Geld & Recht alle pijlers

incidenten register, werk?

19-05-2011 12:22 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb antwoord gekregen op mijn vragen.

Bedankt!
quote:gympie26 schreef op 19 mei 2011 @ 13:00:

Maar heb je na je bevalling wel de mogelijkheid om te werken dan? Of heb je iemand die voor je kan oppassen?

Zijn moeder kan en wil graag oppassen.

Ik dacht zelf aan een parttime baan.
quote:mizuki schreef op 19 mei 2011 @ 13:03:

Wellicht kom je in aanmerking voor een basisbankrekening?

http://www.basisbankrekening.nl/index.php?p=503067

Klopt alleen moet mijn rekening dan onder toezicht staan van een door de nvb aangestelde instantie.

De instanties die daar vermeld staan kunnen mij niet helpen omdat ik geen ''crisis'' geval ben.

Ik sta namelijk niet op straat, heb geen schulden etc
@Mizuki, aha, dan had ik het verkeerd gelezen/begrepen.
quote:nessemeisje schreef op 19 mei 2011 @ 12:58:

Ik zie niet zo in wat een geblokkeerde rekening en pinpas en al 3 jaar niet werken met elkaar te maken hebben. Ik vind het maar een raar verhaal.

Door de registratie in het incidentenregister is TO's rekening geblokkeerd en kan ze ook geen nieuwe openen op haar naam.

Werkgevers willen echter haar salaris alleen storten op een rekening die op haar naam staat.

Ze zou dus wel kunnen werken, maar de werkgever kan haar salaris niet uitbetalen (tenzij cash dus). Dus heeft dat werken ook weinig zin.

Edit: Het wordt allemaal wat verwarrend omdat TO het steeds over die bankpas heeft. Het gaat dus niet alleen over die geblokkeerde pas, maar over het feit dat TO geen (werkende) eigen bankrekening heeft.
Mh, ik heb nooit mijn bankpas aan mijn werkgever hoeven laten zien. Maar goed, het zal allemaal wel. Horeca betaalt vaak contant uit, dus dat je 3 jaar niet gewerkt hebt omdat je geen pasje meer hebt vind ik nogal een vreemd verhaal.

Jij bent zelf verantwoordelijk voor de situatie waar je nu in zit. Je bankpas en pincode uitlenen en nu je al 3 jaar geen werk hebt en van de voedselbank gebruik moet maken ook nog zwanger worden. Hoe ga je dat doen dan? Ook op kosten van je ouders?
volgens mij zegt TO, dat er 1200 op haar rekening gestort is en dat haar vriend die 1200 euro(waar TO niks vanaf wist) heeft gepind.

raar verhaal hoor en je hebt tot nu toe

niet gewerkt

geen uitkering gehad

geen studiefinanciering?

waar woon je dan?

wie en hoe betaal je:

verzekeringen

boodschappen

huur

belastingen etc

Waarom vrij je in godsnaam onveilig als je zo diep in de ellende zit? Are you freaking kidding me?

Normaal gesproken kan je je salaris op een andere rekening laten storten, hoe dat bij jou zit weet ik niet.

Ik heb een notering in het incidentenregister (EVA), kan ik een basis bankrekening aanvragen?

Ja, er is een mogelijkheid om toch een basis bankrekening te openen maar alleen als u wordt begeleid door een erkende hulpverleningsinstantie. Het blijft echter ter beoordeling aan de bank.

Ik heb rond gegoogled en je hebt recht op een basisrekening.

Ik raad je aan het volgende artikel goed door te lezen;

Geen stap verder zonder pinpas18 mei 2011

Leverende organisatie | Aangeleverd op 18-05-2011

Sociaal Raadslieden over de aanvraag van een basisbankrekening.

(cartoon Maarten Wolterink)

Sociaal Raadslieden Rotterdam is een gemeentelijke organisatie waar Rotterdammers gratis hulp en advies kunnen krijgen bij en over een groot aantal sociale en juridische onderwerpen. In de Stadskrant schrijven de Sociaal Raadslieden over hun werk. Dit keer over het aanvragen van een basisbankrekening.

De heer Jansen ontvangt bericht dat de bank dat zijn bankrekeningnummer blokkeert vanwege ongeoorloofd gebruik. Denk daarbij aan betrokkenheid bij oplichting, bedrieglijke bankbreuk, valsheid in geschrifte, witwassen van geld en fraude. Volgens de bank is er door het handelen van de heer Jansen sprake van misbruik van vertrouwen. En beëindigt daarom de relatie met de heer Jansen.

Sociale uitsluiting

Naast de blokkering van zijn bankrekening levert het gedrag van de heer Jansen hem ook een registratie op in het incidentenregister. Zo’n registratie betekende tot een aantal jaar geleden dat het onmogelijk was om een nieuwe bankrekening te openen.

Ook een grote groep van de cliënten (met name dak- en thuislozen) van Het Leger des Heils konden niet beschikken over een bankrekening, vanwege schulden en een Bureau Kredietregistratie (BKR).

Het niet hebben van een bankrekening leidt tot sociale uitsluiting van kwetsbare groepen. Zonder bankrekening met pinpas, kunnen mensen geen inkomen ontvangen, geld opnemen uit de geldautomaat of rekeningen betalen. Kortom, zonder bankrekening met pinpas is het onmogelijk om aan het moderne betalingsverkeer deel te nemen.

Voor iedereen

Om dat te voorkomen heeft de Nederlandse Vereniging van Banken in overleg met het Ministerie van Financiën en Het Leger des Heils afspraken gemaakt. Iedereen kan beschikken over een zogenoemde basisbankrekening. Ook wie schulden heeft of dakloos is.

De basisbankrekening is een normale bankrekening waarop loon, pensioen of een uitkering kan worden gestort. U heeft recht op een basisbankrekening als u om wat voor reden dan ook niet kunt beschikken over een werkende bankrekening en als u minimaal 18 jaar bent. U heeft een vaste woon- of verblijfplaats in Nederland, een postadres bij een erkende hulpverleningsorganisatie of overheidsinstantie. Tot slot kunt u een geldig identiteitsbewijs laten zien.

Voor het aanvragen van een basisbankrekening gebruikt u een speciaal aanvraagformulier bij de bank waar u als laatste klant was. Dit formulier is verkrijgbaar bij de erkende hulpverleningsorganisaties. Voor mensen met een BKR-registratie ondertekent ook een erkende hulpverleningsorganisatie het formulier.

De heer Jansen kan ook een basisbankrekening openen, maar alleen als een erkende hulpverleningsorganisatie hem begeleidt. In zijn geval blijft het echter ter beoordeling aan de bank.

bron :

http://www.rotterdam.nl/tekst:geenstapv ... nderpinpas
Is de sociale dienst geen erkende hulpverleningsinstantie? Alle gemeentelijke diensten zijn immers erkend, aldus de genoemde website.
quote:uniekaas schreef op 19 mei 2011 @ 13:04:

[...]

Klopt alleen moet mijn rekening dan onder toezicht staan van een door de nvb aangestelde instantie.

De instanties die daar vermeld staan kunnen mij niet helpen omdat ik geen ''crisis'' geval ben.

Ik sta namelijk niet op straat, heb geen schulden etcEn het feit dat je al 3 jaar geen eigen inkomen hebt (neem aan ook geen uitkering, toch?), is geen crisis genoeg?
Tja, dan moet je erkende begeleiding zoeken, maar daar zal je zlef je best voor moeten doen om zoiets te regelen. Het leger des heils helpt volgens mij meer dan alleen daklozen trouwens, de ggz zal je ook waarschijnlijk kunnen helpen of maatschappelijk werk via je huisarts.
Om mezelf bezig te houden doe ik aan vrijwilligerswerk.

Ook hun weten van het hele gebeuren maar kunnen me helaas geen betaalde baan aanbieden.

Ik vraag ook niet om medeleven etc.

Ik weet dat het mijn eigen schuld is.

Tegenwoordig zie je niet anders dan '' leen je pinpas niet uit aan een ander ''

Nu vraag ik mijzelf wel af wie zijn pasje niet even snel meegeeft aan partner voor bijvoorbeeld boodschappen, maar goed dat ter zijde.

Ik was gewoon benieuwd of iemand wist welke bedrijven er contant uitbetalen of salaris storten op rekening vriend of moeder.

Aangezien ik die 3 jaar echt heel hard bezig ben om werk te vinden.

Horeca die contant uitbetaald heb ik ook nog niet gevonden.
quote:mizuki schreef op 19 mei 2011 @ 12:47:

TO, ik heb een beetje gegoogled. Klopt het dat jouw verhaal lijkt op onderstaande verhalen?

In die link gaat het over grote bedragen: "Ook hier heeft de bank de bankrekening van de man geblokkeerd nadat de rekening gebruikt was voor frauduleuze transacties (in korte tijd bij- en afschrijven van relatief grote bedragen geld). "

Het lijkt me heel sterk dat TO 8 jaar geen rekening kan openen/geen pas krijgt bij een eenmalige actie van 1200 euro..

Heb het idee dat niet alles verteld wordt/is.

Maar goed, als dat echt zo mocht zijn dan had TO beter schulden kunnen maken (ipv het door haar ouders te laten betalen) zodat ze wél bij schuldhulpverlening terecht zou kunnen en wél een rekening had kunnen openen en wél geld binnen had kunnen krijgen.

Maarja, als hadden komt, is hebben te laat.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 19 mei 2011 @ 13:14:

[...]

In die link gaat het over grote bedragen: "Ook hier heeft de bank de bankrekening van de man geblokkeerd nadat de rekening gebruikt was voor frauduleuze transacties (in korte tijd bij- en afschrijven van relatief grote bedragen geld). "

Het lijkt me heel sterk dat TO 8 jaar geen rekening kan openen/geen pas krijgt bij een eenmalige actie van 1200 euro..

Heb het idee dat niet alles verteld wordt/is.

Maar goed, als dat echt zo mocht zijn dan had TO beter schulden kunnen maken (ipv het door haar ouders te laten betalen) zodat ze wél bij schuldhulpverlening terecht zou kunnen en wél een rekening had kunnen openen en wél geld binnen had kunnen krijgen.

Maarja, als hadden komt, is hebben te laat.

Helaas maakt het niet uit om welk bedrag het gaat.

Fraude is fraude, en daar ben ik het ook mee eens.

Meestal worden die kleine bedragen niet direct opgemerkt.

Maar ik ben zelf direct naar de bank toegestapt.
Kan de afdeling sociale zaken oid van de gemeente je niet helpen?
quote:uniekaas schreef op 19 mei 2011 @ 13:12:

Tegenwoordig zie je niet anders dan '' leen je pinpas niet uit aan een ander ''

Nu vraag ik mijzelf wel af wie zijn pasje niet even snel meegeeft aan partner voor bijvoorbeeld boodschappen, maar goed dat ter zijde.

Eh... dat is niet alleen 'tegenwoordig' hoor, maar al zo lang je kunt pinnen..

En ik ben dus zo iemand die nooit haar pinpas uitleent. Ook niet aan familie/beste vrienden. Wil best wel in geval van nood geld uitlenen, maar dan haal ik dat zelf wel van mijn rekening.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:gympie26 schreef op 19 mei 2011 @ 13:18:

Kan de afdeling sociale zaken oid van de gemeente je niet helpen?

Ze zijn voor me bezig.

Maar ik begrijp dat het nogal moeizaam gaat.

De bank werkt niet echt mee. ( wat ik begreep van de sociale dienst )
quote:himalaya schreef op 19 mei 2011 @ 13:18:

[...]

Eh... dat is niet alleen 'tegenwoordig' hoor, maar al zo lang je kunt pinnen..

En ik ben dus zo iemand die nooit haar pinpas uitleent. Ook niet aan familie/beste vrienden. Wil best wel in geval van nood geld uitlenen, maar dan haal ik dat zelf wel van mijn rekening.

Ja had ik daar maar eerder over nagedacht.

Maar zo kan ik door blijven gaan.

Had ik maar zus, had ik maar zo.

Helaas blijft het feit dat IK mijn pinpas wel heb uitgeleend
Wat een ellende Uniekaas. Als ik naar mezelf kijk, mij maakt het niets uit op wiens bankrekening ik het salaris stort. Als het bankrekeningnummer door de werkgever aan mij wordt doorgegeven, dan stort ik.

Van een ex-collega weet ik nog dat zijn salaris verdeelt werd over 2 bankrekeningen, waarvan er één niet op zijn naam stond.

Je moeder had een bankrekening op haar naam kunnen openen, die jij vervolgens had kunnen gebruiken.
Als jij in het fraudesysteem van bijvoorbeeld de rabo staat, dan state je niet in dat van de ING of abn. Dus als het is zoals jij zegt dat het is dan kan je gewoon bij een andere bank een rekening openen.

Verder is het wettelijk bepaald dat jij bij de laatste bank een minimale rekeningfaciliteit mag aanhouden, ongeacht wat je uitgerekend mocht hebben. Dwz een simpele betaalrekening met pas.

Heb je je bank er wel eens over gebeld, of ben je al 3 jaar passief aan het afwachten? Want dan gebeurt er niks hoor.

Volgens mij zou het eens goed zijn als je bij je gemeente contact opneemt met maatschappelijk werk.
je kunt gewoon je salaris naar bank van je huidige vriend laten storten, geen probleem.

(als je zeker weet dat deze wel te vertrouwen is.....)
En dit duurt serieus al drie jaar?

Wow.... blijkbaar is het bureaucratische systeem niet ingesteld op dit soort zaken. Wat ik zou doen is kijken of je gemeente een ombudsman heeft waar je terecht zou kunnen.

Daarnaast zou ik je verhaal goed op papier zetten en contact opnemen met een gemeenteraadslid. Je bent al 3 jaar niet in staat om voor jezelf te zorgen terwijl je dit in principe wel zou moeten kunnen, lijkt me echt iets waar een gemeenteraadslid iets mee zou moeten kunnen. In elk geval zorgen voor aandacht voor je probleem en misschien ook wel met het bespoedigen van een oplossing.
quote:Loco schreef op 19 mei 2011 @ 13:32:

Als jij in het fraudesysteem van bijvoorbeeld de rabo staat, dan state je niet in dat van de ING of abn. Dus als het is zoals jij zegt dat het is dan kan je gewoon bij een andere bank een rekening openen.

Verder is het wettelijk bepaald dat jij bij de laatste bank een minimale rekeningfaciliteit mag aanhouden, ongeacht wat je uitgerekend mocht hebben. Dwz een simpele betaalrekening met pas.

Heb je je bank er wel eens over gebeld, of ben je al 3 jaar passief aan het afwachten? Want dan gebeurt er niks hoor.

Volgens mij zou het eens goed zijn als je bij je gemeente contact opneemt met maatschappelijk werk.Dat is niet waar het incidentenregister is een syteem dat door alle banken word gehanteerd. Dat zou trouwens makkelijk zijn, dan konden fraudeurs lekker van de ene bank naar de andere bank hobbelen.
En ik vind het lief dat jullie met me mee denken over het openen van een nieuwe bankrekening.

Maar alles wat hier genoemd word heb ik zelf ook al 100 keer gelezen en besproken.

Alle instanties die vermeld worden ben ik afgegaan.

Helaas zitten overal een hoop haken en ogen aan.

Zo makkelijk als het omschreven word op internet is het helaas niet.

Er zijn gewoon gevallen waarin het niet mogelijk is,

Ik ben al 3 en half jaar bezig.

Niet alleen ik.

Ook mijn ouders, advocaat, sociale dienst, maatschappelijkwerk, sociale raadslieden, etc.

De heer Jansen kan ook een basisbankrekening openen, maar alleen als een erkende hulpverleningsorganisatie hem begeleidt.In zijn geval blijft het echter ter beoordeling aan de bank.

Ook de bank speelt een grote rol.

Het feit blijft nou eenmaal dat ik mijn bankpas heb uitgeleend.

En daar moet k dus ook de consequenties van aanvaarden.

Ik ben gewoon opzoek naar een mogelijke oplossing om aan het werk te komen zonder bankpas.
Het is wel waar. Google maar eens op incidentenregister. Misschien verwar je het met het bkr
quote:lilalinda schreef op 19 mei 2011 @ 13:33:

je kunt gewoon je salaris naar bank van je huidige vriend laten storten, geen probleem.

(als je zeker weet dat deze wel te vertrouwen is.....)

Ze vragen overal om een kopie van mijn bankpas.

Maar het moet dus wel mogelijk zijn dat ik het op zijn rekening laat storten? Niet dat hij daar straks problemen mee krijgt.
quote:uniekaas schreef op 19 mei 2011 @ 13:37:

Ik ben gewoon opzoek naar een mogelijke oplossing om aan het werk te komen zonder bankpas.

Om eerlijk te zijn, lijkt me dat simpel.

je begint gewoon met solliciteren, en als je aangenomen wordt overleg je met personeelszaken wat zij nodig hebben om het mogelijk te maken dat je loon op rekening van je vriend te zetten.

Informeren wat nodig is om op deze manier te handelen, is zinvoller als er vanuit gaat dat het niet kan.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven