Geld & Recht alle pijlers

Huisvrouw worden

01-12-2018 19:07 1645 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de beslissing genomen dat ik thuis blijf voor de kinderen en huisvrouw zal worden. Deze beslissing hebben wij echter al een jaar eerder genomen. Ik ben dus al een jaar thuis, had ook geen vaste job toen. Ik ben 27, mijn vriend is 38 en heeft een goede job. Financieel is dit geen enkel probleem. Alleen zit ik echter met enkele twijfels/vragen die sinds kort de kop op steken.

- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.

- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?

En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.
Dat begrijp ik dat jij dat vindt (in jouw situatie). Zie oa ook de link die ik vanavond gepost heb.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
07-12-2018 23:14
Ik niet, ik vind dat ze gelijk heeft.
Ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Rockstarter schreef:
07-12-2018 23:07
Ik vind jouw arrogantie nogal stuitend, helaas.
Ik niet. Ik vind het dan wel weer stuitend dat je de inhoud van een post alleen maar kunt interpreteren als juist als het in je referentiekader past.
Kortzichtig.
LaFleurNoire schreef:
08-12-2018 05:16
Ik niet. Ik vind het dan wel weer stuitend dat je de inhoud van een post alleen maar kunt interpreteren als juist als het in je referentiekader past.
Kortzichtig.
tja dat referentiekader, dat is voor iedereen anders, leg uit
Alle reacties Link kopieren
Vergeetmenietje1980 schreef:
07-12-2018 23:19
Dankzij de partner en zijn inkomen is het wel mogelijk dat de vrouw totaal geen inkomen heeft. Als de partner er niet was had ze dat leven bij lange na niet kunnen leven.
Eh, ja? Uiteraard is dat het geval, ik geloof ook niet dat een thuisblijver dat ook maar een seconde betwist.
Wat wil je met deze post zeggen?
Ikigai schreef:
07-12-2018 13:30
Ik zou het probleem houden bij degene die het probleem heeft: je man. Hij is verantwoordelijk voor zijn dag, dus moet hij het ook zelf oplossen.

Een vierde dag opvang is geen optie, opa's en oma's ook niet. Jij bent al genoeg teruggegaan in uren, dus ook dat is geen optie.

Ik zou de bal terugspelen. Jij bent absoluut niet degene die dit moet gaan oplossen. Je doet al genoeg zo te horen.
Dit dus!
Laat je man zijn verantwoordelijkheid nemen.
Of minder werk aannemen zodat hij gewoon 4 dagen kan blijven werken.
Alle reacties Link kopieren
Rockstarter schreef:
07-12-2018 23:03
Ontkennen dat er verschil is tussen mannen en vrouwen is dom. Het ging over een verschil in nature en nurture, jij linkt daar iets aan wat niet het onderwerp was waar die post over ging.
Dat verschil tussen mannen en vrouwen hoeft niet te leiden tot een vaststaand patroon in rol verdeling, dat hoor je me niet zeggen. Wat ik zeg, nogmaals, is dat mensen dat zelf kunnen en mogen besluiten. Dat er geen gouden standaard is. En dat het me mateloos irriteert dat er mensen zijn die, zonder kennis te hebben van de situatie van de ander of hun beweegredenen, menen het recht te hebben dat te veroordelen.
En dat zeg ik als werkende vrouw die daar ook niet mee gaat stoppen. Dat ik werk zie ik alleen niet als een soort bewijs voor zelfstandigheid of emancipatie, het onderstreept niet een bepaald principe en ik ontleen er geen recht aan om te veroordelen. Ik heb ook niks te bewijzen daarin. Ik werk omdat we geld nodig hebben en toevallig vind ik het ook best leuk. En of mijn man dat doet of ik of gezamenlijk zal me in wezen een zorg zijn als ons gezin er maar goed bij functioneert. Ik voel namelijk ook geen extra drang om me te moeten bewijzen als vrouw net zo min als dat ik er belemmeringen van ondervind. Ik ben gewoon ik en in onze relatie zijn wij gewoon wij ongeacht onze sekse.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
07-12-2018 17:18
Gelukkig bepaal jij dat niet dat een gezonde volwassene MOET werken. Laat iedereen toch voor de zoveelste keer hun eigen keuzes maken.
Daarom zette ik er ook bij dat het mijn persoonlijke mening is. Zoveel mensen, zoveel meningen. Gelukkig kan iedereen inderdaad daarin voor zichzelf een andere keuze maken.

Ik heb overigens geen idee of dit überhaupt in de keuze tot thuisblijven een rol speelt, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige vrouwen die eerst op zichzelf hebben gewoond/zichzelf hebben onderhouden later in hun leven minder snel als optie wordt gezien. Ik ben midden/eind twintig en heb vanaf mijn late tienerjaren altijd op mijzelf gewoond en mijzelf onderhouden (zonder partner om mee samen te wonen). Ik zeg nooit nooit, maar stel dat ik later de keuze zou hebben om mijn werk helemaal op te geven, dan zou ik die denk ik niet snel maken. Ook omdat werken een stuk van mijn identiteit is geworden ofzo, ik kan het niet anders uitleggen. Ook merk ik dat ik zoveel meer van vrije tijd/weekend kan genieten, juist omdat ik werk.
Waarom zou iemand die thuisblijfmieder is in een ongelukkig huwelijk moeten blijven zitten? Dat is geen handicap hoor. Werk en mogelijkheden genoeg. Ik ben er het levende bewijs van.
Timetraveler schreef:
08-12-2018 08:23
Daarom zette ik er ook bij dat het mijn persoonlijke mening is. Zoveel mensen, zoveel meningen. Gelukkig kan iedereen inderdaad daarin voor zichzelf een andere keuze maken.

Ik heb overigens geen idee of dit überhaupt in de keuze tot thuisblijven een rol speelt, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige vrouwen die eerst op zichzelf hebben gewoond/zichzelf hebben onderhouden later in hun leven minder snel als optie wordt gezien. Ik ben midden/eind twintig en heb vanaf mijn late tienerjaren altijd op mijzelf gewoond en mijzelf onderhouden (zonder partner om mee samen te wonen). Ik zeg nooit nooit, maar stel dat ik later de keuze zou hebben om mijn werk helemaal op te geven, dan zou ik die denk ik niet snel maken. Ook omdat werken een stuk van mijn identiteit is geworden ofzo, ik kan het niet anders uitleggen. Ook merk ik dat ik zoveel meer van vrije tijd/weekend kan genieten, juist omdat ik werk.
Tja, ik geniet een stuk minder van mijn weekenden dan vroeger hoor. Mijn weekend zit namelijk vol met de gewone zorgtaken die je op werkdagen ook hebt en alles wat erbij komt zoals huishouden, boodschappen etc. Weekend met kleine kinderen: grotendeels geen bal aan. Behalve als je iets leuks met ze gaat doen.

Dit wat jij noemt is voor mij overigens nooit een afweging geweest. Eerder een reden om het niet zo erg te vinden dat bijvoorbeeld de gezamenlijke administratie geheel door mijn man gedaan wordt. Hij wil dat op een bepaalde manier, ik word horendol van die manier. Prima. Doet hij het. Ik weet mezelf toch wel te redden mocht hem iets overkomen of hij morgen vertrekken. Ik heb die dingen vroeger namelijk ook altijd gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
08-12-2018 08:23
Daarom zette ik er ook bij dat het mijn persoonlijke mening is. Zoveel mensen, zoveel meningen. Gelukkig kan iedereen inderdaad daarin voor zichzelf een andere keuze maken.

Ik heb overigens geen idee of dit überhaupt in de keuze tot thuisblijven een rol speelt, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige vrouwen die eerst op zichzelf hebben gewoond/zichzelf hebben onderhouden later in hun leven minder snel als optie wordt gezien. Ik ben midden/eind twintig en heb vanaf mijn late tienerjaren altijd op mijzelf gewoond en mijzelf onderhouden (zonder partner om mee samen te wonen). Ik zeg nooit nooit, maar stel dat ik later de keuze zou hebben om mijn werk helemaal op te geven, dan zou ik die denk ik niet snel maken. Ook omdat werken een stuk van mijn identiteit is geworden ofzo, ik kan het niet anders uitleggen. Ook merk ik dat ik zoveel meer van vrije tijd/weekend kan genieten, juist omdat ik werk.
Mijn ervaring is dat de zogenaamde vrije tijd naast het werk, niet echt vrije tijd is, maar tijd die besteed moet worden om het huishouden te doen. Want die badkamer moet toch elke week schoongemaakt, en die WC, en het bed moet toch elke week verschoond, het beddegoed gewassen, en de huiskamer moet toch elke week een schoonmaakbeurt hebben, evenals de slaapkamers. De ramen moeten een keer gezeemd, de keuken een keer gesopt, enz. Allemaal dingen die je dan in je vrije tijd naast het werk moet doen, of in het weekend.

Mijn moeder was huisvrouw en die besteedde gemiddeld per dag 4 uur/5 uur aan het huishouden. Was doen, strijk doen, schoonhouden, huiskamer goede beurt, slaapkamers schoonmaken, bedden verschonen, keuken/badkamer/toilet elke week een sopdoek, koelkast leeghalen en van binnen schoonmaken, dat soort dingen. Dus zeg dat ze daar 20-25 uur per week mee bezig was. Dat moet jij dan in je vrjje weekend doen, tenzij je in een smerig huis wil wonen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
08-12-2018 09:44
Mijn ervaring is dat de zogenaamde vrije tijd naast het werk, niet echt vrije tijd is, maar tijd die besteed moet worden om het huishouden te doen. Want die badkamer moet toch elke week schoongemaakt, en die WC, en het bed moet toch elke week verschoond, het beddegoed gewassen, en de huiskamer moet toch elke week een schoonmaakbeurt hebben, evenals de slaapkamers. De ramen moeten een keer gezeemd, de keuken een keer gesopt, enz. Allemaal dingen die je dan in je vrije tijd naast het werk moet doen, of in het weekend.

Mijn moeder was huisvrouw en die besteedde gemiddeld per dag 4 uur/5 uur aan het huishouden. Was doen, strijk doen, schoonhouden, huiskamer goede beurt, slaapkamers schoonmaken, bedden verschonen, keuken/badkamer/toilet elke week een sopdoek, koelkast leeghalen en van binnen schoonmaken, dat soort dingen. Dus zeg dat ze daar 20-25 uur per week mee bezig was. Dat moet jij dan in je vrjje weekend doen, tenzij je in een smerig huis wil wonen.

Ons huishouden, in de breedste zin van het woord kost ons 30 uur per week. Van een doekje over de salontafel, tot de tuin, de was en de administratie. Het meeste gebeurt op doordeweekse dagen. In het weekend vaak die dingen die we leuk vinden en de dingen die dagelijks moeten zoals komen en afwassen. Dan houden we nog genoeg tijd over voor leuke dingen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
08-12-2018 09:54
Ons huishouden, in de breedste zin van het woord kost ons 30 uur per week. Van een doekje over de salontafel, tot de tuin, de was en de administratie. Het meeste gebeurt op doordeweekse dagen. In het weekend vaak die dingen die we leuk vinden en de dingen die dagelijks moeten zoals komen en afwassen. Dan houden we nog genoeg tijd over voor leuke dingen.

Maar als je fulltime werkt, komt die 30 uur dus náást je werk er nog bij. Dus is niet elke vrije dag een dag waarop je achterovergeleund kan gaan zitten relaxen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
08-12-2018 09:44
Mijn ervaring is dat de zogenaamde vrije tijd naast het werk, niet echt vrije tijd is, maar tijd die besteed moet worden om het huishouden te doen. Want die badkamer moet toch elke week schoongemaakt, en die WC, en het bed moet toch elke week verschoond, het beddegoed gewassen, en de huiskamer moet toch elke week een schoonmaakbeurt hebben, evenals de slaapkamers. De ramen moeten een keer gezeemd, de keuken een keer gesopt, enz. Allemaal dingen die je dan in je vrije tijd naast het werk moet doen, of in het weekend.

Mijn moeder was huisvrouw en die besteedde gemiddeld per dag 4 uur/5 uur aan het huishouden. Was doen, strijk doen, schoonhouden, huiskamer goede beurt, slaapkamers schoonmaken, bedden verschonen, keuken/badkamer/toilet elke week een sopdoek, koelkast leeghalen en van binnen schoonmaken, dat soort dingen. Dus zeg dat ze daar 20-25 uur per week mee bezig was. Dat moet jij dan in je vrjje weekend doen, tenzij je in een smerig huis wil wonen.
de meeste mensen doen geen jaren 50 huishouden. Thuismoeders poetsen ook geen bestek of wecken augurken.
pejeka schreef:
08-12-2018 09:58
Maar als je fulltime werkt, komt die 30 uur dus náást je werk er nog bij. Dus is niet elke vrije dag een dag waarop je achterovergeleund kan gaan zitten relaxen.
De meeste mensen besteden nog geen 6 uur aan huishouden pw. Pejeka’s uitgezonderd
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
08-12-2018 09:59
De meeste mensen besteden nog geen 6 uur aan huishouden pw. Pejeka’s uitgezonderd
Dan zou ik wel eens willen zien wat er in die huizen tevoorschijn komt als je een bank van de muur trekt, of een bed. Hoeveel bossen haar je vindt als je achter de wastafel kijkt, of achter de Wc-pot. Brrrr.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
08-12-2018 09:58
de meeste mensen doen geen jaren 50 huishouden. Thuismoeders poetsen ook geen bestek of wecken augurken.
Waarom is het goed schoonhouden van je huis "jaren '50" en worden er gelijk belachelijke dingen bijgehaald? Is het dan helemáál jaren 2000 om lekker in een niet goed schoon huis te wonen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
08-12-2018 10:04
Dan zou ik wel eens willen zien wat er in die huizen tevoorschijn komt als je een bank van de muur trekt, of een bed. Hoeveel bossen haar je vindt als je achter de wastafel kijkt, of achter de Wc-pot. Brrrr.

Ik heb geen bank tegen de muur en mijn wastafel en wc-pot hangen aan de muur, dus daar kan niets achter, dus kom gerust controleren. :P
Mijn man en ik ruimen dagelijks na het eten de keuken op. Verder doen we op onze vrije dagen dat wat er op dat moment nodig is (wassen, stofzuigen, boodschappen, ramen zemen, alles nat afnemen, dweilen etc), zodat we dat niet in het weekend hoeven doen. Als je je huis praktisch inricht (zonder duizend frutsels op elke tafel of elk kastje) en de rommel meteen achter je kont opruimt is het binnen een mum van tijd schoon en hoeft het echt allemaal niet zoveel tijd te kosten. Zéker geen dertig uur per week.
pejeka schreef:
08-12-2018 10:04
Dan zou ik wel eens willen zien wat er in die huizen tevoorschijn komt als je een bank van de muur trekt, of een bed. Hoeveel bossen haar je vindt als je achter de wastafel kijkt, of achter de Wc-pot. Brrrr.
in die zes uur kan je ook achter de bank stofzuigen en de wastafel zit hier vast aan de muur
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
08-12-2018 10:23
in die zes uur kan je ook achter de bank stofzuigen en de wastafel zit hier vast aan de muur
Moet je me het trucje toch eens leren in 6 uur héél je huis spic en span te hebben.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
08-12-2018 10:27
Moet je me het trucje toch eens leren in 6 uur héél je huis spic en span te hebben.

Het verbaast me eerder dat jij dat niet kunt. In zes uur tijd kun je echt belachelijk veel doen.
Lang niet iedereen vindt het belangrijk om in een erg schoon huis te wonen hoor, pejeka. Ik heb persoonlijk een oplossing gevonden voor wat je ziet als je een keer een bed demonteert en achter het hoofdbord kijkt: ik doe dat eens in de drie jaar, en dan maak ik daar schoon. De rest van de drie jaar accepteer ik dat het daar waarschijnlijk erg stoffig is, maar dat ik het in elk geval niet zie.
En hoewel ik de badkamers regelmatig doe (vind ik best leuk namelijk), liggen daar überhaupt nooit bossen haar achter de wastafel.
Als ik ooit een nieuw gasfornuis zou kopen, zal daar ook wel iets heel smerigs achter blijken te liggen. Maar dat is bij jou thuis waarschijnlijk ook zo.
Los daarvan heb ik inderdaad een gigantisch gebrek aan vrije tijd.
Ik vind het wel eens jammer dat we wel collectief meer dan de helft van ons inkomen mogen inleveren, deels ten goede van mensen die ervoor kiezen om niet te werken, maar anderzijds is de keerzijde daarvan (vrije tijd) dan weer geen collectief goed. Valt te accepteren hoor, maar ik vind dat er gevangenisstraffen op mogen komen om vervolgens die hardwerkende vrouwen te veroordelen op de stofnesten die ergens op zolder waar nooit iemand komt zijn te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
08-12-2018 10:23
Ik heb geen bank tegen de muur en mijn wastafel en wc-pot hangen aan de muur, dus daar kan niets achter, dus kom gerust controleren. :P
Mijn man en ik ruimen dagelijks na het eten de keuken op. Verder doen we op onze vrije dagen dat wat er op dat moment nodig is (wassen, stofzuigen, boodschappen, ramen zemen, alles nat afnemen, dweilen etc), zodat we dat niet in het weekend hoeven doen. Als je je huis praktisch inricht (zonder duizend frutsels op elke tafel of elk kastje) en de rommel meteen achter je kont opruimt is het binnen een mum van tijd schoon en hoeft het echt allemaal niet zoveel tijd te kosten. Zéker geen dertig uur per week.
Opgeruimd houden is zeker een pro. Maar je ramen moeten gezeemd, de gang gedweild, het toilet grondig schoongemaakt, de badkamer eveneens, kastjes afnemen in de keuken (worden toch vettig door het koken), de kastjes moeten van binnen af en toe een beurt, de koelkast leeg en uitgesopt, de deuren allemaal een keer een beurt (afnemen), evenals de buitendeuren, elke week bedden verschonen en matrassen keren en laten luchten, trappenhuizen schoonmaken en zuigen, planchet in de badkamer leeg, afnemen, en alle potjes even afnemen, noem maar op.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
08-12-2018 10:33
Opgeruimd houden is zeker een pro. Maar je ramen moeten gezeemd, de gang gedweild, het toilet grondig schoongemaakt, de badkamer eveneens, kastjes afnemen in de keuken (worden toch vettig door het koken), de kastjes moeten van binnen af en toe een beurt, de koelkast leeg en uitgesopt, de deuren allemaal een keer een beurt (afnemen), evenals de buitendeuren, elke week bedden verschonen en matrassen keren en laten luchten, trappenhuizen schoonmaken en zuigen, planchet in de badkamer leeg, afnemen, en alle potjes even afnemen, noem maar op.
als je daar 30 uur per week mee bezig bent kan je gewoon niet doorwerken
maar ja als je vier trappenhuizen hebt is het misschien een ander verhaal

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven