Huurverlaging of niet?
dinsdag 28 juni 2011 om 17:43
Mijn vriend en ik wonen in een appartement, het zijn steeds gebouwen van 6 woningen per voordeur. 2x3 hoog zeg maar. Ze worden afbroken maar wanneer weet niemand, wat we ook vragen. Wel worden leegstaande woningen dichtgespijkerd. In het gebouw bij ons zijn nog maar 3 woningen bewoond. Op elke woonlaag is dus 1 woning bewoond en 1 dichtgespijkerd. Tevens hebben ze de ramen van al de bergingen, zonder overleg dichtgespijkerd, ook dus waar nog mensen wonen.
En toch verhogen ze de huurprijs met 3 euro. Opzicht geen probleem, maar ik meen dat hier sprake is van een vermindere woonomgeving ofzoiets. Met huurcommissie gebeld, die hadden er ook geen antwoord op, die zeiden maar dat de woningbouw het kon doen, zolang er geen achterstallig onderhoud was bij ons.
Ook wonen er een paar gebouwen verder in de straat mensen via zogenaamd anti-kraak. Die mogen dezelfde woning als mij bewonen voor 150 euro per maand, met uitzondering dat ze de berging niet in kunnen, nou ik betaal 395 euro voor dat verschil hoef ik ook geen berging. Maar dat ging natuurlijk niet zeggen ze.
Ik weet dat als het daadwerkelijk zover is we een verhuispremie krijgen van rond de 5000 euro, en aangezien we opzicht hier wel redelijk wonen, willen we wel wachten totdat het zo ver is. Of het moet nog jaren duren, dan zoeken we iets anders.
Maar ik vraag me af of die huurverhoging wel reeël is.
Wie kan me advies geven?
Ik wil ook eens lang het juridisch loket gaan voor info, maar mss heeft er iemand ervaring in een soort gelijke situatie.
En toch verhogen ze de huurprijs met 3 euro. Opzicht geen probleem, maar ik meen dat hier sprake is van een vermindere woonomgeving ofzoiets. Met huurcommissie gebeld, die hadden er ook geen antwoord op, die zeiden maar dat de woningbouw het kon doen, zolang er geen achterstallig onderhoud was bij ons.
Ook wonen er een paar gebouwen verder in de straat mensen via zogenaamd anti-kraak. Die mogen dezelfde woning als mij bewonen voor 150 euro per maand, met uitzondering dat ze de berging niet in kunnen, nou ik betaal 395 euro voor dat verschil hoef ik ook geen berging. Maar dat ging natuurlijk niet zeggen ze.
Ik weet dat als het daadwerkelijk zover is we een verhuispremie krijgen van rond de 5000 euro, en aangezien we opzicht hier wel redelijk wonen, willen we wel wachten totdat het zo ver is. Of het moet nog jaren duren, dan zoeken we iets anders.
Maar ik vraag me af of die huurverhoging wel reeël is.
Wie kan me advies geven?
Ik wil ook eens lang het juridisch loket gaan voor info, maar mss heeft er iemand ervaring in een soort gelijke situatie.
dinsdag 28 juni 2011 om 17:48
Volgens mij kun je de redelijke huur berekenen a.d.h.v. een puntensysteem? Misschien dat je daarmee wat kunt?
Ik begrijp dat je het verschil tussen anti-kraak en jullie niet fair vindt, maar bij anti-kraak heb je geen recht op vervangende woning als ze gaan slopen (jij wel, je krijgt voorrang) en krijgen zij geen verhuispremie. Als je met dat argument gaat komen dan zegt de WBV dat je maar nu al moet zoeken naar een andere woning.
Succes!
Ik begrijp dat je het verschil tussen anti-kraak en jullie niet fair vindt, maar bij anti-kraak heb je geen recht op vervangende woning als ze gaan slopen (jij wel, je krijgt voorrang) en krijgen zij geen verhuispremie. Als je met dat argument gaat komen dan zegt de WBV dat je maar nu al moet zoeken naar een andere woning.
Succes!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

dinsdag 28 juni 2011 om 18:00
Meestal wordt dit niet meer gedaan als er al een sloopbesluit ligt. En dat zal er wel liggen, anders kun je lastig anti kraak verhuren. Als ze verhuren op basis van art 15 leegstandswet, is er een vergunning vd gemeente nodig, informeer daar eens naar. Daar stan ook datums in nl, je mag nl maar een bepaalde tijd tijdelijk verhuren obv die wet. Als ze via een stichting verhuren, zoals bv camelot of ad hoc, hebben die dat ook vastliggen voor hoe lang ongeveer. Die mensen huren trouwens goedkoper omdat ze er op heel korte termijn uitmoeten en geen recht hebben op verhuiskostenvergoeding of andere woonruimte, jullie wel, met een regulier huurcontract. Informeer ns bij de wbv of er een sociaal plan is.
dinsdag 28 juni 2011 om 18:01
Okay dat begrijp ik wel. Maarja laat het nog 3 jr duren eer het hier wordt afgebroken, dan wil ik ook wel 3 jr voor 150 euro per maand wonen, en die vervangende woning zoek ik zelf wel. Want als het hier nog zo jaren doorgaat, zoeken we zelf wel iets anders.
Maar dat antikraak is niet het grootste probleem. Probleem is dat de leefsituatie veranderd, en er toch huurverhoging wordt gedaan.
Volgens wooncommissie hoefde ik het punten tel systeem niet te doen, want dat maakte niks uit.
Maar dat antikraak is niet het grootste probleem. Probleem is dat de leefsituatie veranderd, en er toch huurverhoging wordt gedaan.
Volgens wooncommissie hoefde ik het punten tel systeem niet te doen, want dat maakte niks uit.
dinsdag 28 juni 2011 om 18:03
Tja, dan zou je je eigen woning op moeten zeggen en je aanmelden bij de Antikraak zodat je misschien een van de flats in het complex kunt gaan huren.
Als de huurcommissie al zegt dat het mág, dan denk ik dat je er weinig tegen kunt doen.
Je zou een open gesprek aan kunnen gaan met de verhuurder. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Als de huurcommissie al zegt dat het mág, dan denk ik dat je er weinig tegen kunt doen.
Je zou een open gesprek aan kunnen gaan met de verhuurder. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
dinsdag 28 juni 2011 om 18:04
Vroegah kon je een verzoek tot huurverlaging indienden bij de huurcommissie.
Met die verhuispremie van ¤5000,- in het vooruitzicht zou ik persoonlijk geen issue maken van die drie euro verhoging per maand. Dichtgespijkerde berging e.d. kun je neem ik aan gewoon over klagen bij de woningbouwvereniging, en als die geen sjoege geven, bij de gemeente.
Met die verhuispremie van ¤5000,- in het vooruitzicht zou ik persoonlijk geen issue maken van die drie euro verhoging per maand. Dichtgespijkerde berging e.d. kun je neem ik aan gewoon over klagen bij de woningbouwvereniging, en als die geen sjoege geven, bij de gemeente.
dinsdag 28 juni 2011 om 18:06
Overal waar wij bewoners informeren zeggen ze doodleuk dat er nog geen concreet plan is wat onze buurt betreft. Dat is juist het frustrerende. Niemand weet waar hij/zijn aan toe is. Het ziet er niet uit met die platen voor de leegstaande woningen. En kwa onderhoud van de bewoonde woningen gebeurt alleen wat echt dringend is.
dinsdag 28 juni 2011 om 18:13

dinsdag 28 juni 2011 om 18:32
dinsdag 28 juni 2011 om 18:34
Ja idd huurverschillen kunnen altijd zo zijn, maar omdat hier sprake is van veel leegstand, het is een afbraakwijk, dacht ik dat er juist huurvermindering kwam. Tegenover ons is ook een flat afgebroken, stond in andere straat, 4 jr geleden, en daarvan weet ik dat die bewoners, juist minder huur hoefde te betalen, omdat de leefomstandigheden waren verandert. En als de situatie gewoon normaal was, dus zonder dicht getimmerde deuren en ramen, dan dan is die huurverhoging gewoon normaal ja.

dinsdag 28 juni 2011 om 18:50
Die dichtgetimmerde deuren en ramen zijn alleen optisch vervelend Tanti. Niet dichttimmeren betekent waarschijnlijk vandalisme en/of kraak met alle gevolgen van dien. Kapotte ramen, overal glas, overlast, brandstichting, e.d..
Ik begrijp dat het voor het oog niet mooi lijkt, maar het doet niets af aan het feit dat jij gewoon in je huurhuisje kunt wonen, een toilet hebt, warm en koud stromend water en een douche. Aan jouw woongenot verandert niets omdat je in een toekomstige sloopwoning woont (tenzij de woningbouw ook de ruiten in jouw huis, dus niet de berging, al heeft dichtgetimmerd en je dus geen daglicht meer in huis hebt).
Ik begrijp dat het voor het oog niet mooi lijkt, maar het doet niets af aan het feit dat jij gewoon in je huurhuisje kunt wonen, een toilet hebt, warm en koud stromend water en een douche. Aan jouw woongenot verandert niets omdat je in een toekomstige sloopwoning woont (tenzij de woningbouw ook de ruiten in jouw huis, dus niet de berging, al heeft dichtgetimmerd en je dus geen daglicht meer in huis hebt).

dinsdag 28 juni 2011 om 20:21
De huurprijs wordt wel degelijk deels bepaald door de leefomgeving! In het puntensysteem worden ook hiervoor punten toegekend, maar dit heeft met name te maken met de voorzieningen in de wijk, niet het woningbouw zelf. Ik zou het gewoon proberen, officiële brief schrijven naar de corporatie en huurcommissie