Geld & Recht alle pijlers

Is lijkverzorging verplicht?

01-12-2024 09:50 269 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vraag is precies de topictitel.
Ik vind het eigenlijk best een heel vreemd idee dat, zeker anno 2024 met al die focus op grensoverschrijdend gedrag enzo, we het wel heel normaal vinden dat zodra je dood bent, er wildvreemde mensen aan je naakte lichaam gaan lopen frunnikken. Ik zat daar eens op te googelen en kan daar niets over vinden of dat iets is wat door de overheid opgelegd wordt, maar ik zie ook nergens dat het een optie is die je/je familie kan weigeren.
Weet iemand hoe dat wettelijk zit?
En als het niet verplicht is, waarom is het zo belangrijk om superfris die kist in te gaan? Zo belangrijk blijkbaar om je lijk voor 'aan te laten randen'? De helft van alle uitvaarten die ik heb bijgewoond was de kist dicht, dus het is niet het 'toonbaar' maken voor aanwezigen an sich.

Excuses voor het onsmakelijke topic op een zondagochtend.. :)
Ze gaan echt niet iemand helemaal opmaken die nooit make-up droeg. Hooguit wat camouflage als er schade is ontstaan of zo. Bij mijn moeder dacht ik wel dat ze haar glad gesmeerd hadden, ze zag er zo mooi uit. Dat was dus gevolg van het overlijden, geen pijn meer dus een ontspannen gezicht en geen rode vlekken want die waren eruit gezakt.
wolkie schreef:
01-12-2024 10:13
Eerlojk gezegd vind ik dat je nogal respectloos praat over de laatste verzorging. Je noemt het bijna aanranding terwijl het heel respectvol wordt gedaan. Wat voor beeld heb jij van de laatste verzorging? Ik ben ervan overtuigd dat de mensen die dat doen echt niet je lopen uit te lachen of gekke opmerkingen over je maken of grof met je omgaan hoor.
En wat is respectvol?
Zodra het tegen iemands wens is, kun je al niet meer spreken over respect, ondanks goede intenties.

Wat iemand anders al schreef, het is dus niet verplicht, maar wel heel vanzelfsprekend. Zo vanzelfsprekend dat als iemand er anders naar kijkt, die persoon als respectloos wordt gezien.

Dit is wel mijn eigen kijk.

Ik twijfel niet aan de werkmethode van verzorgers en hun integriteit hoor.

Vraag me gewoon af hoe het zit.
framboise-t schreef:
01-12-2024 10:05
Je kunt een keer contact opnemen met een uitvaartondernemer om te bespreken wat de opties zijn.
Maar als je in een ziekenhuis ligt dan is de verzorging vaak al gedaan voordat de bode belt.
dierentuinthuis schreef:
01-12-2024 10:09
Daarom staat het ook tussen aanhalingstekens....
Ook tussen aanhalingstekens roep je de associatie op met het woord dat je gebruikt, anders had je het in eerste instantie wel een heel vreemd idee genoemd in plaats van 'aanranding'. Ik vind die associatie totaal niet passen bij iemand die je verzorgt na je dood.
Stormke81 schreef:
01-12-2024 10:21
We maken een praatje, als iets mislukt zeg ik altijd sorry..we gaan het nu goed doen. En soms lachen we ook...niet onrespectvol maar niet alles is even makkelijk zoals bh's, iets te kleine kleding of een skinny jeans. Maar we leggen alles uit aan de overledene...idioot misschien maar ik behandel ze als levend.
Wat mooi, Stormke. Ik krijg er tranen van in m'n ogen. Heel zorgzaam en respectvol klinkt dat. Fijn.
Wordt aanraken nu gelijk gesteld aan aanranden?
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
dierentuinthuis schreef:
01-12-2024 10:26
En wat is respectvol?
Zodra het tegen iemands wens is, kun je al niet meer spreken over respect, ondanks goede intenties.

Wat iemand anders al schreef, het is dus niet verplicht, maar wel heel vanzelfsprekend. Zo vanzelfsprekend dat als iemand er anders naar kijkt, die persoon als respectloos wordt gezien.

Dit is wel mijn eigen kijk.

Ik twijfel niet aan de werkmethode van verzorgers en hun integriteit hoor.

Vraag me gewoon af hoe het zit.
Het is soms heel lastig...jij kan bijvoorbeeld denken laat mijn lichaam met rust en leg me in de kist terwijl wij getraind zijn dat een lichaam nooit naakt ons huis verlaat. Dat vinden wij respectloos, maar als dat jouw wens is dan is dat prima.

Ik weet alleen niet of het volledig haalbaar is. Maar vastleggen en bespreken met je nabestaanden. Een pacemaker kan zelfs blijven zitten maar bij een natuurbegraafplaats mag het niet dus dan moet je wel.
Catalina schreef:
01-12-2024 10:06
Iets een heel vreemd idee vinden is nogal wat anders dan iets aanranding vinden.

Als ik in een ziekenhuis aangeef niet gewassen te willen worden door een man, en dat gebeurd tegen mijn toestemming in toch (al dan niet bij bewustzijn) zeker weten dat ik me dan aangerand voel (ongeacht mijn motieven om dat al dan niet te willen).

En ja, ik weet dat heel veel mensen het er niet mee eens zijn.

On topic: bij lijkverzorging mag het hoognodige gedaan worden. Ik ga liefst niet stinkend naar poep en pies mijn kist in. Maar laat me verder maar met rust.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Bij een crematie kan een pacemaker ook niet blijven zitten. Die ontploft of zo.
Honolulu schreef:
01-12-2024 10:35
Als ik in een ziekenhuis aangeef niet gewassen te willen worden door een man, en dat gebeurd tegen mijn toestemming in toch (al dan niet bij bewustzijn) zeker weten dat ik me dan aangerand voel (ongeacht mijn motieven om dat al dan niet te willen).

On topic: bij lijkverzorging mag het hoognodige gedaan worden. Ik ga liefst niet stinkend naar poep en pies mijn kist in. Maar laat me verder maar met rust.
Waarom haal je erbij dat het door een man zou gebeuren? Dat was niet de vraag die ik stelde.
Stormke81 schreef:
01-12-2024 10:32
Het is soms heel lastig...jij kan bijvoorbeeld denken laat mijn lichaam met rust en leg me in de kist terwijl wij getraind zijn dat een lichaam nooit naakt ons huis verlaat. Dat vinden wij respectloos, maar als dat jouw wens is dan is dat prima.

Ik weet alleen niet of het volledig haalbaar is. Maar vastleggen en bespreken met je nabestaanden. Een pacemaker kan zelfs blijven zitten maar bij een natuurbegraafplaats mag het niet dus dan moet je wel.
Heb je wel eens overledenen gehad waarvan de nabestaanden niet echt aanwijzingen hadden? Hoe gaan jullie dan te werk? Werk je dan toch volgens een bepaald protocol? Lijkvlekken wegwerken? Noem maar iets? Of hoe gaat dat dan?

Is echt niet respectloos bedoeld, serieuze vraag.
Honolulu schreef:
01-12-2024 10:35

Waarom niet mee eens? Deze wensen komen vaker voor. Als het geregeld kan worden dan houden we daar rekening mee. Nabestaanden moen dan wel incalculeren dat je niet op de door jouw gewenste tijd naar huis kunt maar dat je wellicht moet wachten op een shiftwissel. Bij personeelstekort heb je natuurlijk niet altijd keuze.
Een ziekenhuis heeft bepaalde procedures bij een overlijden omdat het bed weer snel beschikbaar gemaakt moet worden en wachten tot er met de nabestaanden is overlegd te lang duurt, denk ik? Mijn ouder overleed thuis en in aanwezigheid van ons hele gezin (en de huisarts).
Catalina schreef:
01-12-2024 10:40
Waarom haal je erbij dat het door een man zou gebeuren? Dat was niet de vraag die ik stelde.

Nee, maar wel het antwoord dat ik geef in mijn eigen specifieke situatie. Iemand maakte een vergelijking met gewassen worden in een ziekenhuis na een operatie en aanranding.
Als ik vooraf aangeef niet gewassen wil worden door een mannelijke verzorgende/verpleegkundige) en dat gebeurt dan toch, dan zie IK (mijn mening) dat als aanranding. Ik maak daarin - op grond van mijn eigen situatie - een onderscheid tussen een man en een vrouw.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
niet alleen aanranding na je dood, maar ze steken je nog in de brand ook. Hoe noemen we dat dan?
Ravintola schreef:
01-12-2024 10:00
Nee, dat is niet verplicht. Ik denk dat veel mensen het als iets vanzelfsprekends zien en het daarom doen.

Bij mijn ouder hebben we er bewust voor gekozen om die zoals die stierf te laten cremeren. Met vlekken van het ontbijt in de kleding en gestopte sokken. Aan diens lijf geen polonaise, dat paste niet bij mijn ouder. Iemand in mijn omgeving noemde dat respectloos (en dat vond ik dan weer kortzichtig), terwijl het in mijn ogen juist het tegenovergestelde was en we volledig uitgingen van wat bij ouder paste.
Wat lief van jullie.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Ik heb nog niet heel veel dode mensen gezien maar ik vind het altijd vreselijk om te zien dat hun haren niet zo mooi zaten als bij leven.

Ik heb een vriendin die kapster is en zij doet wel eens het haar na overlijden van een klant. Mijn haar zou ze ook doen, als ik eerder ga dan zij.

Ik hoop dat ik mijn moeder haar haar kan doen. Ze heeft krullen en ik hoop dat na natmaken haar haar weer mooi krult dan. Niet dat iemand dat uitkamt en ze een hoopje pluis heeft dan.
dierentuinthuis schreef:
Heb je wel eens overledenen gehad waarvan de nabestaanden niet echt aanwijzingen hadden? Hoe gaan jullie dan te werk? Werk je dan toch volgens een bepaald protocol? Lijkvlekken wegwerken? Noem maar iets? Of hoe gaat dat dan?

Is echt niet respectloos bedoeld, serieuze vraag.
Wij doen het minimale.....bloedvlekken, jodium, ontlasting, braaksel, vieze nagels, scheren bij een vrouw in het gezicht, neus vol bloed haal ik weg. Als iemand begint over te geven zuig ik de maag leeg, ik verwijder infusen en implantaten daar waar nodig. En ook een volledige wasbeurt na overlijden op straat bijvoorbeeld. Iemand onder de ontlasting in de koeling vind ik mensonterend.

Make up ed is wenselijke zorg en dat mogen wij niet zonder toestemming doen. Bij twijfel wacht ik..een man met een beginnend baardje scheer ik niet want het uiterlijk verander ik niet. Zitten er wilde haren dan wel.
Ravintola schreef:
Een ziekenhuis heeft bepaalde procedures bij een overlijden omdat het bed weer snel beschikbaar gemaakt moet worden en wachten tot er met de nabestaanden is overlegd te lang duurt, denk ik? Mijn ouder overleed thuis en in aanwezigheid van ons hele gezin (en de huisarts).
Hoe kom je hierbij?? Bij ons totaal geen druk vanuit het ziekenhuispersoneel om alles zsm te regelen zodat het bed vrij kwam. We kregen alle tijd om afscheid te nemen. Alles ging heel respectvol en met oog voor onze wensen en emoties.
Als je aan een niet natuurlijke dood overlijd dan wordt je lijk onderzocht door een forensisch arts. Mijn moeder is overleden door een val en toen moest dat ook. De verzorging zei dat ze daar nooit bij blijven omdat het zo heftig is. Ik vond met het idee hoe mijn moeder was en wat ze heeft meegemaakt dat ook niet heel fijn. Maar snap wel dat het nodig is.
Catalina schreef:
01-12-2024 10:27
Ook tussen aanhalingstekens roep je de associatie op met het woord dat je gebruikt, anders had je het in eerste instantie wel een heel vreemd idee genoemd in plaats van 'aanranding'. Ik vind die associatie totaal niet passen bij iemand die je verzorgt na je dood.
Dit inderdaad. Praten over aanranding bij verzorging na de dood is echt bizar.

Ik heb mee mogen helpen met de verzorging na het overlijden van mijn moeder. Ik ben sindsdien juist heel nieuwsgierig geworden naar het beroep van uitvaartverzorger. Ook het balsemen vind ik onwijs interessant. Als ik opnieuw een beroep zou mogen kiezen, zou dat zeker op mijn lijstje gaan. Wat een prachtige, respectvolle manier om met mensen om te kunnen gaan. Zowel met de nabestaanden als de overledene. Ik snap dan ook niks van de verwoording aanranding. Hoe respectloos!!
Ik vind de vergelijking met grensoverschrijdend gedrag wat apart, maar wel interessant om over na te denken.

Volgens mij is er niet heel veel verplicht, maar hangt het ook samen met andere zaken en keuzes zoals hoe lang tot de uitvaart, kist open of niet, mogelijkheid om afscheid te nemen. Voor mij persoonlijk mag de boel dicht en hoeft er niet meer gekeken te worden, maar ik twijfel nog of ik dat voor alle situaties vast wil leggen; stel dat je plots overlijdt, ontzeg je je naasten dan niet iets? Daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik weet wel dat binnen de Joodse traditie het als respectloos voor de overledene gezien wordt om te gaan kijken. Na het overlijden wordt er een wit laken over de overledene gelegd. Ook begraven zij zo snel mogelijk. De traditie is een rituele wassing (mannen wassen mannen, vrouwen wassen vrouwen) en zoals ik het begrijp blijft de overledene tijdens die wassing, kommen warm water over de overledene schenken, bedekt. Het is iets wat zich binnen de joodse gemeenschap afspeelt, dus nogal besloten. Familie en naasten zijn daar volgens mij in principe niet bij, het wordt door een speciale groep gedaan. Misschien interessant om eens wat over te lezen, aangezien dat respect voor de overledene - waar alles om draait tot de uitvaart achter de rug is - misschien op hetzelfde neerkomt als wat je in je OP probeert te beschrijven.

Ik kan me voorstellen dat moslims wellicht ook vergelijkbare tradities hebben. In ieder geval het zo snel mogelijk begraven, maar ik heb me daar nooit in verdiept.
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Lijkverzorging is de laatste zorg die mensen krijgen. Er spreekt wat mij betreft respect uit, dus ik vind het lastig om het als iets grensoverschrijdends te zien.
Het lijkt me sowieso verstandig dat mensen goed vastleggen wat ze willen tijdens het sterfproces en na hun dood.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
De verpleegsters vroegen ons of ze de verzorging van ons opoe mochten doen, omdat het het laatste was wat ze voor haar konden doen.
Wij waren erbij en het was zo ontzettend mooi en liefdevol dat ik er nog emotioneel van kan worden als ik eraan terug denk.
Hoe ze tegen haar praatten, haar naam noemden, vragen aan haar als ze iets moesten oppakken/draaien. Ze wisten precies wat bij leven belangrijk voor haar was ( haar haar netjes, gelakte nagels) en dat kwam er ook bij.

Zo kundig, respectvol en met liefde. Ik kon haar bijna horen reageren: wat binnen jullie toch lief voor me kienders ❤️
peertjes wijzigde dit bericht op 01-12-2024 10:58
7.72% gewijzigd
Ik heb met mijn 2 broers mijn moeder verzorgd toen zij overleden was, samen met iemand van daar.

We hebben eigenlijk ‘samen’ met mama gepraat over alle leuke/gekke dingen die wij met z’n allen meegemaakt hebben. Gelachen, gehuild en ook stille momenten.

De heer die ons hielp was zeer respectvol.

Mijn moeder had zelf al kleding etc. uitgekozen en mijn schoonzus die visagist is heeft de make-up en nagels gedaan. Zij zag er bijna weer uit als voor het ziek zijn.
Ik weet zeker dat zij tevreden zou zijn geweest.

:rose:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven