Jubileum tante en oom, hoeveel geven?
zaterdag 6 september 2025 om 19:02
Over een tijdje zijn mijn man, mijn kinderen en ik uitgenodigd door mijn tante en oom om te vieren dat ze 50 jaar getrouwd zijn. Een bijzondere mijlpaal. In de uitnodiging stond een envelopje als cadeautip, ze sparen voor een mooie reis.
Wij gaan met 4 personen, waarvan 3 volwassenen (oudste kind is bijna 18) en een bijna 4-jarige. Het wordt georganiseerd in een restaurant met een uitgebreide lunch, een hapje en een drankje. Ik weet niet of er daarna ook nog gefeest/gedanst wordt, maar van wat ik begrepen heb is het feest een prijzige bedoening.
Nu is dit mijn eerste jubileumfeest ooit en ik heb geen idee hoeveel we moeten geven. Misschien handig om erbij te zeggen: ik ken tante en oom pas een aantal jaren. Het is de halfzus van één van mijn ouders en die ouder weet nog niet zo lang wie biologische vader (en dus siblings) waren. Het zijn heel aardige mensen verder, maar van een diepe band kun je op zo'n korte termijn natuurlijk nog niet spreken. Ik heb ze nu zo'n 5 à 6 keer gezien en mijn man 3.
Wij gaan met 4 personen, waarvan 3 volwassenen (oudste kind is bijna 18) en een bijna 4-jarige. Het wordt georganiseerd in een restaurant met een uitgebreide lunch, een hapje en een drankje. Ik weet niet of er daarna ook nog gefeest/gedanst wordt, maar van wat ik begrepen heb is het feest een prijzige bedoening.
Nu is dit mijn eerste jubileumfeest ooit en ik heb geen idee hoeveel we moeten geven. Misschien handig om erbij te zeggen: ik ken tante en oom pas een aantal jaren. Het is de halfzus van één van mijn ouders en die ouder weet nog niet zo lang wie biologische vader (en dus siblings) waren. Het zijn heel aardige mensen verder, maar van een diepe band kun je op zo'n korte termijn natuurlijk nog niet spreken. Ik heb ze nu zo'n 5 à 6 keer gezien en mijn man 3.
estellegallois wijzigde dit bericht op 06-09-2025 19:06
1.09% gewijzigd
zaterdag 6 september 2025 om 19:05
Bedankt voor je reactie. Ik ben niet zo ervaren met bruiloften en partijen en manlief ook niet. Ik heb wel advies gevraagd aan mensen om me heen maar ik krijg van alles terug, van € 50 voor ons allemaal tot € 100 per persoon (dit is wat chatGPT ook aanraadt).
zaterdag 6 september 2025 om 19:07
Wat geef je anderen?
Bijvoorbeeld een vriendin die trouwt? Een nieuwe baby?
Hoeft niet perse geld te zijn maar je budget voor cadeau?
Bij huwelijken schijn je volgens ethiek te moeten betalen wat je kost, daar ben ik het echter niet mee eens: je bepaalt nl als bruidspaar de locatie en dat geld voor jouw oom/tante ook.
Zij kiezen hiervoor, dus dat mogen ze zelf betalen.
Als ik in jouw schoenen zou staan denk ik over een bedrag van 50 euro.
Dit zijn je naasten niet...
Bij huwelijken schijn je volgens ethiek te moeten betalen wat je kost, daar ben ik het echter niet mee eens: je bepaalt nl als bruidspaar de locatie en dat geld voor jouw oom/tante ook.
zaterdag 6 september 2025 om 19:08
zaterdag 6 september 2025 om 19:09
Dan geef je 50 Euro in Euro munten, opgeplakt als het getal 50 met wat leuke foto's.
Of stop het in een lijstje met een leuke kaart en dan zo dat ze er niet bij kunnen zonder het glas te breken, dus een klein hamertje erbij, en de tekst, breek het glas in geval van nood.
Of stop het in een lijstje met een leuke kaart en dan zo dat ze er niet bij kunnen zonder het glas te breken, dus een klein hamertje erbij, en de tekst, breek het glas in geval van nood.
pepexx wijzigde dit bericht op 06-09-2025 19:16
53.37% gewijzigd
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
zaterdag 6 september 2025 om 19:09
Ja eens, prima bedrag.debuurvrouw schreef: ↑06-09-2025 19:07
zaterdag 6 september 2025 om 19:10
Met bruiloften ook geen ervaring hierdebuurvrouw schreef: ↑06-09-2025 19:07Wat geef je anderen?

Een kraamcadeau besteed ik meestal € 50 aan.
zaterdag 6 september 2025 om 19:12
Ik vind van niet, lijkt me prima. En 50 euro vinden vast veel forummers ook oké. Dan heb je er een die een tientje zou geven en een die altijd met 375 euro komt en dan heb je alle smaken wel gehad.EstelleGallois schreef: ↑06-09-2025 19:11Ik dacht zelf aan € 100 voor ons allemaal. Als ik het zo lees zou dat dus niet heel knieperig zijn![]()
rabarbara wijzigde dit bericht op 06-09-2025 19:13
30.94% gewijzigd
Si abra la puerta hay lobos.
zaterdag 6 september 2025 om 19:13
Ik zou overigens ook wel nadenken over "wat kan ik de komende jaren ook missen".
Als er meer ooms en tantes lang getrouwd zijn mag je vanaf nu misschien wel elke 2 jaar feesten en cadeaus geven.
Ik zou het dan een beetje gelijk willen houden en niet over 2 jaar vaststellen dat je oom Jan niet hetzelfde kan geven als wat je nu geeft.
Als er meer ooms en tantes lang getrouwd zijn mag je vanaf nu misschien wel elke 2 jaar feesten en cadeaus geven.
Ik zou het dan een beetje gelijk willen houden en niet over 2 jaar vaststellen dat je oom Jan niet hetzelfde kan geven als wat je nu geeft.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zaterdag 6 september 2025 om 19:16
Zowel man en ik hebben amper familie. Ik heb alleen mijn vader nog, en die heeft een hartgrondige hekel aan feesten dus daarvan hoef ik niets te verwachtenWissewis schreef: ↑06-09-2025 19:13Ik zou overigens ook wel nadenken over "wat kan ik de komende jaren ook missen".

De familie van mijn man die er nog wel is, geven alleen bescheiden verjaardagsfeestjes.
zaterdag 6 september 2025 om 19:17
zaterdag 6 september 2025 om 19:49
Dan gewoon je gevoel volgen en dat doen.EstelleGallois schreef: ↑06-09-2025 19:11Ik dacht zelf aan € 100 voor ons allemaal. Als ik het zo lees zou dat dus niet heel knieperig zijn![]()
zaterdag 6 september 2025 om 20:11
Onlangs bij de uitnodiging + envelopje van een tante en oom, x jaar getrouwd, hetzelfde dilemma. Ik heb crea bea een briefje van 5, 10 en 20 euro origami gevouwen als vlinders, op een kaart geplakt en tekstje "Carpe Diem" erbij.
I.m.o. is het geen verdienste, hé, om 50 jaar getrouwd te zijn, heb je gewoon mazzel niet vroeg je partner te verliezen of ben je tegen heug en meug samen
I.m.o. is het geen verdienste, hé, om 50 jaar getrouwd te zijn, heb je gewoon mazzel niet vroeg je partner te verliezen of ben je tegen heug en meug samen

Alles sal reg kom
zaterdag 6 september 2025 om 20:15
zaterdag 6 september 2025 om 20:15
Als je elkaar nog steeds leuk vindt na 50 jaar is dat wel degelijk een verdienste. Dat gebeurt niet vanzelf. Daar moet je echt wel wat voor doen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in