Geld & Recht alle pijlers

huurwoning+recht inwonend kind

05-12-2009 08:54 32 berichten
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag:

Mijn broer woont nog bij mijn ouders. Mijn ouders wonen al meer dan dertig jaar in dezelfde huurwoning. Nu willen mijn ouders weten of mijn broer kan blijven wonen in deze woning indien mijn ouders komen te overlijden. Weet iemand dit of waar we deze info kunnen vinden?

Bedankt.
Bel de verhuurder?
Ik vermoed van niet, tenzij je broer en je ouders dit formeel gaan regelen met de woningbouw.

Wie niet formeel op het huurcontract staat, heeft geen enkel recht. Ook niet als het een volwassen al jaren inwonend kind is.
Alle reacties Link kopieren
Ligt aan de woningbouw. Toen enkele jaren geleden een goede keniis (veel te jong) overleed, konden haar dochters (toen 17 en 19) met toestemming van de woningbouw blijven wonen. Anders waren ze én hun moeder én hun huis kwijt...

Hoe oud is je broer dan, dat hij nog steeds inwoont? En zijn jouw ouders oud en/of hulpbehoevend? Anders vind ik het een beetje vreemd dat hij op dat overlijden gaat zitten wachten i.p.v. actief zelf naar woonruimte te zoeken!
Ja, wel als je broer (langer dan 3 maanden) op dat adres ingeschreven staat, ook als je ouders verhuizen en je broer er wil blijven wonen.
Dubbel
Bedankt voor de snelle reacties.

Dat mijn broer nog thuis woont, komt door omstandigheden. Lange wachtlijsten voor eigen huurwoning, hij kan geen woning kopen ivm geen vast contract op zijn werk.

Mijn ouders zijn ook niet oud en hulpbehoevend, maar ze zijn wel bezig met feit waar mijn broer heen kan als ze onverhoopt wegvallen.

Mijn vader wil eerst anoniem meningen en informatie, voor hij het gaat voorleggen aan de verhuurder.
Wat apart. Je broer kan als volwassen man niet zelf op zoek naar een particuliere huurwoning, zoals half NL dat doet.... En je vader kan niet zelf een vraag stellen wanneer hij die heeft....

Jij bent er maar druk mee.
De woningbouwvereniging heeft vast wel een reglement. Lees dit eens door.
quote:ILW schreef op 05 december 2009 @ 09:34:

Ja, wel als je broer (langer dan 3 maanden) op dat adres ingeschreven staat, ook als je ouders verhuizen en je broer er wil blijven wonen.

Niet waar.

Anders zouden mensen, voor ze bijv. samen gaan wonen, een vriend(in) voor 3 maanden in laten schrijven waarna die vrolijk het huis mag 'hebben' als de oorspronkelijke huurder vertrekt. Beetje lullig voor de mensen die al jaren op de wachtlijst staan he?

Het is wat Ikbenanoniem zegt: je moet op het huurcontract staan en dat mag weer alleen met goedkeuring van de woningbouwvereniging/stichting.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Spinster,

Mijn broer is hard op zoek, maar in deze omgeving kan dat 5 jaar duren. En trouwens, ook al zou hij thuis willen wonen, is dat iets tussen hem en zijn ouders. Dus zo'n reactie slaat nergens op.

Mijn vader kan zijn vraag echt wel zelf stellen, maar vroeg het eerst aan mij. Toen stelde ik voor het hier op dit forum te stellen. Lijkt me normaal, dat ik mijn ouders wil helpen. Maar dit zal wel meer over jou zeggen dan over mij.

Iedereen bedankt voor de zinvolle reacties.
Volgens mij gaat die vlieger alleen op als hij ingeschreven staat als medehuurder bij de woningbouw.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=50737

Is ongeveer gelijke vraag. Je kunt, als kind zijnde, niet zomaar medehuurder worden. Elke situatie is uniek, het kan in jouw geval zo zijn dat het net iets anders is dan genoemd in dit voorbeeld.
Kinderen komen vanuit de wet niet in aanmerking voor de huurwoning. Kinderen worden verwacht uit te vliegen.

Dus als jouw ouders gaan verhuizen of komen te overlijden heeft jouw broer in principe een probleem.

Er zijn uitzonderingen op deze wet. Rechters hebben de neiging dat wanneer een kind al meer dan 40 jaar lang continue al bij zijn ouders heeft gewoond er geen sprake meer is van een kind die nog gaat uitvliegen en dan wel in aanmerking kan komen voor de woning.

Maar het beste is om gewoon info op te vragen bij de woningbouw. In een grote stad met veel tekort aan woningen zijn ze strenger dan in een dorpje waar er minder tekorten zijn.
@Kaikai: hoe oud is je broer, als ik mag vragen? Want als hij zich op zijn 18e heeft laten inschrijven, heeft hij met 23 een woning (want wachttijd van 5 jaar schrijf jij). Dat is toch helemaal niet zo verkeerd?

Of was hij al die tijd in de veronderstelling dat hij het huis van je ouders wel over mocht nemen, t.z.t., en heeft hij zich daarom nog steeds niet ingeschreven?
Voor zover ik weet mag dat echt niet, de sociale woningbouw heeft hierin strakke regels. Uiteraard om mensen die al jaren op de wachtlijst staan te beschermen.

Wel heb ik een keer van een maasje gehoord. Een vader (weduwnaar) woonde in een huurhuis en zijn volwassen dochter met kind in een klein rotflatje. Die vader zou gaan samenwonen met zijn nieuwe vriendin. Hij heeft voorafgaand daaraan woningruil gepleegd met zijn dochter. Dochter kreeg toen het huis en na voltrekking van het officiële gedeelte werd de flat opgezegd. Maar dit kon alleen maar omdat die vader geen gebruik maakte van doorstromen dus het kan zijn dat het in de situatie van jouw ouders niet relevant is.

Ik zou inderdaad toch contact opnemen met de corporatie en je broer moet hoe dan ook zichzelf inschrijven als woningzoekende.
quote:kaikai schreef op 05 december 2009 @ 10:33:

Spinster,

Mijn broer is hard op zoek, maar in deze omgeving kan dat 5 jaar duren. En trouwens, ook al zou hij thuis willen wonen, is dat iets tussen hem en zijn ouders. Dus zo'n reactie slaat nergens op.

Mijn vader kan zijn vraag echt wel zelf stellen, maar vroeg het eerst aan mij. Toen stelde ik voor het hier op dit forum te stellen. Lijkt me normaal, dat ik mijn ouders wil helpen. Maar dit zal wel meer over jou zeggen dan over mij.

Iedereen bedankt voor de zinvolle reacties.

Oei, gevoelige snaar aangeslagen..

Ik woon in Amsterdam en hier duurt het, afhankelijk van de wijk, 8 tot 20 jaar voordat je een sociale woning hebt. 5 jaar is dus bijzonder schappelijk. Dat zou hij inderdaad met 23 jaar al kunnen betrekken. Wat een luxe! Maar iets in mij zegt dat hij ouder is én niet eens ingeschreven staat?

Juist omdat er in mijn regio heel veel mensen te jong zijn (te kort ingeschreven) om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning en te jong zijn (nog geen vast contract en te laag salaris hebben) om een hypotheek aan te gaan, zoeken veel mensen het in de particuliere huursector. Dat was dus wel degelijk een serieuze tip.
Uit jurispredentie (schrijf ik dit woord goed?) blijkt dat kinderen die rond de 35 jaar zijn en altijd een huishouden hebben gevoerd met ouder(s) recht hebben op het huurrecht. Wel moet duidelijk zijn dat inwonend kind niet de intentie heeft op korte termijn een eigen huishouden te gaan voeren (denk aan het hebben van een partner of veel reageren opwoningen van de woningcorporatie). Het kan zijn dat de corporatie dit huurrecht pas toekent (dus huurcontract op broers naam zetten) als ouder(s) overleden zijn of naar verpleeghuis moeten. Broer moet dan binnen 6 weken huurrrecht aanvragen bij de verhuurder.
Geen gevoelige snaar, ik vind het gewoon een niet zinvolle reactie.

Ik help mijn ouders. Mijn broer is eind twintig, en al een tijd ingeschreven. Aan de ene kant wil hij op zichzelf wonen, aan de andere kant reageert hij niet wekelijks. Ik heb aangeboden om te helpen, maar reageren moet hij toch zelf doen.

Mijn ouders hebben er af en toe best moeilijk mee, ik probeer ze dan zo goed mogelijk te helpen. Mijn vader wil gewoon weten of hij wat dat betreft rechten heeft, maar ik zal hem zeggen toch contact op te nemen met de verhuurder.
quote:kaikai schreef op 05 december 2009 @ 09:53:

Dat mijn broer nog thuis woont, komt door omstandigheden. Lange wachtlijsten voor eigen huurwoning, hij kan geen woning kopen ivm geen vast contract op zijn werk.

Mijn ouders zijn ook niet oud en hulpbehoevend, maar ze zijn wel bezig met feit waar mijn broer heen kan als ze onverhoopt wegvallen.

quote:kaikai schreef op 05 december 2009 @ 12:56:

Mijn broer is eind twintig, en al een tijd ingeschreven. Aan de ene kant wil hij op zichzelf wonen, aan de andere kant reageert hij niet wekelijks. Ik heb aangeboden om te helpen, maar reageren moet hij toch zelf doen.

Ik begrijp het niet zo goed Kaikai, je broer wil op zichzelf wonen, staat al een tijd ingeschreven (dus zo'n beetje 'aan de beurt'?), maar reageert niet regelmatig/wekelijks. Hoe graag wil hij dan op zichzelf wonen?

Of ging hij (nogmaals mijn vraag) er van uit dat hij wel in het huis van je ouders kon blijven als zij er uit gaan? Maar als dat nog een tijd duurt, wil hij dan al die tijd bij je ouders blijven wonen, of wil hij wél op zichzelf wonen?
Kaikai: Ik denk dat in het geval van je broer er nauwelijks kans is dat hij de woning kan overnemen wanneer je ouders zouden verhuizen. Hij is vrij jong, staat zelf ingeschreven (dus geen gevalletje zonderling van 45 die al jaren thuis woont). Je ouders zijn (gelukkig) niet hulpbehoevend.

Ik neem ook aan dat zij een gezinswoning hebben/huren en het lijkt me raar als je broer daar als alleenstaande recht op zou hebben in het geval van sociale woningbouw. Ik vrees dat hij er echt zelf achter aan moet zitten en actief op zoek moet naar een woning als je ouders graag willen verhuizen.

Geen gevoelige snaar, ik vind het gewoon een niet zinvolle reactie.

Je kunt niet eenmaal altijd reacties krijgen die jij wel zinvol vindt.

Ik help mijn ouders. Mijn broer is eind twintig, en al een tijd ingeschreven. Aan de ene kant wil hij op zichzelf wonen, aan de andere kant reageert hij niet wekelijks. Ik heb aangeboden om te helpen, maar reageren moet hij toch zelf doen.Je broer is een lapzwans. Even kort door de bocht gezegd. Hij vindt het wel prettig dat iedereen zich met hem bezighoudt en tussentijds doet hij fijn helemaal niets.
quote:himalaya schreef op 05 december 2009 @ 10:29:

[...]

Niet waar.

Anders zouden mensen, voor ze bijv. samen gaan wonen, een vriend(in) voor 3 maanden in laten schrijven waarna die vrolijk het huis mag 'hebben' als de oorspronkelijke huurder vertrekt. Beetje lullig voor de mensen die al jaren op de wachtlijst staan he?

Het is wat Ikbenanoniem zegt: je moet op het huurcontract staan en dat mag weer alleen met goedkeuring van de woningbouwvereniging/stichting.Precies, in Amsterdam is het in ieder geval zo geregeld bij woningcorporaties en TERECHT. Zal wat zijn als alle kinderen in de grote woningen van hun ouders konden blijven. Dan zou er nooit een huurwoning vrijkomen.
Ik verwacht niet altijd zinvolle reacties, maar als ik een vraag heb

verwacht ik een normaal antwoord. Niemand hoeft mij te zeggen dat mijn broer een lapzwans, of kennen jullie hem misschien?

Ik geef toe dat hij soms iets te gemakkelijk is. Hij is misschien teveel met het hier en nu bezig en denkt niet zo veel na over de toekomst. Iig de afgelopen jaren. Nu wel, maar als hij nu serieus gaat reageren, duurt het nog 3-4 jaar. Hij verwacht niet bij mijn ouders te blijven wonen. En hij wacht zeker niet tot ze dood gaan,om het huis over te nemen. Het is een vraag van mijn ouders uit. Want ook al is hij allang volwassen, mijn ouders denken toch na over wat er met hem gebeurt als er onverhoopt iets gebeurt met hen.

Als extra info, het is geen sociale woningbouw. het was eerst prive verhuur, nu overgenomen door een commercieel bedrijf.

De woning zal niet meer verhuurd worden, maar verkocht. Mijn ouders zitten er ook aan te denken om het huis evt. van de verhuurder te kopen. Als dit nog mogelijk is. Mijn vader wilde eerst weten wat zijn rechten waren als huurder.

Ik hoop dat iedereen begrijpt dat het gewoon een vraag is. Mijn broer is geen lapzwans, hij is alleen de laatste jaren veel bezig geweest met werk en uitgaan. misschien iets later dan een gemiddeld persoon. Sinds dit jaar wil hij wel het huis uit en is bezig met reageren. Ik vind het dus niet nodig om zulke dingen te zeggen. Ik hoop dat iedereen dit respect kan opbrengen.
Maar Kaikai, het gaat in je vraag toch niet om de rechten van je vader als huurder. Je vader heeft als huurder gewoon huurrecht. Je broer niet. Die is geen huurder en heeft geen rechten op dat vlak.

Ik denk dat de zaak zelfs nog moeilijker is als de woning in de particuliere verhuur zit en verkocht gaat worden. Volgens mij maakt je broer dan helemaal geen kans omdat de eigenaar wil verkopen.

Ik heb je broer geen lapzwans genoemd en vind die reacties soms ook wel een beetje onnodig hard. Hij is echter, dat ben ik met je eens, wel een tikje gemakzuchtig. Het huis van je ouders zal in ieder geval zijn huisvestingsprobleem niet oplossen. Daarvoor zal hij zelf echt actief moeten gaan zoeken naar woonruimte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven