Geld & Recht alle pijlers

Kinderopvangtoeslag

16-03-2012 00:02 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 2012 is het zo dat je binnen 3 maanden nieuw werk gevonden moet hebben om nog recht te hebben op kinderopvangtoeslag.

Begin januari is onze onderneming gestrand maar ons zoontje gaat wel nog fulltime naar het kdv, dit hebben we gedaan in verband met de lange wachtlijsten

Mijn partner heeft gewoon een fulltime baan alleen ik zit nu dus zonder werk thuis.

Wel heb ik 1 week in februari gewerkt voor een uitzendbureau fulltime.

Om voor ons zelf het nu duidelijk te krijgen tot wanneer we er recht op hebben is dat nou vanaf januari gerekend of vanaf die week februari doortellend?
BelastingTelefoon – ook voor Toeslagen

Telefoon: 0800 - 0543

Bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. In maart is de BelastingTelefoon extra bereikbaar voor vragen over de inkomstenbelasting: op vrijdagen tot 20.00 uur en op zaterdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur.
Die hebben we al gebeld maar daar kreeg ik zo'n raar antwoord dat ik nu nog geen duidelijkheid heb
Bedenk wel dat de wachtlijsten veel korter zijn of zullen worden. Ik woon in een gemeente waar de wachtlijsten hystirisch lang waren, ik meldde ons zoontje een week na de positieve test aan bij kdv's in mijn wijk en kreeg toen te horen dat er nog kindjes van 2009 op de wachtlijst stonden. Ik ben in de afgelopen 2 maanden al 4 keer gebeld of we nog een plaats zochten.

In de toekomst (en ook nu al) zullen zakelijke overeenkomsten veel flexibeler worden en van kortere duur worden dan dat wij nu gewend zijn. Alle overeenkomsten. Dat maakt dat meebuigen noodzakelijker wordt, wel lastig voor onze generatie, maar als je het niet doet, trek je aan het kortste eind.

Daarmee heb je nog geen antwoord op je vraag natuurlijk. Als ik jou was dan zou ik uit gaan van januari.
Als je februari een urencntract had, dan geldt het vanaf dan.

Anders vanaf januari.

Maar... Die week had je wel fulltime moeten werken dan, omdat ze uit gaan van de partner die het minste werkt. Dus werkte je op papier 3 dagen, dan heb je voor die 3 dagen recht op kdvtoeslag en niet mee fulltime.
Alleen ben je sneller, samen kom je verder!
Ik ben sinds vorige week werkloos en heb de opvang van de kinderen direct opgezegd. Met de huidige economie ga ik er niet van uit dat ik op korte termijn een andere baan vind.

Bovendien zijn er geen wachtlijsten meer op het KVV en bso. Ik heb een opzegtermijn van 2 maanden dus ik wil geen risico nemen vwb de kinderopvangtoeslag, mocht ik binnen 2 maanden weer iets vinden kan het huidige contract gehandhaafd blijven.
Wat Layla zegt zou ik ook doen. En kijk even kritisch naar de wachtlijst met KDV samen. Op woe en vrij is er vast gewoon plaats. Fulltime dus misschien niet nodig.
Ik denk dat ze het vanaf januari tellen. Ze hebben het denk ik zo goed geregeld dat af en toe een weekje werken niet meer gaat helpen.

Alleen voor dat ene weekje zou je dan toeslag krijgen, de rest van de uren moet je dan zelf betalen.

Wat zeiden ze bij de belasting dan??

Wachtlijsten zijn er trouwens niet meer, het gaat juist slecht met de kinderopvang en eerlijk is eerlijk, je werkt niet,dus je zoontje hoeft nu toch niet meer naar het kdv, en al helemaal niet fulltime?
Er wordt wel steeds geroepen dat er geen wachtlijsten meer zijn, maar dat is echt niet overal, moet je echt wel even navragen bij je kdv. Hier is nog steeds een wachtlijst, en dat terwijl er net 12 plaatsen bij gekomen zijn. Alleen vrijdagmiddag is er plaats.
quote:Troeta schreef op 16 maart 2012 @ 08:22:

Ik denk dat ze het vanaf januari tellen. Ze hebben het denk ik zo goed geregeld dat af en toe een weekje werken niet meer gaat helpen.

Alleen voor dat ene weekje zou je dan toeslag krijgen, de rest van de uren moet je dan zelf betalen.

Wachtlijsten zijn er trouwens niet meer, het gaat juist slecht met de kinderopvang en eerlijk is eerlijk, je werkt niet,dus je zoontje hoeft nu toch niet meer naar het kdv, en al helemaal niet fulltime?KDV moeten ook inkrimpen doordat er minder kinderen gaan. Veel kleine KDV's moeten zelfs de deuren sluiten. Voor veel KDV's gelden dus nig steeds wachtlijsten.
Hier zit het KDV ook nog gewoon vol hoor, incl. wachtlijst. Zou er niet klakkeloos van uit gaan dat je zo wel even terecht kan.
quote:Troeta schreef op 16 maart 2012 @ 08:22:

Wachtlijsten zijn er trouwens niet meer, het gaat juist slecht met de kinderopvang en eerlijk is eerlijk, je werkt niet,dus je zoontje hoeft nu toch niet meer naar het kdv, en al helemaal niet fulltime?Maar als ze hem er af haalt bestaat het risico dat zodra ze weer fulltime aan de slag wil, er geen KDV beschikbaar is.
Dan kun je toch nog naar andere manieren van opvang kijken, gastouderopvang bijv. Ik zou echt geen risico nemen dat je straks duizenden euro's KOT moet terugbetalen.
grr,

de belastingdienst heeft een storing en kan me op dit moment niet helpen, dus mss weet iemand het hier?

Wij hebben net bericht gekregen over 2012 en hebben nu geen recht meer op kot. Terwijl we voor heel 2011 nog 1700 euro kregen. Iemand enig idee waar dat aan zou kunnen liggen?
Tja, als je geld genoeg hebt kan je hem er op laten, maar ik geloof dat de meeste mensen dat niet hebben.

Praat gewoon eens met het kdv, wie weet valt er wat te regelen dat hij meteen terug mag als je weer werk hebt. En anders naar een ander kdv of een gastouder.

Het is idd rot, maar het is zoals het is.

Ik werk flexibel en durf het echt niet aan een kdv, ben te bang dat ik zoveel geld moet terug betalen aan het einde van het jaar.
Werk je minder uren dan de uren kinderopvang die je afneemt germanwings?
Ik werk 32 uur, man 36

en we nemen 35 uur af, dus dat is nog binnen de norm volgens mij
Germanwings: jij woont en/of werkt toch in het buitenland? Als je ook een bijdrage voor kinderopvang of andere gezinsbijdragen (bijv. buitenlandse versies van kinderbijslag, kindgebondenbudget) krijgt uit dat land, kan het zijn dat je geen recht hebt uit KOT uit Nederland. Misschien dat het daarmee te maken heeft.

Ook als je meer uren afneemt dan de norm o.b.v. de uren die de minst-werkende partner werkt, krijg je KOT. Je krijgt dan alleen KOT over de uren die binnen de norm vallen. Dat zou dus niet de reden kunnen zijn dat je helemaal geen recht meer hebt op KOT.

KOT als je in het buitenland woont
Ik woon/werk in dld,

man heeft inkomen uit Nld dus hij vraagt de kot aan,

en er is in 2012 tov 2011 niets verandert (ja paar % meer salaris) behalve een iets lager uur tarief voor de kinderopvang, maar daar kan toch geen 1700 euro verschil aan kot uitkomen?
lijkt mij ook niet, nog een keer alle gegevens controleren? misschien dat er ergens iets niet aangevinkt is? kan vanalles zijn, dus beste bellen met de BD als de storing verholpen is
ja, vrees dat ik maar moet wachten tot de storing is opgeheven
Megairritant is dat, ik heb het een paar maanden geleden ook mee moeten maken. Mijn contract liep af, na een paar mnd ook de uitkering... En toen was het al bijna 2012. Ik was werkelijk in paniek! Gelukkig, heb ik op het laatste moment toch voor 3 dagen per week iets kunnen vinden, dankzij oud-collega's, waar ik ze ontzettend dankbaar voor ben! Maar anders zou ik het ook niet weten...
quote:germanwings schreef op 16 maart 2012 @ 10:30:

ja, vrees dat ik maar moet wachten tot de storing is opgehevenIs er misschien iets veranderd in het maximale inkomen wat je mag verdienen om KOT te ontvangen? Jij en je man verdienen vrij veel toch?
Ik heb de bd gesproken, maar onze beschikking staat daar nog niet in de computer (heeft ook een dagtekening van 21 maart ) dus kan volgende week weer bellen, ze wist het zo ook even niet.

Dat van het max inkomen heb ik wel aangedacht, maar dat zouden dan wel meer mensen moeten hebben, zo achterlijk veel dat we de enige hier op het vf zouden zijn is het nu ook weer niet. En ik heb er verder nog niemand over gehoord ofzo.
Kon je dan niet vragen wat het maximum inkomen is om nog recht te hebben op de toeslag? Neem aan dat ze die vraag wel kunnen beantwoorden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven