt van jou, maar ik heb me daar toen niet druk over gemaakt. Ik kende die vriendin en haar plannen/ambities goed genoeg. Maar dat is natuurlijk altijd een gok.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven