Geld & Recht alle pijlers

Huursubsidie vraag

28-11-2011 18:17 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
x
quote:19juni schreef op 28 november 2011 @ 19:32:

De vrije en sociale sector heeft er denk ik mee te maken bij wie de woning in eigendom is, niet met de prijs ervan (al zijn sociale huurwoningen wel zo goed als altijd goedkoper).

Als een woning bijvoorbeeld eigendom is van een sociale woningbouw blijft het een sociale huurwoning (tenzij ze de woning verkopen), ongeacht of de huurprijs boven een bepaald bedrag uitkomt. Is de woning in eigendom van een vastgoedman/vrouw oid dan valt de woning in de vrije sector.

Tenminste, ik denk dat het zo werkt.Sorry maar dit is echt dikke onzin. Sociale huurwoning of vrije sector heeft puur te maken met de huur. Onder 652 is sociaal, alles daarboven vrije huur. Corporaties verhuren ook vrije huur woningen en er zijn ook particuliere aanbieders die woningen tegen sociale huurprijs aanbieden.
Die 22.000 is dat bruto of netto inkomen?
Da's bruto.
Voor zittende huurders wordt de woning niet geliberaliseerd door overschrijding van de maximale huurgrens. Alleen woningen die vanaf de aanvang van het huurcontract geliberaliseerd zijn verhuurd, blijven geliberaliseerd. Maw: de huurtoeslag blijft behouden, ook al wordt de huur ¤ 700 of ¤ 800.

Even het Viva-geheugen opfrissen: precies dezelfde vraag stelde mijnes op 2 oktober 2011. Kennelijk hebben beantwoorders op deze vraag van famkej hier even wat gemist, namelijk het antwoord van magic2009 . Zij wees op het zgn verworven recht van zittende huurders - 1 van de drie uitzonderingen dat huurtoeslag boven de maximum huurgrens mogelijk is. Lees hier
quote:famkej schreef op 28 november 2011 @ 20:24:

Zo word ik wel wat wijzer. Sowieso lees ik dat de grens voor alleenstaanden (kinderen die niets verdienen tellen niet mee neem ik aan) 'maar' krap 22.000 euro is. In dat geval is het helemaal niet van toepassing en moet er heel wat gebeuren voordat dat wel zo is. Ben wel iets gerustgesteld en sla dit even op.

Bedankt allemaal!

FamkeAls u een inwonend kind heeft is de inkomensgrens ¤ 29.350. Niet bruto, niet netto, maar het belastbare inkomen telt dwz het verzamelinkomen (box 1). Dus zeg maar: bruto inkomen minus aftrekposten zoals specifieke zorgkosten of studiekosten. Voor informatie alleenstaande ouder met inwonend(e) kind(eren): Lees hier
quote:diedietje schreef op 28 november 2011 @ 20:39:

[...]

Sorry maar dit is echt dikke onzin. Sociale huurwoning of vrije sector heeft puur te maken met de huur. Onder 652 is sociaal, alles daarboven vrije huur. Corporaties verhuren ook vrije huur woningen en er zijn ook particuliere aanbieders die woningen tegen sociale huurprijs aanbieden.Nou ja, gelukkig verkondigde ik het dan ook niet als waarheid. Dan weet ik nu ook hoe het zit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven