Geld & Recht alle pijlers

Huisvrouw worden

01-12-2018 19:07 1645 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de beslissing genomen dat ik thuis blijf voor de kinderen en huisvrouw zal worden. Deze beslissing hebben wij echter al een jaar eerder genomen. Ik ben dus al een jaar thuis, had ook geen vaste job toen. Ik ben 27, mijn vriend is 38 en heeft een goede job. Financieel is dit geen enkel probleem. Alleen zit ik echter met enkele twijfels/vragen die sinds kort de kop op steken.

- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.

- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?

En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.
feow schreef:
05-12-2018 17:28
Beetje flauw misschien, maar mijn Hansje en ik liggen aan de waterkant met een stronk zuring in een mondhoek te kijken naar al die dobberende boten die wij gemist hebben en nog gaan missen, gelukkig dat de treinen een heel end verderop vertrekken en wij geen last hebben van hun herrie.... te genieten van de zon en onze vrijheid.
je mist nooit de boot, je hoeft alleen maar te gaan zwemmen
Trotter schreef:
05-12-2018 16:58
Als haar man met pensioen gaat duurt het nog anderhalf jaar voor zij ook AOW krijgt.
Ik ben vier jaar ouder dan mijn man. Dus als de pensioenleeftijd door blijft stijgen, ben ik minstens 72 voordat we allebei van AOW kunnen gaan genieten. Nou ja, afwachten dan maar, of we nog vitaal genoeg zijn om dingen te ondernemen, de wereld rond te reizen of alle andere dingen waarvan de regering beweert dat ouderen dat kunnen doen tot ze minstens 90 zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik werk al 40 jaar waarvan 32 jaar bij hetzelfde pensioenfonds. Weliswaar in deeltijd met diverse percentages : 60, 80 en 70%. Toch blij dat ik een aardig potje heb opgebouwd. Want ik ben mijn baan zat en overweeg met 61 of 62 met pensioen te gaan. Zo gek veel scheelt me het financieel niet.
Pensioenopbouw vind ik een groot voordeel van een baan. Als je 30 bent sta je daar niet bij stil maar op mijn leeftijd (60) wordt het ineens realiteit.
S-Meds schreef:
05-12-2018 17:18
Ik ben al wat ouder en ik zie om me heen de vrouwen die hebben geparttimed of zijn gaan herintreden zich nu voor hun hoofd slaan vanwege het pensioengat maar ook omdat ze ineens voelen dat ze wel ambitie hebben nu de kinderen groot zijn maar dus de trein hebben gemist.
Nooit te laat om nog te beginnen. Een eigen bedrijf opstarten kan op elke leeftijd.
Maar... het hele emancipatiegebeuren was er toch juist om begonnen mensen vrije keuzes te geven? Gelijke kansen en mogelijkheden op de arbeidsmarkt, maar óók de mogelijkheid te kiezen voor het traditionele rollenpatroon? Zo lang het maar vrije keuze was, was het toch OK? Waarom dan zo met dedain kijken naar vrouwen (of mannen) die ervoor kiezen 100% thuis te zijn, terwijl de partner voor 100% de kostwinnaar is?
pejeka schreef:
05-12-2018 19:48
kostwinnaar

Oh, is het een wedstrijdje?

En nee, emancipatie is geen keuzevrijheid. Emancipatie is het streven naar een volwaardige plaats in de samenleving vanuit een achtergestelde positie. Veel vrouwen hebben die volwaardige plaats nog steeds niet, omdat ze zichzelf al op tien-nul achterstand zetten door zichzelf afhankelijk te maken van het inkomen van hun partner.
pejeka schreef:
05-12-2018 19:48
Maar... het hele emancipatiegebeuren was er toch juist om begonnen mensen vrije keuzes te geven? Gelijke kansen en mogelijkheden op de arbeidsmarkt, maar óók de mogelijkheid te kiezen voor het traditionele rollenpatroon? Zo lang het maar vrije keuze was, was het toch OK? Waarom dan zo met dedain kijken naar vrouwen (of mannen) die ervoor kiezen 100% thuis te zijn, terwijl de partner voor 100% de kostwinnaar is?

Daar droom ik al jaren van. Dat ik de kost kan winnen. Dan begin ik voor de leuk een camping. Die camping hoeft dan slecht quitte te spelen en geen winst te maken want mijn kostje heb ik al gewonnen.
pejeka schreef:
05-12-2018 18:56
Ik ben vier jaar ouder dan mijn man. Dus als de pensioenleeftijd door blijft stijgen, ben ik minstens 72 voordat we allebei van AOW kunnen gaan genieten. Nou ja, afwachten dan maar, of we nog vitaal genoeg zijn om dingen te ondernemen, de wereld rond te reizen of alle andere dingen waarvan de regering beweert dat ouderen dat kunnen doen tot ze minstens 90 zijn.

Toen de pensioenleeftijd werd ingesteld, was de gemiddelde leeftijdsverwachting een stuk lager dan nu. Tientallen jaren is wel de levensverwachting gestegen en niet de pensioenleeftijd. In de jaren 60 en 70 waren de AOW-ers echt niet nog jarenlang vitaal.
Marana-- schreef:
05-12-2018 20:08
Toen de pensioenleeftijd werd ingesteld, was de gemiddelde leeftijdsverwachting een stuk lager dan nu. Tientallen jaren is wel de levensverwachting gestegen en niet de pensioenleeftijd. In de jaren 60 en 70 waren de AOW-ers echt niet nog jarenlang vitaal.
De levensverwachting na het bereiken van de 65-jarige leeftijd is hooguit 2 jaar gestegen sinds de jaren '50. Met name veroorzaakt door het afnemen van sterfte op leeftijden ónder de 65. Dus niet relevant voor het pensioen. Kijk voor de gein eens op internet in kranten uit de jaren '50. De overlijdensberichten in die kranten noemen veel mensen tussen de 75 en 95. Niet veel anders dan nu.

Dat men nu stelt dat de GEMIDDELDE leeftijd hoger is, komt dus omdat men niet uitgaat van het gemiddelde na 65, maar van het algehele gemiddelde, dat destijds gedrukt werd door grotere kindersterfte of grotere sterfte onder mensen van onder de 65 (door minder medische kennis). Maar ga je kijken naar hoe veel ouder de mensen tegenwoordig worden na hun 65e en destijds, dan kom je op hooguit 2 jaar ofzo uit.
Ja. Maar: mijn grootouders, voor zover ze nog leefden (dat was de helft van elk stel), waren rond hun 70ste echt oud. Ze konden niet meer op reis, snapten de nieuwe technologieën niet meer en zelfs de trein was niet meer haalbaar. Mijn oma is op haar 65e naar een bejaardentehuis (zo heette dat toen nog) gegaan en is daar uitsluitend de deur uit geweest als ze gehaald en gebracht werd door één van haar kinderen.

Ouderen van nu zijn langer vitaal. Gemiddeld genomen. Niet allemaal. Sommige mensen zitten al ruim voor hun pensioen in een verpleeghuis.
-jolijn- schreef:
05-12-2018 20:45
Ja. Maar: mijn grootouders, voor zover ze nog leefden (dat was de helft van elk stel), waren rond hun 70ste echt oud. Ze konden niet meer op reis, snapten de nieuwe technologieën niet meer en zelfs de trein was niet meer haalbaar. Mijn oma is op haar 65e naar een bejaardentehuis (zo heette dat toen nog) gegaan en is daar uitsluitend de deur uit geweest als ze gehaald en gebracht werd door één van haar kinderen.

Ouderen van nu zijn langer vitaal. Gemiddeld genomen. Niet allemaal. Sommige mensen zitten al ruim voor hun pensioen in een verpleeghuis.
De vitaliteit van ouderen zal ook afnemen naarmate ze langer gedwongen in een 40-urige werkweek gevangen moeten zitten.
Trotter schreef:
05-12-2018 06:49
Werkenden (m/v) doen dit gewoon naast hun baan hoor. Of denk je dat ik een personal assistant heb om mijn agenda en financiën te beheren?
Als jij 60 uur draait en veel weg bent naar buitenland bv hoe doe je dat dan met kinderen? Die zorgen vanaf de baarmoeder voor zichzelf ofzo? En als je dan zo om 22 uur uit het vliegtuig rolt en de volgende dag weer om 8 uur paraat moet staan dan ga je natuurlijk nog ff wassen, koken, boekhouding doen etc Sure. En de kinderen? die moeten na een paar dagen alleen wel ff in bad en bijgevoederd natuurlijk.

Accepteer het nou gewoon, Er zijn banen waarbij het gewoon een pré is (als je een gezin ed wil) dat je een partner hebt die thuis blijft en alles er omheen regelt.
Valdemar_II schreef:
05-12-2018 07:19
En hoever wou je dit doordrijven? Want met die mentaliteit kan je beter de ganse sociale zekerheid opdoeken en privatiseren.

Een huisvrouw/man wegzetten als profiteur omdat deze aanspraak maakt op een uitkering, geeft enkel aan hoezeer jouw levensvisie gedomineerd wordt door betaalde arbeid.
Eh je krijgt geen uitkering hoor als je partner werkt.
Benbits schreef:
05-12-2018 07:45
Na de eerste post wist ik al wie het was. Er is er maar 1 hier op het forum die vrouwen zo haat als hij.
Tja ik kwam er ietwat laat achter, het had eigenlijk bij de tweede post al duidelijk moeten zijn.
pejeka schreef:
05-12-2018 20:55
De vitaliteit van ouderen zal ook afnemen naarmate ze langer gedwongen in een 40-urige werkweek gevangen moeten zitten.

Daar had je al eens een topic over.
[quote=nina1966 post_id=29319853 time=1544039890 user_id=170687]

Accepteer het nou gewoon, Er zijn banen waarbij het gewoon een pré is (als je een gezin ed wil) dat je een partner hebt die thuis blijft en alles er omheen regelt.

Mee eens hoor!
Wij hebben echt tropen jaren gehad. Man werkte soms in 1 week wat anderen in 1 maand werken.
"Ga maar minder werken en voor kinderen en huishouding zorgen" dat was gewoon geen optie. En daarbij.. wie wilt een dief zijn van de eigen portemonnee?
amarna schreef:
05-12-2018 10:43
Als mijn man mij niet zou hebben zou hij prima 50 uur of meer kunnen werken.
Ik ben weliswaar geen huisvrouw en/of moeder, maar als ik dat wél zou zijn, zou dat niets uitmaken voor zijn baan.
Natuurlijk maakt dat wel uit. Een mens, kan man of vrouw zijn hé, heeft maar zoveel uren p dag. Boodschappen, kinderen, huishouden... dat gaat zo een iemand echt niet lukken Je bent óf single, of een partner die thuisblijft of een schare aan personeel nodig en eet altijd buiten de deur.
Je kunt niet én zo veel uren werken én kinderen thuis hebben én thuis alles draaiende houden. Wanneer wil je met je kind naar clubjes ed als je tot savonds laat werkt.En als je vroeg begint wie kleed ze aan en brengt ze naar school Het is fysiek en logistiek gewoon niet mogelijk om én huishouden en kinderen en zo veel uur werk in één dag te duwen. Somethings gotta give.
Andersom schreef:
05-12-2018 21:04
Daar had je al eens een topic over.
Dat maakt het niet minder waar. Het hele idee over (zeer) vitale ouderen komt met name door het beeld dat we hebben van huidige ouderen die echter al rond hun 60e met VUT ofzo gingen. Bijvoorbeeld zo'n programma op TV wat je in de zomer altijd ziet, met van die ouderen die met caravan of camper een tocht door Europa maken. En we kijken ernaar en denken dat die ouderen model staan. Maar die mensen, nu midden 70 of tegen de 80, zijn nog van de generatie die rond de 60 met VUT ging, en dus energiek en wel hun oudere levensfase in konden gaan, en dus ook nu, nu ze halverwege de 70 zijn, nog mee kunnen, juist omdat ze niet hun laatste beetje energie hebben moeten opofferen aan werk.

Als je door moet werken tot je bijna 70 bent, ligt het echt wel anders, dan is je energie toch opgebrand, en velen zullen dan niet veel anders meer gaan doen dan rustig achter de geraniums zitten en TV kijken, en hopen dat de kwalen nog een jaartje of wat weg zullen blijven.
vogelkip schreef:
05-12-2018 13:21
Overigens zou het niet uit moeten maken wat een eventuele man ervan vindt. Je zou als vrouw je eigen broek toch op moeten willen houden. Je maakt jezelf zo afhankelijk, waarom zou je daar toch voor kiezen? Je wilt toch meer zijn dan alleen maar moeder de huisvrouw?
Wat ben je meer dan met een baantje? En hoe denigrerend dat iemand die thuisblijft, MAN OF VROUW! (word een beetje moe van dat vrouwisthuissyndroom) in jouw ogen zo weinig voorstelt. Ontwikkeling kan juist stagneren als je op een suf kantoor zit. Terwijl iemand die thuisblijver is zich juist geestelijk kan ontwikkelen.
vogelkip schreef:
05-12-2018 13:27
Waarom dan niet beiden minder werken? Je man zou dan toch ook een paar dagen in kunnen leveren? Of waarom stopt hij niet volledig met werken? In dit soort situaties is het gek genoeg altijd de vrouw die stopt met werken, want dat is zogenaamd de enige mogelijkheid. Hopeloos ouderwets.
NEEEHEEEEE. Pffff. er zijn echt genoeg mannen die thuisblijven.
nina1966 schreef:
05-12-2018 21:21
NEEEHEEEEE. Pffff. er zijn echt genoeg mannen die thuisblijven.
nou nee hoor, de cijfers zeggen iets heel anders
Benbits schreef:
05-12-2018 13:33
Verdien jij met je werk net zoveel of meer dan je man? Hebben jullie beiden een functie waarbij je minder kunt werken? Fijn als dat lukt maar er zijn echt banen waarbij je niet parttime kunt werken. Of waarvan de werkgever zegt prima dan zoek ik iemand anders want ik wil hier een fulltimer voor hebben.
Mijn moeder was thuisblijver, man verdiende goed en ze had het druk genoeg met ontvangen van mensen, de boekhouding etc. Na een aantal opleidingen gedaan te hebben is zij gaan werken en bleef man thuis. Omdat zij een baan kreeg waarbij ze vaak laat moest werken en als een speer omhoogschoot ging zij meer verdienen en bleef hij thuis. Zij is met vervroegt pensioen, kreeg een nieuwe man met een veeleisende baan waardoor ze het nu vaak drukker heeft dan toen ze nog werkte :rofl: (nou ja had want ze is op het moment bezig met haar gezondheid)
Het kan dus heel goed de vrouw zijn die werkt en de man die de kinderen opvangt en het hh runt.
Benbits schreef:
05-12-2018 13:31
Weet je wat mijn man zei? Hij wil dat ik gelukkig ben. En hij zag dat ik niet gelukkig was op mijn werk. En we hebben zware jaren gehad in ons priveleven. En we zijn altijd gestresst omdat er hier altijd wel een kind ziek is. Ik heb jaren gewerkt, ook in combinatie met kinderen. Zelfs alleen avonddiensten gewerkt omdat een kind met het leerlingenvervoer naar school gebracht werd en zij alleen van huis naar school rijden en niet naar een vso. Ik vond het enorm stresserend wanneer er weer een kind ziek werd op mijn werkdagen. Want ik wilde ook een goede werknemer zijn.

Hij zegt, als jij gelukkig bent ben ik dat ook. Ik vroeg hem nog of hij niet ook graag parttime zou willen werken maar dat wil hij niet. Hij heeft er geen geduld voor zegt hij. Prima. Hij verdient meer dan een ton per jaar en hij vindt het fijn dat hij weet dat het thuis geregeld is.

Overigens zou hij het ook prima vinden als ik morgen weer besluit om te gaan werken.

Net zoals ik het prima zou vinden om een andere constructie te bedenken wanneer hij doodongelukkig op zijn werk zou zijn.

Ik vraag me toch af waarom mensen er toch zo fanatiek op reageren als een stel, een twee-eenheid, besluit om ieder een deel op zich te nemen en niet van ieder deel een klein stukje.
Kashri schreef:
05-12-2018 13:34
Nouja ergens is dit natuurlijk ook niet helemaal prima. Ik snap de keuze wel hoor. Maar Ik lees in je post niet zozeer dat je nou zo graag huisvrouw wilde worden, maar vooral dat de combi van je gezin met baan zwaar was. En dan is het dus wel jammer dat het zo in elkaar zit dat jij dan maar moet stoppen met werken, en je man niet wat harder bijspringt. Een 'ik wil niet parttime werken want ik heb daar het geduld niet voor' had ik niet zomaar geaccepteerd. Huisvrouw zijn moet je vooral doen omdat je huisvrouw WILT zijn.
En soms doe je alletwee wat water bij de wijn en is het gewoon de beste oplossing.
Enne, newsflash NIEMAND wil huisvrouw zijn. Ik ken echt niemand die helemaal blij word van wassen, toiletten schrobben en stofzuigen. Wees eerlijk, als het allemaal door een ander gedaan kon worden dééd je het dan nog? Tuurlijk niet.
Net zoals werken echt niet altijd maar grote lol is. Je doet het om geld te verdienen niet omdat je het zo leuk vind om de hele dag gezeik aan te horen, dossiers te moeten lezen. Het moet dus maak je er wat van.
nina1966 schreef:
05-12-2018 21:33

Enne, newsflash NIEMAND wil huisvrouw zijn. I

Nou eh, TO volgens mij. Dat is toch juist het onderwerp van dit topic?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven