Zoon
donderdag 11 september 2025 om 11:27
Mijn zoon van 19 kan 's ochtends al jaren zijn bed niet uitkomen, omdat hij de hele nacht online zit.
Hij zit op het MBO en hij heeft een geschiedenis van altijd te laat komen, of helemaal niet komen opdagen.
Ook bij de 5 bijbaantjes die hij inmiddels al gehad heeft.
Het was zwaar om hem door het voortgezet onderwijs te krijgen.
Altijd opstaan om hem uit bed te krijgen, want anders bleef hij gewoon liggen. En de tijd in de gaten houden, anders ging hij rustig een uur ontbijten en nog een tijdje op zijn telefoon en daarna een uurtje douchen.
We hebben een aantal keer bij de leerplichtambtenaar gezeten en gesprekken met docenten hierover gehad.
Dan doet hij heel redelijk, zegt dat hij begrijpt dat dit zo niet kan maar er verandert vervolgens niets.
We hebben het er erg vaak met hem over gehad, of hij misschien hulp nodig heeft, zich niet lekker in zijn vel voelt, of wat dan ook.
En we kunnen goed met hem praten en lachen, zijn vader en ik. Hij is niet depressief, heeft geen andere problemen, hij geeft zelf aan dat hij gewoon niet zo'n zin heeft in school of werken. En wat iedereen daarvan vindt, maakt hem niets uit. Hij is wel heel actief met zijn hobby.
Maar nu is dus het nieuwe schooljaar begonnen, (hij wilde deze opleiding zelf doen) en begint het weer van voor af aan.
Zelf vindt hij het allemaal maar overdreven als wij boos worden. Docenten zijn ook allemaal stom, de managers bij de bijbaantjes waren ook allemaal zeikerds.
Buiten dit gedoe om, is het een leuke jongen, hij heeft vrienden, een vriendin en dus een hobby die hij vaak uitvoert.
Maar gisteren was het dus weer raak, hij bleef gewoon in bed liggen want hij was zo moe. (de 1000e keer)
Omringd door vuile vaat.
Hij is erg groot, dus uit bed sleuren gaat niet.
Hij lag daar te stinken om 10:00 dus ik doe zijn gordijnen open, en hij zegt "de gordijnen opendoen gaat echt niet helpen hoor"
Toen werd ik woest en ik heb dus heel hard geschreeuwd tegen hem. En ik heb expres zo'n ranzig bord stuk gegooid op de grond.
En een schaaltje met nootjes knalde door zijn hele kamer. Het was echt akelig en ik voel me er superrot over. Toen heb ik beneden een tijdje zitten janken.
Ik ga het er straks met hem over hebben, dat ik wanhopig werd maar dat mijn reactie niet oke was.
Wat moet ik hiermee? Is dit herkenbaar voor anderen?
Ik kan hem toch niet maar in zijn bed laten liggen en niet naar school laten gaan? Of moet ik dat juist wel doen? Kan dit vanzelf goedkomen?
Vandaag ligt hij dus weer in bed, ik krijg hem er niet uit.
Met iemand praten heeft geen zin, hij laat zich niets vertellen en hij is niet snel onder de indruk.
Hij zit op het MBO en hij heeft een geschiedenis van altijd te laat komen, of helemaal niet komen opdagen.
Ook bij de 5 bijbaantjes die hij inmiddels al gehad heeft.
Het was zwaar om hem door het voortgezet onderwijs te krijgen.
Altijd opstaan om hem uit bed te krijgen, want anders bleef hij gewoon liggen. En de tijd in de gaten houden, anders ging hij rustig een uur ontbijten en nog een tijdje op zijn telefoon en daarna een uurtje douchen.
We hebben een aantal keer bij de leerplichtambtenaar gezeten en gesprekken met docenten hierover gehad.
Dan doet hij heel redelijk, zegt dat hij begrijpt dat dit zo niet kan maar er verandert vervolgens niets.
We hebben het er erg vaak met hem over gehad, of hij misschien hulp nodig heeft, zich niet lekker in zijn vel voelt, of wat dan ook.
En we kunnen goed met hem praten en lachen, zijn vader en ik. Hij is niet depressief, heeft geen andere problemen, hij geeft zelf aan dat hij gewoon niet zo'n zin heeft in school of werken. En wat iedereen daarvan vindt, maakt hem niets uit. Hij is wel heel actief met zijn hobby.
Maar nu is dus het nieuwe schooljaar begonnen, (hij wilde deze opleiding zelf doen) en begint het weer van voor af aan.
Zelf vindt hij het allemaal maar overdreven als wij boos worden. Docenten zijn ook allemaal stom, de managers bij de bijbaantjes waren ook allemaal zeikerds.
Buiten dit gedoe om, is het een leuke jongen, hij heeft vrienden, een vriendin en dus een hobby die hij vaak uitvoert.
Maar gisteren was het dus weer raak, hij bleef gewoon in bed liggen want hij was zo moe. (de 1000e keer)
Omringd door vuile vaat.
Hij is erg groot, dus uit bed sleuren gaat niet.
Hij lag daar te stinken om 10:00 dus ik doe zijn gordijnen open, en hij zegt "de gordijnen opendoen gaat echt niet helpen hoor"
Toen werd ik woest en ik heb dus heel hard geschreeuwd tegen hem. En ik heb expres zo'n ranzig bord stuk gegooid op de grond.
En een schaaltje met nootjes knalde door zijn hele kamer. Het was echt akelig en ik voel me er superrot over. Toen heb ik beneden een tijdje zitten janken.
Ik ga het er straks met hem over hebben, dat ik wanhopig werd maar dat mijn reactie niet oke was.
Wat moet ik hiermee? Is dit herkenbaar voor anderen?
Ik kan hem toch niet maar in zijn bed laten liggen en niet naar school laten gaan? Of moet ik dat juist wel doen? Kan dit vanzelf goedkomen?
Vandaag ligt hij dus weer in bed, ik krijg hem er niet uit.
Met iemand praten heeft geen zin, hij laat zich niets vertellen en hij is niet snel onder de indruk.
donderdag 11 september 2025 om 11:34
donderdag 11 september 2025 om 11:35
Hoe bekostigt hij zijn hobbies en andere zaken? Heeft hij een baan op dit moment en gaat hij daar wel heen?
Ik zou zeggen dat als hij niet naar school wil dat hij maar moet gaan werken en dat jullie zijn onkosten niet meer betalen (voor zover dat jullie nu doen) en eventueel ook een bijdrage verwachten in onderhoudskosten.
Eventueel als nachtportier of in de horeca, hoef je ook niet vroeg op.
Als er geen onderliggende redenen zijn (depressief, andere problemen) dan zou ik wel verwachten dat hij gaat werken en ook op die manier een bijdrage levert.
Ik zou zeggen dat als hij niet naar school wil dat hij maar moet gaan werken en dat jullie zijn onkosten niet meer betalen (voor zover dat jullie nu doen) en eventueel ook een bijdrage verwachten in onderhoudskosten.
Eventueel als nachtportier of in de horeca, hoef je ook niet vroeg op.
Als er geen onderliggende redenen zijn (depressief, andere problemen) dan zou ik wel verwachten dat hij gaat werken en ook op die manier een bijdrage levert.
saelle1 wijzigde dit bericht op 11-09-2025 11:37
6.95% gewijzigd
donderdag 11 september 2025 om 11:37
Google eens op 'wat zijn de kenmerken van een verslaving?'
Als ik het zo lees tikt hij ze allemaal aan met een gameverslaving.
Hij heeft er geen controle over, hij kan er niet mee minderen/stoppen, het heeft een destructief effect op zijn leven
De meesten kunnen zelf weer uit zo'n fase komen, maar het begint ermee dat hij dat moet willen.
Als ik het zo lees tikt hij ze allemaal aan met een gameverslaving.
Hij heeft er geen controle over, hij kan er niet mee minderen/stoppen, het heeft een destructief effect op zijn leven
De meesten kunnen zelf weer uit zo'n fase komen, maar het begint ermee dat hij dat moet willen.
dropdrop wijzigde dit bericht op 11-09-2025 11:42
16.41% gewijzigd
donderdag 11 september 2025 om 11:38
Heel herkenbaar van de jongens uit mijn jeugd. Ik verbaas me altijd dat zo'n vriendin dat allemaal prima vind.
Maar eens met reactie hierboven, ik zou hem (stapsgewijs) verantwoordelijk maken voor zijn eigen financiën, en uiteindelijk ook laten bijdragen aan huiskosten, al is het maar een beetje. En als ie dat niet doet mag ie een leuk kamertje en huisgenoten gaan zoeken ergens anders
Het is een leuke, sociale jongen zeg je, dus dan zou hij het ook prima moeten redden op zichzelf (uiteindelijk). Hij heeft denk ik alleen wel wat meer prikkels nodig om een beetje verantwoordelijkheid te gaan nemen.
Maar eens met reactie hierboven, ik zou hem (stapsgewijs) verantwoordelijk maken voor zijn eigen financiën, en uiteindelijk ook laten bijdragen aan huiskosten, al is het maar een beetje. En als ie dat niet doet mag ie een leuk kamertje en huisgenoten gaan zoeken ergens anders

Het is een leuke, sociale jongen zeg je, dus dan zou hij het ook prima moeten redden op zichzelf (uiteindelijk). Hij heeft denk ik alleen wel wat meer prikkels nodig om een beetje verantwoordelijkheid te gaan nemen.
airysuit wijzigde dit bericht op 11-09-2025 11:39
9.20% gewijzigd
donderdag 11 september 2025 om 11:39
Ik zou er denk ik niet meer achteraan zitten. Hij is 19 en moet leren dat dit gedrag consequenties heeft. En als jij hem de hele tijd achterna zit dan leert hij nooit dat het zijn eigen verantwoordelijkheid is. Hoe betaalt hij zijn leven? Als hij er met de pet naar gooit zou ik stoppen met bekostigen. Hij kam prima in zijn eigen levensonderhoud voorzien. Geen zin is geen excuus.
donderdag 11 september 2025 om 11:42
Laat hem de keuze: of school en jullie blijven bijdragen, of hij mag zijn eigen bijdrage gaan regelen/ het huis uit en alles zelf bepalen = werken
Ik ben trouwens ook veel meer een avondmens en vind 10.00 nog vroeg, maar dan heb ik het over vrije dagen. Als er gewerkt moet worden, moet ik wel eerder op.
Ik ben trouwens ook veel meer een avondmens en vind 10.00 nog vroeg, maar dan heb ik het over vrije dagen. Als er gewerkt moet worden, moet ik wel eerder op.
donderdag 11 september 2025 om 11:49
Hij heeft momenteel geen baantje, hij heeft wel een sollicitatie uitstaan. Hij leeft van zijn studiefinanciering, hij geeft niet veel uit.
Wij betalen inderdaad zijn hobby, die kost niet veel geld. Maar jullie hebben natuurlijk gelijk dat hij dat zelf zou kunnen betalen. Ik vind dat alleen zo hard en ongezellig.
Kostgeld wil ik niet van mijn kinderen.
Wat betreft een gameverslaving, ik denk dat hij gewoon een internetverslaving heeft. Hij gamet wel, maar ligt ook vaak te tiktoken. Ik heb zelf volgens mij ook een internetverslaving
Dus ik herken wel dat het moeilijk is je apparaten uit te zetten en te gaan slapen. Maar goed, ik ga wel naar mijn werk zonder te laat te komen.
Ik ga me daar eens meer in verdiepen.
Wij betalen inderdaad zijn hobby, die kost niet veel geld. Maar jullie hebben natuurlijk gelijk dat hij dat zelf zou kunnen betalen. Ik vind dat alleen zo hard en ongezellig.
Wat betreft een gameverslaving, ik denk dat hij gewoon een internetverslaving heeft. Hij gamet wel, maar ligt ook vaak te tiktoken. Ik heb zelf volgens mij ook een internetverslaving

donderdag 11 september 2025 om 11:53
Ja dat zou geen gek idee zijn. Ik ga eens kijken waar we terecht zouden kunnen.Lila-Linda schreef: ↑11-09-2025 11:34ah jasses, dat is moeilijk!
als hij geen hulp wil, kan het wel helpen als jij (&je partner) wel hulp voor jullie zelf zoeken.
donderdag 11 september 2025 om 11:57
Dit. En misschien kan hij beter een baan nemen die bij zijn ritme past, hoeft hij niet vroeg uit bed, want vanaf een bepaalde leeftijd mag je wel wat verwachten aan inzet voor kost en inwoning.
En als hij wat opgegroeid is een studie/baan nemen waar hij echt in verder wil.
donderdag 11 september 2025 om 11:59
Met 19 kan je echt wel wat eisen gaan stellen en zelf een stap of een paar stappen terug doen.
Ik zou in dit geval met hem om de tafel gaan en zeggen dat vanaf datum X (week of twee verder) de wifi van 23-6 uur uitgaat en dat jullie geen telefoonabonnement en hobby's meer betalen, in elk geval tot hij weer fatsoenlijk werkt of naar school gaat. Dat jij niet meer zijn wekker gaat spelen en dat hij geen warme maaltijd krijgt als hij niet zijn vuile vaat mee naar beneden neemt.
Ik zou in dit geval met hem om de tafel gaan en zeggen dat vanaf datum X (week of twee verder) de wifi van 23-6 uur uitgaat en dat jullie geen telefoonabonnement en hobby's meer betalen, in elk geval tot hij weer fatsoenlijk werkt of naar school gaat. Dat jij niet meer zijn wekker gaat spelen en dat hij geen warme maaltijd krijgt als hij niet zijn vuile vaat mee naar beneden neemt.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
donderdag 11 september 2025 om 12:07
NightNurse schreef: ↑11-09-2025 11:59Met 19 kan je echt wel wat eisen gaan stellen en zelf een stap of een paar stappen terug doen.
Prima idee als je niet meer in contact met je kind wil zijn inderdaad.
TO, heb je enig idee wat hij dan wèl wil?
donderdag 11 september 2025 om 12:09
Mijn zoon heeft/had hier ook een handje van, hij is nu 24 en woont samen met zijn vriendin dus op die manier heb ik er geen last meer van.
Ik voel ook helemaal mee met je machteloosheid en je uitbarsting, het is niet goed, dat weet je, maar het is ook heel menselijk. Ik heb die uitbarsting ook gehad, maar midden in de nacht schaam me er nog steeds voor. Nu lachen we erom en ook ik heb de volgende ochtend meteen mijn excuus aan geboden.
Wij hebben toen wel gezegd, we betalen niks meer, dus school, zorgverzekering enz enz moest hij allemaal zelf betalen. Had hij totaal geen probleem mee.
Hij kreeg toen op zijn 20ste een mooie kans om op zichzelf te gaan met 2 vrienden en heeft dat gedaan. Ook heeft zijn vriendin heel erg geholpen met het gedrag want ze zat bij hem in de klas, zelfde interesses ook dus die hebben elkaar daar goed in gesterkt en gesteund.
Het op zichzelf gaan was voor hem wel het omslagpunt, hij moest toen wel geld verdienen om het te kunnen bekostigen en zijn vader en ik hielden ons hart vast, want ook hij kon geen baan vasthouden omdat hij altijd te laat was.
Hij is nog steeds een nachtuil en dat gaat ook nooit meer veranderen ben ik bang maar hij doet het zoveel beter dan ik had kunnen hopen.
Mijn zoon was overigens snachts vooral bezig met vrienden uit Amerika en het ontwikkelen van muziek en games. Hier is hij toen ook een studie in gaan doen en verdient hier nu ook leuk geld mee (hij werkt er nog steeds bij maar horeca, want dat past beter bij zijn ritme).
Heel veel succes en sterkte, ik heb dus geen tips voor je maar snap wel waar je tegen aan loopt.
Ik voel ook helemaal mee met je machteloosheid en je uitbarsting, het is niet goed, dat weet je, maar het is ook heel menselijk. Ik heb die uitbarsting ook gehad, maar midden in de nacht schaam me er nog steeds voor. Nu lachen we erom en ook ik heb de volgende ochtend meteen mijn excuus aan geboden.
Wij hebben toen wel gezegd, we betalen niks meer, dus school, zorgverzekering enz enz moest hij allemaal zelf betalen. Had hij totaal geen probleem mee.
Hij kreeg toen op zijn 20ste een mooie kans om op zichzelf te gaan met 2 vrienden en heeft dat gedaan. Ook heeft zijn vriendin heel erg geholpen met het gedrag want ze zat bij hem in de klas, zelfde interesses ook dus die hebben elkaar daar goed in gesterkt en gesteund.
Het op zichzelf gaan was voor hem wel het omslagpunt, hij moest toen wel geld verdienen om het te kunnen bekostigen en zijn vader en ik hielden ons hart vast, want ook hij kon geen baan vasthouden omdat hij altijd te laat was.
Hij is nog steeds een nachtuil en dat gaat ook nooit meer veranderen ben ik bang maar hij doet het zoveel beter dan ik had kunnen hopen.
Mijn zoon was overigens snachts vooral bezig met vrienden uit Amerika en het ontwikkelen van muziek en games. Hier is hij toen ook een studie in gaan doen en verdient hier nu ook leuk geld mee (hij werkt er nog steeds bij maar horeca, want dat past beter bij zijn ritme).
Heel veel succes en sterkte, ik heb dus geen tips voor je maar snap wel waar je tegen aan loopt.
donderdag 11 september 2025 om 12:15
Mijn ouders hadden weinig regels maar de regel was wel - je gaat niet thuis liggen te liggen. Of werken, of naar school maar niet 24/7 niks doen. Want ja ik zat op die leeftijd ook tot 4 uur s' nachts online. Moest ik dus wel 7 uur s' morgens brak op en als ik thuis kwam ging ik eerst een dutje doen. Dit veranderde toen ik op mijzelf woonde en een grote-mensen-baan had. Toen ik thuis woonde had ik ook al een baan, maar dat nam ik niet zo serieus. Hoefde ook niet want als ik ontslagen zou worden zat ik nog steeds thuis met mijn natje en mijn droogje.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
donderdag 11 september 2025 om 12:15
Hij is 19, geen 2 he. Je mag echt wel enorm gefrustreerd zijn over zijn gedrag en dat mag hij ook heus wel een keer merken, dat het jou menens is. Zo verschrikkelijk is dat niet.
Hij zal toch een keer moeten voelen dat het tijd wordt dat hij de verantwoordelijkheid over zijn leven oppakt. Je kunt hem helpen maar hij zal toch in the lead moeten zijn op deze leeftijd, niet jij. Gaat hij waarschijnlijk pas doen als hij zelf ook last krijgt van de consequenties van zijn gedrag.
Hij zal toch een keer moeten voelen dat het tijd wordt dat hij de verantwoordelijkheid over zijn leven oppakt. Je kunt hem helpen maar hij zal toch in the lead moeten zijn op deze leeftijd, niet jij. Gaat hij waarschijnlijk pas doen als hij zelf ook last krijgt van de consequenties van zijn gedrag.
wombat wijzigde dit bericht op 11-09-2025 12:16
11.66% gewijzigd
donderdag 11 september 2025 om 12:16
Dit is een hele goede. Wat steun van iemand die hier kennis van heeft en je kan helpen om hierin je weg te vinden.Yakuzakiko schreef: ↑11-09-2025 11:53Ja dat zou geen gek idee zijn. Ik ga eens kijken waar we terecht zouden kunnen.
Enorm zwaar lijkt me dit!
donderdag 11 september 2025 om 12:17
Weinig tips, ik voel wel met je mee. Misschien wat perspectief hier:
Ik heb een collega die steevast om half 11 binnen komt om deze reden. Bij ons bedrijf is dat helemaal geen probleem, als je je uren maar maakt. Hij is ook een nachtuil naar eigen zeggen maar functioneert op werk goed en maakt zijn uren.
Ik heb een collega die steevast om half 11 binnen komt om deze reden. Bij ons bedrijf is dat helemaal geen probleem, als je je uren maar maakt. Hij is ook een nachtuil naar eigen zeggen maar functioneert op werk goed en maakt zijn uren.
donderdag 11 september 2025 om 12:17
Waarom moet je je excuses aanbieden om een keer geheel terecht volledig uit je plaatje te gaan van machteloosheid? Hij is 19, hij snapt ook wel dat je je machteloos voelt. Je kan het gesprek aan gaan dat je nu eens hebt laten zien wat het met je doet. Dat moet toch iets met hem ook doen?
En hij is 19 dus je betaald school. Daar zou ik mee stoppen. Je betaald niet voor iemand die niks doet. Dit jaar zal al betaald zijn maar volgend jaar betaal je dus niet meer of je meldt hem af. Dan maar gaan werken. Hobby etc allemaal niet meer betalen. Hij krijgt stufi en kan werken. Doet hij het niet dan is het pech heeft hij geen geld. En je kan melden dat je voor jezelf hulp gaat zoeken om ermee te leren omgaan. Lijkt mij verschrikkelijk als iemand anders hulp moet zoeken door mijn gedrag maar ik weet niet of een 19 jarige zo denkt.
En hij is 19 dus je betaald school. Daar zou ik mee stoppen. Je betaald niet voor iemand die niks doet. Dit jaar zal al betaald zijn maar volgend jaar betaal je dus niet meer of je meldt hem af. Dan maar gaan werken. Hobby etc allemaal niet meer betalen. Hij krijgt stufi en kan werken. Doet hij het niet dan is het pech heeft hij geen geld. En je kan melden dat je voor jezelf hulp gaat zoeken om ermee te leren omgaan. Lijkt mij verschrikkelijk als iemand anders hulp moet zoeken door mijn gedrag maar ik weet niet of een 19 jarige zo denkt.
donderdag 11 september 2025 om 12:20
Ja, ik wil dat het een beetje gezellig en menselijk blijft. Dus zo streng van 'geen vaat, geen eten' of 'zoek maar een eigen woonplek' zal ik nooit worden. Hij is ons niet tot last verder maar het is gewoon frustrerend.
Wat hij wel wil, is met zo weinig mogelijk werken heel erg rijk worden.

donderdag 11 september 2025 om 12:24
Het is natuurlijk inderdaad niet zo aardig om niks meer te betalen en kostgeld te vragen. De sfeer zal er niet beter op worden. Maar aan de andere kant, hij is 19 jaar. Een volwassen man. Het is ook tijd om eens wat te gaan doen en zijn verantwoordelijkheid te nemen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.Yakuzakiko schreef: ↑11-09-2025 11:49Hij heeft momenteel geen baantje, hij heeft wel een sollicitatie uitstaan. Hij leeft van zijn studiefinanciering, hij geeft niet veel uit.
Wat betreft een gameverslaving, ik denk dat hij gewoon een internetverslaving heeft. Hij gamet wel, maar ligt ook vaak te tiktoken. Ik heb zelf volgens mij ook een internetverslavingDus ik herken wel dat het moeilijk is je apparaten uit te zetten en te gaan slapen. Maar goed, ik ga wel naar mijn werk zonder te laat te komen.
En natuurlijk als er van alles achter zit qua problematiek dan is het een ander verhaal maar als het gewoon is dat het leven zo leuk en makkelijk is dan zou ik echt wat meer eisen gaan stellen.
donderdag 11 september 2025 om 12:26
Dat willen we allemaal en we geloven allemaal niet meer in sprookjes. Als je veel geld wil verdienen moet je een studie doen en heel hard werken. En dat snapt hij ook wel want het geen kleuter.Yakuzakiko schreef: ↑11-09-2025 12:20Wat hij wel wil, is met zo weinig mogelijk werken heel erg rijk worden.![]()
donderdag 11 september 2025 om 12:28
Ik herken het een klein beetje uit mijn jeugd, bij mijn jongere broer. Destijds geen gaming, maar kroeg hangen en andere dingen doen. De middelbare school was al een drama, van school gewisseld en met hakken, sjoemelen en mazzel hebben diploma net gehaald. Toen naar vervolg onderwijs en daarvoor op kamers. Maar meneer zat meer in de kroeg en bakte er niets van en mocht na een half jaar gaan.
Toen hebben mijn ouders ook de streep getrokken en hem eerst maar eens laten werken, echt werken. Dus in de bouw aan de slag!
Nou, dat viel hem toch wel zwaar. Na een jaar wist hij wel dat hij dat ook niet de rest van zijn leven wilde gaan doen. Dus toen kwam pas de echte intrinsieke motivatie en is het daarna alsnog goed gekomen.
Toen hebben mijn ouders ook de streep getrokken en hem eerst maar eens laten werken, echt werken. Dus in de bouw aan de slag!
Nou, dat viel hem toch wel zwaar. Na een jaar wist hij wel dat hij dat ook niet de rest van zijn leven wilde gaan doen. Dus toen kwam pas de echte intrinsieke motivatie en is het daarna alsnog goed gekomen.
paulp wijzigde dit bericht op 11-09-2025 12:29
Reden: spelvaut gecorrigeerd
Reden: spelvaut gecorrigeerd
0.21% gewijzigd

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in