Geld & Recht alle pijlers

Huurauto kapot, eigen risico kwijt?

09-06-2014 13:19 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vrienden van mij hebben gisteren autopech gehad met een huurauto tijdens een vakantietrip in Schotland.

Ze zijn vanaf het vliegveld de snelweg opgedraaid en binnen een halfuur was de koppeling helemaal kapot. De man van de wegenwacht kon niks doen. Zijn woorden: dit zien we zo vaak, meestal is zo'n auto dan aan Amerikanen verhuurd, die hebben nooit geleerd om met een schakelbak te rijden.

Vrienden zijn teruggegaan naar verhuurpunt. Tot hun verbazing kregen ze geen excuses voor het ongemak. In plaats daarvan moesten ze 1000 pond eigen risico betalen! Een van de eigen monteurs van het bedrijf gaat nu bekijken of het hier gaat om een mechanisch defect, of om een bestuurdersfout.

Als ik ervan uitga dat het inderdaad de vorige huurder was die de versnellingsbak gesloopt heeft, en de verhuurder de kosten bij mijn vrienden in de schoenen probeert te schuiven, hoe kunnen zij dan bewijzen dat het niet hun fout was? En hoe krijgen ze hun geld terug?

Ze hebben geen rechtsbijstandverzekering helaas..
Denk dat het moeilijk te bewijzen is. Hoe toon je aan dat de voorgangers de koppeling hebben gesloopt en niet jij?

Wel zuur met zo 'n enorm hoog eigen risico. Ik neem bij huurauto's meestal een veel lager eigen risico, juist omdat je niet alles kunt weten en voorzien.
Ja maar een koppeling stuk in een half uur? Dat moet toch van de vorige huurder zijn.
Wat een afschuwelijke afwikkeling.

Volgens mij verzeker je, je daarvoor.

Ik vind het ongehoord.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Waarom zo'n hoog eigen risico? Je kan dit toch afkopen met een verzekering? Anders is het waarschijnlijk dikke pech.

Contact opnemen met de reisverzekering om te zien of dat zij iets voor ze kunnen betekenen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Dikke pech????? Kan ik me niet voorstellen. Een lucratieve bijverdienste van de autoverhuurder denk ik veel eerder. Die zal wel verzekerd zijn voor dit soort grapjes en jullie moeten 1000 pond betalen??? Klopt geen hout van. Denk dat de verhuurder dit vaker aan de hand gehad heeft en " kassa " voor hem. Ik zou dit eerst goed uit laten zoeken en zeker niet betalen. Succes verder.
Niet betalen is meestal geen optie. Je geeft bij het huren een machtiging voor je creditcard af, en dan kunnen ze het geld gewoon afschrijven.

In principe draai je hier zelf voor op ja, daarom neem ik nooit zo'n hoog eigen risico. Ook als er iemand tegen jou aanrijdt, of de hele auto bekrast ben jij dan de klos. Het kán natuurlijk dat de vorige bestuurder al wat gesloopt heeft, maar het kan net zo goed toeval zijn, of de schuld van je vrienden (wij zijn meer gewend aan schakelen, maar niet met je verkeerde hand).
Als je vrienden lid zijn van de ANWB zou ik die bellen im raad, die hebben ook juristen in dienst. Anders je rechtsbijstand inschakelen?

In de huurovereenkomst hoort te staan wat er onder het eigen risico valt, maar het lijkt me sterk dat dit daar bij hoort, dit is iets anders dan tegen een paaltje rijden omdat je niet uitkijkt.

Als de verhuurder toch die 1000 pond van de CC afschrijft, meteen bezwaar maken bij creditcardmaatschappij, dan storten ze terug tot verhuurder aantoont dat hij in zijn recht staat.

Hebben ze gehuurd bij een van de bekende maatschappijen, zoals Hertz of Avis, of is het een klein bedrijfje?
Heb het net aan mijn man gevraagd en die huurt regelmatig auto's ivm werk. Vorige week ook in Schotland geweest en hij vertelde me net dat hij daarom dus altijd het eigen risico afkoopt omdat je anders idd flink kan dokken . Dus ik vrees het ergste voor ze. Dat soort dingen staat ook vaak in de hele kleine lettertjes
Bedankt voor de reacties allemaal.

Ze hebben bij een grote maatschappij op het vliegveld gehuurd. Ik kon zo geen slechte reviews vinden, dus die staan er in ieder geval niet om bekend dat ze dit zo afhandelen. De creditcard maatschappij inschakelen is een goed idee, dat ga ik doorgeven.

Ik weet niet of ze lid zijn van de ANWB, maar dat ga ik ook navragen.

Voorlopig gaan ze er maar vanuit dat ze het geld kwijt zijn, wel een hele zure start van een weekje ertussenuit.
Als je geslaagd bent in een automaat dan mag je toch helemaal niet in een schakelbak rijden? Of is dat in Schotland anders? Ook raar dat je het dan voor elkaar zou krijgen om zo'n bak helemaal aan gort te krijgen (die Amerikanen dan he).
minnimouse: als je in Nederland afrijdt wel ja. Maar in Amerika kennen ze de 'alleen automaat' versie niet. Dus daar krijgen ze een gewoon rijbewijs, wat tijdelijk (bv vakantie) ook geldig is in Nederland. Klinkt stom, maar zo werkt het. Ik had vroeger een vriendin die haar rijbewijs op Jersey had gehaald. Daar zijn geen stoplichten, mag je nergens harder dan 50, om over drukke verkeersknooppunten en trams maar te zwijgen. Maar haar rijbewijs was in Nederland wel gewoon geldig (gelukkig was ze slim genoeg om hier niet zo maar te gaan rijden, maar het mag).
Nausicaa: wat bijzonder. Zij moeten toch ook beseffen dat er in veel landen met een schakelbak gereden wordt? Gelukkig was je vriendin slim genoeg!

Vraag me alleen nog steeds af hoe zo'n Amerikaan het dan voor elkaar krijgt zo'n schakelbak helemaal aan gort te krijgen.
De vraag is, of het hier gaat om slijtage of om schade. Het eerste komt zeker niet voor rekening van de huurder, het tweede (mogelijk) wel, Slijtage aan een koppeling zie je niet (tenzij je monteur bent) tot het heel erg is. Het is dus goed mogelijk dat die slijtage allang aanwezig was. Als dat het geval is, lijkt de reparatie mij niet voor de huurder. Zou de huurder ook moeten betalen als de distributieriem het begeeft? Als de verhuurder stelt dat de laatste huurder de slijtage heeft veroorzaakt, zal hij dat moeten aantonen.

Overigens is het wel goed mogelijk om een koppeling snel om zeep te helpen. Je voet op het koppelingspedaal houden en dan met een slippende koppeling rijden, is een probaat recept. Of dat ook binnen een half uur kan, is de vraag. Als dat niet zo is, lijkt me dat in het voordeel van de huurder te spreken.
Tenzij je een half uur als een krankzinnige je best hebt gedaan de koppeling aan gort te krijgen, gaat dat niet gebeuren.

Of een rechtsbijstandsverzekering dekt in het buitenland weet ik niet, dus dat ze die niet hebben maakt wellicht weinig uit. Als je geen goedkope/gratis hulp kan krijgen, is het probleem een beetje dat procederen je waarschijnlijk meer dan 1.000 pond gaat kosten.

Als ze bijvoorbeeld bij Herz hebben gehuurd, dan is hen hoogst waarschijnlijk de SuperCover-verzekering aangeboden. Daarmee was alle eigen risico afgedekt geweest. De kans dat een verhuurder een dergelijke verzekering niet aanbiedt is klein, aangezien daar veel geld mee verdiend wordt.

Kortom, hoe lullig ook allemaal, maar het klinkt als een dure les in iets beter verzekeren de volgende keer.
De auto had 800 mijl op de teller toen zij hem meekregen. Werkte prima tot ze de snelweg opdraaiden. Bij het opschakelen naar de 5e ging de auto ontzettend veel toeren maken en enorm stinken. Zij hebben hem toen onmiddelijk op de vluchtstrook gezet.

Ik denk dat het aan dat verhuurbedrijf is om met bewijzen te komen dat het hun schuld is. Inderdaad, als de distrubutieriem van je huurauto opeens kapot gaat, dan is dat ook het risico van het bedrijf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven