Geld & Recht alle pijlers

Kostgeld als je een latrelatie hebt

27-05-2025 05:05 57 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds een paar jaar woont mijn partner voor de meeste tijd bij mij.

Zij heeft een koophuis wat afgelost is, ze betaalt uiteraard wel haar vaste lasten zoals gas water en licht, internet en gemeentelijke belastingen.

Mijn huis is nog niet afgelost, we hebben nu al een paar het erover gehad of ze nu kostgeld of niet moet betalen, klinkt mega ouderwets!!

Ik betaal veeal de boodschappen, maar kosten als internet, de vaste kosten voor gas water en licht betaalt ze voor haar eigen huis ook.

Wat is een redelijke bijdrage die zij zou kunnen bijdragen aan de kosten?

Zelf dacht ik aan 50€ per week?

Wat denken jullie.
care_ schreef:
27-05-2025 10:21
Eens, maar je water- en elektrakosten nemen natuurlijk wel toe met een persoon meer. En iemand zei wel dat de verwarmingskosten gelijk zijn voor 1- of 2 personen. Klopt maar zij hoeft niet meer te stoken dus bespaart. Ik weet niet of ik daar als TO zijnde moeite mee zou hebben, maar als vriendin zijnde zou ik daar ook wel aan willen bijdragen.
Hij heeft vast nog wel gegevens van zijn gas, water en elektraverbruik van voor het samenwonen dus dan kan hij precies zien hoeveel hij nu meer verbruikt en wat de kosten daarvan zijn.
Zij kan hetzelfde doen met wat zij nu bespaart nu ze nog zelden thuis is. Zij heeft nu én (veel) minder lasten én geen boodschappenkosten meer, en het gaat misschien wel om honderden euro's per maand. Waarom TO dit al jaren laat voortduren is mij een raadsel.
pioen00 wijzigde dit bericht op 27-05-2025 10:42
5.01% gewijzigd
Ik zou haar vragen om dan 3/4 van de boodschappen te betalen/halen.
Of een vast bedrag afspreken voor helft van boodschappen en helft van elektra/gas/verwarming en water?

Zij bespaart dat nu en zal haar dan niet extra kosten opleveren, ze heeft deze kosten ook als ze gewoon alleen thuis zou zijn geweest.
En jij mag echt ook wat aan de kosten terug krijgen, zou alleen geen kostgeld noemen, ze is niet inwonend groot kind lijkt me.
MissNuada schreef:
27-05-2025 10:42
Ik zou haar vragen om dan 3/4 van de boodschappen te betalen/halen.
Of een vast bedrag afspreken voor helft van boodschappen en helft van elektra/gas/verwarming en water?
Dat is toch geheel afhankelijk van hoeveel extra kosten hij maakt, zij bespaart en hoeveel boodschappen zij halen?
Ik zou sowieso de boodschappen en uitjes en zo door de helft doen. En gaan samenwonen :-D
Vriend verblijft ook voornamelijk hier en heeft z'n eigen huurwoning nog. Hij betaald hij vaak de boodschappen, verder niet. Vind het verschil ook wel dat ik een koopwoning heb en hij huurt, dus ik bouw wat op. Bij samenwonen natuurlijk anders maar vind dit niet scheef voelen ofzo. Hij heeft ook zn eigen rekeningen nog te betalen.
Pioen00 schreef:
27-05-2025 10:44
Dat is toch geheel afhankelijk van hoeveel extra kosten hij maakt, zij bespaart en hoeveel boodschappen zij halen?
Ik zou sowieso de boodschappen en uitjes en zo door de helft doen. En gaan samenwonen :-D
Globaal zal niets uitmaken, of ze gaat bij hem ineens 3x per douchen en thuis nooit.
Of eten bij hem krab en thuis eet ze noodles.
Als ze daar beetje normaal doet en eet, hij geen extreem dure elektra en water heeft zal allemaal wel globaal rond zelfde bedrag uitkomen.
Pioen00 schreef:
27-05-2025 10:44

Het hele idee van latten is dat je dat juist niet doet hé.
TAFKAPML
Het hele principe van een lat-relatie is toch dat je 'ieder voor zich' leeft?

Je bent samen als je er zin in hebt, maar hebt beide je eigen inkomen, uitgaven en woning.

Dat ze vaak bij jou logeert is toch op uitnodiging? Niet omdat ze noodzakelijkerwijs bij jou moet overnachten en daardoor kosten bespaart?

Ik zou ook af en toe bij haar gaan slapen, als je het persé eerlijk wilt verdelen.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
Rob19 schreef:
27-05-2025 05:05

Zelf dacht ik aan 50€ per week?

Prima bedrag. Als jullie daar beide tevreden mee zijn.
TAFKAPML
Waarom wisselen jullie niet af waar je verblijft?

Wil je vriendin niet in haar eigen huis zijn?
TAFKAPML
Misschien veranderd mijn mening nog als ik meer lees. Maar als je allebei je eigen woning hebt en dus bewust niet officieel samenwoont, dan ben ik geneigd te denken dat je de kosten van het leven (eten, verwarming) samen deelt, maar niet dat de ander moet meebetalen aan de woning als die zelf eigenlijk redelijk kostenvrij is.
Naast dat je schrijft dat er vaste lasten betaald moeten worden, zal er ook reservering voor onderhoud gedaan moeten worden.
Als je bewust ervoor kiest om niet 1 huishouding te voeren, dan vind ik het zelf vreemd om elkaar kosten van woningen door te rekenen. Dat wordt anders wanneer iemand zijn of haar woning ook echt opzegt of verkoopt.
dierentuinthuis schreef:
27-05-2025 07:47
Vind het behoorlijk aso van der om, als ze al jaren praktisch bij je inwoont, jouw de boodschappen te laten betalen. Als ze dan ook nog erns zelf bijna geen vaste lasten heeft, want afgelost huis, klinkt ze gewoon als een profiteur.
Ik zou niet deze bewoordingen gebruiken, maar ben het wel eens met dit principe. Je teert gewoon niet op iemand anders. Zeker je basics als eten laat je je niet feteren. Dat hoeft niet in een vaste bijdrage te zitten, maar ik vind het wel doodnormaal om in jullie situatie te zorgen dat die rekening minimaal samen gedragen wordt. Of dat van een gezamenlijke rekening is, of je maakt aan het eind vd maand een balans op of je spreekt een vast bedrag of of je betaalt om beurten de boodschappen of je spreekt af dat de ander alle kosten buiten de deur betaalt (drankjes, uit eten) dat maakt niet uit. Maar dat iemand daar niet zelf al meteen mee begonnen is, begrijp ik niet.
Volgens mij is dit meer (bijna-)samenwonen dan een lat-relatie.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Purrmaid schreef:
27-05-2025 11:12
Waarom wisselen jullie niet af waar je verblijft?

Wil je vriendin niet in haar eigen huis zijn?

Of hij wil niet in haar huis zijn :idee:

Dat ze haar eigen huis heeft afbetaald speelt overigens helemaal geen rol in dit verhaal. Dat ze door haar eigen bloed, zweet en tranen haar eigen huis heeft afbetaald, schept geen verplichting om daarom maar mee te betalen aan jouw huis.
Stel, jullie gaan ooit samen een huis kopen.. Moet ze dan ook meer geld meenemen omdat ze nu eenmaal meer geld heeft?
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
M3LL0N4 schreef:
27-05-2025 11:40
Of hij wil niet in haar huis zijn :idee:

Ja. Daarom vraag ik ook aan TO wat de reden is hé
TAFKAPML
Ik vind het een beetje raar om het kostgeld te noemen. Dat is meer iets voor een volwassen kind dat nog thuiswoont. Het woord past niet bij een gelijkwaardige relatie.

Maar het is natuurlijk wel normaal dat ze gewoon meebetaalt aan de kosten. Dat bedrag is iets wat jullie zelf moeten afspreken. Ik zou zelf ook zeggen: neem een gezamenlijke betaalrekening voor de boodschappen. En ze kan een deel g/w/l aan jou betalen. Je kunt ook afspreken om alle g/w/l voor haar en jou van de gezamenlijke rekening te betalen.
Ik zou de G/W/L en boodschappen van beiden op 1 hoopje gooien en dat samen betalen. Dus jij betaalt de helft van haar huis aan G/W/L en zij van jou.

Of 50/50 in haar huis en jouw huis wonen (dat zou ik zelf liever willen als vriendin ook, maar ja wie ben ik).
Ugli schreef:
27-05-2025 12:47
Ik zou de G/W/L en boodschappen van beiden op 1 hoopje gooien en dat samen betalen. Dus jij betaalt de helft van haar huis aan G/W/L en zij van jou.
Goeie oplossing
Ugli schreef:
27-05-2025 12:47
Maar dat werkt eigenlijk alleen als je beide ongeveer even zuinig bent, toch?
Stel 1 van beide staat 2x daags een half uur onder de douche en de ander is met 1x 5 minuten klaar, dan is het ook niet echt eerlijk om dat door de helft te doen.
Gewoon _melon met login problemen
Kost geld klinkt raar . Zij kan toch gewoon mee betalen aan de boodschappen. Lijkt mij het meest logisch.
Ieder normaal denkend mens voelt zelf wel wat nodig en onnodig is.
Hoeft toch ook niet precies op de cent.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
_melon2 schreef:
27-05-2025 12:56
Stel 1 van beide staat 2x daags een half uur onder de douche en de ander is met 1x 5 minuten klaar, dan is het ook niet echt eerlijk om dat door de helft te doen.

Stel de een eet 5 boterhammen in een maaltijd en de ander maar 1, moet je daar dan volgens jou ook rekening mee houden? Of de een drinkt alleen maar water en de ander wijn?

Je kunt dat soort dingen toch nooit precies naar gebruik per persoon terugrekenen, en dat is ook helemaal niet nodig. Als je maar beiden het gevoel hebt dat het in evenwicht is. TO's vriendin heeft nu het gevoel dat ze op zijn zak teert, dus tijd voor een afspraak hierover.
Coffee is never my cup of tea
_melon2 schreef:
27-05-2025 12:56
Dus jij en je samenwonende partner berekenen hoeveel minuten je per dag doucht en leg je op basis daarvan in?

Ik weet niet hoor, maar als ik zou samenwonen met mijn man of vriend zou ik niet zo op de centen zitten dat ik precies wil betalen wat ik verbruik (oh ik douche langer, dus ik betaal 30 cent meer voor het water. En ik eet een boterham minder, dus ik betaal 10 cent minder voor het eten). Ik denk dat er zeer weinig koppels zijn die het zo doen. Je hebt samen een huishouden dus je betaalt het samen.
Ugli schreef:
27-05-2025 13:10
Dus jij en je samenwonende partner berekenen hoeveel minuten je per dag doucht en leg je op basis daarvan in?

Ik weet niet hoor, maar als ik zou samenwonen met mijn man of vriend zou ik niet zo op de centen zitten dat ik precies wil betalen wat ik verbruik (oh ik douche langer, dus ik betaal 30 cent meer voor het water. En ik eet een boterham minder, dus ik betaal 10 cent minder voor het eten). Ik denk dat er zeer weinig koppels zijn die het zo doen. Je hebt samen een huishouden dus je betaalt het samen.
Nee juist niet, maar ze wonen niet samen, dat is toch het hele punt?

Mijn vriend zit altijd in 16 graden, ik maak het in de winter lekker warm binnen in mijn huis. Ik zou het voor hem echt oneerlijk vinden als hij dan ineens voor mijn gasverbruik zou moeten betalen.

Wij doen het op gevoel, met de boodschappen ongeveer om en om en uitjes, zo nu en dan iets voor de ander betalen. Als we GWL samen zouden gaan doen (en dan door de helft) zou het voor mij juist op de weegschaal liggen.
Gewoon _melon met login problemen
Wij hebben ieder onze eigen kosten voor woningen. GWL, wifi, gemeentelijke lasten betalen we zelf. GWL is deels vaste kosten, uiteindelijk scheelt het waarschijnlijk minder dan je denkt dat je net wat meer in het ene huis bent. En de koelkast zoemt niet minder hard als je vaker bij je vriend bent. Dan gaat het om futiliteiten als een keertje vaker de (vaat)wasmachine laten draaien.

Wij hebben enkel een en/of rekening voor boodschappen en uitjes. Dat we (veel) vaker bij hem zijn maakt zo niet uit.

Het zou niet in me opkomen om kostgeld te betalen voor jouw woning als ik je vriendin was. Zeker als dat gebaseerd is op dat jij nog wel hypotheek / huur hebt en zij een afbetaalde woning. Dat is haar eigen verdienste dat ze de hypotheek heeft afgelost, niet een toevallige omstandigheid die gecompenseerd moet worden. Compenseren voor wat beetje extra energie prima, maar dat kan ook op andere manieren.
MissNuada schreef:
27-05-2025 11:08
Globaal zal niets uitmaken, of ze gaat bij hem ineens 3x per douchen en thuis nooit.
Of eten bij hem krab en thuis eet ze noodles.
Als ze daar beetje normaal doet en eet, hij geen extreem dure elektra en water heeft zal allemaal wel globaal rond zelfde bedrag uitkomen.
Dat is niet waar. Een of twee eters maakt zeker wel uit. En idem voor verwarmen en douchen. Als mijn man weg is, ben ik zelf ook veel weg. Ik kook stukken minder en het huis wordt ook minder verwarmd. En mijn man staat graag lang onder de douche.
Bedenk je eens in dat veel mensen zeggen met moeite rond te komen van €70 per week. Die mensen leven niet vd lucht. Waarom zou je zelf wel 4 x €70 moeten lappen en de ander gratis inwonen? Wat is dat toch voor denkwijze? En áls het al zo is, dan neem je als inwoner het initiatief om aan te geven dat je graag wil afspreken wat je gaat bijdragen. Als de ander het dan wegwappert dan vind ik het een ander verhaal. Maar om er maar gewoon vanuit te gaan dat een ander wel voor jouw leven betaalt. Zeer onaantrekkelijk.

Ik heb dat scenario ooit aan de hand gehad met mijn eigen man toen we twintigers waren. Ik had een mooie grote kamer en een baan. Mijn -toen nog vriendje- studeerde en dat kwam er in de praktijk op neer dat hij een paar uurtjes per week onder de pannen was en verder rommelde hij wat aan. Zijn kamerhuur stopte en aangezien ik toch een grote kamer had, trok hij bij mij in. Ik dacht voor tijdelijk en dat hij hard zou zoeken naar iets anders. Dat had ik toch een beetje verkeerd gedacht. Hij had geen haast en betaalde ook niks mee (tot mijn verbazing, want zo was ik niet opgevoed). Toen ik dat gesprek bij hem opende, reageerde hij heel verbaasd dat ik die kosten toch ook zou hebben als ik alleen was, dus hoezo zou hij iets bijdragen. Dat inzicht kreeg ik er niet in bij hem en dat heeft forse ruzie opgeleverd. Ik ben toch zeker je moeder niet.
Uiteindelijk is hij gaan meebetalen en onder druk van mij heeft hij wat anders gezocht. Ik voelde me in een hele vervelende positie gebracht. Gelukkig heeft hij veel volwassenwording gedaan en is die jongen van toen een hele verantwoordelijke volwassen man geworden die dit zich nu ook niet meer kan indenken. Maar dat gemakkelijke leunen kan ik niet waarderen. Tenzij het je wordt aangeboden, dan is het wat anders. Maar zorg dat je zelf verantwoordelijk blijft voor je leven.
Ravintola schreef:
27-05-2025 13:35
Wij hebben ieder onze eigen kosten voor woningen. GWL, wifi, gemeentelijke lasten betalen we zelf. GWL is deels vaste kosten, uiteindelijk scheelt het waarschijnlijk minder dan je denkt dat je net wat meer in het ene huis bent. En de koelkast zoemt niet minder hard als je vaker bij je vriend bent. Dan gaat het om futiliteiten als een keertje vaker de (vaat)wasmachine laten draaien.

Wij hebben enkel een en/of rekening voor boodschappen en uitjes. Dat we (veel) vaker bij hem zijn maakt zo niet uit.

Het zou niet in me opkomen om kostgeld te betalen voor jouw woning als ik je vriendin was. Zeker als dat gebaseerd is op dat jij nog wel hypotheek / huur hebt en zij een afbetaalde woning. Dat is haar eigen verdienste dat ze de hypotheek heeft afgelost, niet een toevallige omstandigheid die gecompenseerd moet worden. Compenseren voor wat beetje extra energie prima, maar dat kan ook op andere manieren.
In de openingspost staat dat ze praktisch bij hem inwoont. Als je huishouden verdubbelt betekent dat ook 2x meer douchen, 2x meer de wc doorspoelen, 2x meer vaat- en was- dus de vaat- en wasmachine draaien vaker. Al met al telt dat echt wel door, dat vind ik geen futiliteit meer. Daarbij zullen haar water- en verwarmingskosten lekker laag zijn.
Of en hoe je het moet verrekenen, dat is een keus die je als koppel zelf moeten maken. Ik kan niet in de portemonnee van TO kijken, en je kunt het ook oplossen doordat zij een keer een uitje meer betaald. Of niet, als het je niet boeit, maar het zou wel fijn zijn als je allebei erkent dat het wel zo is.

Met de laatste alinea ben ik het eens. Dat staat hier mijn inziens compleet los van.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven