Geld & Recht alle pijlers

Is het een goede tijd om te starten met beleggen?

15-03-2020 09:18 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de huidige Corona 'crisis'... is dit een goede tijd om te starten met beleggen?

Hebben jullie tips en tricks vanuit jullie eigen ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
aatjuhh123 schreef:
15-03-2020 11:08
kopen kopen kopen kopen en nog eens kopen. Juist nu. Als het bloed door de straten loopt is het inslaan geblazen.

Dan heb ik het uiteraard niet over de aandelen van de toch al schimmige bedrijfjes maar dan heb ik het over de Shells, Aholds, Unilevers, Heinekens en ASML's van deze wereld.

inmiddels allemaal te koop met kortingen van 30% of mer tov een week of 5 geleden.

Shell is zelfs van 24 naar 12,50 gegaan. Unieke kans op deze koers.

Heb het al vaker verteld, beleg al meer dan 30 jaar en heb alles meegemaakt, de crash van 1987, de Azie crisis, de internetbubbel begin deze eeuw en de crisis van 2008/2009.

Heb me altijd aan de ijzeren discipline gehouden om regelmatig bij te kopen, dus heb ook op hogere koersen gekocht, maar tijdens de crisissen heb ik zo veel als mogelijk was bijgekocht.

En de ontvangen dividenden over al die jaren direct geherinvesteerd.

Voel me nu dus als een kind in een snoepwinkel bij deze prijzen !!

En zakt de beurs nu nog 10%. Dan is het weer bijkopen.

En tijdens al die crisissen verklaarde iedereen me voor gek dat ik alleen maar bijkocht ipv verkocht.

Maar zegt het spreekwoord niet dat wie het laatst lacht, het best lacht ???? Precies.

Dus heb je geld over, investeer het in simpele Nederlandse kwaliteitsaandelen. liefst met een mooi dividendrendement ( het voorbeeld is nu Shell met 10% ) en over een tijdje zit je ook met een glimlach om je mond bij dat mooie rendement.

En nee, dat zal niet volgende week zijn.

Ik hanteer dezelfde strategie als Aatjuhh, al beleg ik nog niet zo lang. Ik koop op dit moment zoveel mogelijk, wel gespreid over dagen. Dan komt het regelmatig voor dat ik niet op het absolute dieptepunt heb gekocht, maar wel lekker laag. Het zij zo.

Doel voor mij is goedkoop inkopen, niet om te proberen het zo uit te mikken dat ik ik het onderste uit de kan haal. Dat gaat ook niet, dan zou ik de hele dag koersen in de gaten moeten houden en daar heb ik geen tijd voor.

Ik beleg ook voor de lange termijn en herinvesteer dividenden.
De afgelopen tijd het ik Vanguard all world etf, Shell en Aegon (tip van Aatjuhh) ingekocht. Als mijn salaris wordt gestort wil ik nog naar ASML en Ahold kijken en eventueel bijkopen.
Alle reacties Link kopieren
Via welke partij doe je dit dan aaatjuh123 en Hamer? Besteden jullie het ook uit?
Europe86 schreef:
20-03-2020 08:30
Via welke partij doe je dit dan aaatjuh123 en Hamer? Besteden jullie het ook uit?
Nee, besteed het niet uit. Doe alles zelf. Dat stelt trouwens in het digitale tijdperk niets meer voor. Bij de grootbanken kun je inloggen en zelf een beleggersrekening aanmaken. Duurt bv bij ING 5 minuten. Dan is het geld overmaken ( duurt 3 seconden ) en je kunt gaan kopen.

En vaak wordt er gesteld dat "beleggen" moeilijk is en kennis vereist en inzicht en onzeker is etc etc etc.

Ja, er zijn risico's, koersen kunnen dalen, daar zijn we nu getuige van, en ja, bedrijven kunnen failliet gaan, ook als ze beursgenoteerd zijn, ook daar zijn voorbeelden van en ja, je wordt van beleggen niet overnight rijk, het is echt geduld hebben en regelmatig wat (bij)kopen.

Maar je moet ook gaan voor de absolute kwailteitsaandelen, die ook nog eens dividend uitkeren. Daarvan zijn er in Nederland ook genoeg. Ik noem een shell, Ahold, Heineken, Unilever, ABN, ING, Akzo, DSM, Philips.

Allemaal top aandelen met aardig/goed dividend. En ja, bij mindere tijden hoort minder dividend en lagere koersen en bij betere tijden hoort hoger dividend en hogere koersen. Maar daarom is de truc ook om ontvangen dividenden direct te herinvesteren in het aandeel en regelmatig bij te kopen. Hetzij bv maandelijks een vast bedrag of bij elke 10-15% daling vd koersen.

Daarom moet je ook cash achter de hand houden om bij te kunnen kopen. In tijden zoals nu bv. En als je maandelijks koopt dan koop je een keer wat duurder en dan weer eens wat goedkoper. Maar het gaat om de regelmaat en nogmaals, het herinvesteren van de ontvangen dividenden en beleg uitsluitend in kwaliteitsaandelen !! En geduld hebben.
Ik lees mee. Ik heb er totaal geen verstand van, maar het lijkt me erg interessant.
Alle tips zijn welkom.
Alle reacties Link kopieren
funnymiss schreef:
15-03-2020 13:07
Als je nog geen rekening bij een broker hebt, de wachttijd voor een registratie is minimaal 10 werkdagen....
Ik wilde overstappen, heb de aanvraag gedaan, maar blijf ondertussen dus nog even bij mijn huidige. Als je nog nergens een rekening hebt, duurt het dus even voordat die geopend is.
Waar kan ik vinden wat goede brokers zijn? Ik wil ook graag instappen, maar vind het erg lastig te beslissen bij welke broker.

Mijn pa zit al jaren bij aegon.
Een goede vriend wil nu gaan beleggen via https://www.flatex.nl

Geen kosten voor de rekening en geen transactiekosten.
Ergens klinkt het te mooi om waar te zijn natuurlijk.
Ik heb wat reviews opgezocht en het schijnt wel een grote speler te zijn. En de truc is dat je alleen moet kopen op tijden dat de beurs is geopend. Als de beurzen gesloten zijn dan zijn de prijzen hoger dan via andere brokers (ze verdienen aan de spread).

Welke brokers gebruiken jullie zoal?
Alle reacties Link kopieren
ik ga vanavond Rabobank Indexbeleggen openen. Het is een beetje lui beleggen, ik heb geen tijd om de koersen in de gaten te houden.
Maar de AEX kan, volgens schoonzoon nog wel verder zakken.
Kan ik Rabobank indexbeleggen vanaaf openen en dan volgende week kopen, bij wijze van spreken??
Ik dacht aan Ishare euro050 of zoiets. maar moet nog kijken welke bedrijven erin zitten. In ieder geval ASML.
Heb een spaarpotje en buffer.
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
20-03-2020 08:30
Via welke partij doe je dit dan aaatjuh123 en Hamer? Besteden jullie het ook uit?

Ik koop zelf via ING


Bij etf’s let ik er trouwens wel op dat ik zowel fondsen in euro’s als in dollars heb. Risicospreiding.
.
Alle reacties Link kopieren
En wat ga je nu doen TO? Mijn broer heeft alvast een beleggingsrekening geopend.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vandaag begonnen bij DEGIRO. Account aangemaakt en de eerste 1000 euro gestort en alleen maar aandelen gekocht van grote spelers zoals Philips, Shell, Ahold, ING, ABN, AKZO, Heineken, Aegon.

Ben voornemens om maandelijks geld te gaan storten en straks meer te focussen op ETF's. Daar snap ik nog niet heel veel van dus moet nog wat meer inlezen.

Nog andere tips van ervaringsexperts?
Alle reacties Link kopieren
Hamer schreef:
20-03-2020 13:13
Ik koop zelf via ING


Bij etf’s let ik er trouwens wel op dat ik zowel fondsen in euro’s als in dollars heb. Risicospreiding.
welke ETF's koop je zoal? Wil je dat kwijt?
Europe86 schreef:
22-03-2020 13:43

Ik ben vandaag begonnen bij DEGIRO. Account aangemaakt en de eerste 1000 euro gestort en alleen maar aandelen gekocht van grote spelers zoals Philips, Shell, Ahold, ING, ABN, AKZO, Heineken, Aegon.
Vandaag begonnen met kopen ?? Die is lastig als de beurzen dicht zijn.
Alle reacties Link kopieren
aatjuhh123 schreef:
22-03-2020 14:15
Vandaag begonnen met kopen ?? Die is lastig als de beurzen dicht zijn.
Alles ingevoerd zodat ze morgen automatisch gaan kopen. Dat is denk ik beter omschreven.
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
22-03-2020 13:44
welke ETF's koop je zoal? Wil je dat kwijt?

Vanguard FTSE All world etf (dollars)

Northern Trust World Custom index fund (euro’s)


Ik heb deze op aanraden van mensen die proberen financieel onafhankelijk te worden (FIRE: financial independent; retire early). Zij kijken voortdurend rond voor de meest gunstige etf’s, waarbij vooral op de kosten wordt gelet.

Een aanraden vind ik mr. FOB van Financieel Onafhankelijk Blog. Hij schrijft in het Nederlands. Ook de commentaren van meelezers onder zijn artikelen zijn vaak de moeite waard. Maar er zijn meerdere websites.

Overigens heb ik deze strategie naast een appeltje voor de dorst in de vorm van spaargeld. Anders dan mr. FOB hou ik een grens van €20.000,- aan voor het onderhoud aan het huis, een nieuwe auto en dergelijke.

Daarnaast los ik af op de hypotheek. Het geld dat ik bespaar door af te lossen (ivm verlaging hypotheek) stort ik maandelijks bij voor het rente-op-rente-effect/sneeuwbaleffect/8e wereldwonder volgens Einstein
Alle reacties Link kopieren
Hamer schreef:
20-03-2020 13:13
Ik koop zelf via ING
Houden die niet via een vage constructie een groot deel van je rendement in? Of heel hoge administratieve kosten?
Orpheus13 schreef:
22-03-2020 19:21
Houden die niet via een vage constructie een groot deel van je rendement in? Of heel hoge administratieve kosten?
Onzin. Zit ook bij oa ING en zijn zeer duidelijk over hun kosten. Als je googled op tarieven zelf beleggen ING vindt je alle info. En zijn zeker niet de duurste.
Alle reacties Link kopieren
aatjuhh123 schreef:
22-03-2020 22:18
Onzin. Zit ook bij oa ING en zijn zeer duidelijk over hun kosten. Als je googled op tarieven zelf beleggen ING vindt je alle info. En zijn zeker niet de duurste.
Als je dertig jaar met je beleggingen bij ing zit dan heb je niet goed opgelet.
babbeleo schreef:
24-03-2020 10:27
Als je dertig jaar met je beleggingen bij ing zit dan heb je niet goed opgelet.
Als ik de waarde van mijn huidig porto zie dan vraag ik me ten zeerste af wie er de afgelopen 30 jaar niet goed heeft opgelet.

Maar verder weet ik niet wat je nu eigenlijk wil zeggen ?

Er staat zo wie zo "oa bij ING". Dus wat is je punt ?
En verder hoop ik dat velen Shell hebben gekocht. Vorige week liep het bloed door de straten bij een koers van 10. Vandaag boven de 14.

Dat is maar 40% rendement binnen een week........
Alle reacties Link kopieren
aatjuhh123 schreef:
15-03-2020 11:08
Heb het al vaker verteld, beleg al meer dan 30 jaar en heb alles meegemaakt, de crash van 1987, de Azie crisis, de internetbubbel begin deze eeuw en de crisis van 2008/2009.
aatjuhh123 schreef:
22-03-2020 22:18
Onzin. Zit ook bij oa ING en zijn zeer duidelijk over hun kosten.
aatjuhh123 schreef:
24-03-2020 10:42
Als ik de waarde van mijn huidig porto zie dan vraag ik me ten zeerste af wie er de afgelopen 30 jaar niet goed heeft opgelet.
Maar verder weet ik niet wat je nu eigenlijk wil zeggen ?
Als je de afgelopen dertig jaar via de ing belegd hebt, en je beweert met droge ogen dat zij zeer duidelijk over hun kosten zijn dan heb je niet goed opgelet. Maar goed, als jij happy bent over je de waarde van je portfolio dan is er geen probleem.
babbeleo schreef:
24-03-2020 11:11
Als je de afgelopen dertig jaar via de ing belegd hebt, en je beweert met droge ogen dat zij zeer duidelijk over hun kosten zijn dan heb je niet goed opgelet. Maar goed, als jij happy bent over je de waarde van je portfolio dan is er geen probleem.
Over de kosten van zelf beleggen (bv de aankoop/verkoopkosten, kosten van beheer ) heb ik nog nooit enige onduidelijkheid gekend. Jij refereert wss naar woekerpolissen e.d. met allerlei verborgen kosten.

Dat is hier niet aan de orde,
Alle reacties Link kopieren
aatjuhh123 schreef:
24-03-2020 10:45
En verder hoop ik dat velen Shell hebben gekocht. Vorige week liep het bloed door de straten bij een koers van 10. Vandaag boven de 14.

Dat is maar 40% rendement binnen een week........
Geen grote aantallen maar wel een aantal gekocht maandag.

Vind het nu al leuk om in de gaten te houden. Ben net 2 dagen verder maar ik denk dat ik dit wel 'leuk' ga vinden om mij verder in te verdiepen.
Europe86 schreef:
24-03-2020 14:22
Geen grote aantallen maar wel een aantal gekocht maandag.

Vind het nu al leuk om in de gaten te houden. Ben net 2 dagen verder maar ik denk dat ik dit wel 'leuk' ga vinden om mij verder in te verdiepen.
Het gaat niet om de aantallen maar om het rendement. Al koop je 1 aandeel Shell tegen 10 euro. Is vandaag 14 euro en dus 40% rendement. Op spaarrekeningen verpietert de boel alleen maar.

En de boodschap blijft dat als iedereen gaat roepen dat de hele beleggerswereld nu vergaat, bedrijven massaal failliet zullen gaan, depressie en recessie gaan verkondigen en totale economische chaos waar we niet meer uit gaan komen, dan is het de hoogste tijd om te gaan kopen :-)

Daarbij wel aantekenend dat je je moet richten op kwaliteit qua bedrijven !!!

BV de Shells, Aholds, Unilevers, ASML's, AKZO's, AEGON's en ING's van deze wereld. En zo zijn er tal van voorbeelden. Bedrijven met een gedegen bedrijfsvoering, gezonde balans en business die deze crisis gewoon gaan overleven.

Succes met de beleggingen.
Alle reacties Link kopieren
aatjuhh123 schreef:
24-03-2020 15:14
Het gaat niet om de aantallen maar om het rendement. Al koop je 1 aandeel Shell tegen 10 euro. Is vandaag 14 euro en dus 40% rendement. Op spaarrekeningen verpietert de boel alleen maar.

En de boodschap blijft dat als iedereen gaat roepen dat de hele beleggerswereld nu vergaat, bedrijven massaal failliet zullen gaan, depressie en recessie gaan verkondigen en totale economische chaos waar we niet meer uit gaan komen, dan is het de hoogste tijd om te gaan kopen :-)

Daarbij wel aantekenend dat je je moet richten op kwaliteit qua bedrijven !!!

BV de Shells, Aholds, Unilevers, ASML's, AKZO's, AEGON's en ING's van deze wereld. En zo zijn er tal van voorbeelden. Bedrijven met een gedegen bedrijfsvoering, gezonde balans en business die deze crisis gewoon gaan overleven.

Succes met de beleggingen.
Heb je gelijk in inderdaad.

Heb nu 2 dagen aandelen en ik reken mezelf zeker niet rijk maar op dit moment sta ik met alles op gemiddeld + 4.85%. Een goed begin is het halve werk :).

Inderdaad alleen aandelen gekocht van grote bedrijven en een aantal, door jou eerder genoemde, indexfondsen.

Ben voornemens om nu maandelijks bij te kopen en er pas aan te gaan komen op het moment dat onze zoon 18 is (nu over ruim 16 jaar).
Alle reacties Link kopieren
Ik had Shell op 12 euro gekocht maar je hoort mij niet klagen :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven