Geld & Recht
alle pijlers
hypotheek en scheiden
dinsdag 11 juni 2024 11:58
Beste forummers,
ik ben hier nieuw maar lees al jaren mee. Wij hebben besloten om na 20 jaar uit elkaar te gaan, maar hebben een woonhuis.
Ik zal in onze huidige woning blijven met de kinderen. Dit kan ik betalen. Alleen is mijn vraag, regel ik eerst de hypotheek op mijn naam of moet hiervoor eerst de echtscheidingsconvenant in orde gemaakt worden ?
Zo ja, moet ik dan niet eerst officieel hebben dat ik dit qua hypotheek kan regelen/betalen ? Want wat neem ik op in de echtscheidingsconvenant qua woning ?
Er is niet heel veel overwaarde, ipv de overwaarde neemt mijn expartner de 2 auto's (met hoge waarde), wat een hoog bedrag aan spaargeld mee.
Neem ik dit alvast in de convenant op ?
Hoop dat iemand mij wijzer kan maken.
ik ben hier nieuw maar lees al jaren mee. Wij hebben besloten om na 20 jaar uit elkaar te gaan, maar hebben een woonhuis.
Ik zal in onze huidige woning blijven met de kinderen. Dit kan ik betalen. Alleen is mijn vraag, regel ik eerst de hypotheek op mijn naam of moet hiervoor eerst de echtscheidingsconvenant in orde gemaakt worden ?
Zo ja, moet ik dan niet eerst officieel hebben dat ik dit qua hypotheek kan regelen/betalen ? Want wat neem ik op in de echtscheidingsconvenant qua woning ?
Er is niet heel veel overwaarde, ipv de overwaarde neemt mijn expartner de 2 auto's (met hoge waarde), wat een hoog bedrag aan spaargeld mee.
Neem ik dit alvast in de convenant op ?
Hoop dat iemand mij wijzer kan maken.
dinsdag 11 juni 2024 13:42
Voor het afsluiten van de hypotheek wil de hypotheekverstrekker bijv graag weten of jij alimentatie moet betalen of ontvangt. Je zult dus eerst een convenant moeten regelen. En ja, in dat convenant neem je ook de afspraken mbt de overwaarde en dure roerende goederen op.
Coffee is never my cup of tea
dinsdag 11 juni 2024 13:50
Klopt, de echtscheiding moet eerst rond zijn. Pas dan kun je de woning en hypotheek op jouw naam laten zetten en je man uit de hoofdelijke aansprakelijkheid laten ontslaan. Ik weet niet of hij ook een huis wil kopen, maar dan heeft hij dat ontslag van hoofdelijke aansprakelijkheid weer nodig voor zijn hypotheek.
De doorlooptijd voor de hypotheek kan trouwens best flink zijn, dus je zou al wel zaken in gang kunnen laten zetten en voorbereiden.
De doorlooptijd voor de hypotheek kan trouwens best flink zijn, dus je zou al wel zaken in gang kunnen laten zetten en voorbereiden.
dinsdag 11 juni 2024 14:06
De hypotheekadviseur gaat je om inkomensgegevens en financiële middelen vragen voor de hypotheekaanbieder. Je kunt dan de situatie na je scheiding laten meenemen voor de voorlopige doorrekening.
Maar wat Rosings zegt.. ik zou in dit geval zowel zelf een hypotheekadviseur als samen een mediator/advocaat inschakelen voor de afhandeling van de scheiding en het overzetten van de woning. Dat scheelt administratieve zorgen in een verdrietige periode.
Maar wat Rosings zegt.. ik zou in dit geval zowel zelf een hypotheekadviseur als samen een mediator/advocaat inschakelen voor de afhandeling van de scheiding en het overzetten van de woning. Dat scheelt administratieve zorgen in een verdrietige periode.
dinsdag 11 juni 2024 14:38
Het klinkt alsof jullie het eigenlijk over de grote dingen wel eens zijn financieel. Is dit ook op andere vlakken zo?
Ouderschapsplan is een heel belangrijk onderdeel, zijn jullie daar al over uit?
Mocht je op de grote onderdelen overeenstemming hebben en verwachten er voor de rest ook wel uit te komen, dan kun je een scheidingsmakelaar vragen dat formeel goed voor jullie af te handelen.
Ben je het over meerdere dingen nog niet helemaal eens, wend je dan tot een mediator.
Zijn jullie het over de belangrijkste dingen oneens: ga naar een advocaat.
Ze t zoveel mogelijk al samen of allen op papier voor je je tot een van de mogelijkheden wendt.
Ouderschapsplan is een heel belangrijk onderdeel, zijn jullie daar al over uit?
Mocht je op de grote onderdelen overeenstemming hebben en verwachten er voor de rest ook wel uit te komen, dan kun je een scheidingsmakelaar vragen dat formeel goed voor jullie af te handelen.
Ben je het over meerdere dingen nog niet helemaal eens, wend je dan tot een mediator.
Zijn jullie het over de belangrijkste dingen oneens: ga naar een advocaat.
Ze t zoveel mogelijk al samen of allen op papier voor je je tot een van de mogelijkheden wendt.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 11-06-2024 22:32
0.15% gewijzigd
dinsdag 11 juni 2024 15:03
Jullie moeten eerst officieel gescheiden zijn. De beschikking van de rechtbank en inschrijving bij de gemeente. Daarmee is namelijk officieel vastgelegd hoe de boedel is verdeeld. Pas daarna ga jij een eigen hypotheek aanvragen. En hem uitkopen. De laatste stap is naar de notaris om alles op jouw naam en van zijn naam te krijgen.
Een goede financieel adviseur is essentieel in dit hele proces. Hij kan namelijk nog niets kopen tot alles bij jou geregeld is.
Banken gaan trouwens alleen akkoord met een officiële taxatie! Geen handjeklap dus. De waarde moet formeel worden vastgesteld. Hypotheekadviseur zal dat voor jou regelen.
Een goede financieel adviseur is essentieel in dit hele proces. Hij kan namelijk nog niets kopen tot alles bij jou geregeld is.
Banken gaan trouwens alleen akkoord met een officiële taxatie! Geen handjeklap dus. De waarde moet formeel worden vastgesteld. Hypotheekadviseur zal dat voor jou regelen.
dinsdag 11 juni 2024 15:34
SusanV1979 schreef: ↑11-06-2024 11:58Ik zal in onze huidige woning blijven met de kinderen. Dit kan ik betalen. Alleen is mijn vraag, regel ik eerst de hypotheek op mijn naam of moet hiervoor eerst de echtscheidingsconvenant in orde gemaakt worden?
Gezien de vragen die je stelt vraag ik me af of je ook bij de bank/hypotheekverstrekker nagevraagd hebt of je de hypotheek wel in zijn geheel op je naam krijgt. Dat je de maandelijkse lasten kunt betalen wil namelijk nog niet zeggen dat je de hypotheek ook in je eentje over kunt nemen, dat moet je dus wel heel duidelijk zien te krijgen.
dinsdag 11 juni 2024 16:34
Echt een grote valkuil bij scheiden. Ik zou in jullie situatie een mediator inschakelen met een financiële achtergrond om er zeker van te zijn dat je niets over het hoofd ziet.
dinsdag 11 juni 2024 20:16
Tenzij het hele luxe dure auto’s zijn voorzie ik hier wel problemen. Auto’s hebben een dagwaarde en alles daarboven is een schenking van je ex aan jou (en kom je met de belastingdienst in aanraking).SusanV1979 schreef: ↑11-06-2024 13:50Dank voor je antwoord.
Ik kan daarin dus beschrijven dat we bijvoorbeeld een overwaarde hebben van 60.000 en dat ik deze uitbetaal in de vorm van de 2 auto's en ikzelf in de huidige woning blijf wonen ?
Wil je ex ook de overwaarde omzetten in auto’s? Het lijkt me een bizarre constructie.
dinsdag 11 juni 2024 20:30
flatverkopen schreef: ↑11-06-2024 20:29Je hebt het over € 60.000 overwaarde, maar is er ook niet al een behoorlijk stuk hypotheek afgelost waarvan je man recht heeft op de helft?
dat is toch wat overwaarde is?
Coffee is never my cup of tea
dinsdag 11 juni 2024 20:35
Ja, maar als je al 20 jaar samen bent is de kans best groot dat je al lang actief bent op de huizenmarkt, daar verwacht ik meer overwaarde bij. Het zou zomaar kunnen dat gedacht wordt aan de aankoopwaarde van destijds en de verkoopwaarde nu en dat niet gedacht is aan eventuele aflossing (zeker bij een spaarhypotheek waarbij je pas aflost aan het eind van de looptijd. Misschien zit ik helemaal mis hoor, maar leek me toch goed om te vragen.
dinsdag 11 juni 2024 23:39
Overwaarde is je aflossing plus de waardevermeerdering.
Als je al zo lang samen bent, vind ik het een karige overwaarde gezien de prijsstijgingen.
woensdag 12 juni 2024 21:41
Misschien niet al te lang geleden een nieuwe, duurdere, woning gekocht of flink wat verbouwingen gedaan die zijn gefinancierd middels een hypotheek?
woensdag 12 juni 2024 21:46
Kan. Maar zou TO die dan op haar naam kunnen krijgen?Isditechtwaar schreef: ↑12-06-2024 21:41Misschien niet al te lang geleden een nieuwe, duurdere, woning gekocht of flink wat verbouwingen gedaan die zijn gefinancierd middels een hypotheek?
Zal TO nog meeschrijven?
woensdag 12 juni 2024 22:29
woensdag 12 juni 2024 23:27
Dat vermoed ik ook. Al heeft ze het in de OP wel over de hypotheek regelen.
Maar ze doet er goed aan om langs een hypotheekadviseur te gaan. Heeft ze een reële kijk op de overwaarde?
En heeft ze een reële kijk aan wat zij aan hypotheek kan krijgen?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in