Hypotheekrente te hoog
vrijdag 13 oktober 2017 om 16:27
Hoi allemaal,
Ik zit met een probleempje. Ik heb ongeveer 4 jaar geleden met mijn man een huis gekocht en de rente voor 20 jaar vastgezet. Die leek toen erg laag maar inmiddels zijn de rentes behoorlijk gezakt. In verband met maandlasten is het best noodzakelijk om de hypotheeklasten wat te verlagen. Maar de boeterente is heel groot. We kunnen van ongeveer 5 procent naar volgens mij 3 procent als we het doen maar dan moeten we wel een flinke som geld betalen. Zijn hier mensen met ervaringen of andere keuzes die het allemaal wat makkelijker gemaakt hebben?
Groetjes,
Simone.
Ik zit met een probleempje. Ik heb ongeveer 4 jaar geleden met mijn man een huis gekocht en de rente voor 20 jaar vastgezet. Die leek toen erg laag maar inmiddels zijn de rentes behoorlijk gezakt. In verband met maandlasten is het best noodzakelijk om de hypotheeklasten wat te verlagen. Maar de boeterente is heel groot. We kunnen van ongeveer 5 procent naar volgens mij 3 procent als we het doen maar dan moeten we wel een flinke som geld betalen. Zijn hier mensen met ervaringen of andere keuzes die het allemaal wat makkelijker gemaakt hebben?
Groetjes,
Simone.
vrijdag 13 oktober 2017 om 16:32
vrijdag 13 oktober 2017 om 16:39
Je mag de boeterente van de belasting af trekken dat scheelt al veel. Daarnaast zou je kunnen vragen of jouw verstrekker aan rentemiddeling doen. Dan hoef je niet in 1x dat hele bedrag op te hoesten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 13 oktober 2017 om 16:40
Als je je huis een aantal jaar geleden gekocht hebt, is de kans vrij groot dat je huis nu meer geld waard is. Dat betekent volgens mij dat je nu in een lagere risicoklasse valt bij je bank. Je zou eens kunnen informeren of je bank lagere rentes heeft voor een andere risicoklasse. Er staan wel wat artikeltjes online waar dit goed uitgelegd wordt, ik zag deze bijvoorbeeld:
http://www.movent.nl/opinie/minder-hypo ... rg-simpel/
http://www.movent.nl/opinie/minder-hypo ... rg-simpel/
vrijdag 13 oktober 2017 om 16:48
Bedankt alvast. @amber Rentemiddeling is inderdaad een goede optie. En ja willem, we leven misschien wat boven de stand maar je kunt ook niet altijd rekening houden met alles wat er in je leven gebeurt. @suzanne het kan inderdaad best goed zijn dat wij ook voldoen aan het scenario wat jij noemt. Bedankt voor het delen van het artikel. Dat kan best wat schelen denk ik.
vrijdag 13 oktober 2017 om 17:03
Heb het laatst helemaal doorgerekend, en in ons geval heeft het bar weinig zin (ook al kunnen we 250e per maand minder gaan betalen -> ongeveer 1.5%).
Maar de boeterente, incl belastingteruggave, gedeeld door de 250e die we per maand besparen... komen we ongeveer om de rentevasteperiode uit. Onzinnig dus om dat te doen.
Maar de boeterente, incl belastingteruggave, gedeeld door de 250e die we per maand besparen... komen we ongeveer om de rentevasteperiode uit. Onzinnig dus om dat te doen.
vrijdag 13 oktober 2017 om 17:30
vrijdag 13 oktober 2017 om 18:06
Hoe kom je aan deze berekening? Ik zou het voor mezelf ook graag willen berekenen.
vrijdag 13 oktober 2017 om 18:17
5% van €1000 = €50Claudia2010 schreef: ↑13-10-2017 18:06Hoe kom je aan deze berekening? Ik zou het voor mezelf ook graag willen berekenen.
€50 / 12 = €4.16 per maand
vrijdag 13 oktober 2017 om 18:25
5% over 1000 euro. En die uitkomst deel je dan door twaalf. Rente is namelijk altijd op jaarbasis.Claudia2010 schreef: ↑13-10-2017 18:06Hoe kom je aan deze berekening? Ik zou het voor mezelf ook graag willen berekenen.
vrijdag 13 oktober 2017 om 19:13
Dat snap ik, maar ze denken wel over boeterente, dus misschien nog wel spaargeld.
vrijdag 13 oktober 2017 om 19:22
vrijdag 13 oktober 2017 om 20:17
We hebben de optie van Suzanne eens voorzichtig doorgerekend en zijn tot de conclusie gekomen dat we behoorlijk kunnen besparen. Als we een voorzichtige inschatting maken van de huidige woningwaarde is 80% restschuld tov woningwaarde best wel realistisch. Dat zou bij onze hypotheekverstrekker 0,45 procentpunt kunnen schelen. We gaan maandag even bellen om te kijken of een taxatie voldoet. Iedereen heel erg dank voor het meedenken, wij hebben goede hoop!
vrijdag 13 oktober 2017 om 21:34
Hallo,
@ Simone:: kan jij mij evt laten weten of het gelukt is?
Wij hebben 3 jaar geleden nieuwhuis gekocht en rente is 3,6%. Nu kunnen we 20 jaar krijgen bij dezelfde verstrekker voor 2,55%, scheelt dus aardig wat.
Heb nu een restschuld van 174.000, maar huis is denk ik voorzichtig gezien 195.000 waard. @ Suzanne denk jij dat je dat gewoon dus kan regelen?
@ Simone:: kan jij mij evt laten weten of het gelukt is?
Wij hebben 3 jaar geleden nieuwhuis gekocht en rente is 3,6%. Nu kunnen we 20 jaar krijgen bij dezelfde verstrekker voor 2,55%, scheelt dus aardig wat.
Heb nu een restschuld van 174.000, maar huis is denk ik voorzichtig gezien 195.000 waard. @ Suzanne denk jij dat je dat gewoon dus kan regelen?
vrijdag 13 oktober 2017 om 21:57
Hoi Anoniempje,
Begrijp ik het goed dat je rentevaste periode afloopt na 3 jaar en dat je nu een nieuwe rente kan krijgen? In dat geval zou ik informeren naar de tarieven die gelden voor 90% woningwaarde. Want volgens mij is 174 ongeveer 90% van 195. Ik denk wel dat ze gaan vragen waarop je die waarde baseert.
Ik zal maandag laten weten wat mijn bank zegt.
Begrijp ik het goed dat je rentevaste periode afloopt na 3 jaar en dat je nu een nieuwe rente kan krijgen? In dat geval zou ik informeren naar de tarieven die gelden voor 90% woningwaarde. Want volgens mij is 174 ongeveer 90% van 195. Ik denk wel dat ze gaan vragen waarop je die waarde baseert.
Ik zal maandag laten weten wat mijn bank zegt.
vrijdag 13 oktober 2017 om 23:06
Meestal rekent de bank met executiewaarde.... dat is 80% van de marktwaarde. Dus reken jezelf niet te rijk.simonekerstenmakers schreef: ↑13-10-2017 20:17We hebben de optie van Suzanne eens voorzichtig doorgerekend en zijn tot de conclusie gekomen dat we behoorlijk kunnen besparen. Als we een voorzichtige inschatting maken van de huidige woningwaarde is 80% restschuld tov woningwaarde best wel realistisch. Dat zou bij onze hypotheekverstrekker 0,45 procentpunt kunnen schelen. We gaan maandag even bellen om te kijken of een taxatie voldoet. Iedereen heel erg dank voor het meedenken, wij hebben goede hoop!