Geld & Recht alle pijlers

huurwoning+recht inwonend kind

05-12-2009 08:54 32 berichten
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag:

Mijn broer woont nog bij mijn ouders. Mijn ouders wonen al meer dan dertig jaar in dezelfde huurwoning. Nu willen mijn ouders weten of mijn broer kan blijven wonen in deze woning indien mijn ouders komen te overlijden. Weet iemand dit of waar we deze info kunnen vinden?

Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Kaikai, misschien had je sommige info beter in een eerdere post kunnen zetten. Want volgens mij is iedereen er vanuit gegaan dat het via een woningbouwvereniging oid ging, en nu zeg je dat het privé verhuur was, nu commercieel en dat het huis niet meer verhuurd maar verkocht zal worden.

Ik denk dat je dus gewoon maar moet navragen bij de verhuurder, want de regels van een commerciele verhuurder zijn ongetwijfeld anders dan via een WBV.

En als ze nu al hebben aangegeven dat ze het huis gaan verkopen, zullen ze daar hun redenen van hebben en het niet weer aan je broer verhuren (mindere opbrengst of slechts opbrengst op langere termijn)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Misschien had ik sommige info eerder moeten vermelden, maar ik wil niet te veel hier neerzetten ivm de privacy van mijn vader.

De verhuurder heeft niet zelf aangegeven dat het verkocht wordt, maar als er een huurder weggaat/doodgaat in de straat, wordt de woning verkocht en niet meer verhuurd.

We gaan contact opnemen met de verhuurder.
In het algemeen is het zo dat jouw broer geen rechten kan ontlenen aan de woning van jouw ouders. Het huurcontract staat op naam van jouw ouders na een verhuizing of overlijden gaat het huis weer terug naar de verhuurder.

Het enige wat je broer en je ouders kunnen doen is contact zoeken met de verhuurder over de mogelijkheden. De verhuurder bepaald in dit geval de regels. Als nu al duidelijk is dat dit huurhuis een koophuis gaat worden (wat vaker voorkomt tegenwoordig) dan lijken de kansen voor je broer heel erg klein.

In heel uitzonderlijke situaties komt het wel eens voor dat de verhuurder (met name sociale wooningbouwverenigingen) uitzonderingen willen maken. Maar dat zijn uitzonderlijke situaties en als ik de feiten zo lees is daar in dit geval geen sprake van (het feit dat je broer op straat komt te staan is geen uitzonderlijke situatie). De woningbouw is ook vrij om te bepalen wat een uitzonderlijke situatie is. Daarbij komt nog dat voor veel huizen een bepaalde doelgroep is aangewezen. In jullie geval zou dat dus de doelgroep "gezin" kunnen zijn. En vaak stelt een verhuurder ook eisen aan de inkomsten van de nieuwe huurder. Misschien ook handig om eens te bekijken of je broer dit huis met alle vaste lasten kan betalen.

Als de verhuurder niet mee wil werken moet je broer na het overlijden van je ouders een juridische procedure tegen de verhuurder gaan opstarten. Dat is erg kostbaar, kan lang gaan duren en het resultaat moet je afwachten. Een procedure op dit moment lijkt mij niet zinvol omdat het probleem nog niet bestaat (je ouders wonen er nog en je broer heeft een dak boven zijn hoofd).

Het grootste probleem is echter de toekomstige bestemming van de woning. De eigenaar mag zelf bepalen wat hij met de woning wil gaan doen als er niet langer huurders zijn.
quote:himalaya schreef op 05 december 2009 @ 10:29:

[...]

Het is wat Ikbenanoniem zegt: je moet op het huurcontract staan en dat mag weer alleen met goedkeuring van de woningbouwvereniging/stichting.

Dat is niet helemaal waar. Ik ken een situatie waarbij alle 2 de ouders bij een ongeluk om het leven kwamen de zoons (een 2ling) waren des tijds 18 jaar oud. Deze stonden niet op het huurcontract maar konden wel blijven wonen. En dna praat ik over 2 jaar geleden.

De jongens zijn nu 20 en wonen er nog steeds.
quote:luna2006 schreef op 06 december 2009 @ 21:53:

[...]

Dat is niet helemaal waar. Ik ken een situatie waarbij alle 2 de ouders bij een ongeluk om het leven kwamen de zoons (een 2ling) waren des tijds 18 jaar oud. Deze stonden niet op het huurcontract maar konden wel blijven wonen. En dna praat ik over 2 jaar geleden.

Mea Culpa, ik had er inderdaad bij moeten zetten 'sommige heel bijzondere situaties uitgezonderd'

Uitzonderingen bevestigen de regel. Iemand anders schreef ook al over een soortgelijk geval en ik kan me voorstellen dat in dergelijke individuele en niet vaak voorkomende situaties de verhuurder coulant is.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:luna2006 schreef op 06 december 2009 @ 21:53:

[...]

Het is gelukkig uitzonderlijk zeldzaam dat beide ouders in één keer overlijden en thuiswonende kinderen hebben. Ik kan me in dat geval heel goed voorstellen dat, ook aangezien die kinderen bijna volwassen zijn, de woningbouw een uitzondering maakt. Puur uit overwegingen van menselijkheid t.o.v. de achterblijvende kinderen.

In het geval van TO is er echter sprake van nog vitale ouders die willen verhuizen en een inwonende zoon van bijna 30. Van die laatste mag je verwachten dat hij zelf zijn zaken geregeld heeft i.v.m. het krijgen van een nieuw huis. Dat is niet het probleem van de verhuurder, wanneer de op het contract geregistreerde huurders willen verhuizen.
Hoi,

Ik werk bij een woningcorporatie en bij ons werkt het als volgt.

Wij zetten kinderen nooit op de huurovereenkomst van ouders. We zijn een huurovereenkomst met de ouders aangegaan en niet met de kinderen.

Er zijn heel veel woningzoekenden die ook graag in aanmerking willen komen voor een woning.

Er is echter wel een maar. Het komt weleens voor dat de ouders overlijden en dat er nog een inwonend 'kind' is. In dat geval bekijken we de situatie per geval. Een woning moet namelijk ook passend zijn. Huur moet op te brengen zijn, is de woning niet te groot, is het een seniorenwoning e.d.

Het kan gebeuren dat een kind dan een andere woning toegewezen krijgt. Maar dat wordt bij ons pas bekeken als het zover is omdat er altijd vanuit gegaan wordt, dan kinderen zelf woonruimte moeten kunnen vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven