Geld & Recht alle pijlers

Huisvrouw worden

01-12-2018 19:07 1645 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de beslissing genomen dat ik thuis blijf voor de kinderen en huisvrouw zal worden. Deze beslissing hebben wij echter al een jaar eerder genomen. Ik ben dus al een jaar thuis, had ook geen vaste job toen. Ik ben 27, mijn vriend is 38 en heeft een goede job. Financieel is dit geen enkel probleem. Alleen zit ik echter met enkele twijfels/vragen die sinds kort de kop op steken.

- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.

- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?

En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.
Zo, bakken negativiteit verder... ik ben 5 jaar thuis geweest. Wij hebben 5 kinderen, waaronder een drieling dicht op elkaar.

Was super fijn, nooit gehaast of stress, en daarbij heb ik er enorm van genoten.

Toen ook de werelden van de kinderen groter werd ben ik weer het onderwijs terug ingegaan.

En ondanks dat ik werk is het inkomens verschil tussen mijn man en mij zo scheef als hoepel. Al werk ik 3 fulltime banen is het peanuts met zijn inkomen. Gelukkig voel ik mij daarom niet minder, ben ik nog steeds afhankelijk als er geconsumeerd wordt. Want ja, skieen met 7 man in Canada lukt niet van mijn salaris en dus ben ik afhankelijk van mijn man ja. Ik zie dat niet als schande maar als feit en daarbij voel ik ook niet de behoefte om overdreven dankbaar te zijn omdat hij mijn leven financieel leuk inkleurt. Het is gewoon zo gelopen.
nina1966 schreef:
05-12-2018 21:33
En soms doe je alletwee wat water bij de wijn en is het gewoon de beste oplossing.
Enne, newsflash NIEMAND wil huisvrouw zijn. Ik ken echt niemand die helemaal blij word van wassen, toiletten schrobben en stofzuigen. Wees eerlijk, als het allemaal door een ander gedaan kon worden dééd je het dan nog? Tuurlijk niet.
Net zoals werken echt niet altijd maar grote lol is. Je doet het om geld te verdienen niet omdat je het zo leuk vind om de hele dag gezeik aan te horen, dossiers te moeten lezen. Het moet dus maak je er wat van.

Dan heb je inderdaad mijn schoonmoeder nog nooit ontmoet.
Niemand wil huisvrouw zijn? Nu snap ik er niks meer van. Daar gaat dit topic toch juist over? En ik ken dus ook genoeg huisvrouwen. Die willen dat toch? Anders zouden ze toch wel gaan werken? Die vrouwen die ik ken willen thuis zijn voor de kinderen etc. Dus zij willen dat dan toch?
Of ze het echt geweldig vinden geen idee maar ze willen het blijkbaar toch, anders zouden ze geen huisvrouw zijn toch.
pejeka schreef:
05-12-2018 19:48
Maar... het hele emancipatiegebeuren was er toch juist om begonnen mensen vrije keuzes te geven? Gelijke kansen en mogelijkheden op de arbeidsmarkt, maar óók de mogelijkheid te kiezen voor het traditionele rollenpatroon? Zo lang het maar vrije keuze was, was het toch OK? Waarom dan zo met dedain kijken naar vrouwen (of mannen) die ervoor kiezen 100% thuis te zijn, terwijl de partner voor 100% de kostwinnaar is?
Wauw, ben ik het zomaar met je eens. Emancipatie staat voor mij idd voor dezelfde kansen en mogelijkheden. Maar ook voor dezelfde vrijheid om te doen en laten wat je wil.
Trotter schreef:
05-12-2018 19:57
Oh, is het een wedstrijdje?

En nee, emancipatie is geen keuzevrijheid. Emancipatie is het streven naar een volwaardige plaats in de samenleving vanuit een achtergestelde positie.
Ehm nee dus.

Vrouwenemancipatie is een wereldwijde beweging voor gelijkberechtiging van vrouwen op juridisch, politiek, economisch, sociaal en cultureel vlak.

Jij bent in de war met een ander soort emancipatie.
nina1966 schreef:
05-12-2018 21:51
Wauw, ben ik het zomaar met je eens. Emancipatie staat voor mij idd voor dezelfde kansen en mogelijkheden. Maar ook voor dezelfde vrijheid om te doen en laten wat je wil.
Wel wrang dat die vrijheid voor mannen nog altijd onbestaand is. Ik denk dat het tijd wordt dat daar aandacht voor komt. Mannen die parttime willen werken zouden die keuze moeten hebben ipv dat dit alleen mogelijk is voor vrouwen.
Marana-- schreef:
05-12-2018 21:41
Nou eh, TO volgens mij. Dat is toch juist het onderwerp van dit topic?
Omdat het de beste keus is. Niemand gaat voor zijn lol naar de tandarts maar je gaat toch.
Het werk moet gedaan worden en daarom doe je het. En in sommige gevallen is het dan gewoon het beste van 2 kwaden. Je gaat niet een full time nanny inhuren voor je kind bv, doe je toch liever zelf. Maar het toilet en de poepluiers zouden het liefst vanzelf gebeuren toch.
nina1966 schreef:
05-12-2018 21:54
Jij bent in de war met een ander soort emancipatie.

Je maakt jezelf echt keer op keer belachelijk in dit topic. Dit is echt zo dom, daar ga ik niet eens op in.
nina1966 schreef:
05-12-2018 21:33
Enne, newsflash NIEMAND wil huisvrouw zijn.

Volgens mij moet je nog even teruglezen. Er hebben zich al aardig wat mensen gemeld die dat juist wél willen.
Je doet het om geld te verdienen niet omdat je het zo leuk vind om de hele dag gezeik aan te horen, dossiers te moeten lezen. Het moet dus maak je er wat van.
En weer fout.
Andersom schreef:
05-12-2018 21:42
Dan heb je inderdaad mijn schoonmoeder nog nooit ontmoet.
Oja? Zoekt ze nog een baantje? :D
tulpje21 schreef:
05-12-2018 21:50
Niemand wil huisvrouw zijn? Nu snap ik er niks meer van. Daar gaat dit topic toch juist over? En ik ken dus ook genoeg huisvrouwen. Die willen dat toch? Anders zouden ze toch wel gaan werken? Die vrouwen die ik ken willen thuis zijn voor de kinderen etc. Dus zij willen dat dan toch?
Of ze het echt geweldig vinden geen idee maar ze willen het blijkbaar toch, anders zouden ze geen huisvrouw zijn toch.
Daarom gebruik ik ook de term thuisblijver. Het gaat er om dat er mensen zijn die in overleg met hun partner beter thuisblijven. Maar dat heeft niets te maken met dat ze het zo leuk vinden om de vloer te dweilen of toiletten te schrobben.
En gaan werken betekend niet dat er thuis niets gedaan hoeft te worden.
Natuurlijk kun je je zo hard een slag in de rondte werken dat je kinderen keurig in bed liggen als je thuiskomt, eten gekookt is en het huis schoon. Maar wat heb je dan aan je kinderen? En zo veel verdient de gemiddelde mens nou eenmaal niet om alletwee je volledig op een carrière te kunnen storten.
Ikigai schreef:
05-12-2018 21:57
Wel wrang dat die vrijheid voor mannen nog altijd onbestaand is. Ik denk dat het tijd wordt dat daar aandacht voor komt. Mannen die parttime willen werken zouden die keuze moeten hebben ipv dat dit alleen mogelijk is voor vrouwen.
Heeft dat niet meer met het soort werk te maken dan met welke sekse dat werk uitvoert?
Ikigai schreef:
Alleen in dit topic al, wat maar een bijzonder kleine steekproef is, zijn er vrouwen geweest die aangegeven hebben dat hun man daadwerkelijk minder is gaan werken of minder zou gaan werken indien de financiële situatie zou toestaan dat er überhaupt iemand minder zou werken. Het is vast niet de meerderheid van de stellen waarbij dit zo gaat maar het komt vaker voor dan mensen willen zien.
Het hele idee van emancipatie slaat zo door dat vrouwen andere vrouwen erop afrekenen als zij hun keuzevrijheid gebruiken en een andere keus maken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Hoe dwingend is het statement je moet en zal financieel zelfstandig zijn en je moet en zal je voorbereiden op een scheiding en je mag nooit of te nimmer in een positie zijn waarin je je in enige mate aanpast aan je man want dat staat gelijk aan afhankelijkheid en dus slaafs zijn. Je man mag dat daarentegen wel. Dat is namelijk dan juist wel emancipatie..
Lekker gelijkwaardig.

Oh en nogmaals ik werk dus 32 uur, net als mijn man. En hij zou minder gaan werken als dat kon. Ik zet dat er maar bij voordat iemand me weer beticht in mn eigen straatje te praten.
Trotter schreef:
05-12-2018 22:01
Volgens mij moet je nog even teruglezen. Er hebben zich al aardig wat mensen gemeld die dat juist wél willen.

En weer fout.
Ik heb nergens gelezen dat iemand liever stront ruimt dan een stukje typt of koffie rondbrengt hoor. Het gaat hier om thuisblijven, niet om het poetsen, dat moet evengoed.
Trotter schreef:
05-12-2018 21:59
Je maakt jezelf echt keer op keer belachelijk in dit topic. Dit is echt zo dom, daar ga ik niet eens op in.
Eh, en hoe dom is deze post dan. Vrouwenemancipatie, zoek het op.
[quote=Lollypop04 post_id=29320090 time=1544044013 user_id=379438]

Het hele idee van emancipatie slaat zo door dat vrouwen andere vrouwen erop afrekenen als zij hun keuzevrijheid gebruiken en een andere keus maken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Hoe dwingend is het statement je moet en zal financieel zelfstandig zijn.

Ohhhh' Yes!
Amen.
nina1966 schreef:
05-12-2018 22:08
Eh, en hoe dom is deze post dan. Vrouwenemancipatie, zoek het op.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vrouwenemancipatie
En voor de volledigheid ook deze maar even: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Emancipatie
Kortom: je lult maar wat, je hebt geen idee waar je het over hebt. Zoals wel vaker.
Lollypop04 schreef:
05-12-2018 22:06
Alleen in dit topic al, wat maar een bijzonder kleine steekproef is, zijn er vrouwen geweest die aangegeven hebben dat hun man daadwerkelijk minder is gaan werken of minder zou gaan werken indien de financiële situatie zou toestaan dat er überhaupt iemand minder zou werken. Het is vast niet de meerderheid van de stellen waarbij dit zo gaat maar het komt vaker voor dan mensen willen zien.
Het hele idee van emancipatie slaat zo door dat vrouwen andere vrouwen erop afrekenen als zij hun keuzevrijheid gebruiken en een andere keus maken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Hoe dwingend is het statement je moet en zal financieel zelfstandig zijn en je moet en zal je voorbereiden op een scheiding en je mag nooit of te nimmer in een positie zijn waarin je je in enige mate aanpast aan je man want dat staat gelijk aan afhankelijkheid en dus slaafs zijn. Je man mag dat daarentegen wel. Dat is namelijk dan juist wel emancipatie..
Lekker gelijkwaardig.

Oh en nogmaals ik werk dus 32 uur, net als mijn man. En hij zou minder gaan werken als dat kon. Ik zet dat er maar bij voordat iemand me weer beticht in mn eigen straatje te praten.

Wij passen ons voortdurend aan elkaar aan. Zo doen wij bijvoorbeeld nooit allebei in hetzelfde jaar en opleiding. Verdelen we regelmatig de huishoudelijke taken opnieuw, rekening houdend met de roosters. Gaat mijn man juist wel of juist niet sporten op bepaalde dagen etc. Niks slaafs aan.

Dat is wel iets anders dan je baan op zeggen om hem +40 uur te laten werken.
Andersom schreef:
05-12-2018 22:44
Wij passen ons voortdurend aan elkaar aan. Zo doen wij bijvoorbeeld nooit allebei in hetzelfde jaar en opleiding. Verdelen we regelmatig de huishoudelijke taken opnieuw, rekening houdend met de roosters. Gaat mijn man juist wel of juist niet sporten op bepaalde dagen etc. Niks slaafs aan.

Dat is wel iets anders dan je baan op zeggen om hem +40 uur te laten werken.
Met het eerste deel eens, mooi dat dat zo gaat voor jullie en zo werkt. Zal voor elk stel gelden met ook voor elk stel een andere, voor hun unieke, uitkomst. Je hoort mij ook niet zeggen dat dat slaafs is.
Maar je tweede deel slaat nergens op. Dat kan namelijk ook de uitkomst zijn van een gelijkwaardig overleg binnen een relatie. En is dan dus ook niet slaafs. Laat mensen lekker hun eigen keuzes maken zonder het te veroordelen.
Het gaat me om het dogma wat ik omschrijf. Wat vrouwen andere vrouwen opleggen en hoe rigide dat gehanteerd wordt.
Ik hoor de meeste huisvrouwen op viva altijd schrijven dat ze hun baan toch al niet leuk vonden of toch minimumloon verdienden of toch geen carriereperspectieven hadden of toch al een burn out hadden en toen in goed overleg kozen voor het huisvrouwschap.

Wil je dan huisvrouw zijn of vindt je dan gewoon je werk niet leuk?
Koffiekop1 schreef:
05-12-2018 23:06
Ik hoor de meeste huisvrouwen op viva altijd schrijven dat ze hun baan toch al niet leuk vonden of toch minimumloon verdienden of toch geen carriereperspectieven hadden of toch al een burn out hadden en toen in goed overleg kozen voor het huisvrouwschap.

Ik denk dat laatste. En dat de partner het dan niet erg vindt als ze minder gaan werken maakt de keus alleen maar gemakkelijker.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Koffiekop1 schreef:
05-12-2018 23:06

Dat is een goeie vraag. Maar wellicht kan ook meespelen dat mensen het gevoel hebben hun keus te moeten verdedigen. Want als je zegt, dit is wat ik wil, krijg je toch een lading oordelen over je heen.
Nou, het interesseert mij niet zo heel veel wat andere mensen van mijn leven en keuzes vinden, dus ik wil er best op ingaan hoor. Ik vond het werk wat ik deed niet echt leuk, maar toch is het echt een bewuste keuze geweest om thuis te blijven bij mijn kind. Ik heb er zelfs mijn droombaan voor afgeslagen, omdat ik daarvoor had moeten emigreren naar Zuid-Amerika (wat ik eigenlijk heel graag wilde toen ik dacht dat mijn kinderwens nooit vervuld zou worden).

En het is inderdaad niet meeslepend en groots om de hele dag voor een kleintje te zorgen, maar ik ben oprecht heel erg blij en dankbaar dat ik zoveel tijd met mijn kind kan besteden.
Ikigai schreef:
Mannen hebben die keuze ook maar de meesten willen het niet.
amarna schreef:
06-12-2018 08:20
Mannen hebben die keuze ook maar de meesten willen het niet.
Precies, zou wat moois zijn: de man het slachtoffer van de keuzes van de vrouw, de meeste mannen vinden het maar wat makkelijk dat ze zich helemaal op hun carrière kunnen richten.
En andersom vinden veel vrouwen het prima om thuis een groter aandeel te leveren in de zorg.
Alleen is die taakverdeling hier op het forum niet populair.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven