Kindsdeel erven?
zondag 20 augustus 2017 om 21:56
Hallo allemaal,
Ik wil hier graag een vraagstuk plaatsen die helaas werkelijkheid is geworden.
Mijn vader is helaas nakort ziekbed onlangs overleden. Mijn moeder leeft nog.
Mijn oma leeft ook nog en mijn opa is helaas al een flinke tijd geleden overleden.
Mijn vader heeft sinds het overlijden van mijn opa altijd voor mijn oma gezorgd. Dat wil zeggen, hij deed vrijwel alles voor haar: boodschappen, klusjes thuis etc. Hij was daar vrijwel elke dag, minimaal elke twee dagen. Haar andere kinderen keken bijna niet naar haar om.
Toen mijn vader ziek werd was zijn broer (hij heeft 2 broers en 1 zus) er altijd voor ons, ook zorgde hij meer voor mijn oma.
Direct na het overlijden van mijn pa is mijn oom met het huis van mijn oma aan de slag gegaan. Nu twee maanden later krijgen wij een brief binnen dat mijn oma haar helft van de erfenis helemaal aan hem na laat.
Het financiele gedeelte maakt me niet eens zo heel veel uit, maar het hele toneelstuk van mijn oom maakt me verschrikkelijk boos en verdrietig. Ik ben nog flink aan het rouwen, mijn oom was een enorme steun in het rouwproces maar heeft nooit iets genoemd dat hij bezig was dit te regelen.
Kan zoiets zomaar?
Ik wil hier graag een vraagstuk plaatsen die helaas werkelijkheid is geworden.
Mijn vader is helaas nakort ziekbed onlangs overleden. Mijn moeder leeft nog.
Mijn oma leeft ook nog en mijn opa is helaas al een flinke tijd geleden overleden.
Mijn vader heeft sinds het overlijden van mijn opa altijd voor mijn oma gezorgd. Dat wil zeggen, hij deed vrijwel alles voor haar: boodschappen, klusjes thuis etc. Hij was daar vrijwel elke dag, minimaal elke twee dagen. Haar andere kinderen keken bijna niet naar haar om.
Toen mijn vader ziek werd was zijn broer (hij heeft 2 broers en 1 zus) er altijd voor ons, ook zorgde hij meer voor mijn oma.
Direct na het overlijden van mijn pa is mijn oom met het huis van mijn oma aan de slag gegaan. Nu twee maanden later krijgen wij een brief binnen dat mijn oma haar helft van de erfenis helemaal aan hem na laat.
Het financiele gedeelte maakt me niet eens zo heel veel uit, maar het hele toneelstuk van mijn oom maakt me verschrikkelijk boos en verdrietig. Ik ben nog flink aan het rouwen, mijn oom was een enorme steun in het rouwproces maar heeft nooit iets genoemd dat hij bezig was dit te regelen.
Kan zoiets zomaar?
maandag 21 augustus 2017 om 09:22
Nu al je kindsdeel opeisen kan natuurlijk niet omdat oma nog leeft.
Maar dit is wel het moment om bezwaar te maken tegen het wijzigen van het testament.
Nu kan aangetoond worden dat oma geestelijk niet meer gezond genoeg is om te beseffen wat de wijziging inhoudt tenminste als dit zo is natuurlijk. Als oma nog heel goed bij de pinken is dan kan dat niet.
Als je wacht tot ze overleden is dan kan er heel makkelijk door oom gezegd worden dat ze toen nog helemaal geestelijk gezond was en dan kan je nooit meer aantonen dat het niet zo was. Dus dan kan het niet meer terug gedraaid worden.
Bovendien kan oom dan aanvoeren ze hebben een brief gehad en toen gingen ze accoord.
Ook al is oma nog wel geestelijk gezond. Ze heeft natuurlijk ook veel verdriet van het overlijden van haar zoon. Aangezien de vader van To veel voor haar deed kan oma zich ook erge zorgen maken over hoe het nu verder moet met haar. Dan kan oom haar best heel erg onder druk hebben gezet. Als je je testament niet wijzigt help ik niet.
Tijd dus om een gesprek met oma an te gaan om te vragen of dit wel echt de bedoeling was of dat ze zich gedwongen voelde.
Aan de hand van dat gesprek kan je dan bepalen watje gaat doen.
Want het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat oma haar zoon inderdaad meer gunt dan haar kleinkinderen omdat hij nu helpt met het huis. En de vader van To wel veel hielp maar de kleinkinderen niet.
Als to er iets mee wil zal ze dat nu moeten doen en niet wachten tot overlijden van oma
maandag 21 augustus 2017 om 09:59
Raar dat je hier een brief over krijgt. Van wie is die brief afkomstig?
Wat jij kunt doen is hierover met je oma in gesprek. Ze zou niet de eerste zijn die onder druk is gezet om haar testament te wijzigen. Zeg gewoon eerlijk dat je die brief hebt gekregen en vraag of zij weet dat dit zo geregeld is.
Wat jij kunt doen is hierover met je oma in gesprek. Ze zou niet de eerste zijn die onder druk is gezet om haar testament te wijzigen. Zeg gewoon eerlijk dat je die brief hebt gekregen en vraag of zij weet dat dit zo geregeld is.
woensdag 23 augustus 2017 om 09:43
Je schrijft dat je vader een goede relatie had met je oma, hij kwam er heel veel over de vloer en hielp haar. Hoe zit dat met jou? Heb jij ook een goede band met je oma? Zo ja, dan zou ik gewoon het gesprek met haar aangaan. Als je hierover een brief krijgt, weet ze neem ik aan dat je op de hoogte bent. Dus gewoon op de koffie gaan en vragen wat dit precies inhoudt en waarom..