Kosten uitzet
maandag 7 november 2016 om 20:34
Hoi allemaal,
Hoeveel zal het ongeveer kosten wanneer ik uit huis ga en ik een eigen huis (woonkamer/keuken/badkamer/1slaapkamer/kleine tuin of balkon) in moet richten?
Rekenhoudend met dat ik alles (nieuw of deels tweedehands) moet kopen.
En hebben jullie nog adviezen of dingen waar ik echt op moet letten wanneer ik alles ga aanschaffen?
En welke spullen zouden jullie wel tweedehands kopen en welke spullen écht niet?
Hoeveel zal het ongeveer kosten wanneer ik uit huis ga en ik een eigen huis (woonkamer/keuken/badkamer/1slaapkamer/kleine tuin of balkon) in moet richten?
Rekenhoudend met dat ik alles (nieuw of deels tweedehands) moet kopen.
En hebben jullie nog adviezen of dingen waar ik echt op moet letten wanneer ik alles ga aanschaffen?
En welke spullen zouden jullie wel tweedehands kopen en welke spullen écht niet?
maandag 7 november 2016 om 23:06
Haha nee die keukenschorten laten we maar achterwege! En ik snap wat je bedoelt met de knijpers, maar ik zou er toch echt niet zonder kunnen! Zoveel overbodige dingen staan er verder niet in mijn lijstje toch? Het waren ook maar ideeën voor TO natuurlijk, dus misschien dat ze er wat aan heeft..
En inderdaad die kratten ipv een wasmand is een goede tip, zo doet mijn schoonmoeder het ook. Ideaal als je weinig ruimte hebt vooral.
En inderdaad die kratten ipv een wasmand is een goede tip, zo doet mijn schoonmoeder het ook. Ideaal als je weinig ruimte hebt vooral.
dinsdag 8 november 2016 om 08:41
Gebaksbordjes en vorkjes is inderdaad ook een leuk idee om te vragen! Ik zat alleen te denken, is het niet leuk om alles van het zelfde servies en bestek te hebben? Maar misschien is het juist wel leuk om de gebaksbordjes anders te hebben.
En de tip van de wasmanden is ook een goed idee!!
Ik wilde misschien ook nog het bestek gaan sparen bij de Deen. Dan moet je 15 zegels + 6€ dan heb je 1 vork, mes, lepel en dessert lepel. Als ik dat dan 12keer moet vond ik dat toch wel weer best veel geld, want dan heb je natuurlijk nog geen groente en aardappel lepel, sla bestek, jus lepel etc.
En de tip van de wasmanden is ook een goed idee!!
Ik wilde misschien ook nog het bestek gaan sparen bij de Deen. Dan moet je 15 zegels + 6€ dan heb je 1 vork, mes, lepel en dessert lepel. Als ik dat dan 12keer moet vond ik dat toch wel weer best veel geld, want dan heb je natuurlijk nog geen groente en aardappel lepel, sla bestek, jus lepel etc.
dinsdag 8 november 2016 om 09:00
Dat is inderdaad veel geld. Bij de action of de Ikea heb je veel goedkoper een complete bestekset voor 4 of 6 personen. Kun je altijd over 5 of 10 jaar een mooie bestekset van een echt merk kopen als je dat wil.
Als je alles van hetzelfde servies wil, kun je misschien eens rondneuzen welk basic, niet te duur en goed verkrijgbaar servies je mooi vindt. Dan kun je tegen mensen zeggen dat je voor je verjaardag graag een paar onderdelen van (bijvoorbeeld) 'het vierkante servies van de Xenos' wil.
Maar ook daarvoor geldt: het is maar net hoe hoog de nood is. Je kunt ook eerst het een en ander tweedehands en via marktplaats bij elkaar sprokkelen en dan past het niet bij elkaar, en over een aantal jaar een mooie serviesset aanschaffen.
Als je alles van hetzelfde servies wil, kun je misschien eens rondneuzen welk basic, niet te duur en goed verkrijgbaar servies je mooi vindt. Dan kun je tegen mensen zeggen dat je voor je verjaardag graag een paar onderdelen van (bijvoorbeeld) 'het vierkante servies van de Xenos' wil.
Maar ook daarvoor geldt: het is maar net hoe hoog de nood is. Je kunt ook eerst het een en ander tweedehands en via marktplaats bij elkaar sprokkelen en dan past het niet bij elkaar, en over een aantal jaar een mooie serviesset aanschaffen.
dinsdag 8 november 2016 om 09:03
Ik had bij het uit huis gaan:
- bestek en bestek om mee te koken (je weet wel, soeplepels, houten lepels, scherpe messen ed)
- handdoeken/theedoek/vaatdoek ed
- bakblikken
- keukenschort (gebruik ik altijd, want staat zo gezellig en praktisch. En oké, mijn moeder maakt ze naar smaak)
- pannen (koekenpan en kookpan)
- serviesgoed (zowel om van te eten als losse glazen en bekers).
- voorraadpotten/opbergbakjes
- beddengoed
- snijplank
- kookboek (basiskookboek + margrietkookboek )
- wat meubels
Maar noodzakelijk:
- servies
- pannen
- bestek
- snijplank
- handdoekken/theedoeken/vaatdoek
- beddengoed
- voorraadpotten/opbergbakjes
en een plek om te slapen.
Met name het kleine spul kreeg ik voor de kerst/verjaardag/enz. Het eetbestek en mijn koksmessen zijn een erfenis, maar daarnaast had mijn vriend nog oud Ikea-bestek dat ook nog prima is. Daar heb je al voor 10 euro een 24-delige set. Veel mensen spaarde bijvoorbeeld mee voor handdoeken, pannen, servies enz.
Ik zag op uitzetlijst.nl een hele uitgebreide lijst staan. Ik bedoel 20 bierglazen? Ik zie nu dat de op kamerlijst iets normaler is. Maar je kunt hem aanpassen, misschien handig voor je om te gebruiken?
- bestek en bestek om mee te koken (je weet wel, soeplepels, houten lepels, scherpe messen ed)
- handdoeken/theedoek/vaatdoek ed
- bakblikken
- keukenschort (gebruik ik altijd, want staat zo gezellig en praktisch. En oké, mijn moeder maakt ze naar smaak)
- pannen (koekenpan en kookpan)
- serviesgoed (zowel om van te eten als losse glazen en bekers).
- voorraadpotten/opbergbakjes
- beddengoed
- snijplank
- kookboek (basiskookboek + margrietkookboek )
- wat meubels
Maar noodzakelijk:
- servies
- pannen
- bestek
- snijplank
- handdoekken/theedoeken/vaatdoek
- beddengoed
- voorraadpotten/opbergbakjes
en een plek om te slapen.
Met name het kleine spul kreeg ik voor de kerst/verjaardag/enz. Het eetbestek en mijn koksmessen zijn een erfenis, maar daarnaast had mijn vriend nog oud Ikea-bestek dat ook nog prima is. Daar heb je al voor 10 euro een 24-delige set. Veel mensen spaarde bijvoorbeeld mee voor handdoeken, pannen, servies enz.
Ik zag op uitzetlijst.nl een hele uitgebreide lijst staan. Ik bedoel 20 bierglazen? Ik zie nu dat de op kamerlijst iets normaler is. Maar je kunt hem aanpassen, misschien handig voor je om te gebruiken?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 8 november 2016 om 09:26
quote:dianaf schreef op 08 november 2016 @ 09:03:
Ik zag op uitzetlijst.nl een hele uitgebreide lijst staan. Ik bedoel 20 bierglazen? Ik zie nu dat de op kamerlijst iets normaler is. Maar je kunt hem aanpassen, misschien handig voor je om te gebruiken?
idd, veel te veel. Ik heb er 6 en die worden zelden gebruikt. De mannen zeggen hier altijd het zit in glas. Verder vond ik het aantal borden en bestek veel te weinig (3 of 4). Dan kun je bijna geen eters krijgen. Ik zou dan eerder voor 6 gaan.
Qua bestek heb ik zelf wel in 1 keer een bestekset gekocht. Ik heb er 1 van Sola, dat zijn sets die je best lang aan kunt vullen, het model wat ik heb, bleek mijn nicht ook te hebben en zij was toen al 20 jaar het huis uit. Ik eet er inmiddels al weer 15 jaar mee. Ze zijn qua prijs ook best te doen. Maar ik zou dan voor je verjaardag geld vragen en dat er van kopen. Voor kerst zou ik meer kijken naar keukenspullen en beddengoed. Qua servies had ik zelf ook voor een mooi servies gespaard, maar dat had ik ook kunnen vragen, en dan inderdaad ook de onderdelen. Ik heb juist gekozen voor een servies wat je zelf samen kunt stellen. Want als je een complete set kocht zat daar vaak ook een soepterrine bij. Zoiets gebruik ik dus nooit, dus wilde ik niet hebben.
Ik zag op uitzetlijst.nl een hele uitgebreide lijst staan. Ik bedoel 20 bierglazen? Ik zie nu dat de op kamerlijst iets normaler is. Maar je kunt hem aanpassen, misschien handig voor je om te gebruiken?
idd, veel te veel. Ik heb er 6 en die worden zelden gebruikt. De mannen zeggen hier altijd het zit in glas. Verder vond ik het aantal borden en bestek veel te weinig (3 of 4). Dan kun je bijna geen eters krijgen. Ik zou dan eerder voor 6 gaan.
Qua bestek heb ik zelf wel in 1 keer een bestekset gekocht. Ik heb er 1 van Sola, dat zijn sets die je best lang aan kunt vullen, het model wat ik heb, bleek mijn nicht ook te hebben en zij was toen al 20 jaar het huis uit. Ik eet er inmiddels al weer 15 jaar mee. Ze zijn qua prijs ook best te doen. Maar ik zou dan voor je verjaardag geld vragen en dat er van kopen. Voor kerst zou ik meer kijken naar keukenspullen en beddengoed. Qua servies had ik zelf ook voor een mooi servies gespaard, maar dat had ik ook kunnen vragen, en dan inderdaad ook de onderdelen. Ik heb juist gekozen voor een servies wat je zelf samen kunt stellen. Want als je een complete set kocht zat daar vaak ook een soepterrine bij. Zoiets gebruik ik dus nooit, dus wilde ik niet hebben.
woensdag 9 november 2016 om 08:44
quote:wilma36 schreef op 08 november 2016 @ 09:26:
[...]
idd, veel te veel. Ik heb er 6 en die worden zelden gebruikt. De mannen zeggen hier altijd het zit in glas. Verder vond ik het aantal borden en bestek veel te weinig (3 of 4). Dan kun je bijna geen eters krijgen. Ik zou dan eerder voor 6 gaan.
Qua bestek heb ik zelf wel in 1 keer een bestekset gekocht. Ik heb er 1 van Sola, dat zijn sets die je best lang aan kunt vullen, het model wat ik heb, bleek mijn nicht ook te hebben en zij was toen al 20 jaar het huis uit. Ik eet er inmiddels al weer 15 jaar mee. Ze zijn qua prijs ook best te doen. Maar ik zou dan voor je verjaardag geld vragen en dat er van kopen. Voor kerst zou ik meer kijken naar keukenspullen en beddengoed. Qua servies had ik zelf ook voor een mooi servies gespaard, maar dat had ik ook kunnen vragen, en dan inderdaad ook de onderdelen. Ik heb juist gekozen voor een servies wat je zelf samen kunt stellen. Want als je een complete set kocht zat daar vaak ook een soepterrine bij. Zoiets gebruik ik dus nooit, dus wilde ik niet hebben.
Ik heb ook geen bierglazen geloof ik. Als het hier gedronken wordt, dan is het gewoon uit het flesje. Scheelt in de afwas. Je moet ook 8 wijnglazen hebben, ik denk 4 voor wit en 4 voor rood? Ik heb gewoon 2 glazen (denk ik).
Ik zie nu ook een eierpan (?), 3 desertlepels (waarom niet gewoon 4?) en maar 1 dekbedovertrek (moet je het gelijk wassen anders is het niet op tijd droog).
Enfin, TO staar je niet blind op wat hier staat. Misschien een lijstje voor jezelf bijhouden met dingen die je thuis sowieso gebruikt en die aanschaffen?
[...]
idd, veel te veel. Ik heb er 6 en die worden zelden gebruikt. De mannen zeggen hier altijd het zit in glas. Verder vond ik het aantal borden en bestek veel te weinig (3 of 4). Dan kun je bijna geen eters krijgen. Ik zou dan eerder voor 6 gaan.
Qua bestek heb ik zelf wel in 1 keer een bestekset gekocht. Ik heb er 1 van Sola, dat zijn sets die je best lang aan kunt vullen, het model wat ik heb, bleek mijn nicht ook te hebben en zij was toen al 20 jaar het huis uit. Ik eet er inmiddels al weer 15 jaar mee. Ze zijn qua prijs ook best te doen. Maar ik zou dan voor je verjaardag geld vragen en dat er van kopen. Voor kerst zou ik meer kijken naar keukenspullen en beddengoed. Qua servies had ik zelf ook voor een mooi servies gespaard, maar dat had ik ook kunnen vragen, en dan inderdaad ook de onderdelen. Ik heb juist gekozen voor een servies wat je zelf samen kunt stellen. Want als je een complete set kocht zat daar vaak ook een soepterrine bij. Zoiets gebruik ik dus nooit, dus wilde ik niet hebben.
Ik heb ook geen bierglazen geloof ik. Als het hier gedronken wordt, dan is het gewoon uit het flesje. Scheelt in de afwas. Je moet ook 8 wijnglazen hebben, ik denk 4 voor wit en 4 voor rood? Ik heb gewoon 2 glazen (denk ik).
Ik zie nu ook een eierpan (?), 3 desertlepels (waarom niet gewoon 4?) en maar 1 dekbedovertrek (moet je het gelijk wassen anders is het niet op tijd droog).
Enfin, TO staar je niet blind op wat hier staat. Misschien een lijstje voor jezelf bijhouden met dingen die je thuis sowieso gebruikt en die aanschaffen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 10 november 2016 om 19:13
quote:dianaf schreef op 09 november 2016 @ 08:44:
[...]
Ik heb ook geen bierglazen geloof ik. Als het hier gedronken wordt, dan is het gewoon uit het flesje. Scheelt in de afwas. Je moet ook 8 wijnglazen hebben, ik denk 4 voor wit en 4 voor rood? Ik heb gewoon 2 glazen (denk ik).
Ik zie nu ook een eierpan (?), 3 desertlepels (waarom niet gewoon 4?) en maar 1 dekbedovertrek (moet je het gelijk wassen anders is het niet op tijd droog).
Enfin, TO staar je niet blind op wat hier staat. Misschien een lijstje voor jezelf bijhouden met dingen die je thuis sowieso gebruikt en die aanschaffen?Rood en wit kan best uit hetzelfde glas hoor. Gewoon kijken of je veel wijndrinkers op bezoek zal krijgen, dan heb je er meer nodig ( ik heb nog nooit al mijn bierglazen tegelijk gebruikt, wijnglazen zat er toch dicht tegenaan.
[...]
Ik heb ook geen bierglazen geloof ik. Als het hier gedronken wordt, dan is het gewoon uit het flesje. Scheelt in de afwas. Je moet ook 8 wijnglazen hebben, ik denk 4 voor wit en 4 voor rood? Ik heb gewoon 2 glazen (denk ik).
Ik zie nu ook een eierpan (?), 3 desertlepels (waarom niet gewoon 4?) en maar 1 dekbedovertrek (moet je het gelijk wassen anders is het niet op tijd droog).
Enfin, TO staar je niet blind op wat hier staat. Misschien een lijstje voor jezelf bijhouden met dingen die je thuis sowieso gebruikt en die aanschaffen?Rood en wit kan best uit hetzelfde glas hoor. Gewoon kijken of je veel wijndrinkers op bezoek zal krijgen, dan heb je er meer nodig ( ik heb nog nooit al mijn bierglazen tegelijk gebruikt, wijnglazen zat er toch dicht tegenaan.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
donderdag 10 november 2016 om 19:15
maandag 14 november 2016 om 18:20
Haha die uitzetlijst is hilarisch.
Wij hebben: enkele niet-matchende bierglazen, geen eierpan, geen dessert lepels, geen frituurpan, geen fauteuil, geen dvd-speler, geen washandjes, geen telefoon en geen kookwekker.
En toch functioneren we als huishouden
Wij hebben: enkele niet-matchende bierglazen, geen eierpan, geen dessert lepels, geen frituurpan, geen fauteuil, geen dvd-speler, geen washandjes, geen telefoon en geen kookwekker.
En toch functioneren we als huishouden
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
maandag 14 november 2016 om 21:48
Toen ik uit huis ging, ging ik naar 1 kamer en kostte het ongeveer (en dan leen ik even het lijstje van appeltjes )
Bed en matras € 0,- want mijn eigen matras en het bed lag geloof ik ergens op een zolder van familie
Dekbed, kussen, 2x dekbedovertrek, 2x hoeslaken € 0,- Mijn eigen dekbed, en de oudste dekbedovertrekken uit de kast
Kleerkast € 0,- Kast door mijn vader in elkaar gezet, maar anders had ik mijn eigen kledingkast meegenomen
Bank of twee gemakkelijke stoelen = € 0,- Slaapbank gevonden op straat, heeft jaren trouwe dienst gedaan. Sindsdien 2 banken van de kringloop gehad (€ 25,- en € 40,- ), nu na 15 jaar voor het eerst een nieuwe bank gekocht
Eettafel met stoelen € 0,- Eettafel was (en is) een oude tafel van familie (erg VT wonen nu, afgeschuurd eiken). Stoelen gekocht op mp als onderdeel van eetkamerset, en de tafel die er bij zat weer via mp verkocht voor dezelfde prijs als het geheel -> gratis stoelen
Pannen, servies, bestek € 75,- in totaal, meeste van de Xenos geloof ik.
Keukengerei (schilmesjes, snijplankjes, vergiet/zeef stamppotstamper...) Misschien nog eens € 10,-
Keukentextiel € 0,- tweedehands meegekregen van thuis
Schoonmaakspullen € 0,- tweedehands meegekregen van thuis
Badtextiel € 0,- tweedehands meegekregen van thuis
Gordijnen: € 0,- gekregen als op kamers ga kadootje
Kortom nog geen € 100,- ongeveer voor mijn hele eerste uitzet. Moet ik wel zeggen dat het huis al inclusief vloer, wasmachine en keuken was, maar zeker als je ouders toe zijn aan nieuw textiel en jou het oude wel mee willen geven dan hoeft het echt niet duur te zijn allemaal. Ik vond het ook wel prettig toen ik net op kamers ging, vertrouwde dekbedovertrekken enzo
Bed en matras € 0,- want mijn eigen matras en het bed lag geloof ik ergens op een zolder van familie
Dekbed, kussen, 2x dekbedovertrek, 2x hoeslaken € 0,- Mijn eigen dekbed, en de oudste dekbedovertrekken uit de kast
Kleerkast € 0,- Kast door mijn vader in elkaar gezet, maar anders had ik mijn eigen kledingkast meegenomen
Bank of twee gemakkelijke stoelen = € 0,- Slaapbank gevonden op straat, heeft jaren trouwe dienst gedaan. Sindsdien 2 banken van de kringloop gehad (€ 25,- en € 40,- ), nu na 15 jaar voor het eerst een nieuwe bank gekocht
Eettafel met stoelen € 0,- Eettafel was (en is) een oude tafel van familie (erg VT wonen nu, afgeschuurd eiken). Stoelen gekocht op mp als onderdeel van eetkamerset, en de tafel die er bij zat weer via mp verkocht voor dezelfde prijs als het geheel -> gratis stoelen
Pannen, servies, bestek € 75,- in totaal, meeste van de Xenos geloof ik.
Keukengerei (schilmesjes, snijplankjes, vergiet/zeef stamppotstamper...) Misschien nog eens € 10,-
Keukentextiel € 0,- tweedehands meegekregen van thuis
Schoonmaakspullen € 0,- tweedehands meegekregen van thuis
Badtextiel € 0,- tweedehands meegekregen van thuis
Gordijnen: € 0,- gekregen als op kamers ga kadootje
Kortom nog geen € 100,- ongeveer voor mijn hele eerste uitzet. Moet ik wel zeggen dat het huis al inclusief vloer, wasmachine en keuken was, maar zeker als je ouders toe zijn aan nieuw textiel en jou het oude wel mee willen geven dan hoeft het echt niet duur te zijn allemaal. Ik vond het ook wel prettig toen ik net op kamers ging, vertrouwde dekbedovertrekken enzo
elein wijzigde dit bericht op 14-11-2016 21:50
Reden: ik kan niet rekenen..
Reden: ik kan niet rekenen..
% gewijzigd
dinsdag 15 november 2016 om 10:41
quote:nlies schreef op 10 november 2016 @ 19:15:
En als je dingen krijgt op verjaardag, kerst en dat soort dagen, hou een lijstje bij. Voor je het weet ben je vergeten of je nou 4 wijnglazen of 4 bierglazen kreeg van tante Annie, en of je nu al wel of nog geen peper en zoutstel hebt
Goede tip! Heb ik vroeger ook gedaan omdat je op een gegeven moment echt niet meer weet wat je allemaal al hebt.
Verder goed bezig TO! Erg verstandig van je om nu al wat bij elkaar te sparen!
En als je dingen krijgt op verjaardag, kerst en dat soort dagen, hou een lijstje bij. Voor je het weet ben je vergeten of je nou 4 wijnglazen of 4 bierglazen kreeg van tante Annie, en of je nu al wel of nog geen peper en zoutstel hebt
Goede tip! Heb ik vroeger ook gedaan omdat je op een gegeven moment echt niet meer weet wat je allemaal al hebt.
Verder goed bezig TO! Erg verstandig van je om nu al wat bij elkaar te sparen!
woensdag 16 november 2016 om 06:26
quote:lvpk schreef op 08 november 2016 @ 08:41:
Ik wilde misschien ook nog het bestek gaan sparen bij de Deen. Dan moet je 15 zegels + 6€ dan heb je 1 vork, mes, lepel en dessert lepel. Als ik dat dan 12keer moet vond ik dat toch wel weer best veel geld, want dan heb je natuurlijk nog geen groente en aardappel lepel, sla bestek, jus lepel etc.Niet doen. Bij Ikea koop je al een 24-delige bestekset voor een tientje. En daar verkopen ze ook dozen met servies voor zoveel personen, en startersets pannen, dan heb je voor weinig geld alles wat je nodig hebt. Of kijk in de kringloop, daar vind je soms ook goede spullen voor weinig geld.
Ik wilde misschien ook nog het bestek gaan sparen bij de Deen. Dan moet je 15 zegels + 6€ dan heb je 1 vork, mes, lepel en dessert lepel. Als ik dat dan 12keer moet vond ik dat toch wel weer best veel geld, want dan heb je natuurlijk nog geen groente en aardappel lepel, sla bestek, jus lepel etc.Niet doen. Bij Ikea koop je al een 24-delige bestekset voor een tientje. En daar verkopen ze ook dozen met servies voor zoveel personen, en startersets pannen, dan heb je voor weinig geld alles wat je nodig hebt. Of kijk in de kringloop, daar vind je soms ook goede spullen voor weinig geld.