Geld & Recht alle pijlers

Kletstopic: Financiële meevallers en spaardoelen!

04-06-2023 17:55 80 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Joepie, ik heb een financiële meevaller! :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: Rond de 10k, een mooi bedrag!
En goede timing want ik zit net in een soort lichte existentiële crisis van: Wat wil ik nu eigenlijk met m'n verdere leven gaan doen?

En nu is de vraag: Wat ga ik ermee doen? Een deel van de hypotheek aflossen, een mooie reis maken, op de spaarrekening zetten als appeltje voor de dorst , of voor allerlei losse plannen inzetten zoals een luxe etentje, een nieuwe bank, een leuke curus doen? Of doorsparen voor een groter plan, zoals sparen voor een camper of een nieuwe keuken? Misschien zelfs sparen voor een baby? Of iets minder vrolijk maar wel belangrijk... opzij zetten voor je uitvaart? Of: een sabbatical nemen of een compleet nieuwe studie gaan volgen?
Zoveel opties!

Dus nu had ik zin in een nieuw kletstopic. Omdat verhalen van anderen me vaak inspireren om richting te kunnen geven in m'n leven. Dus heb je al eens een meevaller gehad en wat heb je ermee gedaan? Of heb je nu een groot spaardoel waar je naartoe werkt?

Ik hoop op een positief topic waarin we elkaar kunnen stimuleren :cheer:
Alle reacties Link kopieren Quote
Fantaseren en uitstellen, dan heb je er het langste plezier van! :)
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier was het standaard antwoord een paar jaar geleden (toen er ook vrij onverwacht een dergelijk bedrag binnenliep): Sparen voor als ik wel iets weet.


En toen belde een week later de bank :-).
Sindsdien steek ik elke maand een klein stukje van het geld in pensioen-sparen.
Waar ik hier in België nog een korting op de belastingen voor krijg ook.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
04-06-2023 18:15
En toen belde een week later de bank :-).
Sindsdien steek ik elke maand een klein stukje van het geld in pensioen-sparen.
Waar ik hier in België nog een korting op de belastingen voor krijg ook.
kijk, daar had ik dus nog niet eens aan gedacht !
Hier in NL ook geen slecht idee gezien de nieuwe pensioenwet geloof ik...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het geld grotendeels in een koophuis gestopt. Mijn hypotheekbedrag werd daardoor veel lager en nu heb ik een relatief lage hypotheek voor het huis waar ik in woon.
Ik vind hypotheek aflossen altijd een goed idee want dan hou je elke maand geld over waar je dan steeds leuk wat mee kunt doen :)
Maar 10000 ineens is ook fijn! Als je altijd al een bepaalde reis hebt willen maken is dat ook een heel goed doel. Van uitstel kan ook afstel komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou een (groot) deel op een duurzame manier besteden, dus als extra hypotheekaflossing of (via banksparen) opzij zetten voor je pensioen bijvoorbeeld.

En een kleiner stuk zou ik 'aan mezelf' uitgeven, door bijvoorbeeld een mooie reis te maken of die ene opleiding te volgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb meerdere keren een dergelijke meevaller gehad. De eerste keer heb ik gelijk een toffe vakantie naar Portugal geboekt voor mijn gezin. Het resterende heb ik op de spaar gezet. De tweede keer een mooie grote bank en twee boxspring gekocht, andere helft op spaarrekening. De 3e keer heb ik alles opzij gezet, als extra buffer.

Momenteel zijn we, naast de buffer, aan het sparen voor een nieuwe keuken.
Er komt nog een meevaller aan, die in dit spaarpotje gaat!
Only dead fish go with the flow
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou zelf op korte termijn iets heel moois of gaafs kopen, die een klein deel van de meevaller vraagt, maar die je normaal gesproken toch niet snel van je spaarrekening zou betalen. Bijvoorbeeld die duurdere schoenen, mooie jurk of die hangstoel voor in de tuin. Jezelf iets gunnen vind ik wel gezond! En leuk! :)

Het grootste deel van het bedrag laat je dan voorlopig op je buffer staan.
Only dead fish go with the flow
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het grootste deel gewoon sparen.
Misschien een reis die je al lang wil maken?

Zelf heb ik geen spaardoel meer.
Ik heb dit weekend getekend voor mijn eerste koophuis. :yes: Daarmee is mijn spaardoel weg.
Totdat mijn lening volledig rond is, blijf ik sparen voor dit huis en daarna zien we wel.
Ik doe gewoon voort zoals ik bezig was.
Rawr! It means 'I love you' in dinosaur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dreamglasses schreef:
04-06-2023 19:27
Ik zou zelf op korte termijn iets heel moois of gaafs kopen, die een klein deel van de meevaller vraagt, maar die je normaal gesproken toch niet snel van je spaarrekening zou betalen. Bijvoorbeeld die duurdere schoenen, mooie jurk of die hangstoel voor in de tuin. Jezelf iets gunnen vind ik wel gezond! En leuk! :)

Het grootste deel van het bedrag laat je dan voorlopig op je buffer staan.
Wat een leuk idee, een soort aandenken! :) Dat je elke keer als je dat voorwerp/meubelstuk/kledingstuk aanraakt weer even denkt: Ah yes dit heb ik mezelf gegund na die meevaller! Iets waar je dan echt lang mee kan doen is dan wel het leukste.

Een herinnering maken kan dat natuurlijk ook zijn. Met de nalatenschap van mijn opa heb ik destijds mijn eerste grote reis deels kunnen bekostigen. Elke keer als ik terugdenk aan die reis, denk ik ook met warme herinneringen aan mijn grootvader. Ik had er ook een nieuwe wasmachine van kunnen kopen, maar ik wilde iets doen wat hem trots had gemaakt. Nog steeds blij met mijn keuze.
(Niets te maken met mijn huidige meevaller verder, maar moest er even aan denken)
Alle reacties Link kopieren Quote
Rawr schreef:
04-06-2023 19:41
Ik zou het grootste deel gewoon sparen.
Misschien een reis die je al lang wil maken?

Zelf heb ik geen spaardoel meer.
Ik heb dit weekend getekend voor mijn eerste koophuis. :yes: Daarmee is mijn spaardoel weg.
Totdat mijn lening volledig rond is, blijf ik sparen voor dit huis en daarna zien we wel.
Ik doe gewoon voort zoals ik bezig was.
Wat goed zeg!!! :cheer2: Gefeliciteerd! Dan ligt je focus nu wel even bij je nieuwe huis inderdaad!
Ik had zelf destijds flink gespaard voor alles-wat-erbij-komt-kijken. Door een aantal meevallers (vloer 'zwart' kunnen laten leggen tegen vriendenprijs, een grootmoeder die de gordijnen cadeau deed enz.) had ik best nog wat geld over. Ben ik na m'n verhuizing nog op reis geweest, even kunnen ontspannen na alle verhuisstress.

Ik woon hier nu al een hele tijd met veel plezier, maar wil ergens in de komende paar jaar iets gaan kopen met mijn vriend samen! We zijn rustig aan het rondkijken wat we zouden willen qua huis en plek. Dus dit bedrag zou ik nu kunnen gebruiken voor aflossen van huidige hypotheek, maar ook apart kunnen zetten als buffer voor kopen van het nieuwe huis. Lastige keuze!
Alle reacties Link kopieren Quote
Of je nu de hypotheek een stuk aflost of aan de kant zet voor een volgend huis, komt toch op hetzelfde neer?
Of denk ik nu te simpel? ;-D

Ik hoef zelf niet te sparen voor afwerking van nieuwe huis, zelfs geen likje verf nodig.
Er zullen vast wel dingen zijn waar ik nog niet aan dacht. Gordijnen bijvoorbeeld, die was ik al vergeten.

Daarna wordt het sparen voor dochter en onderhoud van huis.
Rawr! It means 'I love you' in dinosaur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rawr schreef:
04-06-2023 20:13
Of je nu de hypotheek een stuk aflost of aan de kant zet voor een volgend huis, komt toch op hetzelfde neer?
Of denk ik nu te simpel? ;-D


Ik hoef zelf niet te sparen voor afwerking van nieuwe huis, zelfs geen likje verf nodig.
Er zullen vast wel dingen zijn waar ik nog niet aan dacht. Gordijnen bijvoorbeeld, die was ik al vergeten.

Daarna wordt het sparen voor dochter en onderhoud van huis.
Wat je nu aflost moet je dan weer bijlenen tegen een (waarschijnlijk) hogere rente. Als je een lage rente hebt nu en je wilt nog verhuizen kun je beter niet aflossen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook binnenkort een hele mooie meevaller en ik vind het zo lastig. We hebben ongeveer 50% hypotheek op ons huis tegen 1,5% dus aflossen heeft ook niet echt prioriteit. We hebben al wel een mooie nieuwe tweedehands auto gekocht. Verder zijn er zoveel opties en ik weet niet wat de juiste keuze is. Ik wil wel mooie portretten laten maken van de kinderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
TiumPerfectum schreef:
04-06-2023 20:30
Wat je nu aflost moet je dan weer bijlenen tegen een (waarschijnlijk) hogere rente. Als je een lage rente hebt nu en je wilt nog verhuizen kun je beter niet aflossen.
Oh echt?? Dankje.... nou kijk, dat wist ik dus niet. Ik heb nu inderdaad een hele lage rente. Mijn hypotheek is sowieso klein, dus ik heb zeer lage maandlasten.

Als wij over een aantal jaren een nieuw huis kopen, dan wordt dat sowieso een duurder segment huis dan ik nu heb. Dus zal ik sowieso een hogere hypotheek moeten aanvragen.

Ik moet me er maar eens in gaan verdiepen...
Alle reacties Link kopieren Quote
TiumPerfectum schreef:
04-06-2023 20:32
Ik wil wel mooie portretten laten maken van de kinderen.
Ohhh wat een goed idee :heart: :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
Reizen en als er iets over blijft aflossen of investeren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yasminmax schreef:
04-06-2023 18:22
kijk, daar had ik dus nog niet eens aan gedacht !
Hier in NL ook geen slecht idee gezien de nieuwe pensioenwet geloof ik...
Want? Mijn pensioenregeling is al zo'n 25 jaar ongeveer wat de nieuwe wet inhoudt, en de resultaten zijn beter dan wat de klassieke pensioenfondsen realiseren. Maar.om 1 of andere reden denken veel mensen dat veranderingen altijd slecht zijn zonder te weten of dat wel zo is. Juist met het oude systeem waren er grote risico's in de toekomst.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk zo’n meevaller! Wij hadden dat laatst ook, nog een wat groter bedrag, en daarmee gaan we een verre reis maken met ons gezin. Waarschijnlijk volgende zomer. En de rest staat op de spaarrekening en als we iets heel leuks zien of bedenken, dan kunnen we dat ervan doen. Zo ben ik met de jongste op een korte vliegvakantie geweest en heeft man voor zijn hobby-auto wat nieuwe dingen gekocht, zoals een nieuwe cabriokap. Aflossen op de hypotheek was ook onze eerste gedachte, maar we hebben best een lage rente en maandelijks maakte het niet zo heel veel verschil dus dat hebben we niet gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Of iets minder vrolijk maar wel belangrijk... opzij zetten voor je uitvaart? O
Als je nog jong bent kun je je toch voor weinig geld per maand verzekeren ?
En bedenk ook even hoe het moet, als je nu nog niks geregeld hebt of er voor gespaard hebt, mocht je onverwacht morgen een trein in je oog krijgen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
04-06-2023 22:07
Als je nog jong bent kun je je toch voor weinig geld per maand verzekeren ?
En bedenk ook even hoe het moet, als je nu nog niks geregeld hebt of er voor gespaard hebt, mocht je onverwacht morgen een trein in je oog krijgen.
Ik ben er zelf voor verzekerd maar ken ook veel mensen die er gewoon zelf voor sparen, of hun verzekering opzeggen wanneer ze genoeg spaargeld hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat heerlijk! Fijn om leuke plannen te maken of een onverwachte gekke uitspatting te doen!
Ik zou ook zeker een mooie reis maken naar een gave bestemming waar je al lang van droomt. En iets in huis aanpakken waar je lang plezier van hebt. Of zelf wat bijsparen zodat beide kunnen.
Bijvoorbeeld die mooie keuken, of badkamer renoveren, nieuwe meubels of een overdekte veranda in de tuin met mooie grote BBQ. Of een stacaravan kopen als je dat leuk vindt.

Maar er schiet ook (ongegeneerd haha) door me heen: hoe komen jullie aan zo’n fijne financiële meevaller?
Prijs gewonnen ofzo, of (verdrietig) een erfenis ofzo?
Alle reacties Link kopieren Quote
AprilLudgate schreef:
04-06-2023 21:58
Want? Mijn pensioenregeling is al zo'n 25 jaar ongeveer wat de nieuwe wet inhoudt, en de resultaten zijn beter dan wat de klassieke pensioenfondsen realiseren. Maar.om 1 of andere reden denken veel mensen dat veranderingen altijd slecht zijn zonder te weten of dat wel zo is. Juist met het oude systeem waren er grote risico's in de toekomst.
Dat is mooi! Ik zit bij ABP en het is mij nog niet concreet duidelijk of de nieuwe regeling voor mij persoonlijk voordelig uit gaat pakken. Ik ga niet per se van het slechte uit hoor, maar ik ben eerder op mijn hoede
Alle reacties Link kopieren Quote
mamaonbekend schreef:
04-06-2023 22:20
Ik zou ook zeker een mooie reis maken naar een gave bestemming waar je al lang van droomt. En iets in huis aanpakken waar je lang plezier van hebt. Of zelf wat bijsparen zodat beide kunnen.
Bijvoorbeeld die mooie keuken, of badkamer renoveren, nieuwe meubels of een overdekte veranda in de tuin met mooie grote BBQ. Of een stacaravan kopen als je dat leuk vindt.
Het is “ maar “ 10.000 euro, hoor.
Het is een leuk bedrag, absoluut. Maar een gave bestemming ( denk Malediven oid ) en er is al een heel groot gedeelte op, hoor.
En wat denk je dat een gebruikte stacaravan kost ? https://www.muhastacaravans.nl/aanbod-stacaravans/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven