Geld & Recht alle pijlers

Kostwinner

23-10-2020 10:28 201 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een aantal recente topics van vrouwen die minder zijn gaan werken, vroeg ik me af hoe het kostwinnerschap bij ‘ons’ in de gezinnen is verdeeld. Dan bedoel ik niet wie er per uur meer verdient, maar wie daadwerkelijk het meeste salaris gestort krijgt.

Kostwinner in mijn gezin is:

Totaal aantal stemmen: 408

Een vrouw (30%)
Een man (35%)
We verdienen precies evenveel (13%)
Ik, want ik ben alleenstaand (en man of vrouw) (21%)
Anders (1%)
Ik ben kostwinner. Vriend studeert nog en werkt hierdoor niet fulltime.
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
23-10-2020 10:29
Toevallig mijn vriend, omdat ik nog studeer. Na mijn afstuderen willen we evenveel werken. Maar waarschijnlijk zal hij nog wel meer verdienen, aangezien hij hoger opgeleid is. (Wo master en ik hbo)
Dat hoeft niks te zeggen.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man verdiend het dubbele van mij. Ik werk 28 uur. Mijn man 36.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Maar waarom is degene die het meest verdient de kostwinner?
Mijn partner verdient meer, maar ik verdien ook erg goed. Van alleen mijn salaris zouden we ook alles kunnen betalen.
Het is ook niet zo dat hij meer bijdraagt aan het gezin dan ik. Of dat ik het in mijn eentje niet zou redden. Dus ik vind het een beetje lullig om te stellen dat alleen jij kostwinner is dan.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
23-10-2020 12:11
Uiteraard. Maar ook weer niet.
Want de kinderen zien bij de meeste andere gezinnen dat het dus de vrouw is die het meeste zorgt. Dit zien ze ook op tv in de meeste films en series en dit lezen ze ook in boeken. Dat werd volgens mij eerder bedoelt met 'hoe vrij en uit zichzelf is de keuze van de vrouw om minder te werken'. Het algemene beeld is gewoon dat het de vrouw is die het meeste zorgt. En dat blijf je in stand houden op die manier.
Dit klopt inderdaad, blijkt uit verschillende onderzoeken.
Hierbij een link naar een wetenschappelijk onderzoek uit 2018 over dit onderwerp:
https://www.socialevraagstukken.nl/de-k ... we-denken/
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in ons gezin kostwinner. Mijn man is al bijna 10 jaar huisvader zonder inkomen.

Grappig genoeg zijn mijn kinderen niet anders gewend. Bij het beste vriendje van onze 9 y/o is het ook op die manier geregeld. Daarnaast werkt mijn eigen moeder nog fulltime, mijn vader allang niet meer. Mijn schoonmoeder heeft ook een stuk langer doorgewerkt dan mijn schoonvader. Dus in de ogen van onze kinderen zijn vrouwen 'vanzelfsprekend' de kostwinners.
1eendje wijzigde dit bericht op 23-10-2020 18:24
Reden: typerdetypfouten
1.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik lees een paar keer verbaasde reacties op de poll. Maar weet je echt zeker dat je meer gezinnen kent waar de man het meeste verdiend?

Soms krijgen wij wel eens opmerkingen waarbij je merkt dat men er vanuit gaat dat mijn vriend meer verdiend. Hij werkt namelijk in de financiële sector en heeft een baan die meer tot de verbeelding spreekt dan mijn 'vagere' baan.
Als dat gebeurt ga ik daar ook nooit op in, want 1) dat vind ik niet nodig, laat ze maar denken 2) vind ik ergens onaardig overkomen naar mijn vriend, alsof het een wedstrijdje is en 3) het is niet altijd handig als men weet dat je meer/veel verdiend.

Dus misschien komt het vaker voor dan je denkt.
Alle reacties Link kopieren
Man heeft een hoger diploma, dus hij verdient een stuk meer.
En ook nog eens meer extra-legale voordelen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Per uur verdien ik flink meer dan mijn man. Maar ik verdien toch minder omdat ik 24 uur werk en man 40 uur.
Mijn man, hij werkt fulltime en ik niet. Zelfde opleiding, voor de kinderen nagenoeg hetzelfde werk en ook hetzelfde inkomen. Tot een paar jaar terug werkte hij overigens 4 dagen en ik 3, dus beiden minder gaan werken toen de kinderen kwamen. Hij werkt inmiddels 5 dagen, waarvan 2 thuis (momenteel volledig thuis). En ik 3,5 dag. Inkomen per uur nagenoeg gelijk. Ik voel me niet afhankelijk, in mijn functie is het makkelijker fulltime iets te vinden dan parttime, dus meer uren zijn zo gevonden. Alleen niet nodig, dus ik houd het lekker zo :-)
Alle reacties Link kopieren
Van ons gezins inkomen brengt mijn man 60% binnen, ik 40%
Ik ben financieel onafhankelijk , maar samen is het heel veel .
Alle reacties Link kopieren
Ik verdien flink meer (ruim 1000 euro netto) dan man; dat ligt deels aan het verschil in opleidingsniveau (hbo vs. WO), deels aan het feit dat man een stuk minder ambitieus is dan ik. Ik verwacht ook nog meer groei in salaris in de komende jaren; man niet echt.

We zijn echter wel beiden kostwinner, want we hebben beide salarissen nodig om onze hypotheek te betalen en ons gezin met 4 kinderen draaiende te houden.
absor schreef:
23-10-2020 10:42
Evenveel


We zijn ook vergelijkbaar opgeleid en vergelijkbaar (on)ambitieus

Haha, dat hebben wij ook. Ik werkte al part time toen ik nog jong en alleenstaand was. Ik geniet teveel van niks doen en aanrommelen. Mijn man ook, die werkte ook 4 dagen toen ik hem leerde kennen. Gewoon, om een dag te kunnen hobbyen.

Ik ben iets hoger opgeleid maar hij werkt in een beter vakgebied, hij verdient daardoor meer dan ik maar we zijn allebei kostwinner, we hebben beide salarissen nodig om het leven te leiden wat we nu doen. Ik denk dat dat voor de meeste gezinnen geldt, het begrip kostwinner is erg achterhaald. Er zullen maar weinig gezinnen zijn die op 1 salaris een modale levensstijl kunnen bekostigen, en het tweede salaris voor de spaarrekening hebben ofzo.
Fishie44 schreef:
23-10-2020 18:44
Ik lees een paar keer verbaasde reacties op de poll. Maar weet je echt zeker dat je meer gezinnen kent waar de man het meeste verdiend?

Soms krijgen wij wel eens opmerkingen waarbij je merkt dat men er vanuit gaat dat mijn vriend meer verdiend. Hij werkt namelijk in de financiële sector en heeft een baan die meer tot de verbeelding spreekt dan mijn 'vagere' baan.
Als dat gebeurt ga ik daar ook nooit op in, want 1) dat vind ik niet nodig, laat ze maar denken 2) vind ik ergens onaardig overkomen naar mijn vriend, alsof het een wedstrijdje is en 3) het is niet altijd handig als men weet dat je meer/veel verdiend.

Dus misschien komt het vaker voor dan je denkt.
VerdienT.

Als het een voltooid deelwoord is, is het wel met een d. Dus: hij verdient. En hij heeft verdiend (kofschip).
montblanc schreef:
23-10-2020 14:54
Bij de mensen die voor 5/3 of 5/0 verdeling zijn gegaan hoor ik juist meestal dat ‘het financieel kon’, of dat ‘mijn salaris enkel voor de kinderopvang was’, dus ik geloof niet dat dat in alle lagen van de samenleving geldt. Misscfien heeft het er ook mee te makeb wanneer je een huis hebt gekocht, ik heb de indruk dat hypotheeklasten de laatste 5-10 jaar tov het inkomen gestegen zijn door de afbouw tot max 100% huiswaarde lenen en het beperken van de aflossingsvrije hypotheek.
Ja...
Ik heb er ook daadwerkelijk een punt van moeten maken dat het niet zo was dat mijn salaris naar de kinderopvang zou gaan, maar dat de kinderopvang net zoals andere vaste lasten door beide salarissen betaald zouden moeten worden.
Maar goed, het is uiteindelijk niet goed gekomen met ons huwelijk ;) Blij dat ik gewoon ben blijven werken.
Vrouw is kostwinner hier. Sinds begin dit jaar huisman, daarvoor verdiende ik ongeveer een derde meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 15 uur man fulltime . Heb wel een hoger uurloon maar ik kom bij lange na niet bij zijn netto maandloon dus hij is de kostwinner.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
23-10-2020 14:45
Het ouderwetse kostwinnersmodel is gewoon veranderd. Er is niet zo'n verschil meer tussen 'het salaris waarvan we leven' en 'het salaris voor de extra', want beide salarissen zijn meestal hard nodig voor de vaste lasten en de gebruikelijke variabele lasten.
Toch lees ik hier op het forum heel vaak "wij hebben de luxe dat ik niet hoef te werken" of "voor het geld hoeven we het niet te doen" wat nog steeds impliceert dat vrouwen hun baan als optioneel zien, en als iets wat je alleen doet als het echt niet anders kan.
Al zo lang als ik hier kom wordt mij bijvoorbeeld aangewreven dat ik jaloers zou zijn omdat ik als alleenstaande "wel moet werken".

Terwijl ik werken gewoon je normale dagbesteding vind, ik zou niet weten wat je zou moeten doen met je tijd zonder werk.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik (vrouw) ben hoofdkostwinnaar. Altijd geweest, ik werk ook de meeste uren en hoger uurloon. Vriend doet meer zorgtaken (dochter, huishouden, vrijwilligerswerk etc). Allebei evenhoog opgeleid, in beide vakgebieden zou je evenveel kunnen verdienen. Vriend werkt nu in ander vakgebied.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg 3/4 keer meer gestort dan mijn man (gedeeltelijk variabel inkomen).
fashionvictim schreef:
23-10-2020 22:37
Toch lees ik hier op het forum heel vaak "wij hebben de luxe dat ik niet hoef te werken" of "voor het geld hoeven we het niet te doen" wat nog steeds impliceert dat vrouwen hun baan als optioneel zien, en als iets wat je alleen doet als het echt niet anders kan.
Al zo lang als ik hier kom wordt mij bijvoorbeeld aangewreven dat ik jaloers zou zijn omdat ik als alleenstaande "wel moet werken".

Terwijl ik werken gewoon je normale dagbesteding vind, ik zou niet weten wat je zou moeten doen met je tijd zonder werk.

Die paar vrouwen hier op het forum misschien. Ik ken niemand in mijn wijde, gemêleerde omgeving van familie, vrienden, partners van collega’s, ouders van vriendjes van de kinderen enzovoorts, waarvan er iemand ‘huisvrouw’ is. Parttimers wel (nooit minder dan 3 dagen).

Oh wacht, ik ken wel een niet-werkende moeder op school, zo één die zegt dat ze zo blij is dat “zij wel” thuis kan zijn voor haar kinderen. Er zullen er op school vast nog een paar rondlopen maar het is een kleine, kleine minderheid en volgens mij ook vaak tijdelijk tot de kinderen ouder zijn.

Zoals iemand al schreef: tenzij je je huis 20 jaar geleden gekocht hebt, heb je tegenwoordig gewoon 2 salarissen nodig om enigszins normaal te kunnen leven met een gezin.
Mugske schreef:
23-10-2020 22:37
Ik (vrouw) ben hoofdkostwinnaar. Altijd geweest, ik werk ook de meeste uren en hoger uurloon. Vriend doet meer zorgtaken (dochter, huishouden, vrijwilligerswerk etc). Allebei evenhoog opgeleid, in beide vakgebieden zou je evenveel kunnen verdienen. Vriend werkt nu in ander vakgebied.

Winner. Kostwinner. Winnaar is heel iets anders.
Alle reacties Link kopieren
Bellyflop schreef:
23-10-2020 23:17
Die paar vrouwen hier op het forum misschien. Ik ken niemand in mijn wijde, gemêleerde omgeving van familie, vrienden, partners van collega’s, ouders van vriendjes van de kinderen enzovoorts, waarvan er iemand ‘huisvrouw’ is. Parttimers wel (nooit minder dan 3 dagen).

Oh wacht, ik ken wel een niet-werkende moeder op school, zo één die zegt dat ze zo blij is dat “zij wel” thuis kan zijn voor haar kinderen. Er zullen er op school vast nog een paar rondlopen maar het is een kleine, kleine minderheid en volgens mij ook vaak tijdelijk tot de kinderen ouder zijn.

Zoals iemand al schreef: tenzij je je huis 20 jaar geleden gekocht hebt, heb je tegenwoordig gewoon 2 salarissen nodig om enigszins normaal te kunnen leven met een gezin.

Ook vrouwen met kleine parttime baantjes zeggen zulk soort dingen. Juist die.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
23-10-2020 22:37

Terwijl ik werken gewoon je normale dagbesteding vind, ik zou niet weten wat je zou moeten doen met je tijd zonder werk.
Dat is opvoeding/ voorbeeld denk ik. Ik kom ook uit een gezin waar beide ouders als standaard activiteit hadden dat ze aan het werk waren in het eigen bedrijf, en daarnaast in allerlei besturen of vrijwilligerswerk zaten. Vrije tijd bestond niet echt. Een avond op de bank zitten niksen was echt alleen voor het weekend. Dat heb ik nooit als iets vervelends gezien, maar gewoon als hoe het was en wat je doet: je bent gewoon bezig. Altijd. Niet omdat dat moet, maar gewoon omdat er iets te doen is en het logisch is dat je dan iets doet.

Dat maakt wel dat ik dat ook als vanzelfsprekend zie en slecht ben in niksen of het moeilijk vind om te snappen dat iemand van 24 zonder gezin 3,5 dag werkt omdat ze het daarin ook kan verdienen. Wat doe je dan de rest van de tijd? Dat bedoel ik niet als verwijt, dat is meer mijn soort van calvinistische inslag die ik er nooit meer uit krijg (ik ben ook best tevreden dus doe ook niet mijn best).
Alle reacties Link kopieren
ldp schreef:
23-10-2020 23:25
Dat is opvoeding/ voorbeeld denk ik. Ik kom ook uit een gezin waar beide ouders als standaard activiteit hadden dat ze aan het werk waren in het eigen bedrijf, en daarnaast in allerlei besturen of vrijwilligerswerk zaten. Vrije tijd bestond niet echt. Een avond op de bank zitten niksen was echt alleen voor het weekend. Dat heb ik nooit als iets vervelends gezien, maar gewoon als hoe het was en wat je doet: je bent gewoon bezig. Altijd. Niet omdat dat moet, maar gewoon omdat er iets te doen is en het logisch is dat je dan iets doet.

Dat maakt wel dat ik dat ook als vanzelfsprekend zie en slecht ben in niksen of het moeilijk vind om te snappen dat iemand van 24 zonder gezin 3,5 dag werkt omdat ze het daarin ook kan verdienen. Wat doe je dan de rest van de tijd? Dat bedoel ik niet als verwijt, dat is meer mijn soort van calvinistische inslag die ik er nooit meer uit krijg (ik ben ook best tevreden dus doe ook niet mijn best).
Dit dus, ouders hadden een eigen bedrijf, vader gaf ons altijd mee om financieel onafhankelijk te zijn, je man kon ook ziek worden. Bij zijn generatie kwamen scheidingen niet zo vaak voor..

Tja wij beide kostwinner en ik ben de meest verdienende. En maak ook de meeste uren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven