Geld & Recht alle pijlers

Kopen of huren

24-03-2019 20:10 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een aantal jaar geleden heb ik mijn huis verkocht na een relatiebreuk. Vervolgens ben ik terug bij mijn ouders gaan wonen. Hierna een andere relatie gehad waarbij ik merendeel vd tijd bij hem verbleef. Deze relatie is nu ook al enige tijd voorbij en sindsdien ben ik op zoek naar een appartement om te kopen. Tot nu toe ben ik al een goed jaar aan het zoeken maar ik vind niks. Ondertussen merk ik wel dat ik echt de behoefte heb om op mezelf te gaan, ook voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Nu ben ik aan het overwegen om tijdelijk te huren tot ik op een gegeven moment een geschikt appartement vind om te kopen. Ik kan ook bij mijn ouders blijven, verder zoeken en dus ook verder sparen, maar voor hetzelfde geld zit ik nog 2 jaar thuis. Bovendien, ik hoop dat ik nog een partner tegenkom en stel dat ik dan al gekocht heb en terug moet verkopen, dan is dit meestal met wat verlies. Verhuren zie ik niet echt zitten. Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
24-03-2019 20:15
Kopen, maar dan iets waar je gewoon zelf kunt blijven wonen al dan niet met partner, zodat je niet bij een relatiebreuk weer op straat komt te staan. Ergens gaan wonen met het idee dat je die woning opgeeft als je 'n partner treft, vind ik een beetje dom.
+1
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
24-03-2019 20:17
Ik zie het probleem van dat verlies niet zo. Als je een appartement huurt voor, laten we zeggen 650 euro, twee jaar lang, dan heb je ruim 15.000 euro aan huur betaald.

Als je iets koopt en het met een beetje verlies weer zou verkopen, laten we zeggen 15.000 euro, dan komt dat op hetzelfde neer.
.
Ehm.. nee? Bij koop betaal je ook nog hypotheekrente en kosten koper en zo.
Alle reacties Link kopieren
erizito schreef:
24-03-2019 20:45
.
Ehm.. nee? Bij koop betaal je ook nog hypotheekrente en kosten koper en zo.

Hm. Akkoord.
Maar er zei al iemand dat je met 650 euro aan huur niet ver komt. Dus hoewel mijn berekening nergens op slaat zal ie toch aardig kloppen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
To, de keuze kopen of huren is erg afhankelijk van waar je wilt wonen. Ik heb als alleenstaande gekocht, maar vooral omdat sociale huur geen optie was ivm megawachttijden en vrije sector boven budget. Als huurhuizen makkelijker te krijgen waren geweest had ik dat waarschijnlijk gedaan.

Kun je kopen? Ik bedoel, heb je vast contract, voldoende spaargeld voor KK en geen ‘erfenis’ van je vorige woning (NHG uitgekeerd)?
Alle reacties Link kopieren
Ter info, in de regio waar ik woon schat ik de gemiddelde huurprijs op een 700 per maand.
En ja, mijn gedachte is idd ook om, moest ik een nieuwe partner vinden, toch altijd iets achter de hand te hebben moest de relatie stuklopen. Maar als ik iets koop is het waarschijnlijk een appartement, wat niet ideaal zou zijn moest ik ooit kinderen krijgen. Dus dan zou dat betekenen dat ik dan alsnog moet verkopen, ofwel verhuren. Dat laatste zie ik niet zo zitten evt met het financiële aspect bij kosten, en alle andere risico's wat hierbij komen kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ga lekker huren. Kopen kan altijd nog. Die bubble van nu gaat op een gegeven moment ook wel weer barsten.
Alle reacties Link kopieren
erizito schreef:
24-03-2019 20:52
To, de keuze kopen of huren is erg afhankelijk van waar je wilt wonen. Ik heb als alleenstaande gekocht, maar vooral omdat sociale huur geen optie was ivm megawachttijden en vrije sector boven budget. Als huurhuizen makkelijker te krijgen waren geweest had ik dat waarschijnlijk gedaan.

Kun je kopen? Ik bedoel, heb je vast contract, voldoende spaargeld voor KK en geen ‘erfenis’ van je vorige woning (NHG uitgekeerd)?
Ik heb een vast contract en terug wat spaargeld. Om te kunnen kopen zou dit wel impliceren dat ik mijn volledig spaargeld in moet brengen. Dat idee vind ik ook ergens wel akelig. Bij het huren kan ik mijn spaargeld behouden en intussen wel uitkijken naar een geschikte woning.
Alle reacties Link kopieren
Lauren85 schreef:
24-03-2019 20:52
Ter info, in de regio waar ik woon schat ik de gemiddelde huurprijs op een 700 per maand.
En ja, mijn gedachte is idd ook om, moest ik een nieuwe partner vinden, toch altijd iets achter de hand te hebben moest de relatie stuklopen. Maar als ik iets koop is het waarschijnlijk een appartement, wat niet ideaal zou zijn moest ik ooit kinderen krijgen. Dus dan zou dat betekenen dat ik dan alsnog moet verkopen, ofwel verhuren. Dat laatste zie ik niet zo zitten evt met het financiële aspect bij kosten, en alle andere risico's wat hierbij komen kijken.
Stel je koopt een appartement en je krijgt over 5 jaar een baby. Prima toch? Wat wil je zelf? Koop of huur? Denk daar over na en doe dat. Zo exact plannen heeft geen zin, er zijn te veel variabelen.
Alle reacties Link kopieren
Lekker huren inderdaad! Geen gezeur als dingen kapot gaan. De huizenprijzen zijn nu ook echt belachelijk hoog. Ik zou ik deze tijd nooit beginnen met een eerste huis.
Alle reacties Link kopieren
Aan je taalgebruik te zien ben je een Belg, klopt dat?
Zo ja: in de grensstreek toevallig? Daar is genoeg huur te vinden voor rond de 600-700 euro. En nog mooi ook.
Alle reacties Link kopieren
Samenwonen is niet het ultieme doel. Lekker je eigen huis en af en toe bij je lief langs/ hij bij jou langs is net zo, of misschien zelfs nog wel meer gezellig.
De prijzen voor koopwoningen zijn hoog maar de huurprijzen in de vrije sector zijn nog heel veel gekker. Ik heb natuurlijk wel alleen ervaring met mijn eigen regio (Randstad), jouw omgeving kan heel anders zijn. Ik zou kopen, dan bouw je in ieder geval voor jezelf kapitaal op. Mocht je ooit weer willen samenwonen oid kan je het altijd nog in de verhuur doen.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
24-03-2019 20:58
Aan je taalgebruik te zien ben je een Belg, klopt dat?
Zo ja: in de grensstreek toevallig? Daar is genoeg huur te vinden voor rond de 600-700 euro. En nog mooi ook.
Klopt, woon idd aan de grens en voor 650 heb je wel al iets moois.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon niet in de randstad, dus andere prijzen, maar ik heb huren nooit als weggegooid geld ervaren. Voor dat geld had ik; veel vrijheid (kan zonder gedoe van je huis af), geen hypotheek rente, in het geval van extreme tegenslag kon ik terugvallen op huurtoeslag, geen opstalverzekering nodig, onderhoud ketel en indien nodig een nieuwe, geen dakgoten vegen of riool ontstoppen, niet sparen voor groot onderhoud, geen geld uitgeven aan onverwachte reparaties, om de zoveel jaar een nieuwe keuken/ badkamer, upgrades zoals dubbele ramen zonder onkosten.. Ik vond het heel fijn.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
24-03-2019 21:25
Ik woon niet in de randstad, dus andere prijzen, maar ik heb huren nooit als weggegooid geld ervaren.
.
Mazzelaar :mrgreen: In de Randstad voelt het wel anders: je betaalt zo €1000 voor niets bijzonders. Zonder mogelijkheid tot huursubsidie als het tegenzit.
roosje1976 schreef:
24-03-2019 20:57
Geen gezeur als dingen kapot gaan. De huizenprijzen zijn nu ook echt belachelijk hoog.
De huren gaan nog meer omhoog. Hier in Gelderland zijn nog best appartementen voor 550 euro voor 60 m2. Maar geen energielabel A.
Belg007 schreef:
24-03-2019 20:25
Als je wil gaan huren ... sta je dan al ergens ingeschreven bij de woningbouw?
Hoe lang zijn de wachtlijsten?

Want ik zou als alleenstaande geen zin hebben om particulier te gaan huren en elke maand bijvoorbeeld 1000 euro weg te gooien.


Als je al een jaar zoekt voor een koopappartement ... misschien ook eens kijken naar je eisenpakket hiervoor en of je dat eventueel kan aanpassen?
(Tenzij het natuurlijk alleen maar elke keer crasht op centen.)

Je gooit niets weg, je hebt hier woongenot voor.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad. Er wordt vaak heel jubelend gedaan over woningbezit en dat huren maar 'weggegooid geld' is en daar ben ik het gewoon niet mee eens. Ja, als je een woning hebt gekocht in een goede tijd en je verkoopt hem in een goede tijd, dan kun je flink winst maken dus ja, het kan een goede investering zijn. Ik ken ook mensen die graag uit hun koopwoning willen maar dat ding staat, zelfs in deze gunstige verkoopmarkt, nog steeds onder water.

Ik heb nu een koopwoning en die ga ik met winst verkopen maar ik heb er ook veel zorgen aan (gehad). Het is een oud huis (zo lekker 'karakteristiek') en heeft energielabel Z, bij wijze van. Het heeft heel veel onderhoud nodig en aangezien ik zelf niet handig ben gaat daar best wat geld in zitten. Ook zou ik graag verhuizen want ik vind de straat/buren te rumoerig. Als ik gehuurd had was ik al lang zonder enige zorg vertrokken.

Ik mis mijn oude huurwoning. Ja, de huur was ietsje hoger dan mijn hypotheek maar ik had geen enkele zorg (voordeel was wel dat een een nieuwe unit was). Ik had ook mazzel met de huurbaas. De enkele keer dat er iets was werd het snel opgepakt. En nee, de keuken die er in zat was de goedkoopste van Ikea en zeker niet zo mooi als mijn huidige en nee, ik de laminaatvloer die erin lag zou ik zelf ook niet gekozen hebben maar het was heerlijk zorgeloos wonen. Toen ik er woonde kreeg ik nieuwe kozijnen met dubbel glas erin. Ik hoefde niets te regelen, niets te betalen. Wat een luxe.

Mijn huurwoning was zeker geen weggegooid geld. Ik heb er een aantal jaar heel plezierig, zorgeloos woongenot van gehad.
Ik had een koopwoning en die heb ik met verlies moeten verkopen. Naast de kosten koper en alle rente die ik in de jaren dat ik er woonde al betaald had. Huren was echt voordeliger geweest. Huren is niet per definitie geld weggooien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven