Geld & Recht alle pijlers

Inkomensverklaring 2012

08-06-2013 12:23 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
In verband met de inkomensgebonden huurverhoging waar ik bezwaar tegen wou maken heb ik de inkomensverklaring 2012 op moeten vragen. Die heb ik zojuist binnen gekregen, huisgenoot heeft alleen geen aangifte gedaan. In de brief staat dat ze daarom niet aan het verzoek kunnen voldoen.

Het stomme is dat in de brief staat dat ze die na 1 juni 2013 wel kunnen versturen indien ze geen uitnodiging tot aangifte heeft gehad (heeft ze niet) op basis van de loongegevens die werkgever heeft verstrekt. De dagtekening is van 5 juni en heb de aanvraag ook na 1 juni gedaan (maandag 3 juni).

Ik vraag me af of het zin heeft om maandag opnieuw de inkomens verklaring aan te vragen, aangezien die nu ook niet verstrekt is...

Ze zou nu ook aangifte kunnen doen, maar dan hebben we de gegevens waarschijnlijk niet voor de datum dat we bezwaar moeten maken...

Wat nu? Hebben anderen wel gewoon een verklaring gekregen, terwijl ze geen aangifte hebben gedaan (huisgenoot heeft een paar dagen geleden nog een brief van de belastingdienst gekregen waarop het inkomen stond en dat wanneer ze aangifte zou doen ze een bedrag terug zou krijgen, blijkbaar hebben ze dus wel gegevens van huisgenoot. Edit: oh nee, die brief ging over 2011 en niet 2012
Ik lees mee. Ik heb na 1 juni jl. ook een verklaring 2012 aangevraagd maar geen aangifte gedaan.
Trouwens, die brief over 2011 (dat je huisgenoot geld terug krijgt) kan wellicht een foutje van de Belastingdienst zijn. Ik meen zoiets gelezen te hebben. Er zijn foutieve brieven verstuurd.
quote:paloma schreef op 08 juni 2013 @ 13:15:

Trouwens, die brief over 2011 (dat je huisgenoot geld terug krijgt) kan wellicht een foutje van de Belastingdienst zijn. Ik meen zoiets gelezen te hebben. Er zijn foutieve brieven verstuurd.Had dat topic inderdaad ook gelezen, maar het was bij huisgenoot niet dat bedrag van 600 nog wat, maar een klein bedrag (100 euro ofzo), dat wel kan kloppen.
quote:paloma schreef op 08 juni 2013 @ 13:11:

Ik lees mee. Ik heb na 1 juni jl. ook een verklaring 2012 aangevraagd maar geen aangifte gedaan.Nou ben benieuwd of hij er bij jou wel op staat, we vragen hem in ieder geval maandag opnieuw aan en anders hebben we een probleem. Of nou ja, probleem, dat zou een huurverhoging van 6,5% betekenen, terwijl we dit jaar en vorig jaar veel minder inkomen hadden.
Ik laat het hier weten als ik de brief heb ontvangen. Ik heb ook de huurverhoging gehad die gebaseerd was op mijn inkomen van 2011. Laat ik dat jaar nou net een financiële meevaller hebben gehad, waardoor mijn inkomen nét boven het minimum uitkwam .
quote:Missprincesa schreef op 08 juni 2013 @ 12:23:Ze zou nu ook aangifte kunnen doen, maar dan hebben we de gegevens waarschijnlijk niet voor de datum dat we bezwaar moeten maken...Je hebt nog tot 1 juli en ik zou tegen die tijd zeker bezwaar maken. Je kunt er voor kiezen om de verhoging niet te betalen totdat je het bewijs wel hebt. Houd wel geld achter de hand wanneer je eventueel toch de verhoging moet gaan betalen. Vraag ook na in je woonplaats of er iets bestaat zoals Wijksteunpunt Wonen (een soort van "juridisch loket" die je kan helpen met informatie of bezwaar maken).
Ja klopt, maar als er nu aangifte wordt gedaan, kunnen de gegevens 24 juni worden opgevraagd, dan duurt het 5 werkdagen en zou het er dus heel erg om spannen of we de gegevens binnen krijgen op 29 juni (dan zouden we nog net op tijd zijn) of dat ze pas 1/2 juli binnenkomen.

Maar je denkt dat ik desnoods gewoon bezwaar kan maken op basis van inkomens redenen en dan het laatste inkomensbewijs later inleveren?
Ja, gewoon bezwaar maken - ook als je de informatie nog niet hebt.

Kijk even naar deze site.

http://www.huurders.info/?id=259

Bezwaar maken

Let op: zolang het bezwaar loopt hoeft u de verhoging niet te betalen. Dat moet pas 8 weken na de uitspraak van de huurcommissie (tenzij u in beroep gaat). Dan wel met terugwerkende kracht vanaf de voorgestelde ingangsdatum. Schrik niet van ‘aanmaningen’ of ‘incasso’ maar reageer er wel op, ga even langs bij uw Wijksteunpunt Wonen.
Het zou toch raar zijn dat je aangifte moet doen om een inkomensverklaring te kunnen krijgen, terwijl zo'n aangifte gebaseerd is op de gegevens die al bekend zijn bij de belastingdienst. Of zie ik dat verkeerd?
Missprincesa, ik weet niet of je dit nog leest maar ik heb dezelfde brief ontvangen als jij, gedateerd na 1 juni. Ik heb de Belastingdienst gebeld en de verklaring wordt opnieuw aangevraagd, anders word ik teruggebeld. Verder ben ik er achter gekomen dat er (zeker) 2 verschillende formulieren bestaan om bezwaar te maken. Bij de ene moet je alleen de inkomensverklaring meesturen en bij de ander moet je zowel de inkomensverklaring meesturen alsmede een GBA uittreksel (waaruit blijkt hoeveel bewoners er op dat adres staan ingeschreven). Ik ga nu maar proberen uit te zoeken welk formulier de juiste is.
Ik heb de instantie gebeld die mij helpt bij het bezwaar maken en die zegt dat het GBA uittreksel niet meegestuurd hoeft te worden.
Ik lees nog steeds

Had vanochtend ook al de Belastingdienst gebeld en zij gaven aan dat meer mensen deze klacht hadden. Morgen word ik erover teruggebeld en dan kunnen ze ook aangeven of ze alsnog wel de juiste gegevens kunnen aanleveren. Ze kon in ieder geval wel zijn dat huisgenoot inderdaad niet verplicht was tot aangifte dus dat er normaal gesproken wel zo'n inkomensverklaring van 2012 afgegeven had moeten worden.

En goed dat je dat zegt van dat uittreksel, bij mij stond inderdaad wel een uittreksel van het GBA op, als dat er niet bij zou hoeven scheelt dat toch weer 10 euro.
MP, Ik heb het formulier alsnog ontvangen. Jij ook?
Voor wie dit topic nog leest (vast niemand ). Het GBA uittreksel moet (wat mijn bezwaar betreft) wél worden meegestuurd. Ik heb gewoon de verkeerde informatie gekregen (gevalletje de ene instantie zegt dit en de andere instantie zegt dat).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven