Geld & Recht alle pijlers

Inklaren douane

05-12-2025 11:23 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft iemand ooit zoiets stupide meegemaakt. Vriendin uit Engeland stuurt klein cadeautje. Ik krijg het verzoek van PostNL om aanvullende gegevens, anders wordt het terug gestuurd.
O.a. : wat zit er in het pakket? Wat is de waarde?
Hallo, het is een cadeautje, dan ga ik toch niet vragen aan de afzender wat ik van haar krijg en hoeveel het kost?
"Boring conversation anyway"
Dus moet de douane voor jou een uitzondering maken?
Of ook voor al die drugshandelaren en witwassers die cadeautjes sturen?
Look me in the eyes and tell me what you see.
Dat is al zo sinds Brexit. Ik stuurde jarenlang kerstcadeautjes naar vrienden in Engeland en zij naar mij. Sinds Brexit moeten wij invoerrechten betalen die - samen met de verzendkosten - hoger zijn dan de aarde van de cadeautjes zelf en inderdaad: een zeer gespecificeerde lijst met inhoud, de prijs van ieder cadeautje etc. Daar zij we dus mee gestopt.
Tsja, dan heeft de afzender tijdens het verzenden zelf een foutje gemaakt. Je kunt namelijk best van buiten de EU en vooral UK een kado sturen naar NL zonder dat ontvanger nog (veel) extra kosten moet betalen. Je moet dan als verzender alleen wel heel duidelijk allerlei info (wat is het, waarde , materiaal etc) aangeven op de formulieren bij verzending.
Where is my mind?
Dat zijn gewoon de regels. De verzender moet deze gegevens bijvoegen bij het verzenden.
Dom van je vriendin.
Als je iets stuurt via Royal Mail moet je de waarde opgegeven. Dat formulier wordt op het pakje geplakt. Doe je dat niet, dan kan het zo zijn dat de ontvanger inderdaad vragen moet beantwoorden.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Je zou je vriendin kunnen vragen om contact op te nemen met PostNL en door te geven wat er in het pakket zit en de waarde ervan. Dan blijft het toch nog een verassing.
Die vriendin heeft het formulier blijkbaar niet goed ingevuld dus vragen ze het aan jou.
Toch best wel handig, die EU. Zonder EU hadden we dit bij alle pakjes uit het buitenland gehad.
Je moet al sinds jaar en dag opgeven wat er in het pakketje zit (gift, clothing, etc.). Niks nieuws of raars aan.
Appletje schreef:
05-12-2025 13:46
Toch best wel handig, die EU. Zonder EU hadden we dit bij alle pakjes uit het buitenland gehad.
Dat hoeft niet per se zo te zijn. Landen kunnen ook onderling afspraken maken. Zo heeft de US jarenlang helemaal geen VAT of invoerkosyen gevraagd aan bijna de meeste landen bij pakketjes uit het buitenland met een waarde tot zo 800 dollar. En vanaf dit jaar eisen ze juist torenhoge en niet transparante tarieven.
Where is my mind?
Je vriendin kan dit toch gewoon (alsnog) doen? En het is ook niet dat ze tot in detail en tot achter de komma moet zeggen wat er in zit.
SurferRosa schreef:
05-12-2025 15:23
Dat hoeft niet per se zo te zijn. Landen kunnen ook onderling afspraken maken. Zo heeft de US jarenlang helemaal geen VAT of invoerkosyen gevraagd aan bijna de meeste landen bij pakketjes uit het buitenland met een waarde tot zo 800 dollar. En vanaf dit jaar eisen ze juist torenhoge en niet transparante tarieven.
Maar dat verschilt dus per land. Betalen is al vervelend maar verschillende regels per land maakt het extra vervelend.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-12-2025 20:56
Reden: op de man
93.55% gewijzigd
Ja, ik leef onder een steen. Maar het is niet leuk als je een aantal vrienden de vraag moet stellen of zij een pakje hebben gestuurd. Bij de derde had ik pas beet. Weg verrassing.
"Boring conversation anyway"
Snap ik, maar daar kan PostNl niets aan doen. Die vrienden hadden het als gift moeten versturen met omschrijving van de inhoud en waarde.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven