Geld & Recht alle pijlers

Inwonende dochter met schulden

09-11-2010 19:33 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet zo goed waar ik dit topic moest plaatsen bij kinderen of bij geld en recht, toch maar voor het laatste gekozen.

Ik heb een inwonende dochter van (bijna) 22

Ik weet dat ze nogal eens wat schulden had in het verleden, heel veel ruzies over gehad, en geprobeerd normaal met haar te praten, en ik dacht dat ze het de laatste tijd een beetje op orde had (heb haar in het verleden ook geholpen met een schuld van 1000 euro die ze nog van haar school had)

Als ik haar er naar vraag zegt ze meestal dat ze dingen al betaald heeft.

Nu had ik haar een tijdje geleden gezegd dat als ze nog problemen had met geld, of als ze nog steeds schulden had, dat ze dan naar Madi moest gaan voor hulp.

Dat zou ze dus ook gaan doen.

Ik heb het een tijdje laten rusten omdat ikzelf met de nodige gezondsheid problemen kamp, en de eeuwige ruzies en woorden wisselingen bijna niet meer aan kon.

Nu zie ik toch steeds weer vage post binnen komen, en moet mezelf inhouden om het niet te openen,(soms laat ze wat slingeren, en dan is het bijna altijd een openstaande rekening, met de nodige kosten er boven op!)

Als ik haar vraag wat haar inkomsten en uitgaven zijn, omdat ik vind dat ze een bijdrage kan leveren aan de kosten thuis, wil ze me nooit precies vertellen wat ze verdient of wat ze nou precies moet betalen.

Ik vraag mezelf af wat ik nu nog kan doen, eisen dat ze me inzage geeft?

Post open maken van een 22 jarige kan je ook niet maken lijkt me..

Ze gaat nog naar school en heeft een bijbaantje bij de AH.

Ik begin het nu echt beu te worden, zou graag tips of advies krijgen hiermee om te gaan.
Wordt het sowieso niet eens tijd dat ze op zichzelf gaat wonen?
Ik snap niet dat je genoegen neemt met een ontwijkend antwoord. Gezien ze bij jou in huis woont vind ik dat ze je inzage kan ingeven in haar financien, dan kan je bespreken hoeveel zij thuis kan bijdrage.
Eens met Jorina. Iemand van 22 hoort niet meer thuis te wonen. Tenzij daar echt een goede reden voor is.
En je wil kostgeld vragen van een schoolgaand kind met een AH-bijbaantje????

Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar dat lijkt me een beetje te hoog gegrepen.

En voor de rest zou ik haar zelf haar financien laten regelen en haar eigen fouten laten maken.

Maar dan ook niks meer voor haar betalen.
Dat ben ik helemaal met je eens Jorina, en heb het daar ook regelmatig met haar over, maar het is erg moeilijk om woonruimte te vinden in Amsterdam, en ik merk ook dat ze totaal geen behoefte heeft om uit huis te gaan, ze doet er ook erg weinig moeite voor.

Ze geeft ook vaak aan dat ze helemaal niet weg wil, en dat ze het eng vindt op haar zelf te gaan wonen.

Ik weet dus ook niet goed hoe ik haar nou zover krijg om op zich zelf te gaan wonen..
quote:babado schreef op 09 november 2010 @ 19:44:

Ik snap niet dat je genoegen neemt met een ontwijkend antwoord. Gezien ze bij jou in huis woont vind ik dat ze je inzage kan ingeven in haar financien, dan kan je bespreken hoeveel zij thuis kan bijdrage.100% eens. Jij bepaalt thuis de regels; inzage in (zakelijke) post is jouw goed recht zolang zij met haar hebben en houwen onder jouw dak woont.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Ik zou ook gewoon inzage eisen in haar post. Voor hetzelfde geld staat er 1 dezer dagen ineens een deurwaarder aan de deur, dat lijkt me ook niet iets waar je op zit te wachten.
quote:isolde55 schreef op 09 november 2010 @ 19:46:

Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar dat lijkt me een beetje te hoog gegrepen.Hoho, schoolgaand kind? Een volwassen student, bedoel je? Met allerlei inkomsten. Tuurlijk vraag je dan kostgeld, al is het alleen maar een symbolisch bedrag. Iedereen kan zo uit de OP opmaken dat TO er geen slaatje uit wil slaan.
Ze woont bij jou in. Ze is volwassen maar ze heeft laten zien dat ze nog wel afhankelijk van je is. Dat geeft jou het recht om je ermee te bemoeien. Kinderen zijn vaak pas financieel volwassen als ze 28 zijn. Ik krijg de indruk dat je dochter aan het struisvogelpolitieken is. Haar hiermee helpen kan een hoop ellende voorkomen.

Verzamel alle post van haar die je kunt vinden.

Maak een afspraak met haar voor een gezamenlijk avondje. Zet een grote pot thee en zet alles klaar op de eettafel. Ga er maar voor zitten. Alle enveloppen moeten open, alles op tafel. Pen en papier erbij en een rekenmachine.

Het in kaart brengen van de schulden is de 1e en belangrijkste stap. Veel succes.
quote:saffietje schreef op 09 november 2010 @ 19:47:

Dat ben ik helemaal met je eens Jorina, en heb het daar ook regelmatig met haar over, maar het is erg moeilijk om woonruimte te vinden in Amsterdam, en ik merk ook dat ze totaal geen behoefte heeft om uit huis te gaan, ze doet er ook erg weinig moeite voor.

Ze geeft ook vaak aan dat ze helemaal niet weg wil, en dat ze het eng vindt op haar zelf te gaan wonen.

Ik weet dus ook niet goed hoe ik haar nou zover krijg om op zich zelf te gaan wonen..

Mijn moeder zette gewoon een advertentie 'woonruimte gezocht' in de krant

Okay, dat was wel wat hard, maar wel de schop onder mijn kont die ik nodig had om op mijn eigen benen te staan.

Zolang jij alles voor haar faciliteert, is er voor haar geen reden om actie te ondernemen.
quote:isolde55 schreef op 09 november 2010 @ 19:46:

Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar dat lijkt me een beetje te hoog gegrepen.

En voor de rest zou ik haar zelf haar financien laten regelen en haar eigen fouten laten maken.

Maar dan ook niks meer voor haar betalen.Ik leef zelf ook van een minimum inkomen, en daarom wilde ik ook graag weten hoeveel ze nu precies aan inkomen heeft, haar studiefinancering en bijbaantje, zodat ze misschien een kleine bijdrage zou kunnen leveren , ook al is het 50 euro
Het lijkt me trouwens een goede zaak, dat (bijna) volwassen kinderen met een bijbaan, kostgeld betalen. Al is het idd maar een symbolisch bedrag, maar het helpt ze om te leren om financieel op eigen benen te gaan staan, en dat een dak boven je hoofd en eten op je bord geen vanzelfsprekendheid is.
Haar de deur uit werken terwijl ze al schulden heeft lijkt me iig niet de oplossing. Dan zit ze over een paar maanden met nog hogere schulden weer bij jou in huis.

T is jouw huis en jij bepaalt wat er gebeurd. Als zij het daar niet mee eens is, weet ze wat haar te doen staat.

Ik zou dus gewoon die post open maken.
Ik vind dat je niet perse recht op om haar financiën in te zien omdat ze bij jou in huis woont... Wel vind ik dat zij op die leeftijd bij kan dragen in de kosten... Als ze nog studeert zal ze misschien niet heel veel geld hebben maar het gaat denk ik ook niet zozeer om het bedrag maar meer om het bijdragen op zich.

Ik ben 22 en sinds een paar weken ben ik uit huis...

Voor die tijd woonde ik bij mijn vader waar ik in principe geen bijdrage hoefde te betalen maar ik kookte wel 4x in de week voor hem (en mijn vriend, en soms mijn broertje) en deed daarvoor ook alle boodschappen + iets drinken en lekkers voor die avond etc. dus op die manier droeg ik wel mijn steentje bij in huis.

Ik had het persoonlijk niet prettig gevonden als mijn vader wilde weten wat ik met mijn geld deed, wel vind ik het terecht dat ik iets bij moest dragen in het huishouden, mijn best moest doen op school (hij betaald mijn opleiding) en me gewoon fatsoenlijk moest gedragen...
quote:Guinevieve schreef op 09 november 2010 @ 19:49:

Kinderen zijn vaak pas financieel volwassen als ze 28 zijn.

altijd lachwekkend, dit soort psychologische stellingen van de kouwe grond.

Ondanks deze misgeslagen plank vind ik de rest van je posting heel sterk. Gelezen, TO??
quote:saffietje schreef op 09 november 2010 @ 19:52:

[...]

Ik leef zelf ook van een minimum inkomen, en daarom wilde ik ook graag weten hoeveel ze nu precies aan inkomen heeft, haar studiefinancering en bijbaantje, zodat ze misschien een kleine bijdrage zou kunnen leveren , ook al is het 50 euro

Al zou je dat geld niet nodig hebben. Jouw dochter heeft het nodig om te leren beseffen dat ze financiële verantwoordelijkheden moet leren nemen.

Het leven is duur, dat kan je maar beter zo vroeg mogelijk leren.

Maar eerst haar administratie in orde! Wie weet hoeveel ze nu alleen al kwijt is aan rente, en rente over rente...!

Daar had ze mooi kostgeld van kunnen betalen...
Pfff nee ik moest er ook niet aan denken... Instanties genoeg.... We hebben het hier over een 22 jarige....
quote:Very Cherry schreef op 09 november 2010 @ 19:54:

[...]

Ondanks deze misgeslagen plank vind ik de rest van je posting heel sterk. Gelezen, TO??

Misgeslagen plank? Praat eens met een notaris. Die adviseren meestal om een kind pas een vermogen te geven/laten erven vanaf die leeftijd.

Tot de leeftijd van ca. 28 jaar kunnen jongvolwassen meestal niet verstandig omgaan met geld.

Uiteraard ben je wél officieel volwassen als je 18 bent, en vanaf je 21e zijn je ouders niet meer financieel verantwoordelijk voor je.

Overigens: je hersenen zijn pas klaar met groeien als je 24 bent geweest.

En lees ook eens dit artikel:

http://www.technischweekb ... na-volwassen.106494.lynkx
quote:Very Cherry schreef op 09 november 2010 @ 19:49:

[...]

Hoho, schoolgaand kind? Een volwassen student, bedoel je? Met allerlei inkomsten. Tuurlijk vraag je dan kostgeld, al is het alleen maar een symbolisch bedrag. Iedereen kan zo uit de OP opmaken dat TO er geen slaatje uit wil slaan.

Allerlei inkomsten, maar ook allerlei uitgaven

Basisbeurs thuiswonend is ¤ 95,6) * 12 = 1147,32

Het collegegeld 2010-2011 is al ¤ 1672 en dan komen de boeken er nog bij.
Ik sluit me aan bij Maartje! Inzage in haar spullen kan alleen als je dochter het toestaat, een bijdrage vragen in het kostgeld is heel normaal! Volgens mij kan je op de site van de IBG wel nakijken wat normale bedragen zijn, en waarschijnlijk bij het nibud ook wel. Verder kan je je dochter aanbieden om mee te denken met haar financien. Als ze dit niet wil en geen kostgeld wil betalen kan je regels gaan stellen.
quote:mar76 schreef op 09 november 2010 @ 20:03:

Ik sluit me aan bij Maartje! Inzage in haar spullen kan alleen als je dochter het toestaat

TO hoeft niet zelf de enveloppen te openen. Maar ze mag zich hier wel mee bemoeien. TO's dochter woont bij haar in huis en als de deurwaarders willen gaan vorderen bellen ze bij haar aan.

Mocht dochter deze bemoeizucht niet op prijs stellen dan moet ze maar elders gaan wonen.
quote:Very Cherry schreef op 09 november 2010 @ 19:54:

[...]

Ik heb haar meerdere malen voorgesteld om aan tafel te gaan zitten en alles samen te gaan bekijken, op een aardige manier, en minder aardige, maar ze weigert iedere keer, en dat ze zich schaamt , het eindigt dan ook meestal in ruzie, en dan laat ik het onderwerp maar weer een tijdje rusten omdat ik zoals ik al eerder zei zelf met mn gezondheid loop te kwakkelen, en het er soms niet meer bij kan hebben,,

Maar ik vrees dat ik toch op mn strepen moet gaan staan, anders zal het niet veranderen ben ik bang...
misschien een idee om haar in te schrijven bij een schuldhulpbureau.. die regelt dan alles.. d;r in en uitgaves maar ook de afbetalingen aan de bedrijven waar ze schulden heeft? daar zitten wel wat kosten aan, maar voor jou ook heel veel voordelen lijkt me..

http://www.wsnp.rvr.org/burger/index.cfm
quote:Guinevieve schreef op 09 november 2010 @ 20:02:

[...]

Misgeslagen plank? Praat eens met een notaris. Die adviseren meestal om een kind pas een vermogen te geven/laten erven vanaf die leeftijd.

Tot de leeftijd van ca. 28 jaar kunnen jongvolwassen meestal niet verstandig omgaan met geld.

Uiteraard ben je wél officieel volwassen als je 18 bent, en vanaf je 21e zijn je ouders niet meer financieel verantwoordelijk voor je.

Overigens: je hersenen zijn pas klaar met groeien als je 24 bent geweest.

En lees ook eens dit artikel:

http://www.technischweekb ... na-volwassen.106494.lynkx

Ik hoef niet met een notaris te gaan praten over hoe het zit met het groeien van hersenen, want dat is stomtoevallig mijn eigen vak, hersenen

Ik denk, zie en weet dat het erg kort door de bocht is, je stelling, en daar blijf ik bij, sorry. Het zou me wat zijn. Net zo goed als dat er zat boven de 30 zijn die nooit financieel volwassen zullen worden. Deze materie hangt van veel inter- en intrapersoonlijke factoren af waar een notaris nog nooit van gehoord heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven