Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek; medische keuring, veel vertraging

01-06-2010 17:17 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht en hebben het koopconctract en hypotheekofferte getekend. Nu is het zo dat wij beide, vraag me niet waarom, medisch gekeurd moesten worden. Zo gezegd zo gedaan; is het verslag van het onderzoek bij de verzekeringsmaatschappij zoek!! dus opnieuw gekeurd. Hierdoor heeft het inmiddels ruim 3 weken vertraging. We hebben tot maandag om de financien rond te krijgen staat er in het contract. Maar de (nieuwe) med. keuring is nog niet binnen bij de verzekeraar, daarna moet alles weer naar de bank...

meer mensen die dit hebben meegemaakt? iemand enig idee wat er gebeurd als we het niet voor maandag rond hebben?
verlenging aanvragen?
bij de aannemer?
Ja, verlenging aanvragen bij de aannemer/bouwer of de makelaar die het pand verkocht heeft.

Nooit ze laten verlopen zonder een def. akkoord vd bank dat je hypotheek akkoord is.
Gaan we dat maar doen dan.

Nog meer mensen die hier ervaring mee hebben?
Ik zou de bank bellen en uitleggen wat het probleem is. Hopelijk kunnen zij er wat vaart achter zetten bij de verzekeraar.
Bij een bepaalde hoogte van je overlijdensrisicoverzekering is een medische keuring standaard. Het kan ook zijn dat je nav de ingevulde gezondheidsverklaring een aanvullende keuring krijgt, dit komt ook voor, dit hebben veel mensen maar mijn ervaring is dat ze er niet altijd over praten.

Leg deze situatie aan je adviseur voor, laat hem/haar contact opnemen met de aannemer om het uit te leggen. Het komt helaas vaker voor. Laat hem/haar ook druk uitoefenen op de verzekeraar voor zo ver hij dit nog niet doet.
Zo snel mogelijk contact opnemen met je hypotheekadviseur. Hij/zij neemt vervolgens contact op met de bank / hypotheekverstrekker. Als het goed is heb je in het voorlopig koopcontract ontbindende voorwaarden laten opnemen (voorbehoud van financiering). Je kunt dan vragen om uitstel (doen ze vaak wel omdat de verkoper er zelf ook belang bij heeft).

Waar ik mij wel enige zorgen over zou maken is de reden van de keuring en de uitslag (dit is zeker niet standaard en dan ook nog bij jullie beiden). Een medische keuring kan voor meer problemen zorgen dan alleen een vertraging. Denk aan zaken als extra voorwaarden bij de hypotheek (goed navragen!!), een hogere premie of zelfs afwijzing. Ik ken helaas een geval waarbij ontbindende voorwaarden zijn opgenomen waardoor de verzekering niet uitkeerde als de persoon kwam te overlijden vanwege een bepaalde ziekte (die hij dus al had). Deze mensen hebben toen afgezien van de koop.
Afhankelijk van de te verzekeren bedragen, kan een medische keuring verplicht zijn. Dus als het gaat om een behoorlijk hoog bedrag (verschillend per verzekeraar), dan kan een medische keuring een verplicht onderdeel zijn.

Wat vervelend dat het ook nog eens fout moet gaan bij de verzekeraar... erg prettig dat ze zo nauwkeurig omgaan met persoonlijke gegevens...

Ik zou inderdaad ook contact opnemen met je hypotheekadviseur. Hij/zij zal je hierbij kunnen helpen. Als de financiering geen probleem zou moeten zijn en het gaat echt om papierwerk, dan kan hij dat bevestigen aan de makelaar en vaak is uitstel dan niet een groot probleem.

Succes in ieder geval!! En hopelijk lukt het allemaal nog voor maandag.
Ik heb precies hetzelfde gehad (wel een bestaande koopwoning). Ik heb toen moeten praten als brugman bij de bank en daar gaven ze aan dat het versneld (met urgentie) behandeld kon worden door de bank, maar dat mijn adviseur daar goedkeuring voor moest geven. Ik heb toen hemel en aarde bewogen, maar het is toch nog gelukt. Mijn adviseur (werkzaam bij de hypotheek- en verzekeringsbank) wist niet dat dit mogelijk was en wilde het eerst niet doen/geloven.

Wat een gezeik, zeg. En het kost je zoveel onnodige(!) stress en frustratie. (Bij mij was alles bijna rond, totdat ze 'opeens'bedachten dat ik toch gekeurd moest worden. Als ik er nog over nadenk, word ik weer erg boos!)
Inmiddels is het allemaal goed gekomen, vrijdag heeft de verzekering ons 'aangenomen' nu wordt alles naar de bank gestuurd en die moeten het nog finaal beoordelen. Waarschijniljk is he volgende week rond. We hebben van de bouwer 2 weken verlening gekregen, dus we laten het weer even los maar er zit nu tenminste schot in de zaak! Het heeft me een hoop frustraties gekost, maar je moet wat over hebben voor je droomhuis.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven