Geld & Recht alle pijlers

invoerrechten

02-03-2017 15:02 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
hi,

ik heb een bedrijfje (eenmanszaak) en wanneer ik spullen buiten de EU inkoop betaal ik soms 40% invoerrechten.

de aankoopprijs ligt zo'n 15-20% onder de marktprijs , als ik die 40% moet betalen ben ik dus genoodzaakt met 20% verlies te verkopen , dat kan toch niet???

Andere winkeliers in europa vragen gewoon de marktprijs .
Wat is de verdeling? Je betaalt sowieso 21% btw, maar 20% douanerecht zie je niet vaak.
Dan kopen die andere winkeliers slimmer in, of ze verkopen onder de kostprijs.
quote:viva1966 schreef op 02 maart 2017 @ 15:16:

Dan kopen die andere winkeliers slimmer in, of ze verkopen onder de kostprijs.Of het is geen invoer maar spullen uit Europa.
Ik betaal dit ook op mijn werk voor bijvoorbeeld knoflook. Dat is zo bij wet geregeld.
quote:ChantalZr7 schreef op 02 maart 2017 @ 15:25:

Ik betaal dit ook op mijn werk voor bijvoorbeeld knoflook. Dat is zo bij wet geregeld.Het komt idd wel voor, maar zulke hoge douanerechten zijn niet gebruikelijk. En verkopen onder de kostprijs zijn dan wel vreemd als het invoergoederen betreft. Je zou het kunnen melden bij de Douane of belastingdienst als je fraude vermoedt.
het gaat over electronica voor rc modelbouw ...

het gaat om een specifiek product van een bedrijf in taiwan .

ik krijg volgens hun zeer scherpe prijzen en kan me niet inbeelden dat anderen super veel goedkoper kunnen aankopen.

de marktwaarde is 40euro/stuk , ik kan ze kopen aan 30 euro/orderkost +verzending is een kleine 35euro/stuk (grote afname gaan de extra kosten verminderen , dus naar 31-33 euro per stuk.

maar als ik 40% taksen betaal , hoe kan ik daan aan 40euro per stuk verkopen inclusief btw , da's de prijs in de winkels hier....

ik kan de aangegevenb waarde laten dalen naar 5% ofzo , maar dan is de zending ook maar voor 5% verzekerd , als ik 40% op die 5% moet betalen is dat weer een voordeel maar zo werken winkeliers toch niet...??

ik begrijp het niet...
quote:kv12 schreef op 02 maart 2017 @ 15:32:

het gaat over electronica voor rc modelbouw ...

het gaat om een specifiek product van een bedrijf in taiwan .

ik krijg volgens hun zeer scherpe prijzen en kan me niet inbeelden dat anderen super veel goedkoper kunnen aankopen.

de marktwaarde is 40euro/stuk , ik kan ze kopen aan 30 euro/orderkost +verzending is een kleine 35euro/stuk (grote afname gaan de extra kosten verminderen , dus naar 31-33 euro per stuk.

maar als ik 40% taksen betaal , hoe kan ik daan aan 40euro per stuk verkopen inclusief btw , da's de prijs in de winkels hier....

ik kan de aangegevenb waarde laten dalen naar 5% ofzo , maar dan is de zending ook maar voor 5% verzekerd , als ik 40% op die 5% moet betalen is dat weer een voordeel maar zo werken winkeliers toch niet...??

ik begrijp het niet...Wat is het douanerecht? Zit er antidumpingheffing op? Anders zal het bij die anderen toch in de afgenomen hoeveelheden zitten.
geen fraude , ik denk dat ik als particulier behandeld ben , die moeten deze invoerkosten wel betalen normaal (heb ik al vaak moeten doen voor particuliere bestellingen buiten EU)

Maar alles was in orde , mijn bedrijfsgegevens stonden op de zending..
btw krijg je terug en kosten kun je aftrekken.
Waar haal je het idee vandaan dat een bedrijf geen douanerechten zou hoeven betalen? BTW is een ander verhaal, dat kun je gewoon als voorbelasting opvoeren in je BTW-aangifte zoals LadyMadonna ook al aangeeft.
da's al een ander verhaal , als ik de btw terugkrijg en de andere kosten kan inbrengen (hoeveel ik dan recupereer?)

Normaal betaal ik als bedrijf geen btw op buitenlandse aankopen....(binnen de EU)
Die btw betaal je ook niet aan buitenland.

Ben je Belg? Dit klinkt zo bijberoepig.
belg ja,

geen bijberoep , hoofdberoep.

ik bestel materialen in de buurlanden en dat word automatisch zonder btw geteld.
Heb je geen boekhouder dan? Het klinkt alsof je er zelf weinig kaas van hebt gegeten. Het is logisch dat er geen BTW en invoerrechten worden berekend als je bij buurlanden bestelt want dat is EU, importeren van buiten de EU is een heel ander verhaal zoals je al hebt gemerkt.
Bestel ze per stuk en laat ze ook per stuk verzenden.

Volgens mij blijf je dan onder het bedrag waarbij er invoerheffing geheven wordt.
Niet geschoten is altijd mis
quote:Bitje93 schreef op 03 maart 2017 @ 00:24:

Bestel ze per stuk en laat ze ook per stuk verzenden.

Volgens mij blijf je dan onder het bedrag waarbij er invoerheffing geheven wordt.Dat is vanaf €22 al dus dat is ook geen oplossing.
hi,

heb een certificaat bedrijfsbeheer , gehaald op school vroeger maar idd weinig kaas van gegeten ...

ik heb een boekhouder , de assistente kon er niet op antwoorden en ging het voorleggen aan de boekhouder maar die was even niet nu .

ik ben iemand die moeilijk iets kan loslaten , vandaar hier de vraag ...
per stuk zeker niet , zo'n bedrijven werken met minimum order quantity , anders komt er al gouw 50 euro orderkost bij (minimaal)
Als je binnen de EU goederen koopt moet je de btw natuurlijk wel aangeven. Doe je dat nu niet? Je kunt het wel aftrekken, maar aangeven is verplicht.
alle facturen gaan naar de boekhouder...maar ik betaal geen btw op aankopen in nederland,duitsland,engeland etc...waar ik vaak bestellingen doe.

ik heb een profiel op de bestel websites waarbij mijn bedrijfsgegevens ingevuld staan dus ook mijn btw nummer en eens ingelogd word de prijs excl VAT weergegeven . alsook op het factuur
quote:kv12 schreef op 03 maart 2017 @ 07:49:

alle facturen gaan naar de boekhouder...maar ik betaal geen btw op aankopen in nederland,duitsland,engeland etc...waar ik vaak bestellingen doe.

ik heb een profiel op de bestel websites waarbij mijn bedrijfsgegevens ingevuld staan dus ook mijn btw nummer en eens ingelogd word de prijs excl VAT weergegeven . alsook op het factuurJe moet het wel aangeven en afdragen. Net als binnenlandse btw. En dus ook btw bij invoer.
dus als ik het goed begrijp betaal ik in het :

-binnenland de btw maar krijg ik die terug

-buitenland, binnen EU betaal ik ze niet maar word het aangegeven en "afgedragen"(weet niet precies wat dit inhoud)

-rest van de wereld betaal ik het weer wel maar krijg ik het ook terug

heb ik het juist zo?
Bel nou maar een belgische boekhouder.
quote:MinkeDeWit schreef op 02 maart 2017 @ 15:37:

[...]

Wat is het douanerecht? Zit er antidumpingheffing op? Anders zal het bij die anderen toch in de afgenomen hoeveelheden zitten.

Dit

anti dumping kan wel 58% zijn.
When they go low, we go high. (M.Obama)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven