Geld & Recht alle pijlers

Kostenverdeling opvoeding kind

16-01-2012 16:15 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een man en door een vriendin van mij gewezen op dit forum. Ik wil jullie graag mijn situatie voorleggen:

Ik (33jr) heb tijdje (3 maanden) een scharrel/fling gehad met een vrouw (26jr). Na deze 3 maanden is dit opgehouden omdat we allebei geen basis voor een vaste relatie zagen.

Echter twee maanden nadat het 'uit' was, kwam zij erachter dat ze zwanger is. Ik was hier in eerste instantie erg van geschrokken en heb haar gevraagd abortus te overwegen. Nadat zij hier over nagedacht heeft, gaf zij aan dat ze het kind wil houden.

Achteraf ben ik hier heel blij mee want ik verheug me nu enorm op het aanstaande vaderschap! Het vriendschappelijke contact tussen ons is intussen ook weer prima en we hebben het er uitgebreid over gehad. We hebben besloten het kind samen op te voeden zonder een liefdesrelatie met elkaar aan te gaan. We wonen in dezelfde stad op 10 minuten lopen van elkaar en goede kinder dagverblijven en goede scholen zijn binnen handbereik. We willen een co-ouderschap aangaan en de zorg 50-50 verdelen tussen onze eigen huishoudens. Ook voor wat betreft opvoedingszaken zitten we goed op een lijn. Ze is nu 6 maanden zwanger.

Echter voor wat betreft financien (nog) niet. Nu vraagt zij mij geld voor allerlei aanschaf van babykamer artikelen en heeft het over een structurele bijdrage van mij aan haar voor de opvoeding. Ik vind dat zij (en ook ik) onze eigen broek moeten ophouden voor wat betreft financien. Daarnaast houd zij met een co-ouderschap voldoende tijd over om te werken (wat ze nu ook doet). Onze inkomens verschillen wel en verhouden zich als 3:1.

Ik ben er eigenlijk op tegen om structurele geldstromen van mij naar haar in gang te zetten. Ze moet haar eigen boontjes doppen. Ik wil niet zeggen dat ik nooit iets extra's wil doen. Integendeel; ik ben zeker bereid meer bij te dragen als dat nodig is. Maar dan op basis van verzoeken of op basis van eenmalige grotere uitgaven die ik dan voor mijn rekening neem. Voor de eerste vier maanden betaal ik haar overigens wel een bijdrage dan is zij thuis en zorgt ze voor de baby. Daarna gaat ze aan het werk en gaat ons co-ouderschap in. Dit topic gaat over de lange termijn na de eerste vier maanden.

Wat vinden jullie hiervan? Is dit redelijk?

Alvast bedankt voor jullie reacties en als er nog toelichting nodig is geef ik die graag.

Groetjes Max
quote:uiterwaarden schreef op 16 januari 2012 @ 16:43:

Bij kinderalimentatie is de relatie tussen de ouders niet van belang, zelf als ouders geen relatie hebben gehad, bestaat het recht op kinderalimentatie. Het LBIO maakt de berekening op basis van de gegevens die u en uw (ex-)partner overleggen.

BronMaar wat je nu zegt, zou ook over ouders kunnen gaan waarbij het kind maar eens in de twee weken bij de vader is. Wie zegt dat dit ook geldt in gevallen waarin het kind precies evenveel bij de vader is als bij de moeder?
Dat gaat hard met de reacties, sneller dan ik kan typen...

Misschien is het toch verstandiger dat ik wat meer laat vastleggen over de financiele kant. Ik wilde het eigenlijk meer flexibel houden maar misschien is dat toch niet zo'n goed idee.

Nog even ter verduidelijking:

Wij werken alle bei 36 uur per week. In de week dat het kind bij een van ons is werken we 4 dagen en in de andere 5 dagen. Haar inkomen is ca 2000 bruto dat van mij ca 6000 bruto.
Hoe zou dit voor een kind zijn. Je bent een 'ongelukje' achteraf toch wel beetje gewenst, je mag blijven, maar je ouders gaan je delen. Hebben nu al onenigheid over de financiën, terwijl je nog niet eens bent geboren. Het gaat over een kind, niet over een verzorg pony; de ene persoon is eigenaar, de andere mag er op rijden met als tegenprestatie dat diegene de helft van de verzorging op zich neemt. Ik voel heel veel medelijden met kinderen die op zo'n basis ter wereld komen.
anoniem_138116 wijzigde dit bericht op 16-01-2012 16:51
Reden: type fout
% gewijzigd
Max,

Ik zou de kosten ed ook goed laten vastleggen. Daar kun je juist veel gedoe over krijgen.
Ik wil geen positie innemen, daarvoor moet je twee verhalen horen, maar voor het geval moeder gaat zwaaien met bedragen:

als je alles nieuw koopt, kost het inderdaad een fortuin.

Als je dat niet van tevoren wist of hebt gepland, en je hebt het geld niet (ervoor over): op Marktplaats kun je prut vinden, maar ook heeel erg goede nette mooie hippe spullen voor minder dan de helft van de nieuwprijs.

En je kindje slaapt echt niet minder lekker in een eerder gebruikt bedje, bijvoorbeeld.
Je hebt gelijk Flip!

Ik was nog op zoek naar de regels voor co-ouderschap waar geen relatie aan vooraf is gegaan.

Dit komt niet zo vaak voor, heb ik het idee
@Sandt,

Volgens mij regelen de ouders het juist heel erg goed. Alles wordt van te voren besproken en ondanks dat de ouders niet bij elkaar zijn willen ze er samen uit komen en samen voor het kind zorgen. Het had veel erger gekund.
Wat goed van je dat je op deze wijze je vaderschap aangaat. Dat is best wel eens verfrissend om te horen

Volgens mij heb je met een 50/50 constructie niet te maken met kinder alimentatie aangezien jullie dezelfde kosten hebben.

Een kinderkamer zou door haar zelf betaald moeten worden. Jij schaft er immers ook een aan. Je zou wel gezamelijk kunnen kijken of jullie ergens korting kunnen krijgen omdat jullie alles x 2 aanschaffen.
quote:redband schreef op 16 januari 2012 @ 16:38:

Niet om het een of ander, natuurlijk moet je alles goed afspreken met elkaar, maar een vaderschapstest hoort er ook bij.

Je weet maar nooit.Eerlijk gezegd was dit ook mijn eerste gedachte. Misschien heel slecht van me, maar ik zou als man zekerheid willen hebben.
Als jullie een co-ouderschap aangaan en kind even vaak bij moeder en vader verblijft dan vind ik het niet redelijk van haar om dan nog een extra bijdrag aan jou te vragen.

Overigens ben ik persoonlijk van mening dat een kind van 4 maanden gewoon bij moeder hoort te wonen.
quote:rozenstruikje schreef op 16 januari 2012 @ 16:54:

Een kinderkamer zou door haar zelf betaald moeten worden. Jij schaft er immers ook een aan. Je zou wel gezamelijk kunnen kijken of jullie ergens korting kunnen krijgen omdat jullie alles x 2 aanschaffen.Ja, dat is bijvoorbeeld bij Babydump, wij hebben laatst korting gekregen omdat we twee kinderstoelen kochten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Max, aangezien je niet al teveel verschillen wil voor je kind bij zijn moeder kan het wellicht redelijk zijn iets aan kosten tegemoet te komen. Volgens mij hoeft dit niet, maar zou je kunnen overwegen en dan idd heel erg goed vastleggen.

Je zou ook een kosten indicatie voor de kleine kunnen vaststellen en daar ieder naar rato laten bijdragen.
quote:Turkooiss schreef op 16 januari 2012 @ 16:52:

@Sandt,

Volgens mij regelen de ouders het juist heel erg goed. Alles wordt van te voren besproken en ondanks dat de ouders niet bij elkaar zijn willen ze er samen uit komen en samen voor het kind zorgen. Het had veel erger gekund.Tuurlijk kan het erger. Maar ik vind het geen geweldige basis om een kind op de wereld te zetten. Voor veel kinderen is co-ouderschap een aardige oplossing als hun ouders uit elkaar gaan. Maar hier is dit al direct het doel en ik vraag me af of dat het kind werkelijk ten goede komt.
We hebben inderdaad alletwee dezelfde kosten aan aanschaf van spullen en onderhoud van het kind (eten drinken luiers enz).

Ik zie dus niet in waarom ik alimentatie zou moeten betalen.

Ik draag alleen de eerste vier maanden bij omdat ons kind dan fulltime bij haar is en ze kosten heeft voor luiers en kraamdingetjes enz.
quote:sandt schreef op 16 januari 2012 @ 16:58:

[...]

Tuurlijk kan het erger. Maar ik vind het geen geweldige basis om een kind op de wereld te zetten. Voor veel kinderen is co-ouderschap een aardige oplossing als hun ouders uit elkaar gaan. Maar hier is dit al direct het doel en ik vraag me af of dat het kind werkelijk ten goede komt.

In zo een situatie van onverwachte en ongewenste zwangerschap hebben beide zich ongelooflijk goed herstelt en pakken beide ouders hun verantwoordelijkheden op. En willen BEIDEN voor de kleine zorgen.

Is het ideaal? Nee. Maar het klinkt wel alsof dit het meest ideale is in deze situatie.
quote:max33 schreef op 16 januari 2012 @ 16:59:

We hebben inderdaad alletwee dezelfde kosten aan aanschaf van spullen en onderhoud van het kind (eten drinken luiers enz).

Ik zie dus niet in waarom ik alimentatie zou moeten betalen.

Ik draag alleen de eerste vier maanden bij omdat ons kind dan fulltime bij haar is en ze kosten heeft voor luiers en kraamdingetjes enz.

Ik weet niet hoe het wettelijk zit of daar toch naar rato gekeken wordt. Anders ben ik het met je eens dat je structureel niet perse zou hoeven bijdragen.

Ik zou op andere vlakken wel kijken of je kunt bijdragen waar nodig. En dat zijn de vlakken waar je kind het verschil duidelijk zou kunnen merken tussen beide ouders. Zodat het niet van 'rijk' naar 'arm' zou hoeven gaan, maar het enigzins stabiel kan houden.

Dus niet om haar tegemoet te komen, maar juist de kleine.

Je hoeft dat niet perse in geld toestoppen te doen, maar eens wat kleertjes meegeven of iets dergelijks.
Wow, wat een inkomen, 6000. Is dat netto?!

Is het dan heeel veel van je gevraagd als je haar bijv 200 Euro alimentatie betaalt? Dan moet ze wel haar eigen dingen kopen, zoals box enzo. Ji krijgt iets van 45 Euro van de belasting terug voor je betaalde alimentatie. Per maand dan he? Dan kom je uit op 150 Euro. Kom op, op dat inkomen moet dat toch niet te veel zijn???

Laat haar lekker de kinderbijslag houden en kinderkorting ( als ze dat al krijgt met 2000). Neem je het kinderdagverblijf volledig op haar naam en jij betaalt haar de helft terug ( ben jij weer gematst).
Die 6000 is volgens mij bruto. En daar gaat een hoop belasting van af. Dan is het verschil in eens een stuk kleiner. Bovendien heeft TO misschien ook wel hogere vaste lasten.

Ik vind niet per definitie dat hij meer zou MOETEN bijdragen.
quote:Danayla schreef op 16 januari 2012 @ 17:08:

Wow, wat een inkomen, 6000. Is dat netto?!

Is het dan heeel veel van je gevraagd als je haar bijv 200 Euro alimentatie betaalt? Dan moet ze wel haar eigen dingen kopen, zoals box enzo. Ji krijgt iets van 45 Euro van de belasting terug voor je betaalde alimentatie. Per maand dan he? Dan kom je uit op 150 Euro. Kom op, op dat inkomen moet dat toch niet te veel zijn???

Laat haar lekker de kinderbijslag houden en kinderkorting ( als ze dat al krijgt met 2000). Neem je het kinderdagverblijf volledig op haar naam en jij betaalt haar de helft terug ( ben jij weer gematst).Daar gaat het hier toch niet om!
Ik denk niet dat je perse structureel een bedrag naar moeder over zou moeten maken.

Tegelijkertijd denk ik wel dat het reeel is als jij 2/3 van de netto kinderopvangkosten betaalt. Ook omdat door jouw hogere inkomen de tegemoetkoming lager uit zal vallen.

Verder kan ik even geen structurele hoge kosten bedenken voor zo`n kleintje, maar later gaat dit ook op voor studiekosten etc.
Het lijkt mij dat alledrie, moeder, vader EN kind erbij gebaat zijn dat t gewoon lekker loopt. Of het nu verplicht is of niet, waarom niet een beetje bijdragen? Zou IK geen issue van maken iig.
Ons kind krijgt TWEE liefhebbende ouders dat weet ik zeker! We wonen alleen niet bij elkaar. Deze constructie lijkt mij in onze situatie een prima oplossing.

Ik zie niet in dat ons kind nadelen zal ondervinden van de financiele verschillen tussen onze twee huishoudens. Een grotere kinderkamer en appelsientje in plaats van euroshopper appelsap (bij wijze van spreken) lijkt me niet echt van invloed. Het is niet zo dat zij van de bijstand moet rondkomen.

En ze weet dat ik in overleg extra dingen wil betalen. Ik wil er alleen geen structurele betalingen van maken. Zo kan ik zelf in de hand houden waar het aan besteed wordt.
quote:mardjen schreef op 16 januari 2012 @ 17:12:

Ik denk niet dat je perse structureel een bedrag naar moeder over zou moeten maken.

Tegelijkertijd denk ik wel dat het reeel is als jij 2/3 van de netto kinderopvangkosten betaalt. Ook omdat door jouw hogere inkomen de tegemoetkoming lager uit zal vallen.

Verder kan ik even geen structurele hoge kosten bedenken voor zo`n kleintje, maar later gaat dit ook op voor studiekosten etc.

Dit is wel een belangrijke. Mits alles op 1 hoop komt en de teruggave in een relatie. Dan worden de inkomens bij elkaar opgeteld en daarmee is de teruggave lager.

Echter gaat het hier om een co ouderschap. Dit moeten dan twee verschillende contracten worden. De moeder zal naar verhouding veel minder hoeven te betalen dan vader. Dit gebeurd dan ook al automatisch.
Eén persoon schreef het geloof ik al eerder, maar: bepaalde toelages vallen lager uit door jouw hogere inkomen. Het lijkt me redelijk dat jij dat aanvult, anders werkt het in haar nadeel dat jij meer verdient.
quote:Danayla schreef op 16 januari 2012 @ 17:13:

Het lijkt mij dat alledrie, moeder, vader EN kind erbij gebaat zijn dat t gewoon lekker loopt. Of het nu verplicht is of niet, waarom niet een beetje bijdragen? Zou IK geen issue van maken iig.Jij niet. Echter zou het ook geen issue moeten worden als het niet gedaan wordt. Het is nu niet zo dat ze moet leven van een uitkering. 2000 bruto voor alleen haarzelf en een kleine is prima te doen zonder armoede te lijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven