Geld & Recht alle pijlers

intrekken arbeidsvoorstel

22-09-2011 09:40 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik heb een vraag betreffende mijn dochter.

Zij heeft nu een weekend/vakantie baan en een vast 0-uren contract voor onbepaalde tijd.

Zij is nu van school af, en wil fulltime werken. Nu is haar op haar huidige werk mondeling een voorstel gedaan van een halfjaarcontract met 32 uur. Ook heeft zij schriftelijk een arbeidsvoorstel meegekregen.

Er stond een fout in het contract, zij heeft het mee terug genomen naar het werk, daar laten liggen.

Nu is het geval dat de werkgever af ziet van het contract, waarom is mij niet helemaal duidelijk en mijn dochter ook niet. En wil haar voor 32 uur per week vast inroosteren op basis van haar huidige 0-uren contract.

Nu de vraag: mag dit zomaar? Wij hebben helaas geen rechtsbijstand verzekering, en het arbeidsvoorstel hebben wij niet meer in handen.

Geldt een mondeling arbeidsvoorstel ook?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen?

Alvast bedankt.
Begin eens met je dochter na te laten vragen waarom het voorstel is ingetrokken.

En wat vind je dochter belangrijker: een tijdelijk contract of meer uren werken en dus meer inkomsten?
@ zusenzo, je bent niet ontaard hoor

ik ben gewoon zo'n bemoeigrage moeder die het wel even wil regelen voor haar dochter.

Ik baal hier van, net zoals zij er van baalt.

Zij had zich verheugd op een vast contract, en dat wordt haar nu door de neus geboord, maar er wordt direct gezegd dat de werkgever haar wel voor 32 uur gaat inroosteren.

Ze werkt in een winkel, en op basis van dit huidige contract wordt alles 100 % uitbetaald, en met haar nieuwe contract zou de koopavond en zaterdagmiddag tegen 133% uitbetaald worden.

@susanh, dat zal de volgende stap worden, maar dan moet eerst haar huidige contract in handen zijn, en dat bewaart ze zelf.

Heb de neiging om het wel even op te zoeken, maar ja 18 jaar he? dan mag je moeder niet in andermans spullen neuzen. en gelijk heeft ze.

Ik heb nl al gebeld met het loket, en die wilde weten wat er in haar huidige contract staat....

@Skurar, daar heb je een punt.

Ze stond gister niet open voor een gesprek daar over, ze was teleurgesteld. Logisch. Haar reactie is nu dat ze er geen zin meer in heeft , en naar een andere baan gaat zoeken, mede door de financiele redenen die ik hierboven al aan gaf bij mijn reactie naar zusenzo.

En ik vind dat dus de weg van de minste weerstand, een andere baan zoeken.
Wat ik me afvraag... ik weet dat dit hele moeilijke tijden zijn om werk te vinden. Maar: wil je bij zo'n werkgever wel je 100 % inzetten en werken als zij zo met je omgaan?

Volgend keer moet je de fout in het contract gewoon handmatig corrigeren en je paraaf erbij zetten. Dit doet de werkgever ook. Heb je het ook goed geregeld contractueel!
Volg je hart. Dat klopt.
Gaat ze tijdelijk werken om later verder door te leren of heeft ze het gehad?

Mocht het laatste het geval zijn, zou ik haar het verder zelf uit laten zoeken, (ik ben volgens mij nog jongeren kinderen ook erg bemoeizuchtig, dat wel)

Hopelijk schrikt ze dan van de uren die ze moet maken en het salaris wat daar tegenover staat en weer de schoolbanken in wil.
quote:bartjes schreef op 22 september 2011 @ 11:13:

@ zusenzo, je bent niet ontaard hoor

ik ben gewoon zo'n bemoeigrage moeder die het wel even wil regelen voor haar dochter.

Ik baal hier van, net zoals zij er van baalt.

Zij had zich verheugd op een vast contract, en dat wordt haar nu door de neus geboord, maar er wordt direct gezegd dat de werkgever haar wel voor 32 uur gaat inroosteren.

Ze werkt in een winkel, en op basis van dit huidige contract wordt alles 100 % uitbetaald, en met haar nieuwe contract zou de koopavond en zaterdagmiddag tegen 133% uitbetaald worden.

Mocht je dochter nog gemotiveerd zijn om bij deze werkgever te blijven werken, kan ze in ieder geval over 6 maanden haar gemiddelde uren claimen.

Het is trouwens onzin dat ze het contract van 32 uur tegen bepaalde tijd wilden geven, dit mag niet omdat ze al een contract voor onbepaalde tijd heeft. (er van uitgaande dat haar functie hetzelfde blijft en alleen de uren wijzigen.)
@ Susanh

Het is trouwens onzin dat ze het contract van 32 uur tegen bepaalde tijd wilden geven, dit mag niet omdat ze al een contract voor onbepaalde tijd heeft. (er van uitgaande dat haar functie hetzelfde blijft en alleen de uren wijzigen.)

Ik vermoed dat daar het struikelblok ligt.

Haar functie blijft gelijk en alleen de uren wijzigen

@Zusenzo, mijn dochter wil in het volgend schooljaar wel een studie gaan volgen hoor. Gelukkig wel.

@Pink2510, ze vindt het werk erg leuk, dus daarom wil ze wel blijven.
@ iedereen die gereageerd heeft, voor nu alvast hartelijk dank.

Ik moet zelf nu ook naar mijn werk, maar ik zal jullie op de hoogte houden.

Ik zal in ieder geval zorgen dat ik haar contract in handen krijg, en proberen of het arbeidsvoorstel nog boven water kan komen.
Als ze structureel 32 wordt ingepland is de werkgever verplicht om een contract aan te bieden met een x aantal uren per week. Een 0 uren contract mag dan niet voor onbepaalde tijd.
quote:Starshine schreef op 22 september 2011 @ 10:09:

[...]

ik weet de details niet, maar volgens mij is het inderdaad zo dat als je een aantal maanden 32 uur werkt je aanspraak kan maken op een contract voor die uren. Maar wie weet zit dat anders als je een 0 uren contract hebt getekend (want anders kan elke oproepkracht na 3 maanden aanspraak maken op een vast aantal uren).Juridisch loket dus maar?Dat is de grap, want dat kan inderdaad. Dat weten veel werknemers alleen niet.
Mijn dochter heeft het voorstel uit de vuilnisbak gevist. En haar leidinggevende heeft vandaag personeelszaken gebeld waar mijn dochter bij was, en volgens personeelszaken kan er geen tijdelijk contract bij gegeven worden. Ze zeggen niet waarom niet, maar alleen dat het niet kan.

Mijn dochter is er dan ook klaar mee, ook omdat er inmiddels een nieuwe werknemer aangenomen is met een halfjaar contract en een weekendhulp.

Ze gaat op zoek naar wat anders.

Iedereen bedankt voor het meedenken en alle reacties.
quote:lara1978 schreef op 22 september 2011 @ 14:11:

[...]

Dat is de grap, want dat kan inderdaad. Dat weten veel werknemers alleen niet.

werkelijk? nou goed om te weten.

Even off topic: je moet wel de keuze maken of je het zo hard zou willen spelen, want ik denk dat je baas er echt niet vrolijk van wordt als je dat af gaat dwingen.

Ik heb bv een contract van 20 uur, maar elke maand overuren. Volgens die drie maanden regel zou ik dus zo 4 of meer uur erbij kunnen eisen. Maar ik denk niet dat de verhoudingen op de werkvloer daar erg goed van worden.

Op dit moment zitten we met teveel personeel en te weinig werk, dus uren erbij claimen zal niet in goede aarde vallen. En over een paar maanden weten we al dat we het drukker gaan krijgen en dat we zelfs extra personeel aan gaan nemen. Er is mij sowieso al beloofd dat ik dan uren erbij krijg. Als ze me die niet gaan geven is er altijd nog tijd genoeg om de drie maandenregel toe te gaan passen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven