Kind 6 jaar slechte eter: tips gevraagd

04-09-2025 10:18 70 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Mijn zoon van 6 jaar is een moeilijke eter. Het is niet dat hij veel dingen niet lust, maar hij lijkt vaak geen zin of “tijd” te hebben om te eten en raakt snel afgeleid. Er staat geen tv aan tijdens het eten en er is geen speelgoed bij de hand, maar toch zoekt hij steeds smoezen om niet te eten. Hij zegt bijvoorbeeld dat hij buikpijn heeft (wil erna wel snoep/koek), dat hij moe is, of gaat spelen met zijn vork of “werk zoeken in huis” om onder het eten uit te komen.

Tijdens het eten moeten wij voortdurend aansporen met opmerkingen als “neem een hapje” of “kom, eet eens door”. Dit is niet alleen thuis een probleem; op school duurt het volgens zijn juf ook erg lang voordat hij zijn boterhammen eet, en ook daar moet hij telkens aangespoord worden.

Afgelopen maandag is zijn juf naar zijn vader (mijn ex) gekomen om aan te geven dat onze zoon erg langzaam at (steeds aangespoord moest worden) en uiteindelijk dus zijn brood met vlees weer mee naar huis nam.
Zijn vader stelde dinsdag voor om ‘s ochtends vlees op brood te geven, zodat hij op school brood met zoet kan eten (dit vind hij lekkerder en gaat vaak op. Ik vond dit op zich een goed idee, maar de ochtenden gisteren en vandaag verliepen moeizaam: het duurde een uur aan tafel waarin hoj slechts drie hapjes at… en dus met weinig eten op naar school ging. Dit leidt tot strijd, boosheid en verdriet bij zowel hem als ons. Ik heb mijn stem verheft en voel me daar enorm schuldig over; hij raakte zichtbaar aangedaan, en heb hem met dat gevoel naar school moeten brengen.

We maken ons zorgen omdat hij zo weinig lijkt te eten, vooral brood en vlees, terwijl hij fruit en groenten wel goed eet. In het verleden is hij twee keer niet lekker geweest door simpelweg te weinig gegeten te hebben.
We willen niet steeds strijd moeten voeren rond eten, maar hij moet natuurlijk wel voldoende binnenkrijgen (hij is te licht en klein). Tegelijkertijd willen we geen negatieve associatie met eten creëren.

Heeft iemand tips of adviezen hoe we dit kunnen aanpakken?

Alvast bedankt!
Als moeder van zeer moeilijke eters (inmiddels tieners) zeg ik: laat het gaan, die strijd ga je niet winnen.

Gezelligheid aan tafel is belangrijker. Tenminste zolang je kind niet ziek/ondervoed raakt natuurlijk. (Een enkel keertje kort zich niet lekker voelen van te weinig eten kan juist een mooi leermomentje zijn).

Sterkte, ik weet hoe frustrerend het is.
.
Dan biedt je hem toch geen brood en vlees aan maar meer groente en fruit? Misschien volle yoghurt met muesli 's ochtends? Voor op school salade of rauwe groente en wat fruit? Gecombineerd met een volkorenboterham met zoetigheid? Of wraps gevuld met kipfilet en groentes? Ga variëren, houd niet zo vast aan brood.

Toen ik klein was kreeg ik brood 's ochtends ook niet weg. Yoghurt of havermout bijvoorbeeld kreeg ik wel weg.

Verder geen strijd van maken, houdt het gezellig aan tafel.
phlox24 wijzigde dit bericht op 04-09-2025 10:47
9.58% gewijzigd
Ik snap het heel goed en inderdaad wat Barnsteen zegt, ga geen strijd aan.

Aangezien het vooral brood betreft, is het een idee om dat te vervangen door iets wat hij wel graag eet? Bijvoorbeeld kwark/yoghurt met muesli of crackers? Of een tosti.
Zelf eet ik 's ochtends altijd een geroosterde boterham. Kan ook misschien werken?
lenthe_ wijzigde dit bericht op 04-09-2025 10:37
18.87% gewijzigd
Barnsteen schreef:
04-09-2025 10:23
Als moeder van zeer moeilijke eters (inmiddels tieners) zeg ik: laat het gaan, die strijd ga je niet winnen.

Gezelligheid aan tafel is belangrijker. Tenminste zolang je kind niet ziek/ondervoed raakt natuurlijk. (Een enkel keertje kort zich niet lekker voelen van te weinig eten kan juist een mooi leermomentje zijn).

Sterkte, ik weet hoe frustrerend het is.
Dit.

Daarnaast ben ik zelf ook een moeilijke eter (nou ja, ik vind mezelf geen moeilijke eter, maar volgens de norm ben ik dat wel).

Geef kind broodbeleg dat ie lust. Ik heb zelf echt dramatische herinneringen aan het 'eerst hartig dan zoet'.

Over het algemeen is langzaam eten een stuk gezonder dan snel eten, dus kijk uit dat je je kind niet een verkeerd signaal afgeeft.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Misschien vind hij de structuur van brood niet lekker? Dan zijn andere - gezonde - alternatieven misschien een idee?

Een omelet, pap?

Het volgende recept gaat er hier erg goed in (wordt ook rijkelijk belegd met zoet maar kan ook met bijv kaas)
'gezonde pannenkoek' voor 3 pannenkoeken
1 bakje cottage cheese / huttenkase
1 bakje havermout (het lege bakje van de cottage chees)
4 eieren

staafmixer/blender en pureren.

Bakken als pannenkoek.

Dan zit er een stevig ontbijt in. Goede fruit/groentehap mee en dan redden ze het met een paar happen brood wel.
ocherrum wijzigde dit bericht op 04-09-2025 10:31
Reden: aantal vermeld anders wordt het wel een heel grote pannenkoek.
1.83% gewijzigd
geen brood met vlees meer geven
kinderen worden prima groot op hagelslag
Als ie geen vlees op brood wil eten, dan zou ik hem dus brood meegeven met iets wat ie wel lust en eet. (en s ochtends thuis ook iets laten eten dat ie wel eet)
De meeste vleeswaren horen sowieso niet in de schijf van 5 wegens te vet (en dan vaak verzadigd) en te zout, dus dat 'vlees moet iedere dag' zou ik sowieso loslaten. Experimenteer eens met groente op brood (tomaat, komkommer, avocado, aardbeien etc), groente smeersels, pap of muesli.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Mijn jongste wilde heel lang geen brood met vleeswaren erop mee naar school. Maar een geroosterde boterham in reepjes en een opgerold los plakje kipfilet, ham of salami vond hij wel lekker. Prima jongen! In je buik is het gewoon weer een boterham met vleeswaren
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Waarom moet die jongen brood met vlees eten? Je kan prima zonder brood en je kan prima zonder vlees. Misschien wil hij havermoutpap of yoghurt met banaan eten sochtends? En misschien werken crackers beter? Of een wraps? Als groente wel goed gaat, dan kan dat ook mee naar school toch?
Heb je hem gevraagd wat hij lekker vindt om mee te nemen naar school (en dan natuurlijk niet snoep enzo, maar dat snapt hij wel)? Een pastasalade zou ook kunnen of idd omelet/ei.
Mijn dochter heeft haar hele leven al een eetprobleem en wat écht niet helpt is dwingen, er bovenop gaan en blijven zitten, aansporen. Daarmee maak je eten, wat blijkbaar toch al niet het hoogtepunt van de dag is, nog beladener voor hem.

Waarom moet hij brood met vlees eten? Ik zou beginnen met hem te laten eten wat hij wél lust. Groente en fruit gaan blijkbaar wel goed, kijk samen met hem wat hij uit de categorieën die hij wel lust kan halen wat eten voor hem wel leuker en lekkerder maakt.
Niks zo erg als mensen die op je lip zitten en pushen dat je dóór moet eten.

Ik maak me al járen zorgen om dochters’ eetpatroon en de heftige tekorten die ze ongetwijfeld moet hebben, ze heeft ook ondergewicht. Toen ze laatst onverklaarbare blauwe plekken kreeg schrok ze zelf en heeft ze heel uitgebreid bloedonderzoek laten doen. Ik dacht: wellicht voor haar een eyeopener (ze is 18 en kan dat best behappen) maar ze bleek, tot mijn en haar verbazing, ondanks het feit dat ze al haar hele leven vrijwel nooit vlees eet en ook geen vleesvervangers lust, minimaal groente en fruit, eigenlijk minimaal alles, geen tekorten te hebben.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 04-09-2025 11:32
2.98% gewijzigd
Kijk naar wat hij wel eet en probeer daar mee verder te gaan. Blijf aanbieden, word niet boos als het niet lukt.

Mijn dochters waren moeilijke eters, mijn jongste is dat nog steeds. Daarbij werd de oudste op haar zesde uit principe vegetariër. Er waren tijden bij dat ze voor mijn gevoel alleen fruit en volkoren brood met chocopasta aten. Ik maakte me soms wel zorgen, maar ze groeiden goed, waren actief en niet slaperig of suf.
Si abra la puerta hay lobos.
Begin eens met ander broodbeleg. Waarom moet het vlees zijn?
En ´s ochtends ontbijt zonder brood. Yoghurt met muesli en fruit, havermout, ei.
De meeste vleeswaren voor op brood zijn (naast smeerkaas) ongeveer het minst gezond. Ik eet zelf op brood ook alleen de dingen die ik echt lekker vind en niet een tweede keus. Waarom verwacht je dat wel van je kind? Gezondheid kan geen argument zijn, want dat zijn vleeswaren en kaas echt niet.
Hij kan wel zonder ultrageraffineerd vlees. Dat is toch niet gezond. Het meeste beleg heeft vrij weinig nog met vlees te maken.

Hier in huis is de regel: een gezonde maaltijd bestaat uit: vitamines, proteïne, gezonde koolhydraten en vetten.

En dan laat ik ze meer vrij in hoe ze daar invulling aan geven.

Wat fruit, een handje noten en een bakje volle kwark.

Mijn dochter ontbijt graag met een omelet zonder brood. Daarna eet ze nog een broodje chocopasta.
Hij houdt van groente en fruit, geef je aan. Laat het ouderwetse idee van ontbijten met brood los.
Begin bijvoorbeeld eens met 's ochtends snackworteltjes, tomaatjes en komkommer.
Dan voor school een boterham met beleg wat hij lekker vindt en ook snackgroentes erbij. Hartstikke gezond!
Als hij geen brood eet dan lekker fruit of yoghurt geven. En verder, laat het los. Dochter eet hier vaak in de ochtend ook maar een halve boterham. En eigenlijk altijd met chocopasta. Net als alle andere boterhammen van de dag. Echt, het boeit me oprecht niet. Ze eet weinig. Is slank tot dun. Maar wel heel happy. Selectief eten is ok. Langzaam eten overigens ook. Is beter voor de spijsvertering. Jammer dat het op school altijd snel moet. Zou met zoon nadenken over wat hij wel lekker vindt en makkelijk kan eten op school. En wat natuurlijk ook nog (een beetje) gezond is.
Je gaat het niet winnen, en zolang je kind geen ondergewicht heeft, lekker actief is, buitenspeelt, sport en zich kan concentreren op school, zou ik er niet teveel aandacht aan geven.

En ja, ik weet dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is. Maar je wint er werkelijk helemaal niks mee. Behalve heel veel ongezellige maaltijden en een enorme machtsstrijd die jij absoluut gaat verliezen. Mijn advies is om gewoon normale porties voor hem op te scheppen, er verder niet naar om te kijken en er niks over te zeggen en als jullie zelf klaar zijn met eten, ruim je zijn bordje ook op. Idem voor ontbijt en (school)lunch. Hij neemt wat hij wil of nodig heeft en wat niet opgaat, dat gooi je zonder veel omhaal weer weg.

Ik heb een zoon die nu een boom van een kerel is, en die heeft (in mijn herinneringen, dus die zijn vast gechargeerd) tot zijn 12e enkel broodjes hagelslag gegeten. En mens, wat heb ik een strijd gevoerd over zijn eten. Want een lijf in de groei heeft bouwstoffen nodig, melk, en brood, en groente, vlees en fruit. Maar het is goed gekomen.
Vlees is helemaal niet belangrijk om te eten. Zeker niet op brood. Dus ik geef je ex groot gelijk, broodje hagelslag mee naar school. En waarom dan 's ochtends wel vlees op brood? Dat is toch nergens goed voor. Doe er wat anders op, of geef hem een bak bananenvla.
Ik zou overigens " ik heb buikpijn" niet als smoes zien. Van de stress van het moeten eten kan je buikklachten krijgen.

Waarom niet voor de TV zetten als hij dan wel eet? Of laten spelen? Misschien werkt dat veel beter dan verplicht aan tafel te moeten zitten.

Weet je, laat het los. Houdt vaste eetmomenten aan. Straf niet door geen snoepje of toetje te geven. En biedt hem ook wat fruit en groente aan als hij voor de TV zit of aan het spelen is.
Vlees op brood is niet zo gezond. Het staat ook niet in de schijf van vijf, dus als hij dit niet lust, prima! Geef hem lekker waar hij zin in heeft. Zoet broodbeleg is prima, zolang het maar niet alleen koek en snoep is) en dan komt het hopelijk wel goed. Ik weet hoe frustrerend het is want mijn zoontje at een tijd geleden voor de zomervakantie heel slecht en hij vroeg alleen maar om koek en snoep. Gelukkig is het nu weer beter want ik begon me zorgen te maken omdat hij zoveel af viel.
Groetjes!
Veel goede adviezen hierboven.
Ik zou je zoontje meer controle geven, over eten èn andere dingen.
Laat hem kiezen wat hij aan wil trekken. Vraag dan wat hij wil eten, ochtend en middag.

Doe zelf eens lekker creatief dit weekend. Maak eens een heel ander ontbijt. Gebakken ei in een leuk vormpje met baked beans en een worstje. Volkoren beschuitjes en ontbijtkoek, een gekookt eitje. Zet vanalles op tafel en laat hem maar zelf beslissen wanneer hij aanschuift. Hij mag toch best een klein speelgoedje aan tafel hebben trouwens, als hij dat nou fijn vindt. Onze oudste wil vaak een plastic diertje mee laten eten en onze jongste zit er soms met wel 3 knuffelbeesten. Grappig toch. Ga ook boodschappen doen met hem bewust en laat hem wat dingetjes uitproberen/uitkiezen. Doe eens samen iets maken of bakken.

Wij variëren eigenlijk verder zoveel, de lijst zou te lang worden. Maar het mag best verrassend en een feestje zijn toch. Maak het weer leuk. Strooi regenboogspikkels op de yoghurt en geef al het eten kleur. Ik meng vaak meerdere soorten pasta omdat dat er vrolijker uitziet. Leg er ook eens wat snoepjes naast zodat hij die niet hoeft te 'verdienen'. Geen commentaar geven hooguit zeggen wanneer je af wil gaan ruimen.

Behalve het van tijdstip van beleg wisselen, wat hebben jullie eigenlijk zelf al geprobeerd?
Lorem Ipsum
Wij hebben de strijd toen opgegeven en zijn voor de TV gaan eten, kind met een ipad, zo ging er ongemerkt een stuk meer in en was er een stuk minder gezeik.

Ik vind het nu belangrijker dat ze eet in plaats van wat ze eet. Fruit en groenten zijn een verplichting, maar verder ontbijt ze soms met cereal, en dan gewoon ongezond, wit brood mee naar school. Want anders at ze niets behalve haar fruit en kregen we volle broodtrommels mee terug.

Later als ze groot zijn gaan ze vanzelf gezonder eten (hoop ik dan, ikzelf wel). Ik ben opgevoed met het MOEST allemaal gezond en op, en ik lust daardoor bijna niets, maar probeer wel van alles. Onze dochter lust nu al meer en probeert altijd alles dat ze niet kent. Lust ze het niet, dan hoeft ze maar een klein beetje, en vind ze het wel lekker, dan komt het op het menu.

Eten is het enige waar kinderen van die leeftijd invloed op hebben, laat ze die invloed hebben, maar geef ze ook gewoon wat ze lekker vinden. Je zet voor jezelf ook niet een hele maaltijd op tafel die je niet te eten vindt.
Overigens bedoel ik daarmee niet dat je apart moet gaan koken, maar kook even een tijdje wat dat je kind lekker vindt, en varieer daarmee. Dan gaat de lading van het uberhaupt eten er wel af.
En zet hem lekker voor de TV of een iPad voor een keer, misschien werkt het bij jullie ook. Dat geneuzel over bewust eten is volgens mij echt bullcrap. (maar ik ben dan ook niet zo van opvoeden hoe het hoort, maar wat werkt).
Ik val in herhaling maar waarom zo een nadruk op brood? De mijne houdt ook niet van brood. Dus ze krijgt geen brood mee. Rijstwafels vind ze wel lekker. Worstenbrood geef ik ook wel eens mee. Ik maak regelmatig een hele voorraad ei-muffins met spek. Die vries ik in en geef ik mee. Flat bread vindt ze ook lekker. Ze is nu ook wat ouder (bovenbouw) dus mag op vrijdag tosti meenemen. Of noodles.

En de regel eerst hartig dan zoet heb ik nooit toegepast. Ik hou zelf absoluut niet van hartig op m’n boterham, dus ik eet zelf ook zoet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven