Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek: boete voor renteverlaging of Extra storting?

26-01-2021 20:46 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort ben ik mijn baan kwijt geraakt en helaas nu een WW uitkering, hiermee is mijn maandelijkse inkomen flink lager geworden. Ik zoek dan ook naar mogelijkheden om in uitgaven te snijden om rond te kunnen komen.

Ik kom op drie opties:
Voor ons huis hebben we een hypotheek van 175k, ca de helft spaarhypotheek en ca de helft aflossingsvrij. De rente van de hypotheek is 3 procent en de rentevaste periode loopt af in 2026. (De WOZ waarde van het huis ligt 150k hoger, geen idee of dit relevant is). Van de bank waar de hypotheek loopt heb ik een berekening gekregen. Als ik een boete betaal van 9 k, dan kan de rente voor 10 jaar vastgezet worden op 1,4 % , en betaal ik voortaan elke maand 150 euro aan rente / inleg minder dan nu.. Ik heb iets meer dan 9 k op mn spaarrekening staan, dus in theorie kan in het betalen, maar dan is er niet veel van buffer over. Wel heb ik dan zekerheid dat ik 10 jaar lang relatief lage maandlasten heb.

een tweede optie kan zijn dat ik een extra inleg van 9k in het spaardeel van de hypotheek doe, ik moet alleen nog even uitzoeken hoeveel mijn maandelijkse last daarmee daalt..

een derde optie dat ik de buffer van 9 k gewoon op mijn spaarrekening laat staan.. het is alleen wel waarschijnlijk dat ik de komende tijd tot ik weer een baan heb daar telkens iets vanaf moet snoepen, dus is tegen de tijd dat ik weer een baan heb misschien nog maar de helft over??

Ik heb echt geen idee wat wijsheid is, ik vind het lastige materie..
Met 150 euro per maand minder betalen doe je er 5 jaar over om die 9000 euro terug te verdienen. Ik neem aan dat je binnen 5 jaar wel weer nieuw werk zult hebben? Dan kun je dus per maand 150 euro van je buffer afsnoepen, tot je nieuw werk hebt.
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben me echt heel goed geholpen.
Alle reacties Link kopieren
En TO, vergeet niet, je hebt die spaarrekening juist voor dit soort situaties. Afsnoepen klinkt naar, maar bekijk het als, in de goede periode heb ik een buffen aangelegd zodat we een moeilijkere tijd ook doorkomen.

Als je tzt weer werk hebt, kunt je altijd eens kijken naar bijvoorbeeld extra aflossen of zo. Voor nu lekker zo laten en focussen op het vinden van een nieuwe baan.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Isabella98765 schreef:
27-01-2021 08:38
Jullie hebben me echt heel goed geholpen.
Mooi zo. Ik hoop dat je snel weer gewoon een baan hebt!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eens navragen of de rente niet omlaag kan nu de waarde van je huis zoveel gestegen is. Meestal zit er een opslag op de rente naar rato van de verhouding tussen de waarde van het huis en de hoogte van je lening. Als je huis meer waard wordt zak je misschien een opslagklasse omlaag waardoor je iets minder rente hoeft te betalen. En dat kost niks.
Als je een spaarhypotheek hebt, is dat trouwens niet altijd handig. Want dan daalt ook de rente die je krijgt op je spaartegoed.
Dus wel ff goed laten uitrekenen wat de totale gevolgen zijn.

Verder zou ik nu ook geen geld in stenen stoppen op dit moment. Zoveel spaargeld heb je nou ook weer niet en dat kun je nu maar beter even beschikbaar houden. Snijden in overbodige abonnementen levert meer op.
..
Alle reacties Link kopieren
Het is je al vrij duidelijk volgens mij, maar ook nog even dit: als jij nu je buffer in je huis stopt en daarna een paar grote uitgaven moet doen (meerdere grote apparaten die stuk gaan, problemen met de auto oid) dan moet je dus tegen hoge rente een lening afsluiten om die dingen te kunnen vervangen/betalen. Dan ben je echt héél veel verder van huis.
Alle reacties Link kopieren
Weet niet bij welke bank je zit?
Meeste banken mag je wel je WOZ aanleveren voor een lagere LTMV. (Loan to market value) Dus hoeveel je leent tegenover de waarde van je huis.
Of een calcasa rapport. Dat is een stuk goedkoper dan een taxatierapport.
Zou gewoon even een belletje of mailtje sturen naar je hypotheekverstrekker.

Lagere rente klinkt heel leuk, maar je hebt een spaardeel. Als je daar een lagere rente op krijgt, heb je dus maandelijks meer inleg nodig om op het doel bedrag te komen. Dit vergeten heel veel mensen. Dan kan het dus nog zo zijn dat je duurder uit bent. Weet niet of het bij jouw verstrekker mogelijk is om alleen bepaalde delen om te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me wel afvraag waarom is de rente voor 10 jaar 1,4 %. Dat is het nu toch met 20 jaar?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven