Geld & Recht alle pijlers

Inkomsten uit overige werkzaamheden en kosten

22-10-2011 21:04 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan mij helpen?

Ik werk naast mijn vaste baan (van 3 dagen) nog voor een ander bedrijf erbij. Ik heb een VAR-inkomsten uit overige werkzaamheden (of hoe dat ook heet) omdat ik met 1 opdrachtgever en een vaste baan van 24 uur natuurlijk nooit aannemelijk kan maken dat ik ondernemer ben.

Ik zit in een branche waarbij ik geen BTW hoef te rekenen. Mijn vragen:

- dan mag ik bij mijn kosten die ik maak dus ook geen BTW terugvragen bij de belastingdienst, toch?

- mag ik wel kosten in mindering brengen op mijn verdiensten? Denk aan boeken, printer, etc. Zodat ik uiteindelijk minder belasting hoef te betalen? Die kosten zullen wel te overzien zijn, paar 100 euro, maar toch...

Al googlend kom ik er toch niet helemaal uit, kvk is nu even niet bereikbaar. Misschien biedt iemand op dit forum meer inzicht?
- je 24 uur dienstverband sluit een ondernemerschap niet uit. Het sluit zelfs de ondernemersaftrekken niet uit.

- 1 opdrachtgever daarentegen maakt het wel erg moeilijk.

- VAR-RUO zou inderdaad weleens terecht zijn toegekend (moeten we meer van je situatie weten).

- je omzet is blijkbaar vrijgesteld? Dan heb je ook geen recht op vooraftrek.

- de kosten die je maakt kun je dus inclusief BTW aftrekken van je omzet.

- kosten mogen dus in aftrek worden gebracht, volgens de gangbare regels. Als je daar niet van op de hoogte bent hoe dat werkt, laat een kenner je op basis van specifiekere informatie voorlichting. Het kan zijn dat je op bepaalde bedrijfsmiddelen moet afschrijven. Daarnaast kun je niet 100% van je kosten in aftrek brengen als je ze ook deels of misschien zelf bijna geheel prive gebruikt.

Conclusie: bespreek de details eens met iemand die er verstand van heeft. Die kan op basis van jouw info meer voor je betekenen.
Er bestaan 3 soorten VAR verklaringen:

-VAR winst uit onderneming (WUO)

-VAR directeur groot aandeelhouder (DGA)

-VAR restultaat uit overige werkzaamheden (ROW)

Wat doet een VAR-verklaring precies? Dan beoordeelt de Belastingdienst vooraf welke werkzaamheden je uitvoert.

MAAR voor de loonheffing vrijwaart alleen de VAR WUO en DGA dat de Belastingdienst achteraf niet kan zeggen dat je eigenlijk in loondienst had moeten zitten. Mist de VAR aanvraag correct is ingevuld en de werkzaamheden overeenkomen die met wat erop de VAR verklaring staat.

Die VAR ROW die je dus nu heeft vrijwaart je daar niet van en de Belastingdienst kan achteraf bepalen dat jij daar in loondienst had moeten zitten. Wat gebeurt er dan? Alle betaalde bedragen worden gezien als netto loon en wordt dus gebruteerd. Jij maar vooral je ENIGSTE! opdrachtgever lopen hiermee een groot fiscaal risico. 1 opdrachtgever wat niet incenditeel is (waarbij ook de gezagsverhouding een grote rol speelt) neigt echt naar dienstbetrekking. ROW is immers voor incidentele klussen.

Bij geheel vrijgestelde omzet, mag je inderdaad in zijn geheel geen voorbelasting terugvragen. Anders is het naar rato.

Alle kosten die je maakt om je werkzaamheden uit te voeren mag je in mindering brengen van je kosten, soms moet je erop afschrijven en mag het niet in 1x in de kosten worden genomen. Let op de beperkt aftrekbare kosten of de geheel van aftrek uitgesloten kosten.

Voor ROW of WUO moet hetzelfde worden geadministreerd. Je zult dus (het zal wel een eenvoudige zijn) een boekhouding moeten bijhouden.

En o, ja een KvK kan je hiermee echt niet helpen.

Ga echt naar een fiscaal adviseur, dan maar even wat geld ertegen aan. Maar het fiscale risico wat je nu (en je opdrachtgever!) loopt is echt heel groot. Ik zou het niet willen igg.

Mijn advies is: je behoort bij je enigste opdrachtgever in loondienst. Of de gezagsverhouding moet dusdanig zijn dat het idd wel ROW zijn. Je ziet het het is een grijs gebiedje........... wat voor iedereen weer anders kan uitpakken. Elke casus is anders, dus ga echt naar een fiscaal adviseur. (die zal hetzelfde gaan zeggen als ik)
Eens met het voorgaande.

Met voorbelasting wordt de BTW bedoeld. Die kan je inderdaad niet terugkrijgen.
Thanks!

Ga even even met een deskundige praten om dit verder uit te zoeken. Ik heb weinig zin in belastingdienstproblemen. ;)

En die BTW is duidelijk zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven