Hypotheekrente

vrijdag 8 oktober 2010 om 15:58
Het is per persoon verschillend: wil je zekerheid of durf je wat risico te lopen? Wat SuperCow zegt is idd waar dus als je zekerheid wil is dat nu relatief goedkoop... Maarja duurder natuurlijk da de onzekerheid maardie kan op termijn wel weer duur uit pakken... of niet natuurlijk! Nou je ziet wel, een keuze die niemand voor je kan maken!

vrijdag 8 oktober 2010 om 16:51
vrijdag 8 oktober 2010 om 17:45
Als je graag zekerheid wilt, zou ik hem nu vastzetten voor minimaal 10 jaar. Rente is wel erg laag op dit moment.
Aan de andere kant, als je hypotheek niet al te hoog is en je enige schommeling op kan vangen, zou ik nog even wachten.
Kortlopende rente is altijd lager, bijv 3% en als je dat vast zet wordt het bijv 4,2 %. Dus dan zou je ook nog even af kunnen wachten totdat het weer gaat stijgen en het dan vast zetten.
Maar dan neem je wel wat risico en moet je de standen goed in de gaten houden.
Aan de andere kant, als je hypotheek niet al te hoog is en je enige schommeling op kan vangen, zou ik nog even wachten.
Kortlopende rente is altijd lager, bijv 3% en als je dat vast zet wordt het bijv 4,2 %. Dus dan zou je ook nog even af kunnen wachten totdat het weer gaat stijgen en het dan vast zetten.
Maar dan neem je wel wat risico en moet je de standen goed in de gaten houden.
maandag 11 oktober 2010 om 16:27
houdt ook rekening met de hypotheekvorm, bij een spaarhypotheek is de rente op de spaarpolis gelijk aan de te betalen renten op de lening. Wanneer de rente hoger is wordt de premie lager. De rente die je betaald kan je (nog) aftrekken, de premie niet. Een hogere rente kan dan voordelig zijn. Maar goed, veel dingen om rekening mee te houden. Je kan natuurlijk altijd advies vragen aan een onafhankelijke adviseur!
maandag 11 oktober 2010 om 19:24
hangt ook van je inkomen af, hoeveel eigen geld in box 3 , wel of niet aftrekbaar, gezinssituatie, welke hypotheekvorm. en enz Er zijn zoveel factoren waar je keuze van afhankelijk kan zijn. Als je een evt stijging financieel wel op kunt vangen zou ik variabel kiezen, maar is je hypotheek aftrekbaar bij een hoog inkomen, bv 42% of 52% belastingvoordeel zou ik een lange periode/hogere rente kiezen in combi met een spaardeel, bv banksparen enz. Is dus heel persoonlijk. Ik heb er zelf voor gekozen mijn hypotheek variabel te maken na afloop van de 7 jaar periode vorige maand. We werken beide, kleine hypotheek, aflossingsvrij...dus een evt stijging vd rente zou me niet in de problemen brengen.