Geld & Recht alle pijlers

Inkomensafhankelijke combinatiekorting, bestaat niet meer???

13-05-2010 09:46 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pfff snap er nix meer van.. Ik zou zo 900 euro krijgen, maar stond nix er over in de brief. Nu heb ik de belastingdienst gebeld en krijg te horen, dat het vervallen is in 2009 terwel het in 2009 juist die korting in was gegaan.. Heeft iemand toch wel gehad?? Ik snap er echt nix meer van.. ps dit is geen inkomstenbelasting
Volgens de belastingdienst bestaat het wel degelijk en zou het van toepassing moeten zijn op de aangifte over 2009. http://www.belastingdiens ... opige_aanslag2009-07.html
Het bestaat wel degelijk nog, wij hebben het nog gehad.

Misschien is het alleen niet meer van toepassing op jouw situatie? Voldoe je aan de inkomensgrens (de minstverdienende partner moet minstens een krappe 5000 euro bruto hebben verdiend)? Is je (jongste) kind jonger dan 12? Heeft dit kind minstens 6 maanden in 2009 bij jou gewoond?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik verdoet aan alle eisen,dat weet ik zeker.

De vrouw van de belasting zei ECHT van dat het afgeschaft is in 2009.... Nou ik snap er nix meer van, ga morgen maar één keertje bellen.
Hoef je niet voor te bellen hoor, staat gewoon online.

Inkomensafhankelijke combinatiekorting

De combinatiekorting en de aanvullende combinatiekorting zijn vanaf 2009 vervangen door de inkomensafhankelijke combinatiekorting. U krijgt de inkomensafhankelijke combinatiekorting als u aan de volgende vier voorwaarden voldoet:

* In 2009 woont er minstens 6 maanden een kind bij u dat geboren is na 31 december 1996.

* Dit kind is in die periode ingeschreven op uw woonadres. Bij co-ouders mag het kind ook ingeschreven staan op het woonadres van de co-ouder.

* Uw inkomsten uit uw werk (bijvoorbeeld loon of freelance-inkomsten) zijn hoger dan ¤ 4.619 of u komt in aanmerking voor de zelfstandigenaftrek.

* U hebt in 2009 geen fiscale partner of u hebt wel een fiscale partner en u hebt minder inkomsten uit uw werk (bijvoorbeeld loon of freelance-inkomsten) dan uw fiscale partner.

De korting is maximaal ¤ 1.765 voor mensen jonger dan 65 jaar. Voor mensen van 65 jaar en ouder is het maximum ¤ 823.

U kunt uw inkomensafhankelijke combinatiekorting berekenen.

bron: Belastingdienst.nl
-
anoniem_59438 wijzigde dit bericht op 13-05-2010 11:09
Reden: dubbel
% gewijzigd
Bij mij kwam het automatisch naar boven toen ik de aangifte van mijn man invulde (ikzelf doe geen aangifte) en het bedrag wordt meegenomen in de teruggave. Ik heb ook de belastingtelefoon gebeld omdat ik in eerste instantie niet goed had begrepen dat die vragen betrekking hadden op de inkomensafhankelijke combinatiekorting, dat is niet echt duidelijk, maar het is wel degelijk meegenomen in de teruggave. Dat kon ik zien aan de hoogte van het bedrag.
Mauss, het heeft wel degelijk betrekking op de inkomstenbelasting. Het is een heffingskorting op de te betalen belasting. Ik bedenk me nu dat je misschien geen aangifte doet en voor deze korting moet je dat geloof ik wel doen.
Ik doe altijd aangifte, ik heb alles netjes in gevuld en bij de berekening stond er op, dat bedrag wordt gestort??

maar weet iemand of... combinatiekorting een andere brief krijg?? Of zit het gelijk bij de teruggave2009 inkomstenbelasting??
Het zit er gelijk bij.

Je hebt dus wel een voorlopige aanslag 2009 gekregen?

Daarop staat achterop ook de berekeningen, met oa een kopje heffinkskortingen. Bij dat kopje hoort die te staan.

Heb je een fiscaal partner? Die minder verdient dan jij? Want in dat geval zou de korting bij hem/haar verwerkt zijn ipv bij jou.

Als jij er echt recht op heb, en op deze aanslag komt hij niet voor zou ik nog eens gaan bellen of een herberekening aanvragen.
mmm.. Bij de heffingskoringen staat, Inkomensafhankelijke combinatiekoriting, bij 825euro. Neem aan dat ik daar toch recht op heb.

Ga morgen wel bellen weer!!!
Maar als die al bij de berekening staat, dan is ie in het eindbedrag van nog te ontvangen/betalen al verwerkt.

Is er niet een andere reden dat je eindbedrag lager uitvalt?

Heb je te weinig inkomensbelasting betaald?

Doordat je bijvoorbeeld meerdere werkgevers tegelijk had en bij beiden de loonheffingskorting liet meewegen (code 1; wat vroeger de 'belastingvrije voet' werd genoemd).

Of kreeg je al maandelijks belasting terug (bijvoorbeeld hypotheekrente-aftrek) waarbij je uiteindelijk meer gekregen hebt dan je recht op had?
Verrekening. Te ontvangen 300euro

Verder geen maandelijks belasting terug of meedere werkgevers
Tja, als je recht hebt op 885 euro combinatiekorting en je houdt op de eindafrekening 300 euro over, dan is er dus ergens een post die jou 585 kost.

Kijk eens naar het kopje "inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen". Hierin staat hoeveel je had moeten afdragen, en daarbij zijn de heffingskortingen (zoals de combinatiekorting) afgetrokken.

Kijk daarna naar het kopje "bedrag van de voorlopige aanslag" bij "loonheffing"; hier staat hoeveel jij in totaal hebt afgedragen in 2009. Blijkbaar is dat maar 300 euro meer dan je uiteindelijk (na aftrek van alle heffingskortingen) moet betalen.

Ik raad je zeker aan om er nog eens over te bellen om alles uitgelegd te krijgen.

Maar ik vrees dat de combinatiekorting gewoon wel in je aanslag verwerkt is, maar dat je ergens anders 585 euro bent "verloren".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven