Geld & Recht alle pijlers

Kostwinner

23-10-2020 10:28 201 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een aantal recente topics van vrouwen die minder zijn gaan werken, vroeg ik me af hoe het kostwinnerschap bij ‘ons’ in de gezinnen is verdeeld. Dan bedoel ik niet wie er per uur meer verdient, maar wie daadwerkelijk het meeste salaris gestort krijgt.

Kostwinner in mijn gezin is:

Totaal aantal stemmen: 408

Een vrouw (30%)
Een man (35%)
We verdienen precies evenveel (13%)
Ik, want ik ben alleenstaand (en man of vrouw) (21%)
Anders (1%)
nerdopviva schreef:
23-10-2020 10:46
De betekenis van kostwinner is niet degene die het meest verdient. Het is degene die het geld voor het gezin verdient.

https://www.vandale.nl/gratis-woordenbo ... kostwinner
Inderdaad, die geld voor het gezin verdient, volgens de definitie niet wie het meeste verdient. Het heeft niets met winnen te maken, haha!
Alle reacties Link kopieren
Man verdient meer dan ik, beiden werken we 32 uur en ik ben hoger opgeleid.

Hij heeft vaker een overstap gemaakt naar een andere werkgever, daar een hoger salaris bedongen. Ik ben al lange tijd in dienst bij mijn werkgever en zal mogelijk vast ook een stap kunnen maken. Voor nu ben ik echter tevreden met wat ik heb en kan ik altijd nog verder kijken, mocht ik geld belangrijker vinden.
Alle reacties Link kopieren
VesperLynd schreef:
23-10-2020 12:52
Ook hier lees ik maar een enkele man die minder verdient dan de vrouw.

Een derde, volgens de poll, dat valt toch nog wel mee?

Ik verdien meer dan mijn man, in minder uur. Maar ik ben dan ook hoger opgeleid, dat verklaart het verschil.
VesperLynd schreef:
23-10-2020 12:52
Het lijkt soms wel vrij standaard voor de man om ondernemer te zijn, commerciële kantoorbaan te hebben, in een branche te zitten waar de sky the limit is, uurloon veel hoger, minstens vijf dagen werken... Hebben mannen geen interesse in parttime banen in zorg, onderwijs, administratie, etc.? Ook hier lees ik maar een enkele man die minder verdient dan de vrouw. Dit ligt denk ik niet eens zozeer aan de vrouw, maar aan de innerlijke motivatie van de man. Ik denk dat mannen nog steeds geneigd zijn te denken dat hard werken en veel geld verdienen erbij hoort en dat dat van hen wordt verwacht. Alsof het met hun identiteit verweven is.

Ik lees dit topic heel anders! Maar misschien blijft mijn oog juist hangen bij de verhalen waar het ongeveer gelijk is of de vrouw meer binnenharkt.
Alle reacties Link kopieren
Man en ik werken beide 36 uur. Ik in loondienst en man heeft eigen zaak. Ik verdien iets minder dan hij nu als “salaris” uit zijn zaak kan halen.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 36 uur en mijn man 40 uur. Ik ben hoog opgeleid, mijn man niet, maar heeft wel een baan van ongeveer hetzelfde niveau. Ik verdien per maand iets meer dan hij, maar het scheelt niet veel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een WO opleiding, man HBO. Ik verdien een stuk meer (ongeveer 1800 euro) maar ik ben ook een paar jaar langer met een carrière bezig. En; we werken evenveel uur. Ik denk trouwens dat het wel mogelijk is dat hij mij ooit inhaalt.
Alle reacties Link kopieren
Sorcha_ schreef:
23-10-2020 12:25
Ik ben de kostwinner, werk fulltime in een goedbetalende branche. Mijn man werkt 20 uur per week en krijgt een stuk minder betaald.

Ik zal eerlijk zeggen dat ik het soms wel lastig vind, ik heb het gevoel dat ik veel mis van mijn peuter en we hebben mijn inkomen nodig dus ik kan niet minderen. Mijn man werkt in het weekend dus dan heb ik ook niet echt vrije tijd. Gelukkig krijg ik echt heel veel vakantiedagen dus soms neem ik spontaan een middagje vrij om iets leuks te doen met mijn kind.

Mijn moeder er alleen voor te staan met vier kinderen en ik heb mezelf voorgenomen dat ik nooit in zo'n kwetsbare positie kom. Dat was echt niet leuk en dan had mijn moeder het nog grotendeels voor ons weten te verbergen.
Maar je man zit nu wel in zo'n kwetsbare positie. Hoe zie je dat dan?
ldp schreef:
23-10-2020 13:26
Maar je man zit nu wel in zo'n kwetsbare positie. Hoe zie je dat dan?

In zo’n situatie zou je naar mijn idee in gemeenschap van goederen getrouwd moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
We werken allebei fulltime en in dezelfde branche, ik 36 en man 40. Toch verdien ik meer, en eigenlijk ben ik daar best trots op want ik ben ook een paar jonger dan man en later op de arbeidsmarkt gekomen. Deels komt het salarisverschil door een samenloop van omstandigheden, deels omdat ik wat meer heb gedurfd qua salarisonderhandelingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie de tekortkomingen wel in mijn vraagstelling. Als je beide minimaal modaal verdient, ongeacht het aantal uren, maakt het natuurlijk niet zoveel uit omdat geen van beide zich dan in een financieel zwakke positie bevindt. De resultaten van de poll verbazen me wel. In de meeste gezinnen die ik ken met volwassenen van mijn leeftijd (40-50) werkt en verdient de vrouw minder. Bij de jongere generatie gaat het wat meer gelijk op, maar zie ik toch ook dat de vrouw minder gaat werken dan de man als er kinderen komen. En dat wordt door iedereen als vanzelfsprekend beschouwd.
Dat leidt er dus o.a. toe dat na een scheiding vrouwen er in de regel op achteruit gaan, qua financiële ruimte, en mannen er juist financieel beter van worden.
Alle reacties Link kopieren
ldp schreef:
23-10-2020 13:26
Maar je man zit nu wel in zo'n kwetsbare positie. Hoe zie je dat dan?
Dat vind ik ook lastig. Maar ik sta er al heel anders in dan mijn vader zeg maar. Ik ben me er zeer van bewust mochten man en ik ooit uit elkaar gaan dat ik een behoorlijke smak alimentatie moet gaan betalen. We hebben onze financiën heel transparant ingericht hierdoor.

Verder zijn we ook getrouwd in gemeenschap van goederen dus alles is van ons beiden. We zijn geëmigreerd naar een land waar hij de taal niet spreekt en ik wel. Hij heeft dus persoonlijk flink in moeten leveren terwijl het voor het hele gezin wel de juiste keuze was.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
23-10-2020 13:31
Ik zie de tekortkomingen wel in mijn vraagstelling. Als je beide minimaal modaal verdient, ongeacht het aantal uren, maakt het natuurlijk niet zoveel uit omdat geen van beide zich dan in een financieel zwakke positie bevindt. De resultaten van de poll verbazen me wel. In de meeste gezinnen die ik ken met volwassenen van mijn leeftijd (40-50) werkt en verdient de vrouw minder. Bij de jongere generatie gaat het wat meer gelijk op, maar zie ik toch ook dat de vrouw minder gaat werken dan de man als er kinderen komen. En dat wordt door iedereen als vanzelfsprekend beschouwd.
Dat leidt er dus o.a. toe dat na een scheiding vrouwen er in de regel op achteruit gaan, qua financiële ruimte, en mannen er juist financieel beter van worden.
Het is ook geen representatieve steekproef he. Natuurlijk vinden vrouwen die het goed voor elkaar hebben leuker om de poll in te vullen dan mensen die dat niet hebben.
Alle reacties Link kopieren
ldp schreef:
23-10-2020 13:51
Het is ook geen representatieve steekproef he. Natuurlijk vinden vrouwen die het goed voor elkaar hebben leuker om de poll in te vullen dan mensen die dat niet hebben.
Maar dan ga je ervan uit dat vrouwen die geen kostwinner zijn van zichzelf vinden dat ze het niet goed voor elkaar gebben, terwijl mensen daar in het algemeen voor kiezen omdat ze zich zelf prettig voelen bij die verdeling.
In mijn omgeving werken alle stellen beiden meer dan 32 uur. Velen verdienen ongeveer hetzelfde als partner, en ik heb 3 vriendinnen waarvan ik zeker weet dat ze meer verdienen dan man. Maar de een is advocaat en vriend leraar, de ander is arts en vriend IT’er en de derde is accountant en vriend muzikant. Dus deze voorbeelden zijn wel vrouwen in banen die sowieso goed betalen met een partner in een sector waar de lonen gewoon lager liggen.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
23-10-2020 13:54
Maar dan ga je ervan uit dat vrouwen die geen kostwinner zijn van zichzelf vinden dat ze het niet goed voor elkaar gebben, terwijl mensen daar in het algemeen voor kiezen omdat ze zich zelf prettig voelen bij die verdeling.
Het zal je toch soms wel eens bekruipen? Ik kan me niet voorstellen dat je er compleet ontspannen bij bent, de kwetsbaarheid. Ik ben zelf alleenverdiener, ook een kwetsbare positie en daar ben ik me zeer goed bewust van. Ik voel voor mezelf ook niet de vrijheid om eens buiten mijn gouden kooi (goedbetaalde baan bij de overheid) te kijken. Als ik een partner zou hebben zou dat weer anders zijn, vermoed ik.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
23-10-2020 13:54
Maar dan ga je ervan uit dat vrouwen die geen kostwinner zijn van zichzelf vinden dat ze het niet goed voor elkaar gebben, terwijl mensen daar in het algemeen voor kiezen omdat ze zich zelf prettig voelen bij die verdeling.
Of anders om: dat mensen er trots op zijn dat ze het bewust anders hebben geregeld. Ik betrap mezelf ook wel eens op wat missiedrang. Ik ben zelf blij dat ik voor mijn inkomen niet afhankelijk ben van mijn partner en vindt eigenlijk dat dat de beste oplossing is. En draag dat graag uit. Terwijl iemand anders lekker zelf moet kijken wat ze willen, hun situatie, hun probleem. Die missiedrang is de andere kant op misschien minder sterk?
Belle73 schreef:
23-10-2020 11:19
Waar heb je die definitie gevonden?
In een woordenboek staat het ergens.
Maar elders vind ik dit:

Kostwinner

Een kostwinner (soms ook ``broodwinner" of "kostschaffer" genoemd) is degene in het gezin die het belangrijkste deel van het inkomen verdient en daarmee de rest van het gezin onderhoudt. In grote delen van de wereld is dit de man. Sinds de emancipatie van de vrouw zijn er met name in de westerse cultuur steeds meer vrouwen die kostwinner zijn...


dat is dus wel anders.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
23-10-2020 13:54
Maar dan ga je ervan uit dat vrouwen die geen kostwinner zijn van zichzelf vinden dat ze het niet goed voor elkaar gebben, terwijl mensen daar in het algemeen voor kiezen omdat ze zich zelf prettig voelen bij die verdeling.
Ik moet eerlijk zeggen dat k ook liever ongeveer hetzelfde verdiende als mijn man, maar bij mij zit het er niet in, om wat voor reden dan ook. Nou hebben wij het goed en ik zou mezelf ook redden zonder dat man er was, maar dit was niet de planning, ooit. Maarja, met minder uurloon is het ook lastig inhalen. En dat man een opleiding volhield was (volgens hem) wel mede dankzij mij, omdat ik hem een paar jaar thuis hebt ontlast, zodat hij zich op de studie kon richten.
Later is nu
Het ouderwetse kostwinnersmodel is gewoon veranderd. Er is niet zo'n verschil meer tussen 'het salaris waarvan we leven' en 'het salaris voor de extra', want beide salarissen zijn meestal hard nodig voor de vaste lasten en de gebruikelijke variabele lasten.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
23-10-2020 14:45
Het ouderwetse kostwinnersmodel is gewoon veranderd. Er is niet zo'n verschil meer tussen 'het salaris waarvan we leven' en 'het salaris voor de extra', want beide salarissen zijn meestal hard nodig voor de vaste lasten en de gebruikelijke variabele lasten.
Bij de mensen die voor 5/3 of 5/0 verdeling zijn gegaan hoor ik juist meestal dat ‘het financieel kon’, of dat ‘mijn salaris enkel voor de kinderopvang was’, dus ik geloof niet dat dat in alle lagen van de samenleving geldt. Misscfien heeft het er ook mee te makeb wanneer je een huis hebt gekocht, ik heb de indruk dat hypotheeklasten de laatste 5-10 jaar tov het inkomen gestegen zijn door de afbouw tot max 100% huiswaarde lenen en het beperken van de aflossingsvrije hypotheek.
Dreamer schreef:
23-10-2020 14:37
En dat man een opleiding volhield was (volgens hem) wel mede dankzij mij, omdat ik hem een paar jaar thuis hebt ontlast, zodat hij zich op de studie kon richten.
Jij tuurlijk, hij had zijn studie niet kunnen doen, als jij niet voor hem gekookt enzo had?
montblanc schreef:
23-10-2020 13:54
Maar dan ga je ervan uit dat vrouwen die geen kostwinner zijn van zichzelf vinden dat ze het niet goed voor elkaar gebben, terwijl mensen daar in het algemeen voor kiezen omdat ze zich zelf prettig voelen bij die verdeling.
Ik zal onder de streep per jaar minder binnenhalen dan mijn man maar mijn baan zorgt er wel voor dat hij zich enig risico kan veroorloven met zijn bedrijf en niet ten koste van alles opdrachten moet aannemen.
Onder de streep profiteert het hele gezin dan weer van.
Alle reacties Link kopieren
Wij verdienen vrijwel evenveel, ik momenteel net iets meer, maar dat komt omdat ik tijdelijk meer uren draai (ben verpleegkundige, man werkt thuis, geen kinderopvang meer nodig voor onze kinderen, dus ik werk nu ivm covid-drukte een dag meer per week).

Normaal werk ik 28 uur per week en mijn man 32-36 uur en daar krijgen we netto hetzelfde bedrag voor.
Alle reacties Link kopieren
VelvetVolvo schreef:
23-10-2020 15:02
Jij tuurlijk, hij had zijn studie niet kunnen doen, als jij niet voor hem gekookt enzo had?
Nou, vooral ook hem uit de wind heb gehouden qua kleine kinderen. Bijna elk weekend met de kinderen op pad, zodat hij kon leren.

Hij werkte er namelijk ook nog 4 dagen bij.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven