Geld & Recht alle pijlers

Kinderopvang en toeslagen

22-02-2020 19:38 22 berichten
Binnenkort zal mijn zoontje naar de opvang gaan en ik ben met de kion rekenhulp aan het rekenen.
Mijn contract geeft 1 uur minder aan dan ik nodig heb, want als ik per weer dat éne uurtje extra werk scheelt dat minimaal 40 euro in de maandelijkse toeslag.
En bij meer of minder weken opvang kan dat bedrag ineens behoorlijk oplopen of verminderen.

Nu is het zo dat mij tijdens de sollicitatie werd gezegd dat er elke week minimaal 1 tot meestal 3 uren extra gewerkt kan worden.

Als ik daarvan uitga dan dan is het voor mij beter om de andere optie te kiezen volgens de rekenhulp.

Maar hoe gaat de belastingdienst dat verrekenen?
Kijken ze naar het aantal gewerkte uren, of gaan ze uit van het aantal uren in het contract en berekenen ze dat achteraf en moet ik dan eerst een hoger bedrag voorschieten?

Of is het sowieso verstandiger om gewoon toch voor de zekeheid uit te gaan van het aantal uren dat wordt aangegeven op het contract, maar waarbij ik dan dus uiteindelijk minder voordelig uitkom?
Alle reacties Link kopieren
Makkelijkste is uitgaan van contracturen en dan achteraf corrigereb dan krijg je geld toe, anders moet je mss bijbetalen op t eind.
Alle reacties Link kopieren
De belastingdienst kijkt naar je gewerkte uren. Die krijgen ze door van het UWV, die het op zijn beurt weer krijgt van je werkgever.

Uiteindelijk, als de belastingdienst de beschikking definitief maakt, ergens na juli volgend jaar, kijken ze of je (van de minst werkende ouder) gewerkte uren
in overeenstemming met de afgenomen kinderopvanguren.

Werkte je minder, dan passen ze de opvanguren naar beneden bij.

Hoeveel ga je werken? En hoeveel uren ga je afnemen?
Hoe bedoel je het contract geeft 1 uur minder aan als dat je nodig hebt?
Heb je flexibele opvang dat je zou kunnen schuiven met je uren?
Alle reacties Link kopieren
Het aantal uren dat je werkt is alleen bepalend voor het maximaal aantal uren dat je per maand af mag nemen (althans, dat geldt voor de uren van ouder die de minste uren werkt). De hoogte van de toeslag wordt bepaald door het bruto verzamelinkomen. Daarvoor geef je een schatting van het verzamelinkomen door en dat wordt aan het einde van het jaar definitief verrekend als bekend is wat er daadwerkelijk bruto verdiend is (daarom belangrijk om eventuele veranderingen tussentijds zsm door te geven).
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
22-02-2020 20:20
De belastingdienst kijkt naar je gewerkte uren. Die krijgen ze door van het UWV, die het op zijn beurt weer krijgt van je werkgever.

Uiteindelijk, als de belastingdienst de beschikking definitief maakt, ergens na juli volgend jaar, kijken ze of je (van de minst werkende ouder) gewerkte uren
in overeenstemming met de afgenomen kinderopvanguren.

Werkte je minder, dan passen ze de opvanguren naar beneden bij.

Hoeveel ga je werken? En hoeveel uren ga je afnemen?
Van het uwv? Waarom zitten die ertussen? De belastingdienst krijgt toch rechtstreeks info van de werkgever?
Alle reacties Link kopieren
wolkenwietje schreef:
22-02-2020 21:28
Van het uwv? Waarom zitten die ertussen? De belastingdienst krijgt toch rechtstreeks info van de werkgever?
Werkgever geeft gewerkte uren en inkomen door aan UWV ivm opbouw werknemersverzekeringen. Belastingdienst Toeslagen (niet verwarren met inkomstenbelastingdienst) krijgt maandelijks onder andere de gewerkte uren door.

Het inkomen komt van de inkomstenbelasting na het doen van de belastingaangifte. Maar niet iedereen is aangifteplichtig dus dan wordt ook wel het inkomen gebruikt wat door het UWV wordt doorgegeven.
Alle reacties Link kopieren
Thanks. Nooit geweten dat het zo zit.
Frederika-Jael schreef:
22-02-2020 19:41
Makkelijkste is uitgaan van contracturen en dan achteraf corrigereb dan krijg je geld toe, anders moet je mss bijbetalen op t eind.
Dank je, ja dat klinkt logisch, beter te veel betaald en achteraf terug krijgen dan andersom natuurlijk.
Tess1981 schreef:
22-02-2020 20:29
Hoe bedoel je het contract geeft 1 uur minder aan als dat je nodig hebt?
Heb je flexibele opvang dat je zou kunnen schuiven met je uren?
Bij het aantal uren die in het contract staan kom ik onvoordelig uit, maar in praktijk zal ik dat ene extra uur zeer hoogstwaarschijnlijk wél halen.

Ik moet een contractvorm kiezen voor de opvang en gebruik de kion rekenhulp.
Ik had eigenlijk al een opvangvorm gekozen, maar toen zei een medewerker van het kion dat ik misschien voordeliger uit zou komen als ik bijvoorbeeld meer opvangweken zou kiezen of een iets andere vorm en sindsdien zie ik ineens even door de bomen het bos niet meer.

Bij opvang op basis van 52 weken kom ik voordeliger uit, maar dat zal waarschijnlijk alleen gelden als ik dan ook 52 weken werk per jaar?
tantejans schreef:
23-02-2020 08:52
Bij het aantal uren die in het contract staan kom ik onvoordelig uit, maar in praktijk zal ik dat ene extra uur zeer hoogstwaarschijnlijk wél halen.

Ik moet een contractvorm kiezen voor de opvang en gebruik de kion rekenhulp.
Ik had eigenlijk al een opvangvorm gekozen, maar toen zei een medewerker van het kion dat ik misschien voordeliger uit zou komen als ik bijvoorbeeld meer opvangweken zou kiezen of een iets andere vorm en sindsdien zie ik ineens even door de bomen het bos niet meer.

Bij opvang op basis van 52 weken kom ik voordeliger uit, maar dat zal waarschijnlijk alleen gelden als ik dan ook 52 weken werk per jaar?

Ik weet niet wat voor werk je hebt waardoor het voor jou zo lastig is.
Ik werk 3 dagen per week en heb dus voor 52 weken 3 dagen opvang ingekocht. Hier kun je kiezen tussen hele en halve dagopvang. Of met flexibele uren. Je kunt dan aan het begin van de maand aangeven welke uren je die maand nodig hebt. De uurprijs van deze opvang ligt alleen wel een stuk hoger dan de gewone uurprijs dus voor als je vaste dagen werkt is dat niet verstandig.

Meer inkopen als waar je recht op hebt kan natuurlijk altijd maar daarover krijg je dan geen kinderopvangtoeslag.
Het is idd niet zo moeilijk als het gisteravond even leek.

Ik heb zojuist even de rekenhulp gebruikt van de belastingdienst zélf en zie daar ook precies hoeveel uren opvang ik vergoed kan krijgen.

Dus heb ik ook een berekening gemaakt met de uurprijs voor flexibele opvang en dán kom ik ineens inderdaad goed uit.
Wat betreft reistijd van en naar werk en opvang past het dan precies.

Ik heb dus flexibele opvang nodig en dan zou ik dat extra uurtje per dag ook eventueel kunnen werken.
Alle reacties Link kopieren
Vraag wel even goed na wat flexibele opvang precies inhoudt. Bij de een betekent dat dat je begin van de maand dagen door kunt geven, bij de ander dat het wisselt per maand/week en bij ene derde dat je ook minder dan hele dagen af kunt nemen. Vooral dat laatste is lang niet altijd zo, dus echt wel even goed om te checken.

Meer afnemen dan je gebruikt kan bijna nooit gunstiger zijn. Je betaalt natuurlijk wel gewoon voor wat je afneemt, en dat wordt nooit helemaal gedekt door de toeslag.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring met kion is dat ze helemaal niet zo flexibel en daardoor erg duur zijn. Ik zou je aanraden ook naar opvang te kijken die geen onderdeel is van zo’n grote logge organisatie, mits je dat niet al gedaan hebt natuurlijk ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik snap trouwens niet zo goed hoe 52 weken goedkoper kan zijn dan bijv 50 weken. Wel met de normale tarieven (uurtarief 52 weken is het laagst), maar de flexibele uurprijs is toch het hoogst?
tantejans schreef:
23-02-2020 10:04
Het is idd niet zo moeilijk als het gisteravond even leek.

Ik heb zojuist even de rekenhulp gebruikt van de belastingdienst zélf en zie daar ook precies hoeveel uren opvang ik vergoed kan krijgen.

Dus heb ik ook een berekening gemaakt met de uurprijs voor flexibele opvang en dán kom ik ineens inderdaad goed uit.
Wat betreft reistijd van en naar werk en opvang past het dan precies.

Ik heb dus flexibele opvang nodig en dan zou ik dat extra uurtje per dag ook eventueel kunnen werken.
Om nu flexibele opvang te nemen omdat je soms een uurtje extra kan werken is denk ik niet echt een goedkope oplossing.
De uurprijs van flexibele opvang is nl stukken hoger dan een normale uurprijs.
Ik snap niet zo goed hoe je op deze manier goedkoper uit komt.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
23-02-2020 13:23
Om nu flexibele opvang te nemen omdat je soms een uurtje extra kan werken is denk ik niet echt een goedkope oplossing.
De uurprijs van flexibele opvang is nl stukken hoger dan een normale uurprijs.
Ik snap niet zo goed hoe je op deze manier goedkoper uit komt.
Ik ook niet. Zeker aangezien flexibel per dagdeel gaat zo te zien, en niet per uur. Het is niet alsof kind dan dus 1 uurtje meer blijft. En het verschil is meer dan een euro per uur, dat is dus zo al 5/6 euro per dagdeel of 11 euro per dag. Voor élke keer dat kind gaat, niet alleen dat ene uurtje.

Wil best even meedenken, maar dan moet je bereid zijn om werk uren hier neer te zetten. Snap wel als je dat niet wilt.
Ik heb eigenlijk 2 dagen opvang nodig van 9 tot 16.00 en ik werk dan van half 10 tot 15.00

Als het per dagdeel gaat kom ik niet uit met mijn uren en mijn reistijd of kan ik hem 1 x niet zelf ophalen.
Alle reacties Link kopieren
Bij een kinderdagverblijf betaal je per dagdeel. Vaak is dat 5,5 uur per dagdeel. In jouw geval heb je 2 hele dagen nodig, dus vier dagdelen. Wat neerkomt op 22 uur per week. Afgerond op maandbasis dus 95 uur.

Op basis van jouw gewerkte uren heb je maar recht op 67 dagopvanguren.
Want:
5,5 gewekte uur per dag x 2 = 11 werkuren per week x 4,3 (voor maand berekening) = 47,3 gewerkte uren x 1,4 (dagopvang formule 140%) = 66,2 opvanguren per maand.

Dus de opties zijn:
Of anderhalve dag afnemen en één dag je kindje laten ophalen door partner of opa of oma of anderen?

Of twee hele dagen afnemen maar 18 uur per maand uit eigen zak betalen (kostbaar)

Of een andere baan zoeken waar wel fatsoenlijke uren gegeven worden.

Of een gastouder zoeken. Die zijn wel flexibel en rekenen per uur af.
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
23-02-2020 15:43
Ik heb eigenlijk 2 dagen opvang nodig van 9 tot 16.00 en ik werk dan van half 10 tot 15.00

Als het per dagdeel gaat kom ik niet uit met mijn uren en mijn reistijd of kan ik hem 1 x niet zelf ophalen.
Je moet het voor de zekerheid even navragen, maar op de site geven ze aan dat flexibele opvang per dagdeel gaat. Flexibel slaat meer op het feit dat het per week kan verschillen dan dat het precies de uren zijn die jij zou willen.
De meeste kinderopvang gaat niet per uur (dan zouden ze naast alle andere administratie ook nog eens bij moeten gaan houden wie precies wanneer komt, dat is vrijwel niet te doen). Dus zoals iemand al zei, dan is wellicht een gastouder een betere optie?

Of zou je zelf wat meer uren kunnen maken? Dat zou helemaal win-win zijn, meer inkomen en voor meer uren toeslag.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een kdv waar we een contract hebben voor de uren die we daadwerkelijk nodig hebben. Dus zoals jij dat zou willen. Door het verplicht afnemen van lange dagen, was kion veel duurder voor ons. Plus nog wat redenen waardoor wij kozen voor een kdv buiten een grote organisatie. Ik zou als ik jou was dus nog even verder kijken.
tantejans schreef:
23-02-2020 15:43
Ik heb eigenlijk 2 dagen opvang nodig van 9 tot 16.00 en ik werk dan van half 10 tot 15.00

Als het per dagdeel gaat kom ik niet uit met mijn uren en mijn reistijd of kan ik hem 1 x niet zelf ophalen.
Dan zou je idd uitkomen op flexibele opvang. Pas wel op, de meeste opvangorganisaties die flexibele opvang bieden rekenen alsnog per dagdeel. Zoek er dus 1 die ook ook echter uur flexibel is. Je kan dan per maand aangeven op welke dagen je opvang wil hebben en voor hoeveel uur die dag. Let er wel op dat deze vorm van opvang relatief duur is. Je krijgt van de belastingdienst een tegemoetkoming per uur. Wanneer de uurprijs hoger ligt de de prijs die he zelf moet betalen dus ook hoger.

Wellicht is een gastouder in jouw situatie beter geschikt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven