Geld & Recht alle pijlers

Kopen we dit huis?

24-05-2014 21:31 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik pieker me suf... We zijn ingeloot voor een koopwoning.

Momenteel huren we een tussenwoning (2 ruime slaapkamers) en de koopwoning heeft 3 slaapkamers en een zolder.

We zijn momenteel scheefwoners en zullen voorlopig ieder jaar 6,5% gaan bijbetalen (waarschijnlijk tot een bepaald bedrag, dit zal voor ons 850 euro zijn, dit bedrag bereiken we over 4 jaar)

Aan huur betalen we momenteel 650 euro. Hypotheek zal inclusief levensverzekering rond de 900 euro netto zijn.

Pittig bedrag erbij...maar niet een volledig weggegooid bedrag. Eens of oneens? Wat is verstandig? We hebben samen 1,5 modaal inkomen.

Ben erg benieuwd naar jullie visie.
Weet je zeker dat je in deze stad wil blijven wonen?

Hoeveel spaargeld heb je?

Kun je alles evt van 1 salaris betalen?
Teuntje, we hebben spaargeld, maar dit gebruiken we voor inrichting en willen we verder achter de hand houden voor nood.

We kunnen het niet van 1 salaris betalen.
Kun je het bruto wel betalen?
Bruto kunnen we het betalen.
Samen anderhalf keer modaal, zeg ca. 50.000 euro met zijn tweeën? Dan ga je echt geen hypotheek krijgen die netto 900 euro is.
Als je na inrichting geen spaargeld meer hebt zou ik het niet doen
Het is iets meer betje en we krijgen wel een hypotheek, kunnen zelfs iets meer lenen.
teuntje, ik schreef dat we na inrichting nog iets achter de hand willen houden. We willen juist niet alles gebruiken voor meerwerk en inrichting.
Werken jullie beide?

Als dat wegvalt, zul je het redden met 1x WW en is er dan evt een mogelijkheid dat iemand meer gaat werken bijvoorbeeld?

Wonen jullie over 10 jaar nog in dit huis? Zijn er scholen in de buurt, is er mogelijkheid voor een kamer op zolder?

Alles ja, dan zou ik het doen. Dat bedrag erbij is idd flink maar wel een investering.
Geniet van elke dag!
Liever kopen dan huren zou ik zeggen, dus ik wist het wel.
We werken beide mrsnem. Met WW zullen we het redden, ik zou meer kunnen werken.

Dit is een huis waar we oud kunnen worden, onze kinderen kunnen naar school fietsen, zolder is te gebruiken als een kamer.

De huurverhoging maakt me momenteel ook niet blij. Uiteindelijk betalen we nu een hele hoop geld voor een oud huisje wat amper wordt onderhouden (verf bladdert van de kozijnen)

En ja, ik zie het bedrag wat we extra gaan betalen ook als een investering. Maar ik vind het ook allemaal doodeng.
Als je het kunt betalen en je kunt het ook redden met een lager inkomen, wat is dan het probleem? Er komt 250 per maand bij voor een groter en beter huis, maar je huidige huur (die nu heel laag is natuurlijk) zal op termijn ook 200 hoger worden.
Hou er ook rekening mee dat je met een koopwoning nog meer extra lasten hebt: onderhoud, extra gemeentelijke lasten, opstalverzekering. Heb je daar ook rekening mee gehouden?
Bij een eigen huis ben je er natuurlijk niet alleen met het hypotheekbedrag. Als er iets stuk gaat waarvoor je nu de woningbouw belt voor reparatie sta je dan zelf voor. Ook zullen de gemeentelijke belastingen hoger zijn als nu omdat je nu alleen het WOZ gedeelte als huurder betaalt maar als eigenaar betaal je het andere deel ook. Bij een nieuwe woning niet direct aan de orde, maar het huis zal ook eens in de zoveel jaar geschilderd moeten worden aan de buitenkant, dat bedrag moet je natuurlijk ook kunnen sparen. Tuurlijk: je stopt het geld dan allemaal in je eigen huis maar je moet het wel kunnen betalen!
Gewoon erg spannend Betje. Het is toch net zo'n beslissing die je niet dagelijks maakt...

Seringen, houden we ook rekening mee. Onderhoud zal de eerste jaren niet al te groot zijn en ik zou over een jaar of wat meer kunnen werken.

We leven nu best uithuizig; veel uit eten en borrelen, ook daar zullen we een halt in toe moeten roepen. Maar dat hebben we er beide voor over.

Het is allemaal gewoon best eng. Herkennen jullie dat niet?
Ligt er helemaal wat er binnen komt en wat jullie vaste lasten zijn.

Een huis kopen blijft hoe dan ook een grote stap, maar het verschilt per situatie natuurlijk wel of het verantwoord is.

Onze hypotheek is netto 950 euro, we kwamen van een huurflatje van 380 euro af. Maar het is nog steeds prima te doen hoor
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Nee, eigenlijk niet. Toen ik mijn eerste huis kocht hadden wij een vrij dure huurwoning en aan hypotheek gingen we minder betalen (+ VVE-bijdrage werd het iets hoger). Het spannendst was nog om de hypotheek helemaal rond te krijgen. We verdienden voldoende maar ik had een tijdelijk contract dus dat ging allemaal moeilijk moeilijk. Wat dat betreft is er niets veranderd, of is het alleen nog maar erger geworden vrees ik.
Wil je nog kinderen?
Met evt. WW voor het geval dát red je het wel maar die duurt niet eeuwig, nieuwe banen liggen met bijna 1 miljoen werklozen tegenover 90.000 vacatures ook niet voor het opscheppen dus maak een héél goede rekensom voor je een besluit neemt.
verba volant, scripta manent.
Wat als jullie uit elkaar gaan? Tegenwoordig is dat een grote veroorzaker van huis verkopen. Kan 1 van jullie het huis dan betalen?
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Dat is ook pittig Carrie. Ik denk dat het ook aanpassen is. Ik geef nu gewoon best veel geld uit aan etentjes en kleding e.d. Daar zal ik me in moeten aanpassen.

Ik vind het ook wel vervelend om nu al zoveel voor deze oude woning te moeten betalen. Er wordt amper wat opgeknapt, alles is gedateerd maar zolang het werkt wordt er niks aan gedaan. Er zitten tegels in het toilet en douche vanaf het begin (1980)

Marianne, we werken beide al geruime tijd bij dezelfde baas, de vooruitzichten zijn niet slecht. Ik besef dat je nooit weet hoe het loopt, maar dan zou ook dit huurhuis al een flink bedrag zijn wat we moeten betalen.

Zus, er komen geen kinderen meer.

Ik vind gewoon het kopen spannend.
Heb je alle inkomsten en (geschatte) uitgaven al op een rijtje gezet? Inclusief sparen voor onderhoud, onvoorziene uitgavenpot, eventueel minder willen werken igv kinderen (heb je die al, of wil je die?). Hypotheek altijd bruto rekenen, je weet niet wat ze allemaal nog gaan bedenken met de hra.

Wij hebben een hypotheek van bruto 1200 per maand, en gezamenlijk inkomen van rond de 65000. Een kind dat naar kdv gaat. En dat gaat financieel meer dan prima, ook met uit eten gaan e.d.

Op 1 inkomen zou het krapper worden, maar kan het net. Per 1-1 gaan we ook beiden weer iets meer werken, dochter naar school, dan lukt het op 1 salaris ook, zij het dat we dan wel levensstijl moeten aanpassen. Maar we hebben een buffer die na ww periode nog een paar jaar kan dekken, dus dat komt wel goed.
Voor wat voor een soort hypotheek gaan jullie? lineaire of annuiteiten?

(want bij die laatste stijgen je netto lasten met de jaren..niet handig als er straks iemand minder wilt werken ivm komst kinderen)

@edit er komen geen kinderen meer, kijk dat is al een andere insteek en zal veel kosten schelen.

Ik heb het idee dat het allemaal erg krap is allemaal, vergis je niet in een nieuwbouw woning, de meerkosten etc, de muurbedekking/vloeren etc. Kunnen jullie veel dingen zelf?

(en ja dat kun je zo goedkoop doen als je zelf wilt, maar als jij het goedkoopste van het goedkoopste erin legt en je wilt je huis ooit een x verkopen..dan verkoopt dat toch echt minder prettig dan een huis waar de kwaliteit van afwerking op een hoger niveau ligt)

Kwa inrichting bedoel je meubels neem ik aan? (ik zou liever een lagere hypotheek hebben, dan die dure meubels in je huis hebben staan), zit je ook een stuk veiliger met lasten mocht iemand in de WW komen oid

Vergeet ook niet geld te reserveren voor onderhoud (al is dat bij een nieuwbouw nog niet zo aan de orde), maar denk ook aan lasten zoals de gemeentelijke belastingen (WOZ), bijtellingen..bij een huis met een netto maandlast zullen die posten ook aardig meetellen.
Is ook spannend! Maar t klinkt alsof jullie goed over alles nadenken en je weet idd nooit helemaal zeker hoe alles loopt, qua banen ed... Als je daarop gaat zitten wachten kan je nooit deze stap zetten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven