Geld & Recht alle pijlers

Hypotheekrente te hoog

13-10-2017 16:27 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zit met een probleempje. Ik heb ongeveer 4 jaar geleden met mijn man een huis gekocht en de rente voor 20 jaar vastgezet. Die leek toen erg laag maar inmiddels zijn de rentes behoorlijk gezakt. In verband met maandlasten is het best noodzakelijk om de hypotheeklasten wat te verlagen. Maar de boeterente is heel groot. We kunnen van ongeveer 5 procent naar volgens mij 3 procent als we het doen maar dan moeten we wel een flinke som geld betalen. Zijn hier mensen met ervaringen of andere keuzes die het allemaal wat makkelijker gemaakt hebben?

Groetjes,
Simone.
Je huis verkopen zou een optie kunnen zijn.
Misschien kan je rentemiddeling doen? Dan wordt er bij de rente een percentage bij opgeteld bij wijze van boete en betaal je niet een groot bedrag in een keer. Wij hebben dit ook gedaan en zijn toch van 4,75% naar 3,75% gegaan. Het scheelde toch €80,- per maand bij ons.
Je kan ongeveer 1 derde van de boete rente terug krijgen van de belastingdienst. Zou ik ook meenemen in je overweging.
In verband met maandlasten is het best noodzakelijk om de hypotheeklasten wat te verlagen?
Leven jullie een beetje boven je stand? Had je eerder aan moeten denken.
Je mag de boeterente van de belasting af trekken dat scheelt al veel. Daarnaast zou je kunnen vragen of jouw verstrekker aan rentemiddeling doen. Dan hoef je niet in 1x dat hele bedrag op te hoesten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Als je je huis een aantal jaar geleden gekocht hebt, is de kans vrij groot dat je huis nu meer geld waard is. Dat betekent volgens mij dat je nu in een lagere risicoklasse valt bij je bank. Je zou eens kunnen informeren of je bank lagere rentes heeft voor een andere risicoklasse. Er staan wel wat artikeltjes online waar dit goed uitgelegd wordt, ik zag deze bijvoorbeeld:

http://www.movent.nl/opinie/minder-hypo ... rg-simpel/
Bedankt alvast. @amber Rentemiddeling is inderdaad een goede optie. En ja willem, we leven misschien wat boven de stand maar je kunt ook niet altijd rekening houden met alles wat er in je leven gebeurt. @suzanne het kan inderdaad best goed zijn dat wij ook voldoen aan het scenario wat jij noemt. Bedankt voor het delen van het artikel. Dat kan best wat schelen denk ik.
Heb het laatst helemaal doorgerekend, en in ons geval heeft het bar weinig zin (ook al kunnen we 250e per maand minder gaan betalen -> ongeveer 1.5%).

Maar de boeterente, incl belastingteruggave, gedeeld door de 250e die we per maand besparen... komen we ongeveer om de rentevasteperiode uit. Onzinnig dus om dat te doen.
In plaats van boeterente betalen kun je ook wat aflossen. Als je nu 5% rente betaalt, scheelt elke 1000 euro die je aflost je 4,16 per maand.

Als je maar 1000 kunt aflossen is dat niet veel, maar het blijft dan wel je eigen geld, boeterente is weggegooid geld. :lightbulb:
Wij hadden hetzelfde. wij hebben besloten te verhuizen naar nieuwbouw. Huis is 50 m2 groter, nieuwer en duurzamer. Huidige woning is een jaren '70 woning en we gaan straks maar een beetje meer hypotheek betalen omdat de rente veel lager is.
Andersom schreef:
13-10-2017 17:10
In plaats van boeterente betalen kun je ook wat aflossen. Als je nu 5% rente betaalt, scheelt elke 1000 euro die je aflost je 4,16 per maand.

Als je maar 1000 kunt aflossen is dat niet veel, maar het blijft dan wel je eigen geld, boeterente is weggegooid geld. :lightbulb:
Hoe kom je aan deze berekening? Ik zou het voor mezelf ook graag willen berekenen.
Claudia2010 schreef:
13-10-2017 18:06
Hoe kom je aan deze berekening? Ik zou het voor mezelf ook graag willen berekenen.
5% van €1000 = €50

€50 / 12 = €4.16 per maand
Claudia2010 schreef:
13-10-2017 18:06
5% over 1000 euro. En die uitkomst deel je dan door twaalf. Rente is namelijk altijd op jaarbasis.
Ze hebben nu al moeite om de maandelijkse hypotheek te betalen, dus 1000 aflossen zal er dan wel niet inzitten.
Als je meer dan 25% van je netto inkomen betaald, woon je gewoon te duur.
Pluisi schreef:
13-10-2017 19:08
Ze hebben nu al moeite om de maandelijkse hypotheek te betalen, dus 1000 aflossen zal er dan wel niet inzitten.
Als je meer dan 25% van je netto inkomen betaald, woon je gewoon te duur.

Dat snap ik, maar ze denken wel over boeterente, dus misschien nog wel spaargeld.
Ik denk maar zo dat ze die boeterente willen meefinancieren.....
Pluisi schreef:
13-10-2017 19:14
Ik denk maar zo dat ze die boeterente willen meefinancieren.....

Oh, tja dan moet het verschil wel heel enorm zijn om dan nog je laten te kunnen verlagen. Je schuld groeit dan immers. Zou mijn keus niet zijn.
aidem schreef:
13-10-2017 18:17
5% van €1000 = €50

€50 / 12 = €4.16 per maand
Dat is dan wel bruto, je krijgt ook minder terug op je voorlopige aanslag, bij een belastingtarief van 37% (kabinetsplannen tot een inkomen van zo’n 68000) scheelt het feitelijk dus maar 2,62 per maand.
We hebben de optie van Suzanne eens voorzichtig doorgerekend en zijn tot de conclusie gekomen dat we behoorlijk kunnen besparen. Als we een voorzichtige inschatting maken van de huidige woningwaarde is 80% restschuld tov woningwaarde best wel realistisch. Dat zou bij onze hypotheekverstrekker 0,45 procentpunt kunnen schelen. We gaan maandag even bellen om te kijken of een taxatie voldoet. Iedereen heel erg dank voor het meedenken, wij hebben goede hoop!
Hallo,

@ Simone:: kan jij mij evt laten weten of het gelukt is?

Wij hebben 3 jaar geleden nieuwhuis gekocht en rente is 3,6%. Nu kunnen we 20 jaar krijgen bij dezelfde verstrekker voor 2,55%, scheelt dus aardig wat.

Heb nu een restschuld van 174.000, maar huis is denk ik voorzichtig gezien 195.000 waard. @ Suzanne denk jij dat je dat gewoon dus kan regelen?
Hoi Anoniempje,

Begrijp ik het goed dat je rentevaste periode afloopt na 3 jaar en dat je nu een nieuwe rente kan krijgen? In dat geval zou ik informeren naar de tarieven die gelden voor 90% woningwaarde. Want volgens mij is 174 ongeveer 90% van 195. Ik denk wel dat ze gaan vragen waarop je die waarde baseert.

Ik zal maandag laten weten wat mijn bank zegt.
Neen, we hebben 20 jaar vast gezet. Maar nu 3 jaar later hebben we natuurlijk afgelost (annuitair) & is ons huis flink in waarde gestegen. Maar zit nu te googlen dat het zeer waarschijnlijk niet ken bij hypo’s met NHG..
Ah, zo bedoel je. Nee NHG is volgens mij juist zo'n lage risicoklasse. Wij zitten gewoon op 100%, dus daar moet iets af kunnen.
simonekerstenmakers schreef:
13-10-2017 20:17
We hebben de optie van Suzanne eens voorzichtig doorgerekend en zijn tot de conclusie gekomen dat we behoorlijk kunnen besparen. Als we een voorzichtige inschatting maken van de huidige woningwaarde is 80% restschuld tov woningwaarde best wel realistisch. Dat zou bij onze hypotheekverstrekker 0,45 procentpunt kunnen schelen. We gaan maandag even bellen om te kijken of een taxatie voldoet. Iedereen heel erg dank voor het meedenken, wij hebben goede hoop!
Meestal rekent de bank met executiewaarde.... dat is 80% van de marktwaarde. Dus reken jezelf niet te rijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven