Hypotheek vraag
zondag 25 juni 2017 om 01:28
Lieve lezers,
Er is iets waar ik echt niet bij kan met m'n hoofd en ik hoop dat er hier iemand is die er verstand van heeft en mij dit kan uitleggen.
Een paar jaar geleden heb ik een startersappartement gekocht in mijn eentje. Nu word het langzamerhand tijd om een iets groter appartement te kopen.
Als ik op internet kijk wat ik kan lenen, is het veel minder dan ik een paar jaar geleden kon lenen. Met de hypotheek die ik nu zou kunnen krijgen (wat echt vreselijk weinig is), zouden mijn maandelijkse kosten de helft zijn van wat ik nu betaal. Hoe kan het dat de bank niet kijkt naar wat ik nu kan missen ondanks dat ze al jaren zien dat ik dit netjes betaal? Ik zou nu niet eens meer mijn eigen huis kunnen kopen.
Hoe kan je als starter nou doorstromen als alles zo lastig gemaakt word? Huren is geen optie omdat het onbetaalbaar is & de prijzen elk jaar omhoog schieten.
Er is iets waar ik echt niet bij kan met m'n hoofd en ik hoop dat er hier iemand is die er verstand van heeft en mij dit kan uitleggen.
Een paar jaar geleden heb ik een startersappartement gekocht in mijn eentje. Nu word het langzamerhand tijd om een iets groter appartement te kopen.
Als ik op internet kijk wat ik kan lenen, is het veel minder dan ik een paar jaar geleden kon lenen. Met de hypotheek die ik nu zou kunnen krijgen (wat echt vreselijk weinig is), zouden mijn maandelijkse kosten de helft zijn van wat ik nu betaal. Hoe kan het dat de bank niet kijkt naar wat ik nu kan missen ondanks dat ze al jaren zien dat ik dit netjes betaal? Ik zou nu niet eens meer mijn eigen huis kunnen kopen.
Hoe kan je als starter nou doorstromen als alles zo lastig gemaakt word? Huren is geen optie omdat het onbetaalbaar is & de prijzen elk jaar omhoog schieten.
zondag 25 juni 2017 om 01:59
De regels voor banken zijn aangescherpt sinds de crisis, dus ze lenen nu veel minder uit per inkomen tov eerdere jaren.
Maar heb je niet al een deel afgelost op je huidige hyoptheek dan? Of andere overwaarde door een prijsstijging misschien? Want deze bedragen zouden mee kunnen helpen om wel een groter appartement te kunnen kopen misschien.
Maar heb je niet al een deel afgelost op je huidige hyoptheek dan? Of andere overwaarde door een prijsstijging misschien? Want deze bedragen zouden mee kunnen helpen om wel een groter appartement te kunnen kopen misschien.
zondag 25 juni 2017 om 08:11
Ik heb twee jaar geleden een huis gekocht na scheiding. Had ik dar paar maanden eerder gedaan dan had ik beduidend meer kunnen lenen.
Ik mocht mijn aflossingsvrije deel meenemen. Half aflossingsvrij, half annuïteiten is mijn hypotheek nu. Scheelt qua maandelijkse lasten uiteraard. Loop eens binnen bij een hypotheekshop oid, de rekenmodellen op sites/banken zijn niet geschikt voor doorstarters zei mijn adviseur toen ook al.
Ik mocht mijn aflossingsvrije deel meenemen. Half aflossingsvrij, half annuïteiten is mijn hypotheek nu. Scheelt qua maandelijkse lasten uiteraard. Loop eens binnen bij een hypotheekshop oid, de rekenmodellen op sites/banken zijn niet geschikt voor doorstarters zei mijn adviseur toen ook al.
zondag 25 juni 2017 om 08:18
De regels zijn veranderd. Maar de rente is ook tot een historisch dieptepunt gedaald. Het kan zijn dat je maandlasten gelijk blijven terwijl je duurder gaat worden. Mijn ervaring is dat banken inmiddels makkelijker uitlenen dat een aantal jaar geleden. Wel moet je tegenwoordig aflossen. De aflossingsvrije hypotheek is verdwenen.
zondag 25 juni 2017 om 08:34
zondag 25 juni 2017 om 11:18
Bedankt allemaal voor de heldere uitleg. Ik heb inderdaad een klein deel afgelost de laatste paar jaar & ik zal best een deel overwaarde hebben op dit huis als ik zie voor wat ze weggaan op dit moment. Het nadeel is wat Iselin al zei dat je naast dat je nog maar een lage hypotheek kan krijgen, ook alle kosten nu zelf moet betalen. Maar ik zal inderdaad maar een bezoek brengen aan een hypotheek adviseur.
maandag 26 juni 2017 om 08:01
En die berekeningen gaan ook uit van volledig annuïteiten of lineair aflossen terwijl TO misschien nog een deel aflossingsvrij mee kan nemen. Sowieso moet ze niet op 1 advies afgaan. Toen wij ons 1e huis wilden kopen gingen we eerst voor een orienterend gesprek naar onze eigen bank. Daar werd gerekend met een veel hogere rente dan toen marktconform was en wilden ze niet al het inkomen meenemen. Kregen we een heel laag hypotheekbedrag, daar konden we nooit een huis voor kopen, ja iets wat veel kleiner was dan het huurhuis waar we uit kwamen. Toch nog naar een andere adviseur gegaan en daar waren veel meer mogelijkheden. We konden zelfs veel meer hypotheek krijgen dan we wilden. Blij dat we dat toen niet gedaan hebben.veensteker schreef: ↑25-06-2017 13:07De berekeningen op internet zijn met een rente van vaak 5%. Vraag gewoon een paar berekeningen aan bij de bank of een hypotheekadviseur. Het kan echt meevallen vergeleken met wat op internet staat.
maandag 26 juni 2017 om 09:22
Maar het kan nooit kwaad om toch met die 5% te blijven rekenen. De huidige lage renten gaat ongetwijfeld weer een keer om hoog en dan is het toch goed om te weten of je dan nog steeds de lasten kunt dragen.veensteker schreef: ↑25-06-2017 13:07De berekeningen op internet zijn met een rente van vaak 5%. Vraag gewoon een paar berekeningen aan bij de bank of een hypotheekadviseur. Het kan echt meevallen vergeleken met wat op internet staat.
maandag 26 juni 2017 om 09:48
Nou... volgens mij kun je op dit moment 30 jaar vastleggen voor een bedrag onder de 5%. Weinig kans dat je dan nog in de problemen gaat komen lijkt me!
maandag 26 juni 2017 om 09:54
Er wordt inderdaad gerekend met een rente van 5%, maar dat is op hypotheken met een rentevastperiode van korter dan 10 jaar. Dat is om te zorgen dat je je hypotheek nog steeds kan betalen als de rente stijgt. Met een rentevastperiode van 10 jaar of langer vervalt de verplichte rekenrente van 5% en wordt er met de 'werkelijke' rente van de hypotheekverstrekker gerekend. Het kan dus zijn dat als je een langere rentevastperiode kiest, je een hoger hypotheekbedrag kan lenen.
Sowieso is het slim om met een onafhankelijke adviseur te gaan praten en niet alleen met je eigen bank. Er kunnen nog best wel wat verschillen in voorwaarden zitten waardoor de ene hypotheek die je zelf op het eerste oog iet zou uitkiezen voor jou toch gunstiger uitpakt. Dus laat je goed voorlichten en zorg dat je begrijpt wat je straks tekent.
Succes!
Sowieso is het slim om met een onafhankelijke adviseur te gaan praten en niet alleen met je eigen bank. Er kunnen nog best wel wat verschillen in voorwaarden zitten waardoor de ene hypotheek die je zelf op het eerste oog iet zou uitkiezen voor jou toch gunstiger uitpakt. Dus laat je goed voorlichten en zorg dat je begrijpt wat je straks tekent.
Succes!
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken