Geld & Recht alle pijlers

Hypotheekrenteaftrek

05-03-2017 09:51 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jullie hulp nodig. Ik ben bezig met mijn aangifte te doen, nu heb ik in oktober 2016 een huis gekocht.

Mijn hypotheekadviseur vertelde mij dat ik de hypotheekrente aftrek terug kan vragen.

Nu vul ik mijn aangifte in en krijg ik volgens de belastingdienst niks terug... Doe ik iets fout?
Ja, ik zou het laten doen. Kan soms ook bij de hypotheek adviseur. Succes!
Het is nogal moeilijk te beoordelen of je iets fout hebt gedaan als we niet weten wat je hebt ingevuld.
Als je je hypotheekrenteaftrek al bij vooruitbetaling terug hebt gekregen dan krijg je nu niks meer terug.

Anders moet je nu gewoon je hypotheekrente invullen als aftrekpost.

Je gebruikt in je OP de thermen niet heel duidelijk. Dus ik hoop dat dit een antwoord op je vraag is.
Krijg je maandelijks een bedrag van de belastingdienst?
Als je er zo weinig van weet kun je beter even iemand in huren. Want een deel van de aankoopkosten van je huis kun je ook nog af trekken.

Dat is best ingewikkeld.
In het aankoopjaar krijg je ook nog extra kosten terug. Of je hebt alles al via een voorlopige aanslag teruggehad of je doet wat fout.
Krijg je al elke maand een bedrag uitbetaald? Dan is dat waarom het nu op 0 uitkomt. Je kunt kiezen of je het gedurende het jaar al maandelijks terug wil krijgen via een voorlopige teruggaaf, of dat je wacht tot de aangifte en dan het hele bedrag terugkrijgt.

Maar voor het aankoopjaar zou ik even een adviseur het laten invullen ivm de aankoopkosten; als je er niet zo veel vanaf weet is dat best ingewikkeld. In de volgende jaren is het niet zo ingewikkeld. Bij ons zat dat in de service van de hypotheekadviseur, die heeft het eerste jaar de aangifte voor ons ingevuld.
Je krijgt toch terug het jaar ná je aankoop? Wij hebben in 2013 een huis gekocht en kregen in 2014 alle kosten terug. Als je het niet zeker weet bel dan even met iemand die er verstand van heeft.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
quote:jo12345 schreef op 05 maart 2017 @ 09:59:

Als je er zo weinig van weet kun je beter even iemand in huren. Want een deel van de aankoopkosten van je huis kun je ook nog af trekken.

Dat is best ingewikkeld.In de huidige aangifte is dat niet ingewikkeld meer. Als je aangeeft dat je in 2016 een huis hebt gekocht krijg je meteen een lijstje van de aftrekposten die van toepassing zijn (advieskosten, notaris, etc). Dan hoef je alleen maar de corresponderende bedragen van de notarisrekening in te vullen.
quote:wished- schreef op 05 maart 2017 @ 10:29:

Je krijgt toch terug het jaar ná je aankoop? Wij hebben in 2013 een huis gekocht en kregen in 2014 alle kosten terug. Als je het niet zeker weet bel dan even met iemand die er verstand van heeft.Dat klopt dan toch met een aankoop van oktober 2016?
quote:wished- schreef op 05 maart 2017 @ 10:29:

Je krijgt toch terug het jaar ná je aankoop? Wij hebben in 2013 een huis gekocht en kregen in 2014 alle kosten terug. Als je het niet zeker weet bel dan even met iemand die er verstand van heeft.Ja dus in 2017...
Ben je ZZPer TO? Dan krijg je inderdaad niet maandelijks HRA terug en trek je m in één keer van je inkomensbelasting af. Dat je dan niks terugkrijgt is niet zo gek, waarschijnlijk moest je eigenlijk betalen en betaal je nu minder/geen belasting.
quote:gizzmo-returns schreef op 05 maart 2017 @ 10:43:

[...]

Ja dus in 2017...Omg idd helemaal vergeten.
Nou ik kom er echt niet uit

Ik ga het maar een afspraak maken om het samen te doen met mijn adviseur!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven