Geld & Recht alle pijlers

Ik moet misschien mijn huis uit..

31-01-2011 22:16 182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond.

Ik had een huurachterstand van ruim 4000 euro, ik ben gedagvaard en volgende week is de zitting.

Ik heb in de afgelopen 2 weken bijna 2000 euro kunnen regelen, dit heb ik direct betaald.

Ik vraag me af hoe groot de kans is dat de rechter beslist dat ik eruit moet.

Zijn er mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten en hoe verliep dat?

Alvast bedankt.
Hoi Birambi,

Ik weet niet waar je woont maar ik werk in de gemeente Utrecht voor een project die mensen in jouw situatie helpt. Het is een samenwerkingsverband tussen de woningbouwverenigingen, GG&GD, gemeentelijke kredietbank en diverse welzijnsorganisaties. Als mensen mee willen werken aan het project (schuldenregeling en hulpverlening accepteren) wordt de huurachterstand bevroren (er komen geen rente of incassokosten meer bij) en mag die persoon in zijn / haar woning blijven wonen ondanks een eventueel vonnis van de rechter. Er zijn dus wel voorwaardes aan verbonden.

In Utrecht meldt de woningbouwvereniging mensen met 3 of meer maanden huurschuld zelf aan bij het project maar mensen komen ook wel binnen via de sociale dienst, kredietbank of welzijnsorganisaties. Ik zou zeggen, trek snel aan de bel bij een van deze diensten in jouw stad, wie weet hebben ze daar ook dergelijke projecten.

Doe je niets, dan kan je met zo'n achterstand zeker je huis uitgezet worden! Ik hoop dat je het niet zover laat komen. Geld lenen om de schuld te betalen is alleen maar een tijdelijke oplossing, je wordt misschien niet meteen je huis uitgezet maar je schuld is gewoon verschoven. Hoe wil je die gaan afbetalen zonder weer huurachterstand te krijgen?

Ik hoop dat je ergens verder geholpen wordt, succes!
Helaas heb ik een aantal jaar geleden ongewild in deze situatie gezeten door persoonlijke omstandigheden. Bij mij is het ook tot een dagvaarding EN zitting gekomen. Ik heb toch nog tot een regeling kunnen komen met de gerechtsdeurwaarder. Dit is wel nadat ik heb kunnen laten zien dat ik al bezig was met een traject en ik heb kunnen aantonen dat ik niet in staat ben geweest om aan mijn verplichtingen te kunnen voldoen door omstandigheden. Ik ken jouw situatie niet, maar ik zou in ieder geval wel alles in het werk stellen om te laten zien dat je ook daadwerkelijk iets aan je schuld(en) wilt doen. Dus zo snel mogelijk naar de gemeentelijke schuldhulpverlening! Alle partijen zijn in het belang om alsnog tot een regeling te komen. Gerechtsdeurwaarders zijn uiteindelijk vaak bereid om alsnog een regeling te treffen. Dus doe iets!
quote:birambi schreef op 31 januari 2011 @ 22:47:

Nogmaals bedankt voor de reacties.

Het is mijn eigen schuld, ik wilde wel maar het ging gewoon niet. Ik had wel regelmatig contact met de woningbouw.Als het niet ging, is het niet je eigen schuld. Als het wel je eigen schuld is, ging het wel maar heb je andere keuzes gemaakt. Maar voor dit moment maakt dat niet veel uit lijkt me. Belangrijker is dat je doet wat je kan om de ellende niet groter te maken. Zoek hulp, zoals een aantal mensen in dit topic aangeven.
schuldhulp instanties hebben forse achterstanden ivm vele aanmeldingen! ik hoop dat je met spoed geholpen kunt worden. heel veel sterkte !
Ik denk dat je nog mazzel hebt dat ze niet eerder tot uitzetting zijn overgegaan. Ik heb wel verhalen gehoord dat die gang na 2 - 4 maanden al was ingezet met een datum van uitzetting.

Hoezeer ik ook begrip heb voor mensen in financiële moeilijkheden, heb het zelf ook niet zo breed, vind ik het toch wel vrij apart dat je het zo ver hebt laten komen.

En ik begrijp ook niet zo goed waarom je dan niet eerder aan het geld kon komen als je nu ineens wel met de helft van de achterstand op tafel kan komen.

Maar goed, anderen hadden meer relevante info. Hopelijk helpt je dat nog want je wilt in deze tijd niet op straat komen te staan.

En volgens mij wordt het dan ook zeer moeilijk, zo niet onmogelijk om de komende tijd (of jaren?) een ander huis van de woningbouw te krijgen. Kom je dan niet op een zwarte lijst of zo? (Meen ik me ter herinneren maar de regels kunnen gewijzigd zijn of juist aangescherpt.)
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
quote:Suze2hier schreef op 31 januari 2011 @ 22:47:

To, klinkt alsof Mieke vaker met dit bijltje gehakt heeft. Ik zeg gebruik maken van haar kennis en doen wat ze je aanraad. Succes.

Klopt, beroepshalve heb ik hier veel mee te maken

Ga eerst naar de gemeente. Juridisch loket heeft denk ik weinig zin want de woningbouw staat in zijn recht, je hebt meer dan twee maanden achterstand. De gemeente heeft hier ongetwijfeld vaker mee te maken en kan je meteen vertellen welke stappen je moet ondernemen en je verder helpen.
quote:birambi schreef op 31 januari 2011 @ 22:41:

@to hoeveel maanden is die ruim ¤4000 (wie weet heb je een hele dure huur van ¤1000+ per maand?)[/quote]

Nee, het is ongeveer 600 euro.

De huur kwam (komt) ook op de eerste plaatst, maar de door heel vervelende omstandigheden is het zo gelopen.

Wat rot voor je.

Door de crisis hebben wij het hier ook zwaar, financieel. Ik weet niet hoe het bij jou gekomen is natuurlijk maar ik weet nu, uit eigen ervaring, dat het ook mis kan gaan met geld als je het niet over de balk smijt maar er omstandigheden zijn waardoor je niet kunt betalen.

Wat zul je je zorgen maken.

Gaat het met de rest van de vaste lasten betalen wel goed?

Wij moeten hier schuiven met rekeningen maar de hypotheek betalen we altijd.

Wat mij betreft is dat gewoon de belangrijkste rekening die ik betalen moet.

Kun je de andere 2000 euro regelen denk je? Poeh zeg, heftig, want die moet je ook weer terugbetalen.

Heel veel sterkte. Ik hoop dat het goed komt voor je. Geldzorgen zijn verschrikkelijk.

quote:shahla schreef op 31 januari 2011 @ 22:55:

vind ik het toch wel vrij apart dat je het zo ver hebt laten komen.

Hoe apart het ook is, veel mensen zijn onwaarschijnlijk goed in staat zichzelf voor de gek te houden en/of volledig passief te worden in een tijd dat ze juist aan de slag zouden moeten om zichzelf te redden. Het is vaak bizar om te zien hoe mensen zichzelf naar de klote helpen.

En dan heb je nog de mensen die door ziekte en dat soort dingen in een situatie komen waar ze weinig tot niets kunnen doen, maar waar ze wel langzaam maar zeker in de ellende zakken.
quote:eleonora schreef op 31 januari 2011 @ 22:57:

[...]

Wat mij betreft is dat gewoon de belangrijkste rekening die ik betalen moet.

Heel verstandig, en toch een kleine relativering: bij huur is het inderdaad ongeveer de belangrijkste betaling. Bij hypotheek is vaak best veel te regelen, mits je maar tijdig bij de bank aanklopt, en je maar wel door gaat met rente betalingen. Tegenover de schuld staat immers een onderpand, dat maakt voor de bank véél uit.
quote:rider schreef op 31 januari 2011 @ 23:00:

[...]

Hoe apart het ook is, veel mensen zijn onwaarschijnlijk goed in staat zichzelf voor de gek te houden en/of volledig passief te worden in een tijd dat ze juist aan de slag zouden moeten om zichzelf te redden. Het is vaak bizar om te zien hoe mensen zichzelf naar de klote helpen.

En dan heb je nog de mensen die door ziekte en dat soort dingen in een situatie komen waar ze weinig tot niets kunnen doen, maar waar ze wel langzaam maar zeker in de ellende zakken.

Rider, dit hoef je mij niet te vertellen. Ik weet daar ook wel het een en ander van, zonder verder in details te treden. Toch, hoe diep ik ook een keer zat, zover heb ik het niet laten komen en ik zat toen door ziekte (lichamelijk en mentaal) vrij diep, hoor.

Ik vind het echt lang als je al zes, zeven maanden niet betaald hebt en dat je dan nog steeds in dat huis zit.

Hier in deze regio was je er vermoedelijk al uit geweest.

Of ze heeft tot nu toe enorme mazzel gehad maar het geduld van de woningbouw is duidelijk helemaal op. En sorry, maar dat vind ik ook meer dan terecht.
quote:shahla schreef op 31 januari 2011 @ 23:08:

[...]

Rider, dit hoef je mij niet te vertellen. Ik weet daar ook wel het een en ander van, zonder verder in details te treden. Toch, hoe diep ik ook een keer zat, zover heb ik het niet laten komen en ik zat toen door ziekte (lichamelijk en mentaal) vrij diep, hoor.

Ik vind het echt lang als je al zes, zeven maanden niet betaald hebt en dat je dan nog steeds in dat huis zit.

Hier in deze regio was je er vermoedelijk al uit geweest.

Of ze heeft tot nu toe enorme mazzel gehad maar het geduld van de woningbouw is duidelijk helemaal op. En sorry, maar dat vind ik ook meer dan terecht.

Ik ben het helemaal met je eens hoor, op alle punten. Ik zie alleen vaak, erg vaak, dat mensen zichzelf de afgrond in werken op een manier dat je van buiten denkt: waarom toch? dit is zo onnodig!

En toch doen mensen het. Te laat op zoek naar hulp, te laat erkennen dat ze een probleem hebben, te lang het ene gat vullen met het andere.

is het terecht als je dan een keer je huis uit moet? Ja hoor, zakelijk gezien zeker.

Maar de ellende van financiële zorgen die je boven je hoofd gegroeid zijn, is zo groot, ik kan daar niet neutraal zakelijk naar kijken. En de ellende van je huis uit moeten, van het zwerven tussen adressen, van het uit elkaar vallen van een eventueel gezin, van het uiteindelijk in de daklozen opvang belanden, ik heb het allemaal gezien, en ik kan daar niet zakelijk naar kijken. Ik vind het verschrikkelijk.
quote:rider schreef op 31 januari 2011 @ 23:03:

[...]

Heel verstandig, en toch een kleine relativering: bij huur is het inderdaad ongeveer de belangrijkste betaling. Bij hypotheek is vaak best veel te regelen, mits je maar tijdig bij de bank aanklopt, en je maar wel door gaat met rente betalingen. Tegenover de schuld staat immers een onderpand, dat maakt voor de bank véél uit.

Nou lieve Rider, dat viel bij de ING erg tegen. Toen het een paar maanden terug erg nijpend was heb ik gebeld en alles netjes uitgelegd maar er viel niet veel te regelen. We mochten een maand in drie termijnen betalen en dan de maand zelf niet betalen maar dat dus in drie opeenvolgende termijnen bij de hypotheek van de volgende maanden inhalen.

In eerste instantie hebben we daar ja op gezegd maar onze hypotheek is zo hoog dat die drie termijnen bij de rest van de lasten ook nog te zwaar waren. De bank wilde verder niets voor ons doen (nooit achter gelopen verder) en wij hebben ook geld

moeten lenen om die ene maand te kunnen betalen.

Het viel mij juist erg tegen wat er te regelen viel hypotheekgewijs. Bijvoorbeeld bij Essent was men veel coulanter en zelfs de belastingdienst heeft een paar keer uitstel van betaling gegeven (wel met een garantstelling overigens).
quote:eleonora schreef op 31 januari 2011 @ 23:16:

[...]

Nou lieve Rider, dat viel bij de ING erg tegen. Toen het een paar maanden terug erg nijpend was heb ik gebeld en alles netjes uitgelegd maar er viel niet veel te regelen. We mochten een maand in drie termijnen betalen en dan de maand zelf niet betalen maar dat dus in drie opeenvolgende termijnen bij de hypotheek van de volgende maanden inhalen.Dat is inderdaad maar heel beperkt!quote:In eerste instantie hebben we daar ja op gezegd maar onze hypotheek is zo hoog dat die drie termijnen bij de rest van de lasten ook nog te zwaar waren. De bank wilde verder niets voor ons doen (nooit achter gelopen verder) en wij hebben ook geld

moeten lenen om die ene maand te kunnen betalen.

Het viel mij juist erg tegen wat er te regelen viel hypotheekgewijs. Bijvoorbeeld bij Essent was men veel coulanter en zelfs de belastingdienst heeft een paar keer uitstel van betaling gegeven (wel met een garantstelling overigens).

Mijn vertrouwen in banken loopt weer een deuk op.

Ik baseerde me op uitspraken van mijn eigen banken. Rabo en, jawel, ING. Maar daar moet dus een dikke korrel zout bij.

Ik heb zelf, de hemel zij dank, nooit in de situatie gezeten dat de nood zó hoog werd. Van wat ik wel aan nood heb gehad, weet ik al dat ik dat tot elke prijs wil voorkomen.
quote:rider schreef op 31 januari 2011 @ 23:12:

[...]

Ik ben het helemaal met je eens hoor, op alle punten. Ik zie alleen vaak, erg vaak, dat mensen zichzelf de afgrond in werken op een manier dat je van buiten denkt: waarom toch? dit is zo onnodig!

En toch doen mensen het. Te laat op zoek naar hulp, te laat erkennen dat ze een probleem hebben, te lang het ene gat vullen met het andere.

is het terecht als je dan een keer je huis uit moet? Ja hoor, zakelijk gezien zeker.

Maar de ellende van financiële zorgen die je boven je hoofd gegroeid zijn, is zo groot, ik kan daar niet neutraal zakelijk naar kijken. En de ellende van je huis uit moeten, van het zwerven tussen adressen, van het uit elkaar vallen van een eventueel

gezin, van het uiteindelijk in de daklozen opvang belanden, ik heb het allemaal gezien, en ik kan daar niet zakelijk naar kijken. Ik vind het verschrikkelijk.

Zelf in deze situatie zittend (maar met een goed perspectief) weet ik dat je het heel lang zelf probeert omdat je je zo schaamt voor je sores.

Eerlijk gezegd zou ik ook niet weten waar ik heen zou moeten voor hulp. Mijn man en ik zijn beiden freelancer en mijn man (die kostwinner is) heeft in twee jaar tijd 10 maanden niet gewerkt, terwijl we net voor de crisis naar een veel duurder huis verhuisd zijn.

Die telefoon, die drie jaar roodgloeiend had gestaan, zweeg in alle

talen en we waren genoodzaakt om na ons spaargeld, het belastinggeld aan te spreken om het hoofd boven water te houden. Door veel overleggen met schuldeisers, ouders die (tot onze schande, want we zijn 40+) meehielpen en alles wat er te werken viel aan te pakken, hebben we het gered maar we zijn nog wel een jaar bezig om alle financiele rommel op te ruimen en moeten voorlopig elk dubbeltje vier keer omkeren.

Als zzp-er heb je volgens mij niet echt plekken om heen te kunnen als je het niet redt toch?
Ik weet ook dat het zo gebeurt Rider en ja, het is ook ruk als het buiten je schuld om gebeurt en het loopt zo af als jij beschrijft. Dán ben ik het ook met je eens dat je er niet zakelijk tegenaan zou moeten kijken. Dán vind ik het ook erg sneu/naar, al dat leed. Maar in dit geval weet ik nog niet zo net of het niet anders hád gekund en vind ik dat je maar lekker op de blaren moet zitten. Misschien leert men dan dat je hier niet passief mee om kúnt gaan. In andere echte crisisgevallen vind ik het een ander verhaal. Dan mag er soms juist wel eens wat meer coulance zijn.

Mijn ervaring met Essent is dat er met hen best te praten valt als je aangeeft dat je even moeilijk zit en of je een regeling kunt krijgen.
quote:eleonora schreef op 31 januari 2011 @ 23:27:

[...]

Zelf in deze situatie zittend (maar met een goed perspectief) weet ik dat je het heel lang zelf probeert omdat je je zo schaamt voor je sores.

Eerlijk gezegd zou ik ook niet weten waar ik heen zou moeten voor hulp. Mijn man en ik zijn beiden freelancer en mijn man (die kostwinner is) heeft in twee jaar tijd 10 maanden niet gewerkt, terwijl we net voor de crisis naar een veel duurder huis verhuisd zijn. auw, dat hakt er in!quote:Die telefoon, die drie jaar roodgloeiend had gestaan, zweeg in alle

talen en we waren genoodzaakt om na ons spaargeld, het belastinggeld aan te spreken om het hoofd boven water te houden. Door veel overleggen met schuldeisers, ouders die (tot onze schande, want we zijn 40+) meehielpen en alles wat er te werken viel aan te pakken, hebben we het gered maar we zijn nog wel een jaar bezig om alle financiele rommel op te ruimen en moeten voorlopig elk dubbeltje vier keer omkeren. knap dat jullie het redden zo!quote:Als zzp-er heb je volgens mij niet echt plekken om heen te kunnen als je het niet redt toch?

Nauwelijks. Je kan bij de gemeente terecht voor een soort bijstandsuitkering, maar dan houdt het al snel op ja.

Ik herinner me het begin van de crisis als de dag van gisteren. Dat was maanden vóór de crisis officieel los barste. Ik zit in een sector waar je vrij goed weet wat er in de economie gaande is, als je oplet. Ineens begonnen de verhalen die je hoorde te veranderen van "druk, druk, druk, wat werken we toch hard en wat verdienen we toch veel" in verhalen over leeglopende orderboeken, afgezegde opdrachten, wanbetalers, faillissementen. Ik weet nog dat ik bijna wekelijks voor mezelf hetzelfde overzicht bleef maken:

lopende opdrachten

facturen verzonden

geld op de rekeningen

------------------------------- +

gedeeld door maandlasten = hoeveel maanden als de pleuris uitbreekt?

dat getal stond op 6 toen de crisis voor het eerst in beeld kwam, zakte al heel snel naar 2, en begon toen gek genoeg weer te stijgen. Dat is eindeloos veel beter dan jullie er voor hebben gestaan, maar ik heb me gevoeld alsof ik door het oog van de naald kroop.
quote:eleonora schreef op 31 januari 2011 @ 23:27:

[...]

Eerlijk gezegd zou ik ook niet weten waar ik heen zou moeten voor hulp. Mijn man en ik zijn beiden freelancer en mijn man (die kostwinner is) heeft in twee jaar tijd 10 maanden niet gewerkt, terwijl we net voor de crisis naar een veel duurder huis verhuisd zijn.

Die telefoon, die drie jaar roodgloeiend had gestaan, zweeg in alle

talen en we waren genoodzaakt om na ons spaargeld, het belastinggeld aan te spreken om het hoofd boven water te houden. Door veel overleggen met schuldeisers, ouders die (tot onze schande, want we zijn 40+) meehielpen en alles wat er te werken viel aan te pakken, hebben we het gered maar we zijn nog wel een jaar bezig om alle financiele rommel op te ruimen en moeten voorlopig elk dubbeltje vier keer omkeren.

Als zzp-er heb je volgens mij niet echt plekken om heen te kunnen als je het niet redt toch?Je zou contact met je gemeente kunnen opnemen. Je kunt in elk geval kijken of je in aanmerking komt voor de Bbz. Sommige gemeenten hebben nu speciale regelingen voor zzp-ers die het moeilijk hebben. Ik zou gewoon even informeren.
Rider, wij zaten op de dag dat de crisis uitbrak (zo'n beetje) te kijken naar hoe een groep van twaalf stoere mannen begonnen met de bouw van ons nieuwe, peperdure huis. Ruim twee jaar later heb ik nog niet een zorgeloze dag in dat beeldschone huis doorgebracht. Mijn man zou de week na de verhuizing met een nieuwe opdracht beginnen. Twee dagen voor aanvang werd hij gebeld dat het niet doorging, daarna bleef het acht maanden(!) stil.

Mocht iemand er genoeg voor bieden voor dit huis, dan ben ik morgen weg. Maar dat gebeurt niet en wij krijgen niet zomaar een nieuwe hypotheek met onze jaarcijfers en de

BKR noteringen die we de afgelopen twee jaar opgelopen hebben.

Geldzorgen verpesten alles, zelfs de vreugde om je huis. Dat huis is een blok aan mijn been, terwijl we het, zonder crisis, makkelijk hadden kunnen betalen.

Blij voor je dat je het oog van de naald hebt gevonden. Serieus, zulke geldzorgen, dat wens je niemand toe.
Ik vind het echt enorm rot om te lezen. Hebben jullie inmiddels wel weer opdrachten, of is het nog steeds stil?
Acteren (dat doe ik) levert niet veel op jammer genoeg. Ik ga, als ik aangenomen wordt, vanaf september leren voor psychiatrisch verpleegkundige. Dat is een HBO opleiding met werken er bij.

Mijn man is inmiddels weer aan het werk en het ziet er goed uit. De opdracht die hij nu heeft kan wel drie jaar duren en hij heeft zich aangesloten bij een maatschap, dus krijgt nu in ieder geval elke maand een voorschot en eens per kwartaal een eindafrekening.

Dus we gaan het redden, maar dit nooit meer, echt nooit. Wat een hel.

Net als jij voel ik dus erg mee met mensen die financieel in de shit zitten en ik weet nu ook als geen ander dat dat niet altijd komt omdat er iedere maand voor duizend euro gebeld wordt of omdat men altijd de nieuwste mode aan het lijf moet hebben. Soms zijn het puur omstandigheden en dan ga je er echt stuk aan van de zorgen.
quote:eleonora schreef op 01 februari 2011 @ 00:00:

Acteren (dat doe ik) levert niet veel op jammer genoeg.Doe je aan kunst/theater, of (ook) aan het betere rollenspel in trainingen enzo?quote:Ik ga, als ik aangenomen wordt, vanaf september leren voor psychiatrisch verpleegkundige. Dat is een HBO opleiding met werken er bij.En dus ook inkomen?quote:Mijn man is inmiddels weer aan het werk en het ziet er goed uit. De opdracht die hij nu heeft kan wel drie jaar duren en hij heeft zich aangesloten bij een maatschap, dus krijgt nu in ieder geval elke maand een voorschot en eens per kwartaal een eindafrekening.heel goed! Dat klinkt beter.quote:Dus we gaan het redden, maar dit nooit meer, echt nooit. Wat een hel.

Net als jij voel ik dus erg mee met mensen die financieel in de shit zitten en ik weet nu ook als geen ander dat dat niet altijd komt omdat er iedere maand voor duizend euro gebeld wordt of omdat men altijd de nieuwste mide aan het lijf moet hebben. Soms zijn het puur omstandigheden en dan ga je er echt stuk aan van de zorgen. (ja, ik weet niets beters te zeggen eigenlijk)
Ik heb me helemaal sufgesolliciteerd bij bureas en bedrijven die in/aan rollespelacteren doen, men schreef niet eens terug. Ik speel rollen en gastrollen op TV en in films dus. Nou ja dat is geen vetpot. Daarbij schrijf ik formats, scripts en heb ik aan twee boeken meegeschreven in de afgelopen jaren.

Ja, de opleiding betekent ook meteen inkomen.

terug, en bedankt voor de lieve woorden.
lijkt me heel normaal dat je uit je huis gezet wordt met zo'n achterstand het is natuurlijk niet leuk ,maar doe een stapje terug betaal bij de volgende huisbaas een maand huur vooruit van je vacantiegeld,of je dertiende maand,zoiets probeer elke week een tientje opzij te zetten,hoe zwaar ook maar aan het eind van het jaar heb je weer een maand huur en als het dan een maand zwaar is mag je die misschien in twee termijnen betalen,het is zwaar ,maar het wordt alleen maar zwaarder,op deze manier,want hoe kom je weer aan een huis,op korte termijn?????????????????????
quote:eleonora schreef op 01 februari 2011 @ 00:12:

Ik heb me helemaal sufgesolliciteerd bij bureas en bedrijven die in/aan rollespelacteren doen, men schreef niet eens terug. Ik speel rollen en gastrollen op TV en in films dus. Nou ja dat is geen vetpot. Daarbij schrijf ik formats, scripts en heb ik aan twee boeken meegeschreven in de afgelopen jaren.

Wel mooi! Ook al levert het geen bal op.

Maarreh, als ik iemand nodig heb die op basis van wat situatieschets, leerdoel, etc., moet kunnen improviseren met cursisten die een bepaalde vaardigheid moeten aanleren die inhoudelijk misschien nog redelijk ver van je bed is, is dat dan iets wat jij kan leveren?
Jezus Eleonora, wat een ellende.

Mijn ervaring is overigens dat het niet eens zozeer de schuldeisers zelf zijn die mensen de afgrond injagen, maar instanties als incassobureaus en deurwaarderskantoren. Valt weinig mee te regelen en de kosten die zij in rekening brengen zijn om te janken zo buitensporig. Na jaren soms het zesvoudige ten opzichte van de oorspronkelijke vordering afbetaald te hebben heb ik een paar jaar geleden daar een streep onder getrokken en een aantal maal op eigen initiatief de rechter ingeschakeld om dat aan te pakken. Tot nu toe alle keren met succes, overigens.

Het loont dus zeker de moeite om óók je rechtsbijstandsverzekering altijd te betalen en het soms maar gewoon op een rechtszaak aan te laten komen. Als je zeker weet dat je te goeder trouw bent geweest en kunt aantonen dat je welwillend bent, maar tegengewerkt wordt door onwelwillende deurwaarders/incassobureaus, zijn rechters, is mijn ervaring, opvallend positief ten gunste van de schuldenaar.

Sterkte Leo, geldzorgen zijn een hel.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven