Geld & Recht alle pijlers

Investeren jullie je spaargeld?

15-02-2020 11:05 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,
Naar aanleiding van een gesprek met een collega (die zijn spaargeld gebruikt om te investeren in bouwprojekten) was ik gewoon nieuwsgierig of veel mensen dit doen? En waarin dan?

Ik begrijp dat het lucratief kan zijn tov sparen bij de bank met de huidige rente, maar voor onszelf sparen we wel, maar met een eigen huis is de volgende grote uitgave nooit heel ver weg dus dat gaat met regelmaat weer op.
Daarnaast sparen we apart voor vakanties en houden we een ruime buffer aan voor onverwachte zaken, maar ik zou mijn geld dus niet voor langere tijd vast willen hebben staan.

Ben benieuwd wat jullie doen en waarom.
Alle reacties Link kopieren
Geheel met boogschutter eens. Als je het benauwd krijgt en de neiging hebt te verkopen, koop dan juist bij. Al heb ik niet zoveel in aandelen belegd, vind het nog steeds eng. Het meeste zit in vastgoed. Maar uiteindelijk gaat de beurs altijd omhoog, ooit gaat hij de 630 en hoger weer halen.
nogmeersterretjes wijzigde dit bericht op 27-02-2020 16:38
Reden: typo
0.34% gewijzigd
real_tweety schreef:
27-02-2020 13:57
bedankt voor het delen van je wijsheid. Volgens mij is dit de grootste beurscrash van de afgelopen 4 jaar als het niet langer is. Als je op korte termijn liquiditeiten nodig hebt van het geld wat nu op de beurs zit, heb je wel een fors verlies. Dus tja.. beurzen stijgen en dalen maar dit is voor iedereen behalve voor sommige optiehouders, wel een klap en een risico. Er is ook een onderliggende reden en die is ook minstens zo belangrijk.
Ja en nee. Ja, Corona geeft wat onzekerheid nu, zeker op korte termijn, en dat reflecteert zich nu ook op de beurzen. Nee, want het is puur de onzekerheid mbt Corona die die dip nu veroorzaakt. Fundamenteel is er niets gewijzigd aan de welk bedrijf dan ook of aan welk fonds dan ook, en tenzij bepaalde lockdowns zo lang gaan duren dat ze grote bedrijven overkop duwen, gaat er ook niets fundamenteel wijzigen aan bedrijven en fondsen. Ten tijde van Sars was dat niet anders; -10% op korte termijn, en nadien herstelden beurzen zich in een even snel tempo. Corona wijzigt ook niets fundamenteel aan je markt (daarvoor is het aantal doden te beperkt), dus ook daar is dit eerder een tijdelijke dip.
Als ze in de komende weken Z-Korea in lockdown zetten voor x weken, dan ga je je beurzen pas zien zakken; de economische impact die daaraan vasthangt, is veel groter (maar ook daar, zolang je geen bedrijven fundamenteel over kop ziet gaan, is dat ook slechts een tijdelijke impact).
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook wel dat de beurzen zich snel zullen herstellen, maar zeker weet ik het niet. Fundamenteel is er niets verandert vooralsnog maar dat kan wel gaan gebeuren als het echt een pandemie wordt. Niet dat ik dat denk hoor. Daarom zou dit ook juist wel een goede tijd zijn om in te stappen. Maar de beurs laat zich moeilijk voorspellen. Iemand gaf hier al aan dat de beste tactiek nog altijd is: een keer inleggen en het dan heeel lang vergeten. Maar dan ook weer niet te lang natuurlijk. Precies zo lang dat het genoeg rendement heeft opgeleverd.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
24-02-2020 16:20
Ieder zijn eigen keuze uiteraard, maar dat klinkt verdacht bekend voor mensen die zichzelf altijd voornemen om de volgende keer mee in te stappen, maar die de facto nooit instappen.
Tenzij je echt speculant bent en de beurs op de voet volgt, ben je beter af met een regelmatige inleg, wars van ups/downs. Je gaat immers nooit weten wanneer de piek en het dal echt daar zijn.
Toevallig gisteren begonnen met voorzichtig plukjes aandelen kopen.
De beurzen zijn flink gedaald, mochten de beurzen flink verder dalen zal ik weer bijkopen.
Alle reacties Link kopieren
Nogmeersterretjes schreef:
27-02-2020 16:37
Geheel met boogschutter eens. Als je het benauwd krijgt en de neiging hebt te verkopen, koop dan juist bij. Al heb ik niet zoveel in aandelen belegd, vind het nog steeds eng. Het meeste zit in vastgoed. Maar uiteindelijk gaat de beurs altijd omhoog, ooit gaat hij de 630 en hoger weer halen.
Juist, denk andersom. Ik heb gisteren fors bijgekocht.
Alle reacties Link kopieren
Anniexx schreef:
19-02-2020 13:38
Mag ik vragen hoe je dat hebt aangepakt? Wil je daar iets meer over vertellen? Ik ben me hierop aan het oriënteren en nog erg op zoek naar hoe je hiermee start? 2e hypotheek aangaan, regelingen die hiervoor zijn etc etc. Kun je wat meer info geven? Mag hier maar ook via PB uiteraard als je dat prettiger vindt :-)
Sorry voor de late reactie.
Wegens omstandigheden niet aan forum toe gekomen.

Wij hebben een adviseurs (accountant, makelaar e.a) die ons van goede adviezen voorzien. Maatwerk.
Nauwkeurige (reële) berekeningen, afgestemd op jullie persoonlijke situatie is erg belangrijk.
Dat is het enige wat ik jou kan aanraden. Laat je niet gek maken (verkooppraatjes, mooi plaatje huis e.d).
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven