Geld & Recht alle pijlers

kinderalimentatie via LBIO.

29-07-2011 00:32 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi allemaal,

Na een langdurige rechtzaak heeft de rechter besloten dat er door de vader van mijn kanjers gewoon allimentatie zal moeten worden afgedragen voor beide kinderen. Ook zal hij met terug werkende kracht dit moeten gaan doen en dat is juist het probleem... Dat wil hij niet. Hij kan dit niet volgens eigen zeggen omdat hij dan de hypotheek en de verzekering van zijn harley niet meer kan betalen Maargoed de inning is nu al overgenomen door het LBIO en er is een brief voor loonbeslag uit gegaan. Ik heb natuurlijk al het een en ander gehoord over het LBIO, maar wie heeft er nog meer ervaringen mee gehad?
Jammer dat jullie zo'n vechtscheiding hebben. Gaan de kinderen trouwens wel gewoon naar hem toe?

De kinderalimentatie zal ie gewoon moeten betalen, lijkt me ook heel normaal, als vader zijnde. Kan het zijn dat hij echt in geldproblemen zit? Dat hij bijv. de hypotheek niet in zijn eentje kan opbrengen, heeft hij jou uit moeten kopen bijvoorbeeld?

Die Harley, ja, dat snapt ie toch zelf hopelijk ook wel dat dat gezien de situatie, nu een overbodige luxe is?

Geen ervaring met het LBIO, maar wel fijn dat die instantie bestaat, zodat zij achter het geld aangaan.
Ja hoor de kinderen gaan iedere twee weken gewoon een lang weekend naar hem toe. Dit is al vanaf het begin geweest en dat is nu vier jaar geleden! Feestdagen en vakanties horen er ook bij! Het is gewoon heel jammer, maar het is begonnen nadat mijn huidige relatie serieus begon te lijken.. Jaloezie geen idee, hij wilde niet meer verder met de relatie want hij wist zeker dat houden van er niet meer was..Later na een tijdje ( en heel veel knappe jongere meisjes..) had hij spijt, alleen wilde ik niet meer en dat was toch een beetje een domper.
Oja en hij kon de woning wel kopen alleen als ik de overwaarde niet zou opeisen.. Dus in het belang van de kinderen ( dan bleef er iets het oude) heb ik dit dus maar niet gedaan, en op dat moment gunde ik hem dat gewoon.
De LBIO heeft ook alimentatie voor mij geïnd. Ging allemaal hartstikke goed hoor niks geen problemen met het LBIO gehad. Toen kreeg ik mijn alimentatie tenminste. Succes ermee Laura
Het ligt er net aan in welke situatie je ex zit, als hij schulden overal en nergens heeft dan is er vaak niks te innen.

Je hebt niet het eerst recht als er meerder schuldeisers zijn, het hoeft natuurlijk niet zo te zijn in jou geval en dan gaat het vrij makkelijk als hij een beetje mee werkt.
Hij speelt dus geen open kaart wat betreft schulden. Hij heeft natuurlijk wel tijdens de rechtzaak geprobeerd om allemaal aftrekposten als zijnde schulden uit de hoge hoed te toveren, maar dat waren allemaal schulden die niet relevant waren volgens de rechtbank.. Zelfs de drie euro koffiegeld die hij moest betalen maandelijks werd zomaar van tafel geveegd. En wat het meewerken betreft die hoop heb ik opgegeven
quote:Nanoe2 schreef op 29 juli 2011 @ 09:20:

Het ligt er net aan in welke situatie je ex zit, als hij schulden overal en nergens heeft dan is er vaak niks te innen.

Je hebt niet het eerst recht als er meerder schuldeisers zijn, het hoeft natuurlijk niet zo te zijn in jou geval en dan gaat het vrij makkelijk als hij een beetje mee werkt.

Dit is niet helemaal waar. De enige die voor gaat is de belastingdienst. Het maakt niet uit hoeveel schulden hij heeft, de kinderallimentatie gaat voor (behalve dus als jij schulden heeft bij de belastingdienst)

Ik ben bang dat ik ook het lbio in moet schakelen als de allimentatie is vastgesteld dus ik heb me vast ingelezen zodat ik weet wat ik moet doen als het zover is.
Ik denk trouwens dat dit topic meer op zijn plaats is bij geld en recht. Hoewel ik heel goed weet dat je door al het gedoe behoorlijk in de put kan raken.
Sorry ben net nieuw hier en ben wat aan het klungelen... Maar hoe krijg ik het hier dan weg?
quote:laura1445 schreef op 29 juli 2011 @ 09:32:

Sorry ben net nieuw hier en ben wat aan het klungelen... Maar hoe krijg ik het hier dan weg?even aan de moderator vragen in het moderatortopic bovenaan
Gedaan! Mijn dank is groot.
Even vanaf de werkgeverskant/loonadministratie: Een loonbeslag van LBIO wordt altijd uitgevoerd en gaat voor op alle ander schuldeisers (idd behalve de belastingdienst) Andere schuldeisers hebben namelijk rekening te houden met een inkomstendrempel, maar dit geld niet voor het loonbeslag van het LBIO.

Het bedrag wordt via de loonadministratie direct overgemaakt aan LBIO en deze storten weer op naar jou toe. Je man kan hier geen bezwaar tegen maken en als werkgever dien je de gerechtelijke uitspraak na te komen. (helaas hier al wat scheldende mensen aan mijn bureau gehad....)
Dank je wel, er wordt voor mij steeds meer duidelijk.
Het is niet waar dat allimentatie voorgaat op andere schuldeisers.

Allimentatie word gewoon als normale schuld gezien.

Als er bv 5 schuldeisers zijn word het gedeeld met die schuldeisers.

Alleen belasting gaat voor.

Ik zit in zo"n situatie.

Mijn ex ligt al duizenden euro"s achter ivm allimentatie.

Voor mijn dochter krijg ik maar 15 euro per maand!!
Het is heel erg mooi dat het nu via LBOI loopt. Daardoor zijn de financien nu minder persoonlijk tussen jullie.

Ik vind het enorm gezeur van hem. Hij wist dat hij die allimentatie moest betalen.

Kunnen ze niet gewoon beslag leggen op zijn Harley? Dan is dat geld vast zo boven tafel!
Keukenstoel, lopen de inningen dan niet via het lbio? Heeft hij verder geen bezittingen waarop beslag kan worden gelegd? Tjee, vijftien euro per maand, met alle respect voor jou, ben je niet super gefrustreerd hierover?
Ja beslag leggen op zijn harley.. Ik weet wat ie nog opbrengt, gezamelijke koop geweest.. Stom stommer stomst... Geen overwaarde opgeeist, zijn harley was zijn hobby dus hij blijft bij jou, alleen wat meer meubelen meegenomen.. Hij de grote auto ik de kleine.. Ach ja en dit zijn nu allemaal uitgaven voor hem waardoor hij nu niet meer wil/ kan betalen na eigen zeggen.. De eerste jaren betaalde hij wel, anderhalf jaar geleden in een keer gestopt. Ik had dus een relatie met een man waarvan hij dacht dat ie genoeg zou verdienen voor onze kinderen.. Ik woonde gewoon met beide kinderen alleen en werk zelf vanaf de geboorte al partime en dat lukte allemaal prima samen met zijn bijdrage.. Sinds vorig jaar heeft hij allemaal nieuwe steigerhouten meubelen op maat laten maken.. Tja zijn reactie.. Mooi he, heb jij betaald
quote:Nanoe2 schreef op 29 juli 2011 @ 09:20:

Je hebt niet het eerst recht als er meerder schuldeisers zijn, het hoeft natuurlijk niet zo te zijn in jou geval en dan gaat het vrij makkelijk als hij een beetje mee werkt.Dat klopt niet. In geval van meerdere schuldeisers gaat een alimentatievordering altijd voor.
Ga in therapie!
Ja, lijkt me inderdaad ook. Mijn man en ex hadden een grote schuld bij echtscheiding, die mijn man voor zijn rekening heeft genomen. Toch heeft de rechter bepaald dat hij destijds gewoon kinderalimentatie (en partneralimentatie!) moest betalen.
quote:laura1445 schreef op 29 juli 2011 @ 11:26:

Ja beslag leggen op zijn harley.. Ik weet wat ie nog opbrengt, gezamelijke koop geweest.. Stom stommer stomst... Geen overwaarde opgeeist, zijn harley was zijn hobby dus hij blijft bij jou, alleen wat meer meubelen meegenomen.. Hij de grote auto ik de kleine.. Ach ja en dit zijn nu allemaal uitgaven voor hem waardoor hij nu niet meer wil/ kan betalen na eigen zeggen.. De eerste jaren betaalde hij wel, anderhalf jaar geleden in een keer gestopt. Ik had dus een relatie met een man waarvan hij dacht dat ie genoeg zou verdienen voor onze kinderen.. Ik woonde gewoon met beide kinderen alleen en werk zelf vanaf de geboorte al partime en dat lukte allemaal prima samen met zijn bijdrage.. Sinds vorig jaar heeft hij allemaal nieuwe steigerhouten meubelen op maat laten maken.. Tja zijn reactie.. Mooi he, heb jij betaald

In dat geval zou ik er verder geen scrupules over hebben om het LBIO loonbeslag te laten leggen, ook als dat betekent dat hij de harley moet verkopen. Hij heeft ook nog een auto! (Waarom laat je hem in hemelsnaam de harley én de grotere auto hebben als jij grotendeels voor de kinderen zorgt?).

De volgende keer dat je kinderen nieuwe schoenen aan hebben, zeg je triomfantelijk: Mooi hè? Heb jij betaald!

(grapje, je gaat je kinderen hier natuurlijk niet tussenin zetten).
Ga in therapie!
Je man kan wel van alles aanvoeren, maar betalen moet hij toch. Laat je door hem niks wijsmaken, is allemaal bluf en hij hoopt dat jij erin trapt.
Ik heb het even nagezocht, en de Belastingdienst heeft inderdaad voorrang boven alimentatievorderingen.
Ga in therapie!
Mijn moeder heeft voor mij en mijn 2 zussen nooit allimentatie gehad.. Mijn moeder stond ook ingeschreven bij het LBIO.. maar die konden ook niks doen omdat er gewoon geen geld op de nederlandse rekening van mijn vader stond.. (en van een kale kip kun je niet plukken)

Eigenlijk moest hij tussen de 200 en 300 euro per kind per maand betalen.. maar dat gebeurde dus niet..

Hij is een paar jaar geleden in de schuldsarnering (ik weet niet hoe je het schrijft) terecht gekomen..

Ze hebben zijn loon dan ingehouden en hem iedere maand een klein bedrag gegeven om van te leven..

Na 3 of 4 jaar of zo was de schuld sarnering afgelopen.. Toen zijn eerst alle schulden aan de belastingdienst en zo terug betaald.. en toen is er uiteindelijk ¤1300 naar mijn moeder gegaan.. Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 7 was (nu 23) dus dit gaat over 16 jaar allimentatie dat na de schuldsarnering kwijtgescholden is!! (en dan heb ik het nog niet over mijn zussen)

We zijn er nog een rechtzaak tegen begonnen omdat (vooral ik) het absoluut oneerlijk vondt dat hij dan maar gewoon nooit iets voor zijn kinderen heeft betaald.. Terwijl hij er zelf ook voor gekozen had om 3 kinderen te nemen..

Maar de rechtzaak hebben we niet gewonnen.. Na een bepaald aantal jaar in de schuldsarnering worden je schulden kwijt gescholden.. inclusief kinder allimentatie..

Maar ik heb denk ik wel een extreem voorbeeld van ''niet verantwoordelijke vader''
Nou zit mijn ex nog niet in het schuldsanerings traject. Nog niet zal ik maar zeggen. Hij heeft een koopwoning, auto en harley dus lijkt mij dat hij daarmee niet zomaar de schuldsanering in kan.. Hopelijk zal dat mijn redding zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven