Geld & Recht alle pijlers

jaarlijks terug vragen KOT

13-06-2012 12:37 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik heb een vraagje waar iemand van jullie misschien het antwoord op kunnen geven.

Ik heb gelijktijdig met mijn belastingpapieren van 2011 ook de kinderopvangtoeslag terug gevraagd voor 2011. Wij betalen dit bruto en vragen dan aan het einde van dat jaar het bedrag in een keer terug. Tot op heden heb ik nog geen bericht ontvangen. Geldt hier ook bericht voor uiterlijk 1 juli of kan dit nog langer duren?

Alvast bedankt
Ik heb hier geen ervaring mee, maar wil wel opmerken dat je per 1 januari 2012 de kinderopvangtoeslag niet meer aan het eind van het jaar kunt terugvragen, je moet dit maandelijks doen. Evt. wijzigingen moet je ook direct doorgeven aan de belastingdienst, omdat je het anders niet meer terugkrijgt. Ik hoop dat je dit gedaan hebt, anders zou ik even contact opnemen met de belastingdienst.
Normaal gesproken, als je de KOT hebt aangevraagd voor 1 april, zou je binnen 8 weken bericht moeten hebben volgens mij. Anders even een belletje doen richting de BelTel :-)
Dit kan miv 2012 niet meer per jaar. Zou dus heel erg goed oppassen als ik jou was.
Je kan nu zelfs alleen voor de voorgaande maand nog terugvragen met terugwerkende kracht. Nu dus alleen voor mei en juni. Januari, februari, maart en april kan dus niet meer.
Voor 2012 heb ik het maandelijks geregeld! Ik heb inmiddels met de belastingdienst gebeld, ze hadden wel mijn aangifte binnen maar nog niet een reactie teruggegeven. Waarschijnlijk komt deze zo snel mogelijk, ik krijg iig binnen 2 dagen bericht.
Gelukkig! Dat zou anders wel heel vervelend zijn geweest. Hopelijk komt deze teruggave ook snel, altijd leuk om geld te krijgen van de belastingdienst
quote:layla1969 schreef op 13 juni 2012 @ 12:41:

Ik heb hier geen ervaring mee, maar wil wel opmerken dat je per 1 januari 2012 de kinderopvangtoeslag niet meer aan het eind van het jaar kunt terugvragen, je moet dit maandelijks doen. Evt. wijzigingen moet je ook direct doorgeven aan de belastingdienst, omdat je het anders niet meer terugkrijgt. Ik hoop dat je dit gedaan hebt, anders zou ik even contact opnemen met de belastingdienst.Dit wist ik niet. Gelukkig vragen wij het maandelijks terug (kan dat echt niet opbrengen om bruto te betalen), maar anders ga je mooi het schip in. Waarom is dit eigenlijk veranderd. Van je hypotheek kan je toch ook jaarlijks laten uitbetalen?
KOT kan tot september duren, is onze ervaring. Dus even geduld aub
O schrik!

Wij hebben sinds oktober 2011 KOT en ik vraag me nu al maanden af wanneer we daar eens een eindafrekening van krijgen, ik dacht dat die na je belastingaangifte zou komen...

We krijgen het nu wel maandelijks terug, maar we hebben dat expres een beetje zuinig aangevraagd, omdat we liever later nog wat geld terug krijgen dan bij betalen, maar blijkbaar ben ik daarmee een dief van mijn eigen portemonnee geworden??
quote:Kastanjez schreef op 13 juni 2012 @ 16:27:

O schrik!

Wij hebben sinds oktober 2011 KOT en ik vraag me nu al maanden af wanneer we daar eens een eindafrekening van krijgen, ik dacht dat die na je belastingaangifte zou komen...

We krijgen het nu wel maandelijks terug, maar we hebben dat expres een beetje zuinig aangevraagd, omdat we liever later nog wat geld terug krijgen dan bij betalen, maar blijkbaar ben ik daarmee een dief van mijn eigen portemonnee geworden??

Ik neem aan dat dat gewoon nog steeds kan.

Wij schatten ons inkomen ook altijd iets te hoog in, omdat het van tevoren moeilijk in te schatten is hoeveel mijn man gaat werken. Ik heb nergens gehoord, of op de site van de BD kunnen terugvinden, dat je dan bij de definitieve berekening geen geld meer zou terugkrijgen...

Maar misschien willen de mensen die dat hierboven wel suggereren uitleggen hoe het zit?

Over je eerste alinea: wij krijgen de definitieve berekening KOT altijd pas minstens anderhalf jaar na het betreffende jaar.

Ik zit nog te wachten op de berekening (en betaling) van 2010.

Die over 2009 kreeg ik juni 2011.

Dus die van 2011 verwacht ik pas zomer 2013.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
O Broedkippetje, daarmee stel je me in ieder geval iets gerust. Maar moet ik nog zelf iets doen voor de definitieve berekening, of gaat dat automatisch?
Kastanjez, volgens krijg je eens per jaar het verzoek een jaaroverzicht in te sturen. Met alle gebruikte uren etc. Daar leggen ze dan zelf je inkomen naast.
Reglisse: ik heb nog nooit zo'n verzoek gehad, en dus ook nooit een jaaroverzicht ingestuurd...

Wij hadden in 2010 ook hoog ingezet, zodat we wat terug zouden krijgen, maar nooit wat van gehoord in 2011 en tot op heden ook nog niet...

Dus ik ben benieuwd of we er dan dit jaar wel 1 krijgen...
Zoals ik het begrijp kan het aanvragen niet meer achteraf. Als je het al hebt aangevraagd worden meer/minderuren e.d. verrekend bij de definitieve aangifte.

In het verleden gebeurde het dat mensen in december toeslag aanvroegen voor bijv. 2 kinderen 5 dagen op het kdv, terwijl mams een uitkering heeft. Dan wordt in 1 keer een groot bedrag uitgekeerd (E10/15000) en vervolgens vertrekt mams met de kids voor de kerstvakantie naar een willekeurig warm (ei)land. Vervolgens moet er natuurlijk terugbetaald worden maar van een kale kip kun je niet plukken.
Kastanjez, wat jij doet kan nog wel hoor, doe ik ook. Je krijgt achteraf nog gewoon een afrekening en als je teveel of te weinig gehad hebt wordt dat verrekend. De wijziging is alleen dat je niet meer alles achteraf kunt vragen.

Ik heb toevallig van de week bericht gehad van de belastingdienst over 2011 (krijg nog een mooi bedrag terug). In mijn geval heeft het gastouderbureau het jaaroverzicht doorgegeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven