Geld & Recht alle pijlers

Kosten g/w/l

10-04-2012 13:55 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar maanden woon ik in een nieuw appartement. Nieuwbouw, goed geisoleerd, dubbelglas en ongeveer 80m2. Nu heb ik gas en elektra geregeld maar vragen ze me 180e per maand te betalen als voorschotbedrag. Dit vind ik heel erg veel en heb hem weten te verlagen naar 150 pmnd. Lager willen ze niet gaan om mij te 'beschermen' tegen een hoge eindafrekening. Nu is het zo dat ik alleen woon en veel weg ben en kan me daarom echt niet voorstellen dat 150 pmnd redelijk is. Ze willen ook niet aangeven waar dit bedrag op gebaseerd is, in elk geval niet op een vorige bewoner want dit is nieuwbouw en ik ben de eerste die er nu in woont.

Dus vandaar mijn vraag: wat betalen jullie pmnd?? Op internet krijg ik zulke totaal uiteenlopende bedragen te zien dus wordt daar ook niet veel wijzer uit... Graag dus wat vergelijkingsmateriaal van 'ervaringsdeskundigen!'.

Alle tips om dit bedrag toch nog omlaag te krijgen zijn uiteraard meer dan welkom!
ik betaal 180 pm voor 120m2, ben ik de hele dag thuis met 2 kleine kinderen, dus heen en weer geren naar buiten, overal cv.
wij slapen nooit.
Op de site van eneco vind je een tool waarmee je kunt uitrekenen wat een gemiddeld gebruik in jouw situatie zou kunnen zijn.

Ik ga hem even zoeken.
http://thuis.eneco.nl/ene ... ergelijk-energieverbruik/

Die moet je hebben. Komt aardig uit bij mij en een paar vriendinnen.
Het zal berekend zijn op hun ervaring van gemiddelde verbruik. Z,ij hebben liever dat ze het geld krijgen en eventueel wat terug moeten betalen, dan dat ze achteraf achter het bedrag aan moeten jagen
Hoi Jewell,

Ik betaal ¤150 en woon in een nieuwbouw appartement van 75m2. Ik zou gewoon het eerst jaar even aankijken of je straks moet bijbetalen of terug krijgt op je jaar afrekening zo kan je zien of die ¤150 te veel of te weinig is voor jou. Het gasverbruik is in nieuwbouw huizen het eerste jaar vaak wat hoger omdat er nog veel vocht in de muren zit waardoor je vaak wat meer moet stoken. Daarna zou je gasverbruik waarschijnlijk lager zijn aangezien nieuwbouw vaak goed geissoleerd is! Let je verder veel op energie besparing? Als je bijv op google energie bespaar tips intypt vind je vast vele tips waarmee je misschien je verbruik nog meer omlaag kan brengen :-)
Uhm wij betalen 150 euro per maand aan voorschot en krijgen elk jaar rond de 300 euro terug bij de eindafrekening (soort van extra spaarpotje voor ons).

Wonen in een ééngezinswoning (rijtjeshuis in het midden) met 2 verdiepingen met 2 volwassenen en 1 kind.

3 dagen in de week zijn wij overdag en 's avonds thuis (dus warm stoken) en de overige 4 dagen na 17.00u.

Heb je nog niet eerder afgenomen bij deze leverancier?
140 euro g/l en 55 euro water.

100m2, oud vrijstaand huis (dus niet zo goed geïsoleerd vergeleken met nieuwbouw of een tussenwoning)

oh ja; 2 personen die fulltime werken
Hier 208 euro per maand. Zeven personen, eengezinswoning met drie etages, ongeveer 250m², bagger geïsoleerd, overal CV, meerdere PC´s, TV´s en meer van dat soort gedoe en een wasmachine en droger die iedere dag draaien. Krijg altijd geld terug aan het einde van het jaar.
Dank voor jullie snelle berichtjes!! En katherina bedankt voor de tool van eneco, ga gelijk even checken!

@thasmo: dankje! Nee niet eerder afgenomen hier. Wel bij een andere leverancier toen ik in een heel oud huis woonde, samen met 3 huisgenoten, we waren veel thuis en betaalden 200pmnd.

@inspiratieloos: dankje! ja die bespaartips zijn erg handig, gebruik er ook veel van. Let erg op dat ik de lichten niet teveel laat branden, apparaten helemaal uit en niet op standby en geen kachels aan als de ramen openstaan, wasmachine draait 1 max 2x per week en dan wel alleen als ik genoeg was heb. @missfiona; dat extra zakcentje aan het einde van het jaar is ook wel lekker idd. Vind 150 per maand alleen wel heel veel.:)
Appartement, ca. 80 vierkante meter, 3 personen, waarvan 1 vrijwel altijd thuis. Goed geïsoleerd.

Ik betaal ongeveer 75 euro gas en elektra en 15 euro water per maand.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Wat ik er wel bij moet zeggen is dat ik pas ben gaan samen wonen en die ¤150 heb gekozen om niet straks te hoeven bij betalen, ik wil even kijken wat voor ons een geschikt bedrag is. Mijn zus bijv woont in een 2 onder 1 kap woning goed geissoleerd en betaald samen met haar vriend ¤120 per maand en zei kregen nog geld terug. Het verschilt echt per persoon en per huishouden, ik denk dat het vooral het eerste jaar een beetje afwachten is. Wie weet is voor jou ¤100 al voldoende, je kan het nu nog niet zeggen

Voor water betaal ik trouwens ¤30 per kwartaal, ik zit bij Vitens en daar kon ik niet zelf aangeven wat ik wou betalen dat bedrag hebben hun voor mij vastgesteld.
amehoela dat zij jou willen beschermen!

Bij mij (ook nieuwbouw tussenappartement van 65 m2) gaven ze eerst een voorstel om 132 euro per maand te betalen, ik heb dit geweigerd met de reden dat ik weinig thuis ben (werk bijna fulltime, volg 2 avonden in de week een studie en ben gemiddeld om het weekend weg) en met de gedachte van een goed geisoleerd klein tussen app en zuinig gedrag), toen zijn zij terug gegaan naar 60 euro per maand. Een paar maanden later kreeg ik mijn eindafrekening, hierin berekende ze dat mijn nieuwe voorschot 38 euro zou zijn. Nou graag, ik spaar daarnaast wel. Dus nu betaal ik elke maand 38 euro en spaar ik daarnaast nog structureel 30 euro per maand om mijn eind afrekening op te vangen waarbij ik hoogstwaarschijnlijk een bedrag voor moet betalen. Zo hoef ik niet op hun terug betaling te wachten en kan ik zo mijn eindafrekeing ophoesten (en trek ik een beetje rente op mijn spaarrekening).

Ik zou ze bellen en uitleggen dat je het een absurd bedrag vind in jouw situatie en geef als voorstel het te verlagen naar 100 euro met de verantwoording voor een eventuele hoge eindafrekening voor jou. Ik denk dat als je een beetje 'normaal' doet (dus niet dagelijks onder de zonnebank ligt, je niet dag en nacht allerlei apparatuur aan hebt staan, je niet te oude electrische apparaten heb en je niet 7x wast en 7x droogt in de de week) je echt niet over die 100 euro per maand komt.

Misschien kan je een paar weken je meterstanden bijhouden en aan de hand hiermee een redelijk maand bedrag afdwingen en anders zeggen dat je zodra je over kan je overstapt naar een andere maatschappij.

Hou in gedachte dat jou beschermen echt niet voorop staat bij de energie maatschappij maar houd ook in gedachte dat wanneer jeje voorschot verlaagd je de kans hebt dat je achteraf moet bij betalen.
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Hier 70 pm voor 55m, door werkloosheid nu veel thuis en water 10 /m
Wat goed schijnt te werken is dreigen dat je de misgelopen rente over het bedrag dat je terug krijgt op ze gaat verhalen. tenminste ik heb wel eens gehoord dat iemand met behulp van dat argument het maandbedrag alsnog flink verlaagd kreeg.
wij betalen 154 voor gas en licht.. 2-onder-1 kap, 5 personen..

water is iets van 12 euro in de maand ofzo..
Dat lijkt me ook veel.. Ik betaal €125 voor een eengezinswoning van 116 m2 en ben ook nog veel thuis ook. Woning stamt uit 1967, dus top geisoleerd os het ook niet.
Wij betalen op het moment voor g/w/l bij elkaar zo'n 200 euro per maand. (we wonen hier sinds kort)

Kleine eengezinswoning (ongeveer 90 - 100m2)

edit: Ik ga er vanuit dat we wel nog gaan terug krijgen. Anders zou ik het wel heel erg duur vinden. Maar wij hebben wel weer stadsverwarming, wat hier erg duur blijkt te zijn.
Ik vind het veel. Wij betalen 200 euro per maand voor gas en elektriciteit en dan krijgen we aan het eind van het jaar meestal nog wat terug. We zijn met zijn drïeën en wonen in een vrijstaand huis uit 1900 dat niet geïsoleerd is, met 160 m2 woonoppervlak. Water is iets van 20 euro per maand voor ons.

Maar goed, je eigen gewoontes natuurlijk veel uit. Thermostaat op 17 of op 22 graden? Altijd thuis of 6 dagen in de week overdag van huis? Weinig apparaten of het hele huis vol snufjes? Oude energievretende wasmachine en koelkast of nieuwere A+modellen? Was op het wasrek of in de droger?
Op www.gaslicht.com kun je (globaal) berekenen wat je verbruik op jaarbasis in jouw situatie zal zijn.Ook zie je dan meteen een lijst van zo'n 100 energieleveranciers ,van goedkoopst naar duurste leverancier.Incl hun aanbiedingen,kortingen etc..
Hey Lord,don't ask me questions
Wat een hoog bedrag. Hier soortgelijke woonsituatie als jij schetst. Voorschot 60 euro per maand. Einde jaar beetje bij betalen of terug krijgen, afhankelijk van hoe koud het is geweest.

Bedrag was in het begin het dubbele op basis van vorige bewoners. Kon het niet ver verlagen. Heb een paar maanden de meterstanden bij gehouden en heb met die info gebeld. Toen geloofden ze wel dat mijn voorschot niet reëel was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven