Geld & Recht alle pijlers

Kan dit zomaar?

04-06-2012 17:59 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en zijn ex zijn al een paar jaar gescheiden. Toen ze nog getrouwd waren hadden ze samen een koophuis, maar dat huis raakte na de scheiding maar niet verkocht (ze hadden het huis gekocht voor meer dan het waard was, en in dezelfde buurt stonden zat huizen te koop voor veel minder geld. Als ze teveel in prijs zouden zakken zouden ze met een giga restschuld achterblijven, dus dan maar lang wachten met verkopen). Al die tijd betaalde mijn vriend geen alimentatie, maar werd dat gecompenseerd doordat hij de helft van de hypotheek nog betaalde en de kinderopvang en verzekeringen van de kinderen. Nu is zijn ex gestopt met werken omdat ze tegen een burnout aan zat, en is ze ergens anders gaan werken 1 dag in de week. Ze verdient nu net genoeg om de kinderen eten te geven, maar de hypotheek gaat nu van haar spaargeld af. Omdat we inmiddels een paar maanden verder zijn, is dat spaargeld zo goed als op (zoveel spaargeld had ze niet) en kan ze dus niet meer rondkomen. Reden voor haar om nu alimentatie te eisen van mijn vriend. Ze heeft een advocaat ingeschakeld, en die heeft alles geregeld. Alleen is ze blijkbaar iets vergeten: het goede adres van mijn vriend en mij door te geven (EDIT: blijkbaar is er iets fout gegaan bij het inschrijven bij de gemeente op ons huidige adres en stond hij verkeerd in de GBA). Alle gerechtelijke stukken kwamen niet aan bij mijn vriend. Hij wist dus van niks, want zijn ex zei er verder ook niets over. Omdat hij dus niet tegen haar alimentatie eis in ging, heeft de rechter bepaald dat hij haar inderdaad alimentatie moet betalen. Pas na de uitsprak kwam mijn vriend hier achter, omdat zijn ex toen het hele dossier aan hem gaf. Toch te zot voor woorden dat dit zomaar kan? En de hoeveelheid alimentatie is ook niet mis: ruim 800 euro per maand voor 3 kinderen. 400 voor het eerste kind en dan 200 per maand voor elk kind erbij. Mijn vriend betaald de kinderopvang, de verzekering, de helft van het huis waarin ze wonen, de gemeentelijke heffingen over dat huis. Het enige wat zijn ex voor de kinderen betaald zijn g/w/l, kleren, boodschappen en dat soort dingen, en die kosten hebben wij ook, zij het wat minder omdat ze minder bij ons dan bij haar zijn. Maar 800 per maand voor boodschappen, kleren e.d. voor 3 kinderen is toch belachelijk veel?? Bij haar advocaat heeft ze echter aangegeven dat mijn vriend bijna 3000 per maand verdient, en zij verdient nu helemaal niks omdat ze ontslagen zou zijn en niet aan werk kan komen. Echter verdient mijn vriend echt geen 3000 per maand (bij zijn vorige werk ja, maar nu verdient hij maar net iets meer dan de helft daarvan) en zij is niet ontslagen maar heeft zelf ontslag genomen, werkt daarnaast nog 1 dag in de week (zwart) en heeft ook werk aangeboden gekregen voor 3 dagen in de week maar dat afgewezen.

Mijn vriend kan die 800 in de maand echt niet betalen, want hij verdient zo'n 1500-1900 (zelfstandig, dus wisselt per maand), en daarvan is hij al 800 per maand kwijt aan hypotheek, kinderopvang verzekering e.d. wat dus allemaal voor de kinderen is. Als hij dan nog eens 800 moet betalen, houd hij amper geld over. Hij heeft hier tenslotte ook nog kosten voor de kinderen qua kleding bijvoorbeeld. Dan zou ik in mijn eentje de huur moeten betalen a ruim 700 in de maand, + alle andere vaste lasten en het grootste deel van de boodschappen. Dat zou ik ook niet kunnen betalen van mijn studiefinanciering en het salaris van mijn werk. Ik werk nu 2 dagen in de week, maar meer red ik niet omdat ik anders geen tijd heb voor mijn studie. Nou kan ik in de zomervakantie wel bijverdienen, maar toch...

Mijn vriend is al in beroep gegaan tegen de uitspraak, maar daar gaat zijn ex weer tegen in etc. Dat duurt nu al maandenlang. In die tussentijd is de uitspraak van de rechter wel geldig, want zojuist kregen we een brief in de bus van het landelijk bureau inning onderhoudsbijdrage. Oftewel: een incassobureau voor alimentatie. Mijn vriend heeft 4 maanden lang geen alimentatie betaald, en dat dateert van mei, dus de alimentatie van juni komt er ook nog bij. Dat is dus in totaal zo'n 4000 euro die hij binnen 2 weken moet betalen anders krijgt hij honderden euro's boete/ incassokosten en een gerechtelijk proces. Wij hebben echt geen 4000 euro. We kunnen lekker leven, maar er komt niet genoeg geld binnen om een leuk spaarpotje op te bouwen helaas. Als mijn vriend dat moet betalen, zouden we de crisisopvang in moeten, de schuldsanering in, weet ik veel wat. Dit kan toch niet zomaar?

Mijn vriend heeft zijn advocaat al gemaild (op vakantie tot donderdag dus niet telefonisch bereikbaar) maar ik vreet mezelf echt op hierover. Op zich is het natuurlijk mijn vriend die in de problemen zit, maar ik heb hier ook zeker mee te maken. Het zou betekenen dat ik ook in geldproblemen kom omdat ik in mijn eentje de huur zou moeten gaan betalen, we zouden de geboekte vakantie moeten cancellen, uit ons prachtige huisje moeten waar we zo lang naar gezocht hebben en nog niet zo lang wonen... Kan iemand mij vertellen of dit wel zomaar kan, in hoeverre wij kans hebben om dit te winnen? Of moet mijn vriend dat echt allemaal gaan betalen?
Bemoei je er niet mee. Dat is de beste tip die ik je kan geven.

Het is hun gezamenlijke probleem.

En laat het aan de advocaten over. Meer dan dat kun je niet doen.
De rechtbank zou na moeten gaan of het aannemelijk is dat de brieven van de rechtbank met daarin het verzoekschrift alimentatie door je vriend ontvangen zijn. Dit lijkt niet het geval. Of stond hij nog ingeschreven op het adres van z'n ex?
Wat ik niet snap ik dat de rechter een uitspraak heeft gedaan zonder officieel het inkomen van je vriend te hebben. Ex kan wel mooi zeggen dat hij zoveel verdient maar dat hoort nagekeken te worden...
quote:mama_lein schreef op 04 juni 2012 @ 18:11:

Wat ik niet snap ik dat de rechter een uitspraak heeft gedaan zonder officieel het inkomen van je vriend te hebben. Ex kan wel mooi zeggen dat hij zoveel verdient maar dat hoort nagekeken te worden...Nee hoor. Zo werkt de procedure. Wanneer je niet in verweer gaat en het bedrag lijkt billijk, zal het gewoon toegekend worden.
Staat je vriend op een ander adres ingeschreven bij de gemeentelijke basisadministratie?

Is het niet zo dat de uitnodiging/aankondiging van een rechtszitting (ik kan even niet op de officiële term komen) naar je officiële huisadres wordt gestuurd?

Ik kan me haast niet voorstellen dat ze zonder enige controle uitgaan van het adres dat die ex opgeeft en het inkomen dat zij opgeeft.

Daarnaast: als hij nu van de rechter 800 euro zou moeten betalen, dan zouden de kosten voor kinderopvang en verzekeringen van de kinderen daar toch in moeten vallen? En dus niet dat het én én is?

Of wordt de kinderopvang alleen gebruikt op dagen dat de kinderen bij hem zijn?

De hypotheek is volgens mij wel een gezamenlijke verantwoordelijkheid van hem en zijn ex, ook al woont hij er zelf niet meer.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Aan welk adres was het verzoekschrift alimentatie voor je vriend geadresseerd?
Belachelijk! Dus ik kan eigenlijk gewoon aangeven dat mijn ex heel veel verdient, een verkeerd adres opgeven en dan moet hij ook nog betalen?! Pfff lekker systeem
quote:Marahbloem schreef op 04 juni 2012 @ 18:10:

Bemoei je er niet mee. Dat is de beste tip die ik je kan geven.

Het is hun gezamenlijke probleem.

En laat het aan de advocaten over. Meer dan dat kun je niet doen.Makkelijker gezegd dan gedaan.. Het is dan wel iets tussen mijn vriend en zijn ex, maar als het gevolg is dat ik straks financieel in de problemen zit laat het mij echt niet koud. Ik bemoei me er verder niet mee als, dat ik inspraak wil hebben of contact heb met de ex of advocaten erover.
Ik vind het rot voor je TO, ook voor je vriend. Tips heb ik niet, behalve dat je OP wel heel lang is met heel veel getallen, dus voor de leesbaarheid zou je die misschien in kunnen korten.

Voor mij bevestigt het mijn voornemen weer om niet aan een gescheiden man met kinderen te beginnen. Ik word al moe als ik het alleen maar lees.

Sterkte gewenst.
quote:Broedkippetje schreef op 04 juni 2012 @ 18:16:

Ik kan me haast niet voorstellen dat ze zonder enige controle uitgaan van het adres dat die ex opgeeft en het inkomen dat zij opgeeft.

Jawel, zo werkt de procedure wanneer de gedaagde partij geen verweer voert.quote:Daarnaast: als hij nu van de rechter 800 euro zou moeten betalen, dan zouden de kosten voor kinderopvang en verzekeringen van de kinderen daar toch in moeten vallen?Ja.
quote:mama_lein schreef op 04 juni 2012 @ 18:16:

Belachelijk! Dus ik kan eigenlijk gewoon aangeven dat mijn ex heel veel verdient, een verkeerd adres opgeven en dan moet hij ook nog betalen?! Pfff lekker systeemIedereen is zelf verantwoordelijk voor het correct registreren van zijn/haar adres in de GBA.
quote:amand1969 schreef op 04 juni 2012 @ 18:11:

De rechtbank zou na moeten gaan of het aannemelijk is dat de brieven van de rechtbank met daarin het verzoekschrift alimentatie door je vriend ontvangen zijn. Dit lijkt niet het geval. Of stond hij nog ingeschreven op het adres van z'n ex?Er is iets fout gegaan bij het inschrijven op ons huidige adres. Mijn vriend had formulieren opgestuurd naar de gemeente betreft de inschrijving, maar daar is iets misgegaan. Mijn vriend kwam daar een paar weken geleden achter toen er maar geen brieven kwamen van de belastingdienst. Die kwamen uiteindelijk nog naar ons oude adres. Mijn vriend is toen naar de gemeente gegaan en zich alsnog goed laten inschrijven, maar toen was het dus eigenlijk al te laat. (dit hoor ik nu net van mijn vriend)
Volgens mij kan hij de kosten voor de kinderopvang laten vallen, ex werkt immers niet meer.

Heeft ze geen recht op ww/bijstand?.

En als een bok op de haverkist er achter gaan, dat alles is gestuurd naar het verkeerde adres.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:paperchase schreef op 04 juni 2012 @ 18:19:

[...]

Mijn vriend is toen naar de gemeente gegaan en zich alsnog goed laten inschrijven, maar toen was het dus eigenlijk al te laat.Tja. Dat kun je wel zeggen.
quote:amand1969 schreef op 04 juni 2012 @ 18:16:

Aan welk adres was het verzoekschrift alimentatie voor je vriend geadresseerd?

Dit dus! Als je in hoger beroep kunt aantonen dat het verkeerde adres is gebruikt, sta je sterk. Zeker als je kunt aantonen dat het de schuld van zijn ex is.

Maar, om eerlijk te zijn, ik gok dat dat niet het geval is, want bij een rechtbank checken ze de adressen over het algemeen erg goed. Het moet een match zijn met de GBA.
quote:molly74 schreef op 04 juni 2012 @ 18:17:

Ik vind het rot voor je TO, ook voor je vriend. Tips heb ik niet, behalve dat je OP wel heel lang is met heel veel getallen, dus voor de leesbaarheid zou je die misschien in kunnen korten.

Voor mij bevestigt het mijn voornemen weer om niet aan een gescheiden man met kinderen te beginnen. Ik word al moe als ik het alleen maar lees.

Sterkte gewenst. Lieve post Molly, we kunnen toch mannen met volwassen kinderen nemen?
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Inderdaad, zoals al eerder gemeld, ik denk dat de rechter alleen een geldige uitspraak kan en mag doen op basis van de juiste feiten, cijfers. Daar is hier klaarblijkelijk totaal geen sprake van, dus moet je hier onmiddelijk tegen in beroep kunnen gaan. Naast dat het aantoonbare verkeerde inkomen van je vriend is gebruikt is er ook een verkeerd adres gebruikt. Ik zou verwacht hebben dat dit eerst officiëel gecheckt zou zijn. Mocht je niet kunnen wachten tot die advocaat weer terug is, kun je misschien ook alvast je licht opsteken bij de rechtswinkel/juridisch loket.

In ieder geval alvast veel succes en sterkte gewenst en hopen dat dat huis gauw genoeg wel genoeg geld oplevert bij een verkoop.

quote:paperchase schreef op 04 juni 2012 @ 18:19:

[...]

Er is iets fout gegaan bij het inschrijven op ons huidige adres. Mijn vriend had formulieren opgestuurd naar de gemeente betreft de inschrijving, maar daar is iets misgegaan. Mijn vriend kwam daar een paar weken geleden achter toen er maar geen brieven kwamen van de belastingdienst. Die kwamen uiteindelijk nog naar ons oude adres. Mijn vriend is toen naar de gemeente gegaan en zich alsnog goed laten inschrijven, maar toen was het dus eigenlijk al te laat. (dit hoor ik nu net van mijn vriend)Dus eigenlijk is er, bij de rechtzaak, geen fout gemaakt. Tsja, dan idd in hoger beroep dit verhaal vertellen.
Zijn die brieven niet aangetekend verstuurt?
Het gaat in ieder geval smakken met geld aan advocaatkosten opleveren, TO. De bepaling van het alimentatiebedrag zal wellicht (of niet) beter uitpakken, maar hij is goed de sjaak voorlopig.
quote:Broedkippetje schreef op 04 juni 2012 @ 18:16:

Staat je vriend op een ander adres ingeschreven bij de gemeentelijke basisadministratie?

Is het niet zo dat de uitnodiging/aankondiging van een rechtszitting (ik kan even niet op de officiële term komen) naar je officiële huisadres wordt gestuurd?

Daarnaast: als hij nu van de rechter 800 euro zou moeten betalen, dan zouden de kosten voor kinderopvang en verzekeringen van de kinderen daar toch in moeten vallen? En dus niet dat het én én is?

Of wordt de kinderopvang alleen gebruikt op dagen dat de kinderen bij hem zijn?

De hypotheek is volgens mij wel een gezamenlijke verantwoordelijkheid van hem en zijn ex, ook al woont hij er zelf niet meer.

Kinderopvang is voor alle dagen, ook voor als ze bij zijn ex zijn.

En inderdaad, 800 alimentatie èn dan nog ruim 300 euro verzekeringen/kinderopvang per maand (in de OP heb ik het over 800, maar daar zit hypotheek a bijna 500 per maand bij, die tel ik nu niet mee) is ruim 1100 euro per maand. Al zou mijn vriend 3000 euro per maand verdienen en zij niet kunnen werken, dan zou het toch nog belachelijk veel geld zijn? En wordt er niet gecontroleerd op de werksituatie van die ex? Zij neemt zelf ontslag, krijg vervolgend werk aangeboden maar kiest er dus zelf voor om niet te werken. Het is niet eens zo dat ze thuis blijft voor de kinderen, want die zijn 3 dagen in de week bij ons, dus dan zou ze prima 3 dagen kunnen werken per week.
quote:kevin8 schreef op 04 juni 2012 @ 18:23:

Inderdaad, zoals al eerder gemeld, ik denk dat de rechter alleen een geldige uitspraak kan en mag doen op basis van de juiste feiten, cijfers. Daar is hier klaarblijkelijk totaal geen sprake van, dus moet je hier onmiddelijk tegen in beroep kunnen gaan. Naast dat het aantoonbare verkeerde inkomen van je vriend is gebruikt is er ook een verkeerd adres gebruikt. Ik zou verwacht hebben dat dit eerst officiëel gecheckt zou zijn.nee, kan altijd, nee, is ook gebeurd.
kinderopvang hoeft hij niet meer te betalen dan, verzekeringen van het huis ed wel.
Nee er wordt alleen gecontroleerd wanneer je vriend/man verweer indient. Dan moet hij jaarstroken overleggen enz.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven