invoerrechten
donderdag 2 maart 2017 om 15:02
hi,
ik heb een bedrijfje (eenmanszaak) en wanneer ik spullen buiten de EU inkoop betaal ik soms 40% invoerrechten.
de aankoopprijs ligt zo'n 15-20% onder de marktprijs , als ik die 40% moet betalen ben ik dus genoodzaakt met 20% verlies te verkopen , dat kan toch niet???
Andere winkeliers in europa vragen gewoon de marktprijs .
ik heb een bedrijfje (eenmanszaak) en wanneer ik spullen buiten de EU inkoop betaal ik soms 40% invoerrechten.
de aankoopprijs ligt zo'n 15-20% onder de marktprijs , als ik die 40% moet betalen ben ik dus genoodzaakt met 20% verlies te verkopen , dat kan toch niet???
Andere winkeliers in europa vragen gewoon de marktprijs .
vrijdag 3 maart 2017 om 12:55
quote:kv12 schreef op 03 maart 2017 @ 08:10:
dus als ik het goed begrijp betaal ik in het :
-binnenland de btw maar krijg ik die terug
-buitenland, binnen EU betaal ik ze niet maar word het aangegeven en "afgedragen"(weet niet precies wat dit inhoud)
-rest van de wereld betaal ik het weer wel maar krijg ik het ook terug
heb ik het juist zo?
Ja dat klopt wel ongeveer.
Hier even een rekenvoorbeeld voor je aankopen van buiten de EU.
Stel je koopt voor €100 spullen uit Taiwan:
Hierover betaal je 21% BTW bij invoer -> €21 dit kun je bij je BTW aangifte terugvragen
Je betaalt inklaringskosten en invoerrechten voor de zending -> kun je opvoeren als bedrijfskosten
Stel je verkoopt de spullen voor €120 aan Belgische partculieren:
Hierover bereken je 21% BTW dus je verkoopt het voor in totaal €145,20 -> €25,20 BTW draag je af via je BTW aangifte
Per saldo draag je dus maar €25,20-€21=€4,20 BTW af.
dus als ik het goed begrijp betaal ik in het :
-binnenland de btw maar krijg ik die terug
-buitenland, binnen EU betaal ik ze niet maar word het aangegeven en "afgedragen"(weet niet precies wat dit inhoud)
-rest van de wereld betaal ik het weer wel maar krijg ik het ook terug
heb ik het juist zo?
Ja dat klopt wel ongeveer.
Hier even een rekenvoorbeeld voor je aankopen van buiten de EU.
Stel je koopt voor €100 spullen uit Taiwan:
Hierover betaal je 21% BTW bij invoer -> €21 dit kun je bij je BTW aangifte terugvragen
Je betaalt inklaringskosten en invoerrechten voor de zending -> kun je opvoeren als bedrijfskosten
Stel je verkoopt de spullen voor €120 aan Belgische partculieren:
Hierover bereken je 21% BTW dus je verkoopt het voor in totaal €145,20 -> €25,20 BTW draag je af via je BTW aangifte
Per saldo draag je dus maar €25,20-€21=€4,20 BTW af.
vrijdag 3 maart 2017 om 13:09
Maar ookal krijg je de BTW grotendeels terug, als de extra kosten voor inklaren, antidumpheffing en invoerrechten zo hoog zijn moet je je toch eens achter je oren krabben of het nog wel lonend is.
Je zult deze kosten toch in je verkoopprijzen moeten verwerken om winst te maken en als je dan veel hoger komt te zitten dan andere winkeliers schiet het ook niet zo op.
Je zult deze kosten toch in je verkoopprijzen moeten verwerken om winst te maken en als je dan veel hoger komt te zitten dan andere winkeliers schiet het ook niet zo op.
zaterdag 4 maart 2017 om 13:47
quote:kv12 schreef op 02 maart 2017 @ 15:32:
het gaat over electronica voor rc modelbouw ...
het gaat om een specifiek product van een bedrijf in taiwan .
ik krijg volgens hun zeer scherpe prijzen en kan me niet inbeelden dat anderen super veel goedkoper kunnen aankopen.
de marktwaarde is 40euro/stuk , ik kan ze kopen aan 30 euro/orderkost +verzending is een kleine 35euro/stuk (grote afname gaan de extra kosten verminderen , dus naar 31-33 euro per stuk.
maar als ik 40% taksen betaal , hoe kan ik daan aan 40euro per stuk verkopen inclusief btw , da's de prijs in de winkels hier....
ik kan de aangegevenb waarde laten dalen naar 5% ofzo , maar dan is de zending ook maar voor 5% verzekerd , als ik 40% op die 5% moet betalen is dat weer een voordeel maar zo werken winkeliers toch niet...??
ik begrijp het niet...
Schakel een douane-expediteur in. 40% Rechten bij invoer lijkt me uitgesloten. Het zou wel kunnen dat er antidumpingheffing op zit, maar je zult een expert moeten laten bepalen of dat terecht is. Het kan best dat de vervoerder het product doordat 'ie maar weinig informatie heeft, verkeerd indeelt. Maar dat kun je niet zelf effe bepalen.....
Een lagere waarde opgeven is ten eerste fraude (en dus strafbaar) en ten tweede zou het degene die de invoer verzorgt, moeten opvallen. Doorgaans worden er standaardwaardes gehanteerd, dus als jouw waarde erg afwijkt, valt dat wel op.
het gaat over electronica voor rc modelbouw ...
het gaat om een specifiek product van een bedrijf in taiwan .
ik krijg volgens hun zeer scherpe prijzen en kan me niet inbeelden dat anderen super veel goedkoper kunnen aankopen.
de marktwaarde is 40euro/stuk , ik kan ze kopen aan 30 euro/orderkost +verzending is een kleine 35euro/stuk (grote afname gaan de extra kosten verminderen , dus naar 31-33 euro per stuk.
maar als ik 40% taksen betaal , hoe kan ik daan aan 40euro per stuk verkopen inclusief btw , da's de prijs in de winkels hier....
ik kan de aangegevenb waarde laten dalen naar 5% ofzo , maar dan is de zending ook maar voor 5% verzekerd , als ik 40% op die 5% moet betalen is dat weer een voordeel maar zo werken winkeliers toch niet...??
ik begrijp het niet...
Schakel een douane-expediteur in. 40% Rechten bij invoer lijkt me uitgesloten. Het zou wel kunnen dat er antidumpingheffing op zit, maar je zult een expert moeten laten bepalen of dat terecht is. Het kan best dat de vervoerder het product doordat 'ie maar weinig informatie heeft, verkeerd indeelt. Maar dat kun je niet zelf effe bepalen.....
Een lagere waarde opgeven is ten eerste fraude (en dus strafbaar) en ten tweede zou het degene die de invoer verzorgt, moeten opvallen. Doorgaans worden er standaardwaardes gehanteerd, dus als jouw waarde erg afwijkt, valt dat wel op.
Oh dear, how sad, never mind.
zaterdag 4 maart 2017 om 16:32
quote:Hayek schreef op 04 maart 2017 @ 13:47:
[...]
Eens met mijn collega
Ff checken wie er nu inklaart en gebaseerd op welke hs code.
Uitbesteden is echt het beste wat je kunt doen bij import van buiten de eeg.
[...]
Eens met mijn collega
Ff checken wie er nu inklaart en gebaseerd op welke hs code.
Uitbesteden is echt het beste wat je kunt doen bij import van buiten de eeg.
When they go low, we go high. (M.Obama)