Geld & Recht alle pijlers

Kinderopvangtoeslag / toetsinginkomen

23-08-2017 22:10 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Onze dochter gaat sinds kort naar de kinderopvang. Alles goed en leuk, financieel alleen alles aan het bekijken. Bij Mijn Toeslagen moest ik opgeven hoeveel ik en mijn vrouw verdienen. Alles netjes ingevuld, nu zie ik alleen dat je de hypotheekrenteaftrek mag verminderen op je inkomen?

Vraag, wat is juist bij het invullen?

A) ik verdien 30.000 per jaar en mijn vrouw 10.000, samen dus 40.000 bruto. (Dit heb ik nu ingevuld)
B ) ik verdien 24.000 per jaar (30.000 -/- 6.000 hypotheekrenteaftrek) en mijn vrouw 10.000, samen dus 34.000 bruto.

Scheelt uiteindelijk toch een paar euro in de maand, wat is nu juist? De 'vraag' voor
Hypotheekrenteaftrek komt niet naar voren als je de berekening / gegevens invult waarbij je Kinderopvangtoeslag aanvraagt.

Hoor graag.
Nog nooit van die regel gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt de hra meenemen bij de bepaling van je inkomen. De definitieve aanslag wordt berekend over het verzamelinkomen van de aanslag inkomstenbelasting, dus je inkomen - hypotheekrenteaftrek. Hou er wel rekening mee dat daar ook eventueel inkomen in box 3 bij hoort.
Je kan het ook zo laten zodat je , tzt na aangifte, je nog wat extra terug krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat inderdaad om je toetsingsinkomen, het inkomen waar je uiteindelijk je inkomensbelasting over betaalt. Maar uiteindelijk maakt het niet uit wat je invult. Als je nu je bruto inkomen invult komen ze er na je aangifte achter dat je toetsingsinkomen lager was en krijg je nog wat extra KOT terug, als je o.a. de HRA nu al meerekent, krijg je in één keer het goede bedrag.
Je vult je verzamelinkomen in van je laatste aangifte. Dat verzamelinkomen bestaat al uit je inkomen uit werk en woning.
Alle reacties Link kopieren
@ Lariba, bedankt! Zo kan ik het ook lezen op het internet, scheelt toch wat. Verzamelinkomen en toetsinginkomen zijn hetzelfde. Heb nu mijn toeslagen aangepast, mn verzamelinkomen op 26,000 gezet. Moest mn HRA invullen, dat ging eraf, maar m'n eigenwoningforfait kwam er weer bij. Scheelt toch wat! Bedankt allen
Alle reacties Link kopieren
Wij kiezen er voor om toch optie A in te vullen. Als je dan toch iets meer gaat verdienen of je krijgt een bonus/ 13e maand oid, die wat hoger uitvalt dan verwacht dan hoef je niet meteen terug te betalen. Is dat niet het geval dan krijg je het teveel betaalde bedrag terug, dat heb ik liever dan dat ik aan het einde moet bijbetalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou, als je het geld niet heel hard nodig hebt, niet te laag gaan zitten. Beter over 2 jaar wat terug krijgen dan moeten bijbetalen, toch? Ik geef altijd mijn bruto inkomen op, dan zit je safe.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties. Ik snap jullie wel!! Ik heb m'n eigen verzamelinkomen op 27.500 gezet, dus iets hoger dan het uiteindelijk gaat worden (krijg sws geen bonus enof 13e maand). Die van mn vriendin heb ik ook iets hoger ingezet, dus daarin zitten we al wel wat 'safer'.. het scheelt nu 13€ per maand, achja - en dan krijg ik volgend jaar bij de definitieve aanslag nog wat terug (als onze salarissen gelijk blijven tm december, maar daar ga ik wel vanuit).

Weer wat geleerd, thnnks allen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven