Geld & Recht alle pijlers

Hypotheekverstrekker buren

04-09-2011 21:57 38 berichten
Ik zit met een dilemma.

Ons huis staat te koop. Nu wil het feit dat enkele overburen ook een bord in de tuin hebben staan. Dat maakt het verkopen er natuurlijk niet gemakkelijk op. Twee van deze woningen, recht tegenover ons, staan zo lang te koop dat ze al een tijd verhuurd worden. Niets mis mee, zaten keurige mensen in.

Wat was het dus schrikken toen de ene woning plots leeggehaald werd en de dag erna 2 poolse auto's in de voortuin stonden. Er wonen nu 4 poolse en tjechische mannen en de woning en tuin zien er inmiddels niet meer uit. Een van onze buurmannen heeft ze betrapt terwijl ze een auto probeerden open te breken. Bij een ander waren ineens de sleutels uit het slot weg tijdens het boodschappen uitladen. Sloten meteen vervangen, de volgende dag stond een van die mannen dus met de sleutelbos aan het slot te prutsen.

De politie kan hier niets mee volgens eigen zeggen. Ze claimen de sleutels te hebben gevonden en in de bus te willen gooien en de auto zat volgens hen niet goed dicht en dat wilden ze alsnog doen.

We worden hier niet heel blij van. Nu zit ik te denken: kan ik niet de hypotheekverstrekker op de hoogte brengen hiervan? Heel netjes is dat natuurlijk niet, maar er is kennelijk niets aan te doen verder.

Kan ik bij het kadaster opvragen waar de hypotheek loopt? Is er iemand hier die al eens zoiets aan de hand gehad heeft?
Alle reacties Link kopieren
Waarom neem je geen contact op met de eigenaren van het huis, ipv de hypotheekverstrekker te informeren? Ga met de andere buren naar hun toe en leg uit dat niemand er blij van wordt en hoe hun huis er nu bij ligt. Misschien weten ze het niet eens.

De kans dat jouw huis sneller verkocht wordt is wel een stuk grotere.
quote:Draakje29 schreef op 04 september 2011 @ 22:01:

De kans dat jouw huis sneller verkocht wordt is wel een stuk grotere.

Want jij koopt een huis tegenover een zootje Tokkies?!?

Inderdaad eigenaren op de hoogte brengen want die zullen ook niet willen dat de boel uitgewoond wordt.
Als er een hypotheek op het huis zit is het inderdaad op te vragen bij het Kadaster (hypothecair bericht). Houd er wel rekening mee dat je de buren in best wel eens in de problemen zou kunnen brengen. Bij de meeste hypotheken is het niet toegestaan te verhuren zonder toestemming, en deze is vaak heel moeilijk te verkrijgen waardoor de meeste mensen het huis zonder toestemming verhuren. Je weet dus niet of de hypotheekverstrekker er überhaupt van af weet en wat voor gevolgen dit heeft voor je buren.

Weet je toevallig of deze panden via een makelaar verhuurd zijn? En zo ja, welke? Misschien kan je daar contact mee opnemen. Heb je trouwens al geprobeerd te spreken met de eigenaren van het pand?
quote:Draakje29 schreef op 04 september 2011 @ 22:01:

Waarom neem je geen contact op met de eigenaren van het huis, ipv de hypotheekverstrekker te informeren? Ga met de andere buren naar hun toe en leg uit dat niemand er blij van wordt en hoe hun huis er nu bij ligt. Misschien weten ze het niet eens.

De kans dat jouw huis sneller verkocht wordt is wel een stuk grotere.Ze weten het wel, maar het Interesseert ze kennelijk niet. Ik zag ze pas nog even post halen. Verder ken ik ze niet goed, ik heb ze toen niet aangesproken. Weet ook niet waar ze nu wonen.
Dus het kan de eigenaren niets schelen dat hun huis wordt uitgewoond en wellicht nooit meer verkocht zal worden?
Ja, Suze. Dat is precies mijn motivatie. Als ik zo'n huis in de straat zou aantreffen, hoefde het voor mij niet meer.

ik snap dat de overburen in de problemen kunnen komen als ik aan de bel trek. Dat is ook mijn dilemma. Het is niet netjes, maar zij zorgen indirect voor verloedering van het blok en waardedaling van hun en onze woningen.
Ik zou het niet doen. En al helemaal niet zonder eerst netjes en eerlijk tegen je overburen te zeggen dat je hun hypotheker gaat benaderen. (en ik schat zo in dat je dat niet gaat doen). Je weet niet waar ze wonen, maar ze halen wel hun post op? Dan zou ik een briefje in de bus doen met de vraag of ze jullie willen bellen.

Je kunt trouwens ook beginnen met aan je nieuwe overburen (huurders) vragen of ze rekening met jullie willen houden en het een beetje willen bijhouden.
Mmm, was ik al bang voor, deze reacties. Jullie hebben natuurlijk gelijk hoor. Aan de andere kant heb ik dus geen zin in gedoe. Ik voel me ook heel kwetsbaar zo, huis te koop, overdag alleen thuis, niet zulke koosjere huurders. Er hangt best veel vanaf, hoe gaan we dit aanpakken.
Waarom zou je de hypotheekverstrekker niet kunnen inlichten? Blijkbaar is de band met de overburen niet zo heel goed anders had je wel geweten waar ze wonen.

Ik zou in dit geval voor mijn eigen belang gaan.
Helene, het gaat hier om flinke financiele belangen. Niet alleen geeft het je een onveilig gevoel, maar ook eventuele belanghebbenden voor jullie woning zullen de chaos aan de overkant van de straat opmerken. En wat Mispunt ook al zegt, je kan de oude overburen flink in de problemen brengen als de hypotheekverstrekker niet op de hoogte is van deze verhuursituatie.

Aan de andere kant......de oude overburen houden in dit geval ook geen rekening met hun oude buurt. Ze halen hun post op en zullen ongetwijfeld zien dat het een puinhoop is, maar zullen ter compensatie vast een aardig bedrag aan huur ontvangen.

Ik zou als ik jou was gewoon voor je eigen belang gaan. De oude overburen houden zich niet aan de afspraken met hun bank en jij wil voor een goede prijs je huis verkopen.

Het kadaster is overigens een openbaar register. Je kan daar gewoon een hypothecair bericht of zelfs de hypotheekakte opvragen.

Succes!!
Grappig, deze discussie loopt zoals hij zich in mijn hoofd ook al heeft afgespeeld.

Ik ben er dus nog niet uit. Moeilijk.
Ik snap echt niet dat je zo achter mensen hun rug om kan gaan zonder eerst de ballen te hebben het te bespreken..... Daar zou ik heel pissig om worden.

Je weet helemaal niet waarom en hoe ze het huis verhuurd hebben. Misschien zitten ze wel zwaar in de problemen en wilden ze geen huurders die aanspraak konden maken.

Zal je ook niet weten als je niet eerst met ze praat.

Mochten ze niet samen met je tot een oplossing willen komen, kan je altijd nog stappen ondernemen.

Zoals je het nu stelt vind ik het een beetje een nsb streek.
Als je een geweten hebt en rustig wilt slapen dan zou ik niet zomaar de hypotheekverstrekker inlichten. Bovendien weet ik uit ervaring dat het vaak geen issue is en zolang de hypotheek maar netjes betaald wordt, knijpen ze wel een oog toe. Maar ik begrijp wèl je standpunt van de verloedering e.d. Doe een brief(je) bij hen in de bus dat je hen dringend wilt spreken, desnoods zeg je dat je anders genoodzaakt bent contact op te nemen met de hypotheekverstrekker. Maar niet achter hun rug om gaan....slecht karma meid.
Wat houdt je tegen om eerst de buren zelf (huiseigenaren) of de bewoners aan te spreken?
Het zou natuurlijk ook nog zo kunnen zijn dat de hypotheekverstrekker op de hoogte is van de verhuur. Ik heb van mijn hypotheekverstrekker namelijk officieel toestemming om mijn huis te verhuren zolang het nog te koop staat. Kan tegenwoordig in het kader van de 'wet leegstand'. Hypotheekverstrekkers en gemeentes hebben liever dat je je huis verhuurt en het niet leeg staat.

De optie van de huiseigenaren benaderen lijkt mij persoonlijk een betere stap.
Dan denk ik dat ik de andere buren ook even benader. Misschien kunnen we gezamenlijk een brief opstellen en in de bus doen.

Ik zal dan de nadruk maar leggen op de verloedering van het huis. Dat lost het probleem van de onveiligheid echter niet op. Niet dat het nu grote criminelen zijn, maar die twee voorbeelden baren me wel zorgen.
Weet niemand in de buurt waar de eigenaren wonen? Dat lijkt me namelijk toch de beste manier.

De hypotheekbank doet er waarschijnlijk niets mee.. ondanks dat woningen niet verhuurt mogen worden maakt het ze niet zoveel uit als de hypotheek maar betaald wordt. Gooien ze die huurders er uit dan is de kans groot dat hypotheek niet betaald wordt en dan heeft de bank een groter probleem want dan moeten ze waarschijnlijk gaan veilen en daar zit niemand op te wachten.
Nee, niemand in de buurt heeft contact met hen. Dat maakt het wel moeilijk.

Goh, wat baal ik hiervan. Eigenlijk zou ik gewoon die huurders eruit willen hebben, zij zorgen voor de problemen. Niet het verhuren op zich. Dat zal me een zorg zijn.
Nou misschien zijn de panden wel verkocht door de hypotheekhouder en zijn die Poolse mannen geen huurders maar eigenaren......
quote:evelynsalt schreef op 05 september 2011 @ 11:50:

Nou misschien zijn de panden wel verkocht door de hypotheekhouder en zijn die Poolse mannen geen huurders maar eigenaren......Het bord te koop staat nog in de tuin, dus ik denk het niet.
Misschien spreken ze geen Nederlands en denken ze dat er "welkom" op staat.
quote:helene31 schreef op 05 september 2011 @ 08:55:

Dan denk ik dat ik de andere buren ook even benader. Misschien kunnen we gezamenlijk een brief opstellen en in de bus doen.

Ik zal dan de nadruk maar leggen op de verloedering van het huis. Dat lost het probleem van de onveiligheid echter niet op. Niet dat het nu grote criminelen zijn, maar die twee voorbeelden baren me wel zorgen.Ik woon in het Westland, en hier is het aantal inbraken sinds de aanwezigheid van veel mensen uit het Oostblok helaas echt gestegen, soms ook met flinke vernielingen. Ik zou dit heel onprettig vinden.
quote:Melpomene schreef op 05 september 2011 @ 15:22:

[...]

Ik woon in het Westland, en hier is het aantal inbraken sinds de aanwezigheid van veel mensen uit het Oostblok helaas echt gestegen, soms ook met flinke vernielingen. Ik zou dit heel onprettig vinden.

Kijk, ik zal de laatste zijn om met vooroordelen te gaan smijten. Maar ik ben het in dit geval wel met je eens. Zeker ook omdat het geen vermoedens zijn dat zij erachter zaten. Tel daarbij de uitstraling van het huis en ik maak me zorgen.

Helaas begrijp ik dus nu dat ik weinig kan doen, behalve de eigenaren lief aankijken.
Wanneer je geen mogelijkheid heb contact met ex-buren op te nemen, gewoon contact opnemen met de hypotheekverstrekker. Niet jij bent de asociaal, dat zijn je vroegere buren. Heeft niets met NSB of wat voor praktijken dan ook te maken.

Klinkt als een gevalletje laatste strohalm. Huis gekocht zonder eigen huis verkocht te hebben (staat de woning misschien inmiddels zo'n 2 jaar te koop waardoor de aftrek vervalt?) Ik gok dat de kans vrij klein is dat de hypotheekverstrekker (die daar recht op heeft) weet heeft van deze situatie. Dus voel je vooral niet schuldig. Niemand heeft baat bij deze situatie, zelfs je vroegere buren niet. Die zijn alleen maar uitstel van executie aan het plegen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven