Geld & Recht alle pijlers

Ik snap er geen reet van

30-08-2012 09:40 46 berichten
Allereerst:

ja dit moet mijn man zelf navragen bij het UWV, maar hij is de hele dag de deur uit en ik wil het nu weten.

Het probleem:

MIjn man is sinds 1 augustus werkeloos. UItkering aangevraagd etc en vandaag eindelijk gekregen (had er vorige week al moeten zijn maar men had hem niet in het systeem gezet, foutje bedankt).

Echter...hij heeft nu 650 euro gekregen, maar als ik het bereken aan de hand van hun eigen rekenhulp kom ik op 1300 uit ongeveer.

Ik snap er dus helemaal niks meer van nu. 650 euro is ook zeker geen 75% van zijn laatsverdiende loon...het zelfs minder dan de helft,

Aanvullend: hij kreeg geen bonussen, reiskostenvergoedingen, ORT of andere extraatjes.

Zie ik wat over het hoofd, of zit het UWV te fucken?
Alle reacties Link kopieren
Waarom denk je dat hij 75% van zijn laatste loon krijgt?

Of is dat standaard.

Of is het geld per week(kan ik me niet voorstellen,want dan ging niemand meer werken als ze 2600 euro kregen voor thuiszitten)
Met de rekenhulp van het UWV wordt verteld hoeveel je man BRUTO krijgt.

Aangezien het verschil ongeveer de helft is, kan dit het belastingsverschil bruto-netto zijn?

En waarom kan jij hier niet even over bellen? is dit zo persoonlijk dat het UWV zelfs aan zn eigen vrouw geen info geeft? of vind jij zelf dat je man het maar moet regelen?
Is het niet dat hij een voorschot krijgt? En dat als de berekening definitief goed is gekeurd, dat je het restant bij de volgende betaling krijgt?
Is het niet een bedrag over een kortere periode?
Het duurt toch iets van 6 weken voordat de berekening definitief is? Ofzo iets??
Ik denk dat hij alleen nog maar de eerste 2 weken uitbetaald gekregen.

Ik kreeg toen ik ww had de eerste keer 1,5 week uitbetaald. Daarna gewoon om de 4 weken.
Ik denk dat dit een voorschot is.
Misschien is dat 't bedrag van 1 augustus tot de betaaldag van de UWV? Dat ie dus nu voor 3 weken gekregen heeft?
ik gok ook op een voorschot of een heel kleine periode.

je hebt ook een betaalspecificatie gekregen als het goed is
En doooooor!
- het is zijn uitkering, dus ik verwacht dat hij zijn eigen zaakjes

regelt.

- nee het is geen voorschot.

- als hij 1300 bruto krijgt, zou er nog 1100 over moeten blijven

- het is standaard dat je de eerste 2 maanden 75% van je laatsverdiende loon krijgt, daarna wordt het 70 %.

Dit wordt per 4 weken uitbetaald.

(woon je niet in NL Ladytruckster?)

Nou ja, we hebben er al een week te lang op moeten wachten, want volgens de brief hadden ze het vorige week al moeten betalen. Maar door dit soort foutjes, ga ik ernstig twijfelen aan de juistheid van deze berekening.
quote:broadway schreef op 30 augustus 2012 @ 09:51:

ik gok ook op een voorschot of een heel kleine periode.

je hebt ook een betaalspecificatie gekregen als het goed is

de post is nog niet geweest.

maar volgens mij gaat me net een lichtje op. ....volgens de brief waarin de uitkering toegekend wordt, staat dat het vanaf 1 augustus is. Dus inderdaad 3 weken.

Hmm, zit ik me weer op te fokken voor niks blijkbaar

Nou ja, ik kan niet zeggen dat ze het erg makkelijk maken om de hoogte van je uitkering te weten. In de brief staat alleen een dagloon en dan moet er ook nog 8% vakantiegeld vanaf. En ik ben al zo'n rekenwonder, not. Dus de paniek sloeg al toe.

Pff, sorry.
Makkelijk maken ze het niet inderdaad, en heel vaak doen ze het helaas ook fout.

Jouw man (of jij, als jij zijn toestemming hebt om zijn DigiD te gebruiken) kan inloggen op MijnUWV om daar digitaal de betalingsspecificaties WW in te zien. Die staan er vaak sneller dan dat ze over de post komen.

Hou er ook rekening mee dat een WW alleen wordt uitbetaald over werkdagen. Dus een weekloon is een dagloon maal 5.
Voor 3 weken is dit trouwens wel erg weinig, kan 't geen 2 weken zijn?
Ik vind ook dat je man best zelf kan bellen maar als je het echt NU wil weten is het toch veel beter als je dat zelf even doet ipv iedereen hier dingen te laten roepen? Ik begrijp niet waarom je niet even de telefoon pakt, dan weet je het meteen.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
@VC UWV verstrekt (logischerwijs) telefonisch geen inkomensgegevens aan anderen dan de uitkeringsgerechtigde zelf

@EN Jij weet toch niet wat het dagloon van meneer Starshine is?
De precieze specificatie staat op UWV en kun je even nakijken.

Maar als jij vind dat jouw man zijn eigen zaakjes moet regelen vind ik het vreemd dat jij hier een topic over opent?
Starshine, bij mij had mijn werkgever een trucje gebruikt. Bij het berekenenen van het aantal uren die ik in de laatse x maanden had gewerkt, hadden ze mijn zwangerschapsverlof meegenomen. Ik werkte 21 uur per week, maar kreeg een uitkering van, denk ik, 12 uur. Als je man ziek is geweest, of met vakantie kan de werkgever dat ook gedaan hebben.
quote:mevrouwr schreef op 30 augustus 2012 @ 10:10:

Maar als jij vind dat jouw man zijn eigen zaakjes moet regelen vind ik het vreemd dat jij hier een topic over opent?Vind ik niet. Ik begrijp goed dat het het hele gezin aangaat, wat er aan besteding per maand binnenkomt. Ik zou het ook willen weten.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Ze betalen per 4 weken, dus kan inderdaad liggen aan hun betaalschema, misschien is 1 augustus net middenin een periode en is het dus voor 2 weken.

Ook krijg je geen arbeidskorting he, als je een uitkering krijgt. Dus in verhouding betaal je iets meer belasting over een uitkering dan over loon.
quote:mevrouwr schreef op 30 augustus 2012 @ 10:10:

De precieze specificatie staat op UWV en kun je even nakijken.

Maar als jij vind dat jouw man zijn eigen zaakjes moet regelen vind ik het vreemd dat jij hier een topic over opent?

omdat ik wel wat dingen wil weten, maar hij is de hele dag weg.

(waarom verdedig ik me hiervoor?)
Natuurlijk, ben ik ook met je eens, het gaat zeker het hele gezin aan, maar dat strookt m.i niet met de opmerking dat man zelf zaken moet regelen.

En ik kan me ook zeker voorstellen dat, als je minder geld krijgt dan je verwachtte, je het uitzoekt.
welkom in de wereld van het UWV :-)

waarschijnlijk vallen er vandaag of morgen wel minimaal 3 enveloppen van het UWV op de mat. Heerlijk alles in stukjes en beetjes in het begin.

Hopelijk heeft hij snel weer werk!
en idd.... de periodes bij UWV lopen niet van 1e vd maand tot 31e. Dus dat speelt ook mee
quote:Tia.Dalma schreef op 30 augustus 2012 @ 10:09:

@VC UWV verstrekt (logischerwijs) telefonisch geen inkomensgegevens aan anderen dan de uitkeringsgerechtigde zelf

@EN Jij weet toch niet wat het dagloon van meneer Starshine is?

inderdaad, bedankt TD. Een paar jaar geleden had hij een mobiel abonnement en daar moesten we iets over weten. Ik bellen....'nee we geven alleen gegevens aan de abonnee zelf.'

EN: ja verkneukel je maar lekker, hij verdiende inderdaad een rotschijntje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven